Reklama

"Małe dzieci": EKIPA

TODD FIELD

Reżyser, producent i współautor scenariusza

Todd Field zadebiutował jako reżyser na festiwalu Sundance filmem Za drzwiami sypialni. Entuzjastycznie przyjęty przez międzynarodową krytykę obraz został uznany za najlepszy film roku przez gazety "The New York Times", "The Wall Street Journal", "New York Magazine", "The New Yorker" oraz przez Los Angeles Film Critics Association. Film został później wyróżniony pięcioma nominacjami do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej, w tym również w kategorii "Najlepszy film roku".

New York Film Critics Circle, Chicago Film Critics Association oraz Los Angeles Film Critics Association wyróżniły Fielda za pracę nad wspomnianym filmem, a National Board of Review przyznało mu tytuł "Reżysera roku". Field jest zdobywcą dwóch nominacji do Oscara oraz jednej do Złotego Globu i nagrody Independent Spirit Award. Brytyjski Instytut Filmowy uhonorował Fielda nagrodą Satyajit Ray Award, a Amerykański Instytut Filmowy odznaczył go medalem Franklin J. Schaffner Alumni Medal.

Reklama

Film krótkometrażowy w reżyserii Fielda pod tytułem Nonnie & Alex miał swoją premierę podczas festiwalu Sundance i otrzymał nagrodę specjalną jury. Na tym samym festiwalu po raz pierwszy wyświetlony został również film When I was a Boy, który trafił następnie do zbiorów Film Society of Lincoln Center do serii Nowi reżyserzy/Nowe filmy w Muzeum Sztuki Współczesnej.

Jako aktor Field pojawił się w takich filmach, jak Ruby w krainie szczęśliwości Victora Nuneza oraz Oczy szeroko zamknięte w reżyserii Stanleya Kubricka.

Obecnie pracuje już nad kolejnym filmem.

TOM PERROTTA

Współautor scenariusza

Tom Perrota jest autorem pięciu znakomicie przyjętych powieści - "Małe dzieci", "Election", "The Wishbones", "Joe College" oraz "Bad Haircut". Oprócz pisania powieści i scenariuszy filmowych pracował także jako dziennikarz i nauczyciel uniwersytecki.

ALBERT BERGER

Producent

W 1993 r. Albert Berger oraz Ron Yerxa założyli firmę producencką Bona Fide Productions. W swoim dorobku producenckim mają m.in. następujące filmy: Król wzgórza Stevena Soderbergha (1993), Uciekający pan młody Ricka Famuyiwy (1999), nagradzany obraz Wybory w reżyserii Alexandra Payne'a (1999) oraz uhonorowany wieloma wyróżnieniami film Anthony'ego Minghelli z 2003 r. zatytułowany Wzgórze nadziei. Berger i Yerxa pracowali również jako producenci wykonawczy przy filmie I Am Trying to Break Your Heart w reżyserii Sama Jonesa (2002), a Berger ponadto był producentem wykonawczym obrazu pod tytułem Crumb z 1994 r. W 2005 r. Bona Fide wyprodukowała Sezon na słówka dla wytwórni Fox Searchlight oraz Zimne dranie dla Focus Features.

W lipcu 2006 roku wytwórnia Fox Searchlight wprowadziła na ekrany kin wyprodukowany przez Bona Fide film Mała Miss, w reżyserii Jonathana Daytona i Valerie Faris, w którego obsadzie znaleźli się Steve Carell, Toni Collette, Greg Kinnear oraz Alan Arkin. Film miał swoją premierę na festiwalu Sundance w 2006 r., a niedługo potem prawa do jego rozpowszechniania zakupiła wytwórnia Fox Searchlight. Po wejściu na ekrany film otrzymał znakomite recenzje i pobił rekordy oglądalności w pierwszym weekendzie wyświetlania.

Po ukończeniu studiów na Tufts University Albert Berger powrócił do rodzinnego Chicago, gdzie zarządzał własnym kinem - Sandburg Theatre - sceną, na której przypominano klasyczne bądź zapomniane filmy. Studiował w szkole filmowej Uniwersytetu Kolumbii, a następnie przeniósł się do Los Angeles, gdzie zaczął pisać scenariusze dla wytwórni Paramount, TriStar, MGM, Orion oraz dla producenta Rogera Cormana. Po pewnym czasie został wiceprezesem ds. rozwoju studia Marvin Worth Productions wchodzącego w skład Paramount Pictures, gdzie pracował nad kilkoma projektami, w tym m.in. nad filmem Malcolm X.

Firma Bona Fide zajmuje się obecnie kilkoma ważnymi projektami, wśród których warto wymienić Nebraskę, film według scenariusza Roberta Nelsona, którego reżyserią ma zająć się Alexander Payne, Adult World, którego reżyserem ma być Jason Reitman, oraz The Rug Merchant, którego scenariusz i reżyseria najpewniej przypadnie w udziale Miguelowi Artecie.

Z początkiem 2005 r. Bona Fide zawarła wstępną umowę o współpracę z wytwórnią Paramount.

RON YERXA

Producent

W 1993 r. Ron Yerxa oraz Albert Berger założyli firmę producencką Bona Fide Productions. W swoim dorobku producenckim mają m.in. następujące filmy: Król wzgórza Stevena Soderbergha (1993), Uciekający pan młody Ricka Famuyiwy (1999), nagradzany obraz Wybory w reżyserii Alexandra Payne'a (1999) oraz uhonorowany wieloma wyróżnieniami film Anthony'ego Minghelli z 2003 r.zatytułowany Wzgórze nadziei. Yerxa i Berger pracowali również jako producenci wykonawczy przy filmie I Am Trying to Break Your Heart w reżyserii Sama Jonesa (2002). W 2005 r. Bona Fide wyprodukowała Sezon na słówka dla wytwórni Fox Searchlight oraz film Zimne dranie dla Focus Features.

W lipcu 2006 roku wytwórnia Fox Searchlight wprowadziła na ekrany kin wyprodukowany przez Bona Fide film Mała Miss, w reżyserii Jonathana Daytona i Valerie Faris, w którego obsadzie znaleźli się Steve Carell, Toni Collette, Greg Kinnear oraz Alan Arkin. Film miał swoją premierę na festiwalu Sundance w 2006 r., a niedługo potem prawa do jego rozpowszechniania zakupiła wytwórnia Fox Searchlight. Po wejściu na ekrany film otrzymał znakomite recenzje i pobił rekordy oglądalności w pierwszym weekendzie wyświetlania.

Ron Yerxa ukończył studia na Uniwersytecie Stanforda, a następnie pracował jako dziennikarz i nauczyciel w miejskiej szkole średniej. Dołączył do studia Time-Life Films jako recenzent scenariuszy, a potem pracował na stanowisku dyrektora w telewizji CBS i Sovereign Films, zanim został samodzielnym producentem.

Firma Bona Fide zajmuje się obecnie kilkoma ważnymi projektami, wśród których warto wymienić Nebraskę, film według scenariusza Roberta Nelsona, którego reżyserią ma zająć się Alexander Payne, Adult World, którego reżyserem ma być Jason Reitman, oraz The Rug Merchant, którego scenariusz i reżyseria najpewniej przypadnie w udziale Miguelowi Artecie.

Z początkiem 2005 r. Bona Fide zawarła wstępną umowę o współpracę z wytwórnią Paramount.

LEON VITALI

Współproducent

Leon Vitali urodził się i wychował w Leamington Spa w angielskim hrabstwie Warwickshire. Opuścił szkołę w wieku 17 lat, a rok później został przyjęty do London Academy of Music and Dramatic Art, gdzie przez dwa i pół roku studiował dramat klasyczny, improwizację, recenzję scenariuszy i zarządzanie teatrem. Studia ukończył w 1970 r., po czym przez sześć lat pracował jako zawodowy aktor. W tym czasie zapisał na swym koncie wiele występów teatralnych, telewizyjnych i filmowych i współpracował z takimi cenionymi reżyserami, jak Mike Alfreds i William Gaitskill (ze słynnej English Stage Company w londyńskim Royal Court Theatre), Jack Gold (Vitali zagrał w jego wyróżnionym czterema nagrodami Emmy filmie telewizyjnym Catholics, wraz z Martinem Sheenem, Trevorem Howardem, Michaelem Gambonem i Cyrilem Cusackiem. Można go też było zobaczyć w jednej z ważniejszych ról w nagrodzonym czterema Oscarami filmie Stanleya Kubricka Barry Lyndon, w którego obsadzie znaleźli się Ryan O'Neil oraz Marisa Berenson.

To właśnie dzięki temu filmowi Vitali poważnie zainteresował się pracą producenta filmowego i postanowił rozwijać swoje zainteresowania na każdym etapie powstawania filmu: w przygotowaniach, rozwijaniu koncepcji, fazie przedprodukcyjnej, kręceniu zdjęć i po zamknięciu produkcji.

Zdobył tytułową rolę w filmie Wiktor Frankenstein, dzięki czemu mógł pracować w pokoju montażysty podczas fazy poprodukcyjnej, a potem obserwować dalsze etapy procesu powstawania filmu, aż do jego premiery. W tamtym czasie Stanley Kubrick powrócił do biznesu filmowego i poprosił Vitalego, aby odwiedził stany południowego zachodu (Kolorado, Illinois, Kansas City) i wyszukał tam chłopca do roli Danny'ego w reżyserowanym właśnie przez niego nowym filmie Lśnienie, w którym zagrali Jack Nicholson i Shelley Duvall. Vitali przesłuchał ponad 2000 dzieci w wieku od 3,5 do 7 lat i w końcu wybrał Danny'ego Lloyda, który sprawdził się w swojej roli wyśmienicie. Vitali pracował również jako asystent Johna Alcotta w dziale zdjęć oraz ćwiczył dialogi z kilkoma aktorami, jak również zajmował się różnymi zadaniami, asystując Kubrickowi przy wyborze aktorów do pomniejszych ról.

Podczas prac nad filmem Pełny magazynek Vitali był odpowiedzialny za casting do wszystkich ról oprócz roli Szeregowego Jokera, w której wystąpił Matthew Modine, pracował też jako korepetytor dialogów oraz aktywnie udzielał się przy montażu. Wraz z Edwardem Tise'em, jednym z techników i realizatorów dźwięku, nagrał też wszystkie efekty dźwiękowe na potrzeby tej produkcji i zaczął pobocznie współpracować z laboratoriami dźwiękowymi i zajmującymi się przenoszeniem zapisów z diapozytywów na taśmę magnetyczną. W tamtym właśnie czasie Vitali zaczął również opracowywać strategie marketingowe dla wszystkich filmów Stanleya Kubricka, zarówno w wersji kinowej, jak i tych wydanych na kasetach wideo. Przygotowywał projekty plakatów i opakowań kaset wideo, reklamy dla gazet i magazynów oraz innego rodzaju materiały promocyjne.

W filmie Oczy szeroko zamknięte uczestniczył we wszystkich etapach produkcji, pracach nad scenariuszem, w castingu, pracach laboratoryjnych i na prośbę Kubricka zagrał też rolę Mężczyzny w czerwonej pelerynie w scenach z balu maskowego. Po nagłej i przedwczesnej śmierci Kubricka Vitali nadzorował wszystkie prace laboratoryjne i blisko współpracował z dystrybutorami w poszczególnych krajach przy uzgadnianiu modeli rozpowszechniania filmu.

Nadzorował też odnowienie negatywów wszystkich filmów Kubricka, od Lolity poczynając, a także zamianę całego dorobku tego reżysera na format cyfrowy i odświeżenie dźwięku według najnowszych standardów dla potrzeb "The Kubrick Collection", dzięki czemu miał okazję nawiązać współpracę z niektórymi z wiodących laboratoriów i techników z Los Angeles.

Z Tomem Fieldem spotkał się w 1991 i ponownie w 1996 r., kiedy Field przyjechał do Anglii, aby zagrać rolę Nicka Nightingale'a w filmie Stanleya Kubricka Oczy szeroko zamknięte, w którym główne role zagrali Tom Cruise i Nicole Kidman. Obaj panowie zaczęli rozmawiać o filmach, które podziwiali i chcieliby kiedyś nakręcić. W 2001 r. Field zaprosił Vitalego do Stanów Zjednoczonych, aby pomógł mu zakończyć prace nad obrazem Za drzwiami sypialni. Vitali zdecydował się zostać. Małe dzieci to drugi efekt ich wspólnej pracy.

ANTONIO CALVACHE

Reżyser obrazu

Antonio Calvache urodził się w Hiszpanii, gdzie ukończył studia filmowe na Uniwersytecie Madryckim, po których rozpoczął profesjonalną karierę reżysera obrazu. Niedługo potem przeniósł się do Los Angeles, gdzie podjął studia w Amerykańskim Instytucie Filmowym, które ukończył z tytułem magistra sztuk pięknych w dziedzinie kinematografii. Dotychczas jego filmowe dokonania były mocno osadzone w tradycji amerykańskiego kina niezależnego, a w swoim dorobku ma między innymi wielokrotnie nagradzany i nominowany do Oscara w kategorii "Najlepszy film" obraz Za drzwiami sypialni (zdobywca specjalnej nagrody jury na festiwalu Sundance w 2001 r.). Inne nagradzane na festiwalach filmy ze zdjęciami Antonia Calvache'a to między innymi: Ostra jazda (Nagroda publiczności na Międzynarodowym Festiwalu Kina Niezależnego w Los Angeles w 1998 r.), Przegrane życie (festiwal Sundance w 2004 r.) oraz Pożegnanie z Harrym (Festiwal Filmowy w Seattle w 2001 r.), jak również La Suerte Dormida (Nagroda Hiszpańskiej Akademii Filmowej dla debiutu filmowego w 2004 r.).

DAVID GROPMAN

Scenograf

David Gropman w swojej dotychczasowej karierze tworzył scenografię dla potrzeb reklam, telewizji i filmów kinowych.

Jest autorem scenografii do następujących filmów: Casanova, Niedokończone życie, a także Wbrew regułom, za który otrzymał nominację do Oscara, jak również Czekolada, nagrodzony nominacją do nagrody BAFTA, nominacją do nagrody za najlepszą scenografię (Excellence in Production Design Award) w kategorii "Kino współczesne" oraz tą samą nagrodą w kategorii ogólnej, przyznawaną przez Art Directors Guild (ADG).

Gropman będzie odpowiedzialny za reżyserię obrazu w filmie wytwórni New Line Cinema Lakier do włosów.

LEO TROMBETTA, A.C.E

Montażysta

Leo Trombetta pracował przy montażu 9 filmów, spośród których 6 zostało wyświetlonych na festiwalu Sundance. Są to: Northfork (2003), Zielony smok (2001), Twin Falls Idaho (1999), Na całość (1997), Kobiece perwersje (1996) oraz Amongst Friends (1993). W swoim telewizyjnym dorobku ma między innymi następujące filmy i seriale: Sezon mistrzów (2000), z Paulem Sorvino w roli głównej, wyprodukowany dla wytwórni MGM/Showtime, Roswell: W kręgu tajemnic, Dowody zbrodni oraz Carnivale i Trzy na jednego dla telewizji HBO.

Trombetta jest też bardzo doświadczonym montażystą dźwięku. Pracował dla Briana De Palmy (Ofiary wojny, Fajerwerki próżności), Sidneya Lumeta (Pytania i odpowiedzi, Rodzinny interes), Davida Mameta (Wydział zabójstw) oraz Spike'a Lee (Szkolne oszołomienie). Pełnił funkcję głównego montażysty dźwięku podczas prac nad filmem dokumentalnym Paul Simon: Born At The Right Time, który uczestniczył w konkursie podczas festiwalu Sundance w 1993 r.

Jest też twórcą scenariusza i reżyserem swojego autorskiego filmu krótkometrażowego pod tytułem Billy, który zdobył 6 wyróżnień, w tym nagrodę Silver Plaque na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Chicago, brązową nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Houston, Złotego Orła C.I.N.E. oraz nagrodę jury na Festiwalu Filmowym w Ann Abor.

Leo rozpoczął swoją karierę jako aktor w regionalnym teatrze, napisał i nagrał też piosenki do filmu Zelly i ja, w którym wystąpili Isabella Rosellini i David Lynch. Leo Trombetta wychował się w Filadelfii, studiował na wydziale filmowym Temple University, a obecnie mieszka w Los Angeles.

MELISSA ECONOMY

Projektantka kostiumów

Melissa Economy współpracowała wcześniej z reżyserem Toddem Fieldem, projektując kostiumy do filmu Za drzwiami sypialni.

THOMAS NEWMAN

Kompozytor

Z łatwością poruszając się po różnych gatunkach - od dramatu (Skazani na Shawshank, American Beauty, Droga do zatracenia), poprzez ciętą satyrę (Gracz), klasykę filmów kostiumowych (Małe kobietki), po animację i filmy fantasy (Gdzie jest Nemo?, Lemony Snicket: Seria niefortunnych zdarzeń), kompozytor Thomas Newman czerpie z wspaniałej rodzinnej hollywoodzkiej tradycji. Ma na swoim koncie różnorodne dokonania, które zasłużyły sobie na uznanie takich twórców filmowych, jak Robert Altman czy Gillian Armstrong. Do chwili obecnej Newman za swoją twórczość został wyróżniony siedmioma nominacjami do Oscara: był jedynym podwójnie nominowanym w Oscarowej rozgrywce z 1994 r., otrzymując nominacje zarówno za Małe kobietki, jak i Skazani na Shawshank, a od tamtej pory również za muzykę do filmów Rodzinka z piekła rodem, American Beauty, Droga do zatracenia, Gdzie jest Nemo?, a ostatnio również Lemony Snicket: Seria niefortunnych wydarzeń. Newman zdobył także nagrodę Emmy za "Najlepszy główny temat muzyczny" do nagradzanego serialu dramatycznego telewizji HBO pod tytułem Sześć stóp pod ziemią.

Od samych początków historii kina dźwiękowego nazwisko Newman było integralną częścią rozwoju muzyki filmowej. Thomas jest najmłodszym synem legendarnego Alfreda Newmana, dziewięciokrotnego zdobywcy Oscara, nominowanego do tej nagrody aż 45 razy, który, jako dyrektor muzyczny wytwórni 20th Century Fox od połowy lat 30. do wczesnych lat 60. XX wieku, był odpowiedzialny za ocenianie i komponowanie muzyki w sumie do ponad 200 filmów tej wytwórni. Brat Alfreda, Lionel, zastąpił go na stanowisku dyrektora muzycznego wytwórni Fox. Kuzyn Thomasa, Randy Newman, również zdobył sławę jako kompozytor muzyki popularnej i filmowej, a brat David także dobrze radzi sobie w tym fachu.

Chociaż od dzieciństwa był otoczony muzyką - w jego domu w Los Angeles często odbywały się koncerty kwartetów smyczkowych - Newman zapewnia, że nikt nigdy nie naciskał na niego, aby kontynuował rodzinną tradycję. Jako dziecko pobierał lekcje podstaw muzyki i gry na pianinie, ale dopiero po przedwczesnej śmierci ojca w roku 1970, kiedy Thomas miał dopiero 14 lat, poczuł w sobie pragnienie zostania zawodowym kompozytorem.

Studiował kompozycję i orkiestrację na Uniwersytecie Południowej Kalifornii pod kierownictwem profesora Fredericka Lesemanna i znanego kompozytora filmowego Davida Raksina, wraz z kompozytorem George'em Tremblayem. Ukończył studia na Uniwersytecie Yale, wspólnie z Jacobem Druckmanem, Bruce'em MacCombie'em i Robertem Moore'em. Jednak za swojego największego mentora Newman uznaje innego kompozytora, a mianowicie tworzącego na Broadwayu Stephena Sondheima, który był pod ogromnym wrażeniem oryginalności Newmana i stał się orędownikiem jednego z jego najwcześniejszych dzieł - kompozycji dla teatru muzycznego pod tytułem "Three Mean Fairy Tales", która została wyprodukowana dzięki wsparciu fundacji Stuart Ostrow Foundation.

Newman uzyskał także pomoc ze strony młodego nowojorskiego agenta castingowego, Scotta Rudina, dzięki któremu młody kompozytor dostał się do ekipy filmu Jamesa Foleya Buntownik z Eberton z 1984 r., gdzie został zatrudniony jako asystent muzyczny. Wkład Newmana w projekt sprawił, że szybko uzyskał on stanowisko kompozytora i w wieku 29 lat z sukcesem ukończył muzykę do swojego pierwszego filmu.

Newman, znany z oryginalności, jak również z umiejętności wzmocnienia nastroju i zwiększenia wyrazistości bohaterów, zyskiwał w szybkim tempie coraz większą renomę swoją muzyką do takich filmów, jak: komedia Rona Howarda Gung Ho, Rozpaczliwie poszukując Susan, Zapach kobiety, The Rapture, Obywatel Cohn oraz do ponad 40 innych tytułów, wśród których znalazły się m.in.: Joe Black, Zaklinacz koni, Namiętności, Fenomen, American Buffalo, Skandalista Larry Flint, Oskar i Lucinda, Za drzwiami sypialni, Podaj dalej, Erin Brockovich, Fatalna namiętność, Skrawki życia, Krew z krwi, kość z kości, Mężczyźni nie odchodzą, Straceni chłopcy, Zielona mila, Jarhead: Żołnierz piechoty morskiej, Człowiek ringu, Smażone zielone pomidory oraz American Beauty. Newman skomponował również niedawno muzykę do entuzjastycznie przyjętego 6-godzinnego miniserialu Anioły w Ameryce, w reżyserii Mike'a Nicholsa. Po ukończeniu muzyki do filmu Todda Fielda Małe dzieci Newman ponownie nawiąże współpracę ze Stevenem Soderberghiem przy jego najnowszym obrazie The Good German.

W 1996 r. Newman otrzymał zlecenie skomponowania wyjątkowego, 7-minutowego utworu symfonicznego pod tytułem "Reach Forth Our Hands" dla miasta Cleveland dla uczczenia dwusetnej rocznicy jego założenia.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Małe dzieci
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy