"Matrix": TWÓRCY FILMU
LARRY & ANDY WACHOWSCY (scenariusz, reżyseria) pracują razem od przeszło 30 lat.
Wachowscy są autorami scenariusza produkowanego przez Amblin Entertainment “Plastic Man”. Ostatnim ich wspólnym dziełem jest thriller “Bound”, w którym główne role zagrali Gina Gershon, Jennifer Tilly i Joe Pantoliano.
JOEL SILVER (producent) jest jednym z najbardziej znanych i odnoszących wielkie sukcesy producentów filmowych. Filmy, których był producentem przyniosły łącznie ponad 3 miliardy dolarów zysku. Wraz z zeszłoroczną premierą „Zabójczej broni 4” z Melem Gibsonem, Danny Gloverem, Joe Pescim, Rene Russo i Jet Li, Silver może pochwalić się już 13 filmem, który przekroczył magiczną liczbę 100 milionów dolarów w dystrybucji światowej.
Rozpoczynał karierę w Lawrence Gordon Productions, gdzie w krótkim czasie stał się pierwszym odpowiedzialnym za produkcję kinową. Nadzorował prace nad filmami „The Warriors”, oraz wspólnie z Gordonem - „48 godzin”, „Streets of Fire” („Ulice w ogniu”), „Miliony Brewstera”.
Pierwszym obrazem wyprodukowanym w nowo powstałym Silver Pictures był „Komando”, później „Jumpin'Jack Flash”, „Predator”. Silver stworzył (wspólnie z Richardem Donnerem) wszystkie części cyklu filmów „Zabójczej broni” (wszystkie w reżyserii Donnera), jak również „Szklaną pułapkę”, jej kontynuację pod tytułem „Szklana pułapka 2”, „Ostatniego skauta”, „Człowieka Demolkę”, „The Hudsucker Proxy”, „Richie Richa”, „Zabójców”, „Teorię spisku”- te dwa ostatnie również zostały wyreżyserowane przez Donnera. Silver był także kierownikiem produkcji dwóch filmów z serii „Opowieści z krypty” („Tales from the Crypt”) – „Demon Knight” i „Bordello of Blood”.
BARRIE M.OSBORNE (kierownictwo produkcji). Znany jest głównie z pracy nad „Twarzą w twarz” z Johnem Travoltą i Nicolasem Cage, których grę reżyserował John Woo. Przed tym filmem pracował z Tonym Scottem na planie filmu „Fan” z Robertem De Niro i Wesley’em Snipsem, oraz „Dick Tracy”, „Laleczka Chuckie” („Child's Play”), „Wilder Napalm”, „Rapa Nui”. Był również producentem „China Moon”.
Dzięki udziałowi w programie szkoleniowym organizowanym przez Gildię Reżyserską (Director's Guild of America) miał szansę podpatrywać takie sławy jak Francis Ford Coppola, Alan Pakula i Sydney Pollack, którzy właśnie realizowali zdjęcia do swoich uznanych obrazów jak: „Ojciec chrzestny 2”, „Trzy dni Kondora”, „Wszyscy ludzie prezydenta”. Pracował przy wielu produkcjach o różnym kalibrze, np. „Czas Apokalipsy”, „Wielki chłód” („The Big Chill”), „Król Komedii” („King of Comedy”), „Cotton Club”, „Peggy Sue wyszła za mąż”, „Cutter's Way” („Cutter i Bone”) i „Fandango”.
Przez dwa lata spędzone na stanowisku wice-prezydenta produkcji filmowej w wytwórni Walta Disneya ukończył ponad 15 projektów, w tym „Ruthless People” („Bezlitośni ludzie”), „Kolor pieniędzy”, „Tin Men”, „Trzech mężczyzn i dziecko”, „Outrageous Fortune”, „Kto wrobił królika Rogera?”, „Good Morning, Vietnam”.
ANDREW MASON (kierownictwo produkcji), tuż przed rozpoczęciem kręcenia zdjęć do „The Matrix” ukończył pracę na planie innego thrillera spod znaku science fiction „Dark City” z Williamem Hurtem, Kieferem Sutherlandem i Rufusem Sewellem, reżyserowanym przez Alexa Proyasa i również realizowanym w Australii.
Mason rozpoczynał profesjonalną karierę w początkach lat 70-tych jako montażysta filmów dokumentalnych i reklamówek. Dosłownie już kilka lat później stał na czele odnoszącej duże sukcesy firmy realizującej filmy reklamowe. Przez kolejne dwa lata prowadził laboratorium filmowe, zanim stworzył pierwszą w Australii firmę zajmującą się efektami specjalnymi. Pracował jako koordynator efektów wizualnych przy produkcjach australijskich: „Playing Beattie Bow”, „One Night Stand”, „Burke And Wills”, „The Time Guardian”, oraz przy efektach optycznych na planie „Navigator” Vincenta Warda.
Powrócił jednak na łono produkcji filmowej, kiedy w 1990 roku wraz z Alexem Proyasem w Meaningful Eye Contact, realizowali wspólnie liczne wideoklipy, filmy reklamowe, głównie reżyserowane przez Proyasa. W 1993 Mason był koordynatorem efektów specjalnych i reżyserem drugiego planu filmu „Kruk”, oczywiście w reżyserii Proyasa. Wspólnie założyli Mystery Clock Cinema, pierwszym tam zrealizowanym obrazem był „Dark City”.
ERWIN STOFF (kierownictwo produkcji) jest jednym z partnerów w firmie 3 Arts Entertainment. Pracował przy produkcji „Męża idealnego” („Picture Perfect”) z Jennifer Aniston i Kevinem Baconem w rolach głównych, oraz ‘Strzelając śmiechem” („National Lampoon’s Loaded Weapon”). Był jednym z kierowników produkcji na planie „Adwokata diabła” z Keanu Reevesem i Alem Pacino, jak również „Feeling Minnesota” i „Reakcji łańcuchowej”, z Reevesem w rolach głównych.
BRUCE BERMAN (kierownictwo produkcji) rozpoczynał karierę w przemyśle filmowym od pracy na stanowisku asystenta Jacka Valenti w MPAA w Waszyngtonie, jednocześnie kończąc Wydział Prawa na Uniwersytecie w Georgetown. Po przeprowadzce do Los Angeles, rozpoczął pracę w Casablanca Films, później w Universal Pictures, gdzie bardzo szybko awansował na stanowisko wice-prezydenta d/s produkcji.
Berman następnie przeniósł się do Warner Bros także na stanowisko wice-prezydenta produkcji. Równie szybko promowano go na prezydenta produkcji filmowej, aby ostatecznie powierzyć mu pieczę nad światową produkcją filmową. Pod jego skrzydłami zrealizowano wówczas „Wożąc panią Daisy”, „Chłopaków z ferajny”, „Uznanego za niewinnego” („Presumed Innocent”), „Robin Hooda: Księcia Złodziei”, „Batman Forever”, „Malcolm X”, „The Bodyguard”, „JFK”, „Ściganego”, „Dave”, „Czas zabijania” i „Twister”.
W 1996 roku Berman wpadł na pomysł stworzenia Plan B Entertainment, studia niezależnego założonego przy pomocy Warner Bros, które później dołączono do Village Roadshow Pictures
Village Roadshow Pictures, którego Berman jest aktualnie przewodniczącym, pracuje nad ponad 21 projektami na różnych etapach rozwoju w Warner Bros. Ostatnie filmy wyprodukowane przez Bermana to „Analyze This” i „Totalna magia”. W tym roku zaś na premierę oczekują: „Gossip”, „Three Kings”, „Three to Tango” oraz „Deep Blue Sea” powstające przy współudziale Village Roadshow i Warner Bros.
DAN CRACCHIOLO (koproducent) urodził się w Los Angeles, zaczynał karierę jako asystent Eda Limato w agencji ICM. W 1991 roku dołączył do Silver Pictures Joela Silvera, gdzie pierwszym projektem, nad którym pracował była „Zabójcza broń 3”. Od tamtego czasu kilkakrotnie współpracował z Silverem (i reżyserem Richardem Donnerem) przy okazji „Opowieści z krypty” („Tales from the Crypt”). Na planie serialu spędził trzy lata. Uczestniczył także w pracach nad filmami fabularnymi, które powstały w oparciu o tę serię – „Demon Knight” i „Bordello of Blood”. Był współproducentem „Zabójczej broni 4”, „Zabójców” oraz „Teorii spisku”.
Cracchiolo pracuje aktualnie jako kierownik produkcji przy filmie „House on Haunted Hill” w reżyserii Williama Malone, który produkowany jest przez Joela Silvera i Roberta Zemeckisa dla Dark Castle Entertainment.
BILL POPE (operator) jest uznanym na świecie autorem zdjęć filmowych. Jego pasją obok sztuki operatorskiej są również piosenki cowboyskie, które wykonuje przy akompaniamencie pianina. Raz nawet widział niedźwiedzia Grizzly.
ZACH STAENBERG (montażysta), ukończył Uniwersytet Winsonsin w Madison, rozpoczynał karierę jako asystent produkcji na planie „Furii” („The Fury”) Briana De Palmy, następny był „Omen II”, po pracy nad którym zdobył już pewne doświadczenie i zdecydował się kontynuować swoje zainteresowania montażem.
Inne filmy Staenberga to „Policyjna Akademia”, „The Tender” (z Johnem Travoltą), „Uciec, ale dokąd?” („Nowhere to Run”) z Jean Claude Van Dammem i Rosanną Arquette, „Eyes of An Angel” (z Johnem Travoltą), „Blackout”, „Stripped To Kill” oraz „Dawno temu w Ameryce” z Robertem De Niro i Jamesem Woodsem w reżyserii Sergio Leone.
Staenberg pracował już wcześniej z braćmi Wachowskimi przy okazji filmu „Bound”. Ostatnim obrazem, jaki ukończył jest „Phoenix” z Rayem Liottą, Angelicą Huston w reżyserii Danny'ego Cannona.
Dokonania telewizyjne to przede wszystkim „Gotti” Roberta Harmona z 1997 roku dla stacji HBO, dzięki któremu nominowany był do nagród American Cinema Editors Eddie Award i CableACE Award; „Weapons of Mass Distraction” z Gabrielem Byrnem i Benem Kingsley’em, „Cisco Kid”, „Connagher” (obydwa dla TNT) oraz „La Pastorela” dla PBS.
OWEN PATERSON (scenografia) projektował dekoracje do „Priscilli, Królowej Pustyni” Stephena Elliota, co przyniosło mu nominację za najlepsze dekoracje do Nagród Australijskiego Instytutu Filmowego, oraz „Welcome To Woop Woop”, również Elliota, „Race the Sun”, „Minnamurra”, „Traveling North”. Paterson był również kierownikiem artystycznym na planie „Bliss”, „The Coolangatta Gold”.
Dla telewizji zrealizował m.in.: „Beast” oraz filmy telewizyjne „The Riddle of the Stinson”, „Heartbreak High” dla ABC.
DON DAVIS (kompozytor) miał już okazję pracować z braćmi Wachowskimi przy filmie „Bound”.
Jest autorem muzyki do filmów: „Warriors of Virtue’, „Route 9”, „The Lesser Evil”, „Session Man” i „Blackout” („Zaćmienie”), jak również telefilmów „Weapons of Mass Distraction” dla HBO (z udziałem Bena Kingsley’a i Gabriela Byrne’a), „Life of the Party: The Pamela Harriman Story” (z Ann-Margret), „The Lake”, „The Agency” (z Tomem Berengerem i Ronem Silverem), „A Match Made in Heaven” (z Olympią Dukakis), „The Alibi”, „Not in This Town”, „In the Lake of the Woods”, „Leave of Absence”, „Murder of Innocence”, „A Little Piece of Heaven”, „Woman With a Past”, „Home Fires Burning” i „A Stoning in Fulham County”.
Tworzył muzykę do mini seriali: ‘The Third Twin”, „House of Frankenstein 1997”, „Invasion”, „Pandora’s Clock”, „The Beast”, „In the Best of Families”, jak również do seriali telewizyjnych: „SeaQuest DSV”, „Capitol Critters”, „My Life”, „Times”, „Tiny Toon Adventures”, „Star Trek: The Next Generation” i „Piękna i Bestia” („Beauty and the Beast”).
Davis pracował jako muzyk i aranżer na potrzeby „Dawno temu w trawie”, „Titanica”, „Pleasantville”, „Zagubionych w kosmosie”, „Michaela”, „Okupu”, „Szalonej odwagi”, „James and the Giant Peach”, „Balto”, „Toy Story”, „Apollo 13”, „Stanu zagrożenia” („Clear and Present Danger”), „Mavericka”, „Wichrów namiętności”, „Raportu Pelikana”, „Bohatera ostatniej akcji”, „Ze śmiercią jej do twarzy” („Death Becomes Her”), „Robin Hooda: Księcia Złodziei” i „Szklanej pułapki 2”, aby wymienić tylko kilka.
KYM BARRETT (kostiumy). Do jej filmografii zaliczyc można: „Romeo i Julię” Baza Luhrmanna (nominacja do nagródy Saturn), „Zero Effect” („Plus minus zero”) Jake'a Kasdana z Billem Pullmanem i Benem Stillerem oraz wchodzący wkrótce na ekrany dramat Davida O. Russell’a „Three Kings”.
Barrett współpracowała także z wieloma teatrami w Australii, w tym przy okazji sztuk „The Alchemist” z Geoffreyem Rushem autorstwa Neila Armfielda, „Henryk V”, „Falsettos” (dla Sydney Theatre Comapny), „Lady Bracknell's Confinement” (dla Melbourne Festival), oraz „Aftershock” i „A Little Like Drowning” („dla Belvoir Street Theatre”).
YUEN WO PING (jeden z najbardziej utalentowanych choreografów walk wschodnich z Hong Kongu), urodził się w Guangzhan w 1945 roku jako jedno z 12 dzieci. Studiował wiedzę o operze Pekińskiej oraz sztukę walki kung fu pod czujnym okiem swojego ojca - Yuen Sin Tin, który był autorytetem dla młodego wówczas Jackie Chana.
Yuen Sin Tin przedstawił syna producentom serialu „Wong Fei Hung”. W latach 60-tych Wo Ping pracował nad kilkoma odcinkami. Był koordynatorem walk braci Shaw, niekiedy grywał w filmach, na przykład „Chinese Boxer” Wanga YU.
W 1971 roku debiutował jako choreograf na planie „Mad Killer” Ng See Yuena. Był choreografem największych przebojów Ng See, w tym „Bloody Fists”, „Secret Rivals 2”. Dla braci Shaw aranżował sceny walki do filmów „The Lizard Chu Yuana” oraz „The Bastard”.
Debiutował po drugiej stronie kamery w 1978 roku produkcją nowej wytwórni Seasonal Films założonej przez Ng See Yuena. Film nosił tytuł „Snake in the Eagle's Shadow”. Kolejne były „Drunken Master” z Jackie Chanem, „Dance of the Drunken Mantis” z udziałem brata - Sunny Yuena. Wo Ping pracował również dla Golden Harvest reżyserując innego gwiazdora - Wong Fei Hung w „Magnificent Butcher” i „Dreadnought”.
W 1979 roku stworzył własną firmę, w której produkował i tworzył choreografię m.in.: do „Buddhist Fist” Tsai Siu Minga, który miał premierę rok później. Reżyserował film z udziałem swojego protegowanego Donnie Yena, „Drunken Tai Chi”, następne były „Tiger Cage”, „In the Line of Duty 4”, „Tiger Cage 4”.
Odrodzenie popularności, jakie na całym świcie przezywają produkcje z wykorzystaniem wschodnich sztuk walk dały Wo Pingowi możliwość pracy nad choreografią walk do „Once Upon A Time In China” Tsui Harka z Jet Li, „Last Hero In China” Wong Chinga, oraz inne epickie obrazy kina kung fu jak „Tai Chi Master”, „Wing Chun”. W 1993 roku Wo Ping wyreżyserował swój najbardziej znany dotąd film „Iron Monkey” z Donnie Yenem, rok później pracował ponownie nad choreografią do „Fist of Legend”. Właśnie ta ostatnia propozycja zwróciła na niego uwagę braci Wachowskich.