Reklama

"Marley i ja": TWÓRCY

DAVID FRANKEL (reżyseria) wyreżyserował przebojowy film "Diabeł ubiera się u Prady" ("The Devil Wears Prada") z Meryl Streep i Anne Hathaway. Współpracuje z HBO, dla którego reżyseruje serial "Ekipa" ("Entourage"), za co w 2005 roku nominowano go do nagrody Emmy. Dla HBO reżyserował też seriale "Seks w wielkim mieście" ("Sex and the City") i "Kompanię braci" ("Band of Brothers"). Za ten drugi zdobył statuetkę Emmy.

Reklama

Jest nie tylko reżyserem, ale i scenarzystą. Pisał i produkował dla telewizji jeszcze zanim zajął się reżyserią. Debiutował "Rapsodią Miami" ("Miami Rapsody") w 1995 roku z Sarah Jessicą Parker.

Jest synem Maxa Frankela, chciał zostać humorystą i pisać o polityce. Studiował na Harvardzie, a jego pierwszym zleceniem było napisanie artykułu do "Esquire" - sylwetki tenisisty, Johna McEnroe'a.

Współpracę z telewizją zaczynał od "The Ellen Burstyn Show" w 1986 roku. Razem z Normanem Steinbergiem reżyserował, produkował i pisał scenariusz do "Doctor, Doctor" z Maxem Frewerem. Serial opowiadał o ekscentrycznym lekarzy i zdobył uznanie krytyki, choć nie cieszył się dużą popularnością wśród widzów. W 1991 roku Frankel i Steinberg stworzyli "Teech" - sitcom z Phillem Lewisem, który przez krótki czas gościł na antenie CBS. Frankel wyreżyserował też i napisał scenariusz do "Grapevine" (CBS) świetnie przyjętego przez krytykę.

W 1990 roku Frankel i Steinberg napisali scenariusz do "Miłość to nie żart" ("Funny About Love") z Gene'em Wilderem. W 1993 roku napisał "Nervous Ticks" o bagażowym z lotniska. Trzy lata później napisał pilotażowy odcinek "Dear Diary" - sitcomu z Bebe Neuwirth, który dystrybuowano później jako film krótkometrażowy i nagrodzono Oscarem.

SCOTT FRANK (scenariusz) debiutował "Świadkiem bez pamięci" ("The Lookout"), do którego nie tylko napisał scenariusz, ale i wyreżyserował. Writers Guild of America nagrodziła go za najlepszy scenariusz adaptowany, na koncie ma też nagrody od Mystery Writers of America, National Society of Film Critics i The Boston Society of Film Critics, a także nominację do Oscara za scenariusz do "Co z oczu, to z serca" ("Out of Sight") na podstawie powieści Elmore'a Leonarda.

Napisał scenariusze do takich filmów, jak "Tłumaczka" ("The Interpreter"), "Lot Feniksa" ("Flight of the Phoenix"), "Raport mniejszości" ("Minority Report"), "Dorwać Małego" ("Get Shorty"), "Malice", "Umrzeć powtórnie" ("Dead Again") i "Tate-mały geniusz" ("Little Man Tate").

Dorastał w Los Gatos w Kalifornii, studiował filmoznawstwo na Uniwersytecie Kalifornijskim.

DON ROOS (scenariusz) wyreżyserował i napisał scenariusz do "Szczęśliwych zakończeń" ("Happy Endings") - czarnej komedii o miłości, rodzinie i nieprzewidywalności życia.

Debiutował w 1998 roku "Wojną płci" ("The Opposite of Sex"), za którą nagrodzono go dwoma statuetkami Independent Spirit Award. W 2000 roku wyreżyserował "Grę o miłość" ("Bounce") z Benem Affleckiem i Gwyneth Palthrow na podstawie własnego scenariusza; współpracował także z NBC przy serialu "M.Y.O.B".

Wyreżyserował "Love and Other Impossible Pursuits" z Natalie Portman na podstawie powieści Ayelet Walkman; napisał scenariusze do "Pola miłośći" ("Love Field"), "Sublokatorki" ("Single White Female"), "Chłopaków na bok" ("Boys on the Side") i "Diabolique" z 1996 roku.

KAREN ROSENFELT(produkcja) od piętnastu lat pracuje w Paramount Pictures, ma też podpisane kontrakty z Fox 2000 Pictures i Twentieth Century Fox.

Wyprodukowała między innymi "Diabeł ubiera się u Prady" ("Devil Wears Prada"), "Co zdarzyło się w Vegas" ("What Happens In Vegas") i "Alvina i wiewiórki" ("Alvin and the Chipmunks").

Specjalizuje się w filmach skierowanych do młodzieży i rodzin. Współpracowała przy takich produkcjach, jak "W rytmie hip hopu" ("Save the Last Dance"), "Trener Carter" ("Coach Carter"), "Wredne dziewczyny" ("Mean Girls"), czy "Lemony Snicket" Seria niefortunnych zdarzeń") ("Lemony Snicket's Series of Unfortunate Events").

Kierowała współpracą Paramountu z Nickelodeon Movies, w ramach której powstały adaptacje filmowe kreskówek Nickelodeona - "The Rugrats Movie: Gdzie jest bobas?" ("the Rugrats") i "SpongeBob Kanciastoporty" ("SpongeBob SquarePants"). Powstały też "Jimmy Neutron," "Dzień bałwana" ("Snow Day") i "Harriet szpieg" ("Harriet the Spy").

Zaczynała karierę od współpracy z Sue Mengers. Pracowała w Jerry Weintraub Productions i MGM. Ma na swoim koncie współpracę przy takich filmach, jak "Zmowa pierwszych żon" ("The First Wives Club"), "Niemoralna propozycja" ("Indecent Proposal"), "Uciekająca panna młoda" ("Runaway Bride") i "Córka generała" ("The General's Daughter.")

GIL NETTER (produkcja) współpracuje z Davidem Zuckerem w Zucker-Netter Productions. Wyprodukowali "Telefon" ("Phone Booth") z Colinem Farrellem w reżyserii Joela Schumachera. We współpracy z Wayne'em Ricem'em wyprodukował komedię "Stary, gdzie moja bryka?" ("Dude, Where's My Car") Danny'ego Lenera z Ashtonem Kutcherem i Seanem Williamem Scottem. Na koncie ma takie filmy, jak "Zagniewani młodociani" ("High School High"), "Bejsbolo-kosz"("BASEketball"), "Córka mojego szefa"("My Boss's Daughter"), "Miłosną zagrywkę" ("Fever Pitch") braci Farrelly i "Flicka."

Przez siedem lat kierował Zucker Brothers Productions. Wyprodukował wtedy takie filmy, jak "Mój chłopak się żeni" ("My Best Friend's Wedding"), "Rycerz króla Artura" ("First Knight"), "Naga broń 33 I 1/3" ("Naked Gun 33 1/3: The Final Insult"), "Naga broń 2 I ?" ("Naked Gun 2 ?: The Smell of Fear") I "Spacer w chmurach" ("A Walk in the Clouds").Zaczynał karierę od bycia agentem literackim. Do najnowszych filmów, które wyprodukował należy "Eragon".

ARNON MILCHAN (kierownictwo produkcji) to uznany producent kina niezależnego. W ciągu ostatnich dwudziestu pięciu lat zrealizował ponad sto filmów. Urodził się w Izraelu, studiował na Uniwersytecie w Genewie. Jego pierwszym sukcesem, było przekształcenie firmy ojca w największe przedsiębiorstwo agrochemiczne w kraju. Do tej pory, Milchan ma zmysł do interesów.

Niedługo potem zaczął pisać do filmu, telewizji i teatrów, co zawsze go interesowało. Jednym z jego pierwszych projektów był "Amadeusz" Romana Polańskiego, a także "Dizengoff 99", "La Menace", "The Medusa Touch" i mini-serial "Masada". W latach osiemdziesiątych wyprodukował między innymi "Króla komedii" (The King of Komedy") Martina Scorsese, "Dawno temu w Ameryce" ("Once upon a time In America") Sergio Leone i "Brazil" Terry'ego Gilliama. Po sukcesach "Pretty Woman" i "Wojny państwa Rose" ("The War of the Roses"), Milchan założył New Regency Productions, w ramach którego zrealizowano takie filmy, jak "J.F.K" , "Sommersby", "Czas zabijania" ("A time to kill"), "Uwolnić orkę" ("Free Willy"), "Klient" ("The Client"), "Tin Cup", "Liberator" ("Under siege"), "Tajemnice Los Angeles" ("L.A Confidential"), "Adwokat Diabła" ("The Devil's Advocate"), "Negocjator" ("The Negotiator", "Miasto Aniołów" ("City of Angels"), "Osaczeni" ("Entrapment"), "Podziemny krąg" ("Fight Club"), "Agent XXL" ("Big Momma's House"), "Nikomu ani słowa" ("Don't say a Word"), "Daredevil", "Człowiek w ogniu" ("Man on fire"), "Zgadnij kto" ("Guess who"), "Pan i Pani Smith" (Mr. And Mrs. Smith"), "Agent XXL 2", "Komedia romantyczna"), "Strażacki pies" ("Firehouse dog") i najnowszy hit - "Alvin i wiewiórki" ("Alvin and the chipmunks").

Wśród nadchodzących projektów są "Lustra" ("Mirrors") z Kieferem Sutherlandem, "Ślubne wojny" ("Bride Wars") z Kate Hudson (która jest także producentką filmu) i Anne Hathaway, "Przybysze z pierwszego piętra" ("They Came from Upstairs") - komedię przygodową o grupie nastolatków, która broni swojego domu w Michigan przed atakiem kosmitów; "Marley i ja" ("Marley and me") na podstawie książki Johna Grogana z Owenem Wilsonem, Jennifer Aniston, Alanem Arkinem, Erichem Danem i Kathleen Turner. Milchan nawiązał współpracę z dwoma, wpływowi partnerami - Nine Network i Twentieth Century Fox. Fox odpowiada za dystrybucję filmów Regency na całym świecie (z wyjątkiem Niemiec, z którymi Regency zawarło osobną umowę), łącznie z sieciami kablowymi w Stanach, a także telewizją płatną i publiczną w innych krajach.

Firma Milchana prężnie działa na rynku telewizyjnym, za pośrednictwem Regency Television ("Zwariowany świat Malcolma" ("Malcolm In the middle"), "The Bernie Mac Show"). Regency wykupiło także udziały Chanel 10, BabyFirstTV i Izraeli TV Network. Ma także wyłączność do transmisji wydarzeń związanych z Sony Ericsson Women's Tennis Association.

JOSEPH CARACCIOLO, JR (kierownictwo produkcji) zaczynał od kierowania planem filmu "Stracone lata" Sidneya Lummeta. Caracciolo był producentem wykonawczym przy "Co się zdarzyło w Vegas" ("What Happens In Vegas") z Cameron Diaz i Ashtonem Kutcherem i "Diabeł ubiera się u Prady" ("The Devil Wears Prada") z Meryl Streep i Anne Hathaway. Na koncie ma też takie filmy, jak "Całe szczęście" ("Just My Luck") z Lindsay Lohan, "Siła strachu" ("Hide and seek") z Robertem DeNiro, "Dziewczyny z wyższych sfer" ("Uptown Girls") z Brittany Murphy i Dakotą Fanning oraz "Wielbicielka" ("Swimfan") Johna Polsona. Współpracował także przy "Glengarry Glen Ross" Jona Amiela, "Psychopacie" ("Copycat"), "Człowieku, który wiedział za mało" ("The Man Who Knew Too Little"), "W czym mamy problem" ("Serial Mom"), "Fotokłopoty" ("Pecker") i "Cecil B. Demented").

FLORIAN BALLHAUS (zdjęcia) współpracował ostatnio przy filmie "Diabeł ubiera się u Prady" ("The Devil Wears Prada") z Meryl Streep i Anne Hathaway oraz "Planie lotu" ("Flightplan") z Jodie Foster. Współpracował z Robertem Schwentke'em przy "Złodziejach męskości" ("The Family Jewels"), a także "Sekretnym życiu dentysty" ("The Secret Lives os Dentists") i "Investigating Sex." Pracował przy takich filmach, jak "Gangi Nowego Jorku" ("Gang sof New York"), "Faceci w czerni II" ("Men Ib Black II"), "Nazywał się Bagier Vance" ("The Legend of Bagier Vance") i "Z księżyca spadłeś?" ("What Planet Are You From?"). Jest synem nagrodzonego Oscarem Michaela Ballhausa. Zaczynał karierę od bycia kamerzystą. Pracował między innymi przy "Godzilli", "Facetach w czerni" ("Men in Black"), "Epidemii" ("Outbreak"), "Wieku niewinności" ("The Age of Innocence"), "Draculi" "Chłopcach z ferajny" ("Goodfellas"), "Pracującej dziewczynie" ("Working Girl") "Telepasji" ("Broadcast News") i "Po godzinach" ("After Hours"). Był operatorem zdjęć ostatniej serii serialu "Seks w wielkim mieście" ("Sex and the City"), a także wielu, niemieckich filmów.

STUART WURTZEL (scenografia) był nominowany do Oscara za "Hannah i jej siostry" ("Hannah and Her Sisters") Woody'ego Allena. Współpracował z nim także przy "Purpurowej róży z Kairu" ("Purple Rose of Cairo"). Na koncie ma także trzykrotną współpracę z Peterem Yatesem - przy "Podejrzanym" ("Suspect"), "The House on Carroll Street" i "Niewinnym człowieku" ("Innocent Man"). Do jego najnowszych filmów należy "Zaczarowana" ("Enchanted"). Kilkakrotnie współpracował z HBO. Zaczął od "Dowcipu" Mike'a Nicholsa z Emmą Thompson, współpracował z nim także przy "Aniołach w Ameryce", za które nagrodzono go Emmy i statuetką od Art Directors' Guild. Ostatnio pracował z HBo przy "Empire Falls" Freda Schepisiego z Paulem Newmanem i Edem Harrisom, za które nominowano go do Emmy i nagrodzono statuetką od Art Directors' Guild.

Wurtzel jest autorem scenografii do takich filmów, jak "Wczoraj i dziś" ("Before and After"), "Stepmom," "Hair," "Druga miłość" ("Used People"), "Syreny" ("Mermaids") "Krwawy Romeo" ("Romeo is Bleeding"), "Trzech mężczyzn i mała dama"("Three Men and a Little Lady"), "Stary gringo" ("Old Gringo"), "Brighton Beach Memoirs", "Królowie mambo"("The Mambo Kings"), "Kiedy mężczyzna kocha kobietę"("When a Man Loves a Woman"), "I.Q.", "Śmiertelna wyliczanka"("Murder by Numbers"), "Duch i mrok" ("The Ghost and the Darkness"), "Mały Manhattan" ("Little Manhattan") i "Pajęczyna Charlotty" ("Charlotte's Web").

Debiutował scenografią do "Ulicy Hester" ("Hester Street") Joan Micklin Silver, przy którym współpracował ze swoją żona, Patrizią von Brandenstein. Powtórzył kolaborację z Silver przy "Bernice Bobs Her Hair" i "Między wersami" ("Between the Lines").

Wychowywał się w New Jersey. Studiował scenografię na Carnegie Mellon University. Karierę zaczynał od pracy w teatrze; cztery lata pracował w American Conservatory Theater w San Francisco i trzy lata Cincinnati's Playhouse in the Park. Po przeprowadzce do Nowego Jorku pracował na Broadwayu - między innymi przy takich sztukach, jak "Summer Brave," "Unexpected Guests," "Tiny Alice," "A Flea in Her Ear," "Sizwe Banze Is Dead," "The Island," and "Wally's Café." Off-Broadway credits include "Trumpets and Drums", a także "Rosmersholm" w Roundabout Theater; "Gimme Shelter" w BAM; "Sorrows of Stephen" (za które nagrodzono go Joseph Maharam Award) i "Henry IV, Part I" na New York Shakespeare Festival. Na małym ekranie można było podziwiać jego prace w "Little Gloria?Happy at Last", za które nominowano go do nagrody Emmy.

MARK LIVOLSI (montaż) pracował przy takich filmach, jak "Diabeł ubiera się u Prady" ("The Devil Wears Prada"), "Vanilla Sky", "Elizabethtown", "U progu sławy" ("Almost Famous"), "Wizyta u April" ("Piece sof April"), "Dziewczyna z sąsiedztwa" ("The Girl Next Door"), "Mark and Grace", czy "Spin the Bottle". Asystował przy takich produkcjach, jak "Zbrodnie i wykroczenia" ("Crimes & Misdemeanors"), "Afera Thomasa Crowna" ("The Thomas Crown Affair"), "Dotyk miłości"("At First Sight"), "Pomiędzy niebem, a ziemią" ("Heaven & Earth"), "Joe Black" ("Meet Joe Black"), "Przejrzeć Harry'ego" ("Deconstructing Harry"),"Pokój Marvina" ("Marvin's Room"), "Dotyk"("Touch"), "Cienie we mgle" ("Shadows and Fog") "Alice", "Francuski pocałunek"("French Kiss"), czy "Dzika rzeka" ("The River Wild").

CINDY EVANS (kostiumy) zaczynała od pracy przy "Memento" Christophera Nolana. Zaprojektowała kostiumy do "Wolności słowa" ("Freedom Writers") i "P.S Kocham cię" ("PS I Love You") Richarda LaGravenese'a. Dwukrotnie współpracowała z Charlize Theron - przy filmach "Nazywał się Bagger Vance" (The Legend of Bagger Vance") i "Daleka północ" ("North Country"). Dla Catherine Hardwicke zaprojektowała kostiumy do filmów "Trzynastka" ("Thirteen") i "Królowie Dogtown" ("Lord sof Dogtown"). Przy "Laurel Canyon" po raz trzeci połączyła siły z Hardwicke.

Ostatnio współpracowała z Guillermo Arriagą przy jego debiucie - "The Burning Plan".

THEODORE SHAPIRO (muzyka) na koncie ma takie filmy, jak "Diabeł ubiera się u Prady" ("The Devil Wears Prada"), "Jaja w tropikach" ("Tropic Thunder"), "Semi-Pro: Drużyna marzeń" ("Semi-Pro"), "Ja, ty i on" ("You, Me and Dupree"), czy "Ostrza chwały" ("Blades of Glory").

Skomponował muzykę między innymi do "Idiokracji" ("Idiocracy"), "Zabaw z piłką"("Dodgeball: A True Underdog Story"), "Zabawy z Dickiem i Jane"("Fun with Dick and Jane"), "Nieudacznika"("The Baxter"), "Starsky'ego i Hutcha", czy "Nadchodzi Polly"("Along Came Polly").

Nagrodzono go BMI Music Award za muzykę do "Diabeł ubiera sie u Prady" ("The Devil Wears Prada"), "Ja, ty i on" ("You, Me and Dupree"), "Zabaw z piłką"("Dodgeball: A True Underdog Story"), "Starsky'ego i Hutcha", "Nadchodzi Polly"("Along Came Polly") i "Ostrzy chwały" ("Blades of Glory"). Nie zajmuje się tylko muzyką filmową. Jego utwory były grane między innymi przez Los Angeles Philharmonic i Seattle Symphony.

materiały dystrybutora

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: Marley i ja

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje