"Młody Adam": OBSADA
EWAN McGREGOR
Po przeczytaniu scenariusza aktor stwierdził, że „Po prostu nie mogłem go odrzucić. To jeden z tych tekstów, - a nie ma ich wiele – który zwala cię z nóg. Jest oryginalny. Najwyższy czas, by taki film pojawił się w Wielkiej Brytanii, był nam niezwykle potrzebny. To opowieść o uzależnieniu. Trocchi był typowym heroinistą, szukającym bodźca, który go poruszy. Joe żyje podobnie – nigdy nie znajduje tego, czego szuka. Jest stale niespełniony, permanentnie sfrustrowany, a to się równie interesująco gra, co ogląda.”
„Ludzie pytają mnie Czy mamy lubić Joego?. Zupełnie nie w tym rzecz. Czy lubiliśmy Marlona Brando w Ostatnim tangu w Paryżu? Nie mamy lubić Joego czy go nie lubić. To człowiek, który rozpaczliwie poszukuje uczucia i nie znajduje go. Porażające jest to, że nigdy nie czuje się odpowiedzialny za swoje czyny. Jest prawdziwym egzystencjalistą, żyje chwilą.”
Aktor jest pewien, że sceny erotyczne wzbudzą spore poruszenie. „Prasa dostanie kota. - śmieje się - Ale te sceny będą niezwykle erotyczne. Ludzie będą zaskoczeni, jak wiele z siebie odkryją w nich w porównaniu z hollywoodzkimi scenami. Seks tu jest prawdziwy, nie filmowy, i dlatego tak poruszający. Ale nie nakręciliśmy ich, by kogoś zszokować, są integralną częścią historii."
„Brytyjczykom potrzebne są takie filmy – ryzykowne, kanciaste. Słodkie jak ulepek romantyczne opowiastki zakończone ślubem już się nudzą.”
„Film przeciwstawia się gównianej sztucznej moralności. To bardzo współczesny temat, cała prasa opiera się na moralności, która nikogo już nie dotyczy. Kiedyś rolę moralisty pełnił Kościół, dziś szmatławce. Chcą wykreować bladą, bezbarwną egzystencję, ale gdybyśmy wszyscy zachowywali się w taki sposób, świat byłby porażająco nudny i gazety nie miałyby o czym pisać.”
„Zbyt wiele filmów jest fałszywie upraszczanych, i traktuje widzów jak kretynów. Doskonale, że znalazł się jeden tak nie przegadany scenariusz. Ten film zmusza widzów do własnych wyborów.”
Filmografia:
Płytki grób, 1994
The Pillow Book, 1996
Orkiestra, 1996
Życie mniej zwyczajne, 1998
Nocna straż, 1998
Idol, 1998
O mały głos, 1998
Oko obserwatora, 1999
Gwiezdne wojny – Mroczne widmo, 1999
Moulin Rouge, 2001
Helikopter w ogniu, 2002
Gwiezdne wojny – Atak klonów, 2002
Duża ryba, 2003
Do diabła z miłością, 2003
TILDA SWINTON
Tilda Swinton gra w filmie Elle, zamężną kobietę, która nawiązuje burzliwy, nacechowany seksualną zachłannością związek z Joe’em. Doskonałą aktorkę przekonała do tej roli cudowna złożoność charakteru kobiety uwikłanej w namiętność. „W tym filmie jest prawdziwa uczciwość, opowiada on historię Elli niezwykle przekonywująco. W jej postaci kluczowym elementem jest fakt, że postanawia ona porzucić samą siebie i wkroczyć na nieznany obszar seksualnej przygody i niepewności. To dla niej nowe i przerażające miejsce.” Aktorka, mieszkająca w szkockich górach, czuła, że idealnie wpasuje się w swoją bohaterkę. „Rozumiem jej zasadę funkcjonowania. Poza tym zachwyca mnie to, że scenariusz jest tak oszczędny. Nie ma wykładania kawy na ławę, jest tylko to, co widzimy w danej chwili. Chcieliśmy, by ludzie dostrzegli na ekranie swoje własne przemyślenia. Przesadna dosłowność w filmach niczemu nie służy. Widzowi potrzebna jest tylko ludzka twarz aktora. Nikt w tym filmie wiele nie mówi, a to wielka zaleta.”
„Tematyka alienacji i poszukiwania sensu jest dzisiaj bardziej istotna niż kiedykolwiek. Dlatego wydaje mi się, że ten film odbije się szerokim echem.”
Filmografia:
Caravaggio, 1986
Edward II, 1992 (nagroda dla najlepszej aktorki na Festiwalu Weneckim za role Królowej Izabeli)
Orlando, 1993
The War Zone, 1998
Niebiańska plaża, 2000
Na samym dnie, 2001
Vanilla Sky, 2001
Adaptacja, 2002
PETER MULLAN
Zdobył międzynarodową sławę rolą w filmie „Jestem Joe” w reżyserii Kena Loacha, za którą otrzymał w Cannes nagrodę dla Najlepszego Aktora. Ten sam tytuł zdobył na Festiwalu w Valladolid. Mullan jest także bardzo zdolnym i nagradzanym reżyserem.
Filmografia:
Plytki grób, 1994
Trainspotting, 1996
Jestem Joe, 1998
Orphans, 1998 (REŻYSERIA)
Namiętnośc panny Julity, 1999
Przyzwoity przestępca, 2000
Królowie życia, 2001
Siostry Magdalenki, 2002 (REŻYSERIA)
EMILY MORTIMER
Filmografia:
Ostatnie takie lato, 1996
Duch i mrok, 1996
Święty, 1997
Elizabeth, 1999
Dzieciak, 2000
Stracone zachody miłości, 2000
Krzyk 3, 2000
Formuła, 2001
Słownik snów , 2002