Reklama

"Millennium Mambo": SYLWETKI TWÓRCÓW

HOU HSIAO HSIEN (REŻYSER)

W ciągu ostatnich dziesięciu lat Hou Hsiao Hsien dał się poznać jako jeden z najważniejszych przedstawicieli „nowej fali” tajwańskich reżyserów.

Hou Hsiao Hsien urodził się w Chinach i w 1948 roku przeprowadził się na Tajwan. Dzieciństwo spędził na południu wyspy. Do 1969 roku odbywał służbę wojskową, a następnie rozpoczął studia filmowe na tajwańskiej Narodowej Akademii Sztuki. Skończył je w 1972 roku i, zanim na dobre poświęcił się sztuce filmowej, wykonywał drobne, dorywcze prace. Asystował doświadczonym reżyserom, takim jak Li Hsing czy Lai Cheng-ying. W jakiś czas potem związał się z grupą Chen Kun-hou i zajął się reżyserią.

Reklama

Jako reżyser pierwsze kroki stawiał pracując nad filmem Jiushi liuliu de ta (Miłe dziewczyny) w 1980 roku. Jego trzeci film, Zai na hepan qingcao qing ( Zielone trawy domu, 1983) został nominowany do Golden Horse Awards, tajwańskiego odpowiednika Oscara. Od tego czasu reżyser przyczynia się do tworzenia nowej świadomości wśród twórców tajwańskiego kina.

Dwa filmy Hou wzbudziły szczególne zainteresowanie widzów i krytyków na całym świecie. Są to Fengkuei-lai-te jen (Chłopcy z fengkuei, 1983) i Dongdong de jiaqi (Lato u dziadka, 1984). Oba filmy zostały nagrodzone na Festival des 3 Continents w Nantes. Autobiograficzny Tong nien wang shi (Czas życia i czas śmierci, 1985) zdobył Nagrodę Międzynarodowej Krytyki na festiwalu w Berlinie w 1985 roku i jednocześnie został uznany za najlepszy film spoza Europy i Ameryki na festiwalu w Rotterdamie. Kolejne filmy - Lianlian fegchen (Pył na wietrze, 1986) i Niluohe nuer (Córka Nilu, 1987), spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem krytyki, a Hou Hsiao hsiena okrzyknięto jednym z najbardziej nowatorskich reżyserów świata. W 1989 roku film Beiqing chengshi (Miasto smutku) nagrodzono Złotym Lwem na festiwalu w Wenecji. W 1993 roku Jury festiwalu w Cannes przyznało swoją nagrodę wybitnemu dziełu pod tytułem Hsimeng jensheng (Mistrz marionetek). Trzy kolejne filmy: Haonan haonu (Dobrzy mężczyźni, dobre kobiety, 1995), odznaczający się niezwykłą energią Nanguo zaijan, nanguo (Żegnaj Południe, żegnaj, 1996) oraz Hai shang hua (Kwiaty szanghaju, 1998), pokazywane podczas konkursu na Festiwalu w Cannes, zyskały uznanie krytyki. Hou Hsiao Hsien jest również producentem, który ma na swoim koncie pracę nad takimi klasykami jak Qingmei Zhuma Edwarda Yang, Zawieście czerwone latarnie Zhang Yimou, Shaolin Ye, An La! i Qunian dongtian Hsu Hsiao-ming, Duo-Sang Wu Nien-jen czy Zhi jao wei ni huo yi tian Chen Kuo-fu. W filmie Qingmei Zhuma zagrał główną rolę.

Filmografia:

1980 – Jiushi liuliu de ta / Cute Girl

1981 – Feng er ti ta cai / Play While You Play

1983 – Zai na hepan qingcao qing / The Green, Green Grass of Home

1983 – Fengkuei-lai-te jen / The Boys From Fengkuei

1983 - Erzi de Dawano'u / The Sandwich Man

1984 - Dongdong de jiaqi / A Summer at Grandpa's

1985 – Tong nien wang shi / The Time to Live and the Time to Die

1986 – Lianlian fegchen / Dust in the Wind

1987 – Niluohe nuer / Daughter of the Nile

1989 – Beiqing chengshi / City of Sadness

1993 – Hsimeng jensheng / In the Hands of the Puppet Master

1995 – Haonan haonu / Good Men, Good Women

1996 – Nanguo zaijan, nanguo / Goodbye South, Goodbye

1998 – Hai shang hua / Flowers of Shanghai

2001 - Qianxi Manbo / Millennium Mambo

MARK LEE PING-BING (OPERATOR)

Urodzony na Tajwanie Mark Lee Ping-bing rozpoczął karierę w 1977 roku i stworzył oświetlenie do ponad czterdziestu filmów zrealizowanych na Tajwanie i w Hongkongu. Millennium Mambo to szósty wspólny film Lee z Hou Hsiao Hsien. Od 1984 roku jest jego stałym operatorem i współpracuje z nim przy większości filmów, między innymi Hai shang hua (Kwiaty Szanghaju), Nanguo zaijan, nanguo (Żegnaj Południe, żegnaj) i Hsimeng jensheng (Mistrz marionetek) za który otrzymał nagrodę Golden Horse za najlepsze zdjęcia, Lianlian fegchen (Pył na wietrze) i Tong nien wang shi (Czas życia i czas śmierci). W Hongkongu, Mark Lee Ping-bing współpracował z Ann Hui przy Shanghai jiaqi (1990), Nu ren si shi (1995, Golden Horse za najlepsze zdjęcia) i Boon sang yuen (1997), a także z Wong Kar-waiem przy Spragnionych miłości (2000). Niedawno Mark Lee Ping-bing stworzył oświetlenie do filmu Schyłek lata (2000), zrealizowanego przez Tran Anh Hunga.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Millennium Mambo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy