"Metropia": REŻYSER O FILMIE
Talik Sareh wyreżyserował kilka nagrodzonych filmów dokumentalnych, w tym "GITMO - Nowe prawa wojny" (2005), który zdobył nagrodę za najlepszy dokument na Festiwalu Filmowym w Seattle oraz specjalne wyróżnienie jury na FF w Miami, oraz "SACRAFICIO - Kto zdradził Che Guevarę?" (2001), zdobywcę pierwszej nagrody na międzynarodowych festiwalach na Kubie, w Portugalii i Brazylii, który zapoczątkował debatę na ten temat w całej Europie i Ameryce Łacińskiej.
Jest także jednym z założycieli Atmo Media Network i twórcą Atmo Animation, które to studio wyprodukowało ponad 30 krótkometrażowych animacji. Jest autorem scenariusza i producentem dwóch seriali telewizyjnych emitowanych w szwedzkiej telewizji SVT (A Different Class oraz Dream Team), założył legendarne szwedzkie czasopismo ATLAS i pracował jako dyrektor artystyczny egipskiego pisma ALIVE.
- Filozof Jeremy Bentham stworzył w 1785 roku nowy typ więzienia nazywany Panoptykonem. Miało konstrukcję tortu, ze strażnicą w centrum. Więzień mógł być monitorowany w każdej chwili, nie będąc tego świadomym, wobec czego zakładał, że jest obserwowany nieustannie. Efekt psychologiczny był taki, że osadzony zaczynał sam siebie pilnować. Strażnik przeniósł się ze strażnicy do głowy więźnia.
W 2024r. Panoptykon ma nową nazwę: Metropia.
Wychowałem się na amerykańskiej mitologii. Nie dlatego, że byłem do tego zmuszony. Pamiętam, że zawsze wolałem filmy Disneya od kreskówek ze Szwecji i Europy Wschodniej. Amerykańskie filmy były po prostu ciekawsze, bardziej interesujące - i szczerze mówiąc: bardziej uniwersalne. Teraz nadeszła pora stworzyć współczesne mity europejskie - moim przyczynkiem do tego dzieła jest "Metropia".
"Metropia" opowiada o rozgrywającej się obecnie kulturalnej rewolucji - ciągłej obserwacji, podglądactwie i paranoi. "Metropia" to nie tylko film, lecz także sposób postrzegania rzeczywistości z nowej perspektywy. Tworzymy nowy punkt odniesienia.
Podrasowaliśmy wykończenia i tekstury w "Metropii", by wzmocnić iluzję rzeczywistości - obraz jest ostrzejszy, a dźwięk lepszy. A jeśli udało mi się osiągnąć zamierzony efekt, wrażenie to nie opuści widzów jeszcze na długo po wyjściu z kina.
Choć wymyśliliśmy na potrzeby tego filmu nowy styl estetyczny i nową technikę animacji, to moim głównym celem zawsze było opowiedzenie historii Rogera - bohatera "Metropii". Uważam, że jego opowieść niesie ze sobą bardzo silny przekaz: jeśli nie jesteś wolny we własnej głowie, to nigdzie nie będziesz.
Talik Sareh