"Mine vaganti. O miłości i makaronach": PRASA O FILMIE
Mine Vaganti" - RECENZJA
LESLIE FELPERIN, VARIETY
Turecko-włoski reżyser "Giorno perfetto" i "Saturno contro. Pod dobrą gwiazdą" powraca do tematu rodzin i quasi-rodzin w sytuacjach kryzysowych w swoim najnowszym filmie "Mine Vaganti." Jest to opowieść o zmaganiach syna, który chce wyjść z ukrycia wobec własnej rodziny.
W malowniczym Lecce, klan Cantone prowadzi dobrze prosperującą fabrykę makaronu, przekazywaną w rodzinie z pokolenia na pokolenie. Patriarcha Vincenzo (Ennio Fantastichini) chce przekazać interes synom, starszemu Antonio (Alessandro Preziosi) i młodszemu Tommaso (Riccardo Scamarcio), który rzekomo miał uczyć się biznesu w szkole w Rzymie. Nie chcąc rezygnować z rzymskiego życia ze swoim chłopakiem Marco (Carmine Recano), Tommaso planuje ujawnić swój sekret przed rodziną w czasie uroczystej kolacji, wiedząc, że ojciec odda wtedy cały interes Antonio.
Zwrot akcji niweczy plany Tommaso, zmuszając go do pozostania w Lecce przy ojcu, który miał mały atak serca. Nadopiekuńcza matka Stefania (Lunetta Savino) próbuje ratować sytuację, Vincenzo obsesyjnie zastanawia się, czy miasto zna ich tajemnicę, siostra Elena (Bianca Nappi) wykorzystuje swoją szansę na wyjście z ukrycia, zaś babcia (Ilaria Occhini) udziela mądrych rad, stale myśląc o przeszłych decyzjach, które ukształtowały jej los. Tymczasem Tommaso bez entuzjazmu boryka się z makaronowym biznesem pod kierunkiem Alby (Nicole Grimaudo), córki wspólnika rodziny Cantone. Chociaż Alba wie, że Tommaso jest gejem, chemia między nimi zakłóci stereotyp kina gejowskiego.
"Mine Vaganti" - RECENZJE W PRASIE WŁOSKIEJ
PAOLO D'AGOSTINI - LA REPUBBLICA
W swoim ósmym filmie, Ozpetek zrywa z melodramatami, aby odzyskać humor i uśmiech. Powraca natomiast do typowej dla siebie perspektywy na homoseksualizm, dedykując ten film swojemu ojcu. W centrum stawia rodzinę. Kluczem do sukcesu tej komedii jest dojrzałość reżysera, który bez zbędnej retoryki pokazuje nam, że nikt nie ma prawa nam mówić, czego chcemy i jakie powinniśmy mieć plany na życie.
ALESSANDRA LEVANTESI KEZICH - LA STAMPA
Balansując pomiędzy groteską i melodramatem, film szuka harmonii stylu, zachowując energię i wesołą bezwzględność. Zobaczymy, czy kobieca publiczność wybaczy Ferzanowi, że miłość jest tu zarezerwowana tylko dla Alessandra Preziosi i Scamarcio.