"Merida Waleczna": O BOHATERACH
Merida
Zapalczywa i pełna pasji Merida jest upartą nastolatką z rodziny królewskiej, która walczy o to, by móc decydować o swojej przyszłości. Najlepiej czuje się na łonie natury, szlifując swoje talenty łucznicze i szermiercze oraz galopując we wspaniałych górskich plenerach na swoim wiernym koniu Angusie. Jako córka króla i królowej musi zmierzyć się z wynikającymi z tego tytułu obowiązkami i oczekiwaniami, co wzbudza w niej pragnienie, by chronić swoją wolność i niezależność. Kiedy Merida w zdecydowany sposób odrzuca pradawną tradycję, jest to szok dla całego królestwa. Dziewczyna musi wygrać wyścig z czasem, by naprawić szkody wyrządzone przez jej lekkomyślne zachowanie. Podczas podróży musi przyjrzeć się sobie, odkryć wagę męstwa oraz odnaleźć swoje prawdziwe przeznaczenie.
Artyści ze studia Pixar Animations, kreując jej wygląd, wzięli pod uwagę sposób, w jaki Merida spędza wolny czas. - Wiedzieliśmy, że Merida musi mieć silne ramiona, by móc naciągnąć łuk - mówił Steve Pilcher, scenograf. - Chcieliśmy, żeby widz czuł tę siłę. Jest znakomitą łuczniczką, a nie zwyczajną dziewczyną. Jest pełna energii i chcieliśmy, żeby to było widoczne. Jej garderoba miała być odzwierciedleniem napiętych stosunków między matką i córką. Artyści stworzyli swobodny strój pozwalający na komfortową jazdę na koniu i treningi łucznicze. Dla odmiany, oficjalne suknie musiały pokazywać ograniczenia, którym, zdaniem królowej Elinor, Merida musiała się poddać. - Poszliśmy do sklepu z tkaninami i szukaliśmy takich, których Merida by nienawidziła jako sportowiec - wspominała Tia Kratter, specjalistka ds. grafiki. - To musiały być lśniące, lejące się tkaniny, które ograniczałyby jej ruchy.
Królowa Elinor
Będąca uosobieniem gracji, mądrości i siły charakteru, królowa Elinor jest zawzięcie oddana staraniom o dobro rodziny i królestwa. Jest zrównoważona i dyplomatyczna i stanowi przeciwwagę dla swojego impulsywnego męża, króla Fergusa. Dlatego to na jej barkach spoczywa dbanie o kruchy porządek w królestwie zamieszkałym przez zachowujące się nieprzewidywalnie klany. Pragnie wpoić Meridzie wiedzę i maniery, jakie powinny charakteryzować osobę z królewskiego rodu i spodziewa się, że jej córka spełni jej wysokie oczekiwania. Ale jej wizja przyszłości Meridy kłóci się z buntowniczym duchem córki i jej pragnieniem, by samej decydować o swoim losie, a to ostatecznie sprawia, że na Elinor spadają nieszczęścia, z którymi musi się zmierzyć.
- Elinor jest piękna, ale działa pod ogromną presją, co bardzo trudno przekazać w wyglądzie - zauważał Pilcher. - Dodaliśmy jej kosmyk siwych włosów, który ma symbolizować jej przeszłość. Stres związany z rządzeniem i bunt jej córki to tylko wierzchołek góry lodowej. Ta niedopowiedziana historia i odrobina niedoskonałości powodują, że Elinor jest bardziej interesująca. Zespół scenografów przeglądał ilustracje przedstawiające Lady Macbeth i inne tragiczne bohaterki. Efektem tego są ciężkie suknie z grubego materiału, które ilustrują ciężar, jaki spoczywa na barkach Elinor.
Król Fergus
Król Fergus jest bohaterskim wojownikiem w imponującym płaszczu ze skóry niedźwiedzia, z pałaszem i drewnianą sękatą nogą, pamiątką po potyczce z niedźwiedziem-demonem Mor'du. Pragnienie zemsty na niedźwiedziu, przez którego stracił nogę, czyni z niego okrutnego i zdeterminowanego łowcę niedźwiedzi, czego dowodem są ściany pełne trofeów różnej wielkości.
Pilcher zdradzał, iż filmowcy na bardzo wczesnym etapie zdecydowali, że Fergus będzie wielki, silny i trochę zapalczywy. - Jego symbolem jest jego miecz. Reprezentuje zarówno agresję, jak i potrzebę obrony. W tej chwili panuje pokój, ale to świat bardzo niestabilny, więc Fergus jest zawsze gotów do akcji. Król ma też bardziej wrażliwą stronę, która widoczna jest w jego chłopięcej twarzy i jowialnym zachowaniu. Jest obrońcą królestwa i rodziny, a jego duma z pierworodnej córki jest niezmierzona, jako że odziedziczyła ona po nim ogromny talent i pasję do szermierki i łucznictwa.
Lordowie
Trzej lordowie zamieszkujący królestwo - Dingwall, Macintosh i MacGuffin - to niesforni, zapalczywi przywódcy szanowanych klanów. Kiedyś walczący między sobą, zjednoczyli się dzięki mieczowi króla Fergusa i koegzystują dzięki dyplomacji i mądrości politycznej królowej Elinor. Klany wezwano do zamku DunBroch, by walczyły w szkockich igrzyskach, ale lordowie bardzo szybko wpadają we wściekłość, kiedy Merida odrzuca starodawną tradycję. Klany powracają do swoich płomiennych waśni, co zagraża delikatnemu pokojowi w całym królestwie.
Lord MacGuffin i młody MacGuffin
Lord MacGuffin jest pełen tężyzny i godności. Zwykle oszczędny w słowach - lecz gdy domaga się szacunku dla siebie jako najbardziej sprawiedliwego i rozsądnego lorda w królestwie, jego głos rozlega się donośnie na całej wyżynie. Podobnie jak jego pobratymcy, MacGuffin nie stroni od pierwszorzędnej bijatyki i śmiechu pełną piersią.
Młody MacGuffin, który porozumiewa się szkockim dialektem, dla większości ludzi niezrozumiałym, jest nieśmiałym młodzieńcem o wielkich gabarytach. Nie lubi być w centrum uwagi, ale nie waha się rzucić w wir bijatyki u boku swojego ojca i klanu, kiedy tylko nadarzy się okazja.
Lord Dingwall i Wee Dingwall
Zrzędliwy i wybuchowy, roztrzepany Lord Dingwall nie pozwala, by niski wzrost był przeszkodą w rozwiązywaniu problemów za pomocą walki na pięści. Nigdy nie uchyla się od tradycyjnej awantury, ani żwawej bijatyki. Nie ma obaw, by wyzwać nawet najbardziej krzepkiego adwersarza do walki w obronie swojej pozycji w królestwie.
- Dingwall jest najniższym, najstarszym i najbardziej wychudzonym z lordów, ale kiedy był młodszy, był nieustraszony - opisywał go Andrews. - Jest jak kłótliwy staruch, który siedzi na ganku swojego domu i krzyczy na dzieci sąsiadów: Zejdźcie z mojej trawy! To właśnie Dingwall. Wee Dingwall jest jego prostodusznym i niezdarnym synem.
Patykowaty i często nieobecny duchem Wee Dingwall jest uosobieniem gorliwości, którą nadrabia odziedziczone, niepozorne kształty. Dlatego jego ojciec nie waha się go użyć jako psa bojowego, kiedy nadejdzie odpowiedni moment.
Lord Macintosh i młody Macintosh
Żylasty, wiecznie oburzony i nie do końca zrównoważony przywódca klanu, lord Macintosh jest zwykle o krok od histerii. Jego dziki uśmiech i okrutny wygląd - twarz pomalowana w błękitne barwy wojenne i dumnie wypięta pierś - wskazują, że zawsze jest gotów do walki. Ale nie taki diabeł straszny, jak go malują.
Jako pierworodny syn lorda, młody Macintosh wie, że nie ma się czego wstydzić. Ma atletyczną sylwetkę, nieodparty urok i falujące loki, na widok których mdleją dziewczęta. Ale próżność i legion wielbicielek mogą stanowić przeszkodę w zwycięstwie w szkockich igrzyskach.
Trojaczki
Identyczne trojaczki Harris, Hubert i Hamish to uroczy, rudowłosi chłopcy, gotowi do każdej psoty, zwłaszcza jeśli nagrodą mogą być słodycze. Porozumiewają się bez słów swoimi przebiegłymi uśmiechami, ukradkowymi spojrzeniami i złośliwymi chichotami. Szczególnie upodobali sobie prześlizgiwanie się przez sekretne zamkowe przejścia, by nagle w tajemniczy sposób wyjść prosto ze ściany. Uwielbiają też stroić sobie żarty ze wszystkich, a w szczególności ze swojego ojca, króla Fergusa. Łączy ich też szczególna więź ze starszą siostrą, Meridą, która jest jedną z nielicznych osób potrafiących ich odróżnić.
Reżyser Mark Andrews mówił, że filmowcy starali się, żeby sceny z trojaczkami należały do najjaśniejszych momentów filmu. - Biegają po zamku, wprowadzając chaos i wpadają w kłopoty. Są zmorą swojej niani. Kradną babeczki oraz placki i bezkarni znikają w zamkowych zakamarkach.
Wiedźma
Głęboko w gęstym, górskim lesie, w walącej się chatce mieszka Crafty Carver. Z pozoru niegroźna, ekscentryczna i bardzo stara kobieta specjalizuje się w struganiu drewnianych bibelotów. Ale tajemnicza pustelniczka jest kimś innym niż się wydaje. Kiedy Merida ją demaskuje i Wiedźma pokazuje swoje prawdziwe oblicze, dziewczyna prosi ją, by z pomocą magii rozwiązała jej problemy. Wiedźma zgadza się niechętnie i rzuca zaklęcie i skomplikowaną zagadkę, która sprawia, że przyszłość Meridy staje się niepewna.
Steve Pilcher opowiadał, że w strój Wiedźmy wkomponowano drobne magiczne elementy. - W jej okrycie wszyte są kamienne runy, które symbolizują przesądy, jakie ją otaczają. W jej kolczykach widzimy kość, pierścień i spiralę celtycką. Wszystko wiąże się z okresem, w którym żyje i jest tak splątane, że wygląda przypadkowo, choć poświęciliśmy temu wiele godzin dokumentacji i planowania.
Angus
Angus jest potężnym koniem rasy Clydesdale i najbardziej zaufanym towarzyszem Meridy. Czarny jak noc, z białym pyskiem i pęcinami, Angus jest dla Meridy ucieczką od zamkowego życia. Razem przemierzają wyżyny Szkocji. Merida potrafi strzelać do celu, siedząc na jego szerokim grzbiecie. Wiedzie go od jednej przygody do drugiej. Angus może czasami być niezgrabny, uparty i tchórzliwy, ale jest bezgranicznie oddany Meridzie.
Zespół grafików, z Tią Kratter na czele, spędził wiele godzin, eksperymentując z kurzem i błotem oraz próbując odtworzyć sposób, w jaki pryska ono na boki, kiedy Angus galopuje przez las. I podczas gdy są chwile, kiedy suknia Meridy wygląda jak po błotnej kąpieli, to Angus w tajemniczy sposób unika błotnej terapii. - Jest niezwykle pięknym koniem - mówiła Kratter. - Szczerze powiedziawszy, nigdy nie nałożyliśmy mu błota na pęciny.