Reklama

"Madagaskar": TWÓRCY FILMU

ERIC DARNELL (Reżyseria/ Scenariusz)

Zadebiutował jako reżyser filmem “Mrówka Z” (Antz), pierwszym projektem PDI/DreamWorks stworzonym techniką animacji komputerowej. Pracował także nad animacją do filmu wytwórni DreamWorks Animation “Książę Egiptu” (The Prince of Egypt).

Darnell ukończył dziennikarstwo na Uniwersytecie Kolorado, a także wydział animacji eksperymentalnej na uczelni CalArts. Karierę rozpoczął jako animator, zajmując się różnymi projektami, m. in. jego dziełem jest animowany teledysk “Get Up” zespołu REM.

Reklama

W 1991 Darnell rozpoczął współpracę z PDI/DreamWorks, gdzie reżyserował filmy reklamowe oraz krótkometrażowe. Duże uznanie zdobył animowany film krótkometrażowy “Gas Planet”, za który Darnell otzrymał nagrodę na festiwalu w Ottawie dla najlepszej aniacji komputerowej.

TOM McGRATH (Reżyseria/ Scenariusz)

W filmie “Madagaskar” użyczył także głosu Skipperowi, przywódcy bandy przedsiębiorczych pingwinów. Jego kariera w dziedzinie animacji trwa już ponad piętnaście lat, oprócz tego pracuje przy realizacji filmów fabularnych, m. in. “Grinch: Świąt Nie Będzie” (How The Grich Stole Christmas) Rona Howarda, czy “Psy I Koty” (Cats & Dogs).

McGrath stworzył animację do filmów: “Wspaniały Świat” (Cool World), “Kosmiczny Mecz” (Space Jam) oraz “Hercules and Xena – The Animated Movie: The Battle for Mount Olympus”, animowanej wersji przygód wojowniczej księżniczki Xeny.

MIREILLE SORIA (Producent)

Niedawno wyprodukowała filmy DreamWorks Animation “Sinbad: Legenda Siedmiu Mórz” (Sinbad: Legend of the Seven Seas) oraz “Mustang z Dzikiej Doliny” (Spirit: Stallion of the Cimarron), który otrzymał nominację do Nagrody Akademii® w kategorii Najlepszy Animowany Film Pełnometrażowy. Ten właśnie obraz był jej debiutem w dziedzinie produkcji filmów animowanych.

Przed wozpoczęciem współpracy z DreamWorks Soria miała umowę producencką z firmą Fox Family Pictures, dla której wyprodukowała romantyczną historię o Kopciuszku “Długo I Szczęśliwie” (Ever After) z Drew Barrymore. Była także producentem wykonawczym horroru wytwórni Disney Channel “Przygoda Z Mumią” (Under Wraps).

TERESA CHENG (Koproducent)

Może się pochwalić ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w dziedzinie produkcji w największych studiach filmowych, studiach zajmujących się tworzeniem efektów cyfrowych, a także w głównej kanadyjskiej stacji telewizyjnej. Ostatnio nadzoruje produkcję w PDI/DreamWorks. Była także managerem produkcji nominowanego do Oscara® filmu animowanego wytwórni DreamWorks Animation “Mustang z Dzikiej Doliny” (Spirit: Stallion of the Cimarron).

Przed rozpoczęciem pracy dla DreamWorks Animation Cheng zajmowała się produkcją efektów wizualnych przy wielu filmach, m. in. “Batman I Robin” (Batman And Robin) w wytwórni Warner Bros., “Batman Forever” i “Ace Ventura: Zew Natury” (Ace Ventura II: When Nature Calls) dla wytwórni Rhythm and Hues oraz “Prawdziwe Kłamstwa” (True Lies) w Digital Domain. Ponadto, nadzorowała produkcję pierwszej reklamy Coca-Coli, w której pojawiły się komputerowo wygenerowane niedźwiedzie polarne, a także spot reklamowy dla firmy Jeep, który zdobył Grand Prix na festiwalu w Cannes.

Karierę Cheng rozpoczęła w przemyśle telewizyjnym jako producentka i manager w telewizji NBC, największej stacji telewizyjnej w Kanadzie. Ukończyła wydział Technik Komunikacyjnych na Uniwersytecie Waszyngton.

MARK BURTON (Scenariusz)

To brytyjski scenarzysta, który odnosi sukcesy w filmie i telewizji po obu stronach Atlantyku. Za swe komediowe scenariusze otrzymał wiele nagród, w tym British Comedy Award oraz Premier Ondas Award.

Burton zajmuje się głównie pisaniem scenariuszy do popularnych brytyjskich programów komediowych, takich, jak: “Clive Anderson Talks Back”, “Never Mind The Buzzcocks” czy “Spitting Image”. Był także autorem dialogów do przeboju “Uciekające Kurczaki” (Chicken Run), stworzonego przez wytwórnie Aardman i DreamWorks Animation. Obecnie pracuje nad nowym filmem Aardman i DreamWorks Animation “Wallace & Gromit – Klątwa Królika” (Wallace & Gromit – The Curse of the Were-Rabbit).

BILLY FROLICK (Scenariusz)

Jego debiutem reżyserskim był nagrodzony film video “It Is What It Is”, oparty na jego własnym scenariuszu.

Frolick jest autorem kilku książek, m. in. dobrze przyjętej przez krytykę What I Really Want to Do Is Direct: Seven Film School Graduates Go to Hollywood, w której autor śledzi losy siedmiu absolwentów szkoły filmowej na przestrzeni lat. Napisał także parodie The Philistyne Prophecy i The Ditches of Edison County. Drugi z tych tytułów stał się w Stanach bestsellerem. Przetłumaczono go także na włoski i japoński.

Frolick jest także dziennikarzem piszącym dla magazynów The New Yorker, Premiere, Movieline, Entertainment Weekly i Los Angeles Times.

HANS ZIMMER (Muzyka)

Jest jednym z najbardziej płodnych kompozytorów muzyki filmowej – na swym koncie ma ścieżki dźwiękowe do ponad setki obrazów.

W roku 1994 Zimmer otrzymał Nagrodę Akademii® oraz Złoty Glob za muzykę do filmu animowanego “Król Lew” (The Lion King). Płyta ze ścieżką dźwiękową z filmu sprzedała się w olbrzymim nakładzie.

Ponadto, Zimmer szściokrotnie nominowany był do Nagrody Akademii®, ostatnio za muzykę do obrazu “Gladiator”, za którą otrzymał także Złoty Glob oraz nominację do Nagrody Grammy. Pozostałymi nominacjami do Oscara® uhonorowano go za ścieżki dźwiękowe do filmów: “Książę Egiptu” (The Prince of Egypt), “Cienka Czerwona Linia” (The Thin Red Line), “Lepiej Być Nie Może” (As Good As It Gets), “Żona Pastora” (The Preacher’s Wife) i “Rain Man”. W tym roku otrzymał siódmą już nominację do Złotego Globu za muzykę do komedii Jamesa L. Brooksa “Trudne Słówka” (Spanglish). Poprzednie nominacje do Złotych Globów przyniosły mu kompozycje do filmów: “Ostatni Samuraj” (The Last Samurai), “Pearl Harbor”, “Mustang z Dzikiej Doliny” (Spirit: Stallion of the Cimarron) oraz “Książę Egiptu” (The Prince of Egypt).

Oprócz filmu “Madagaskar”, muzykę Zimmera można będzie niedługo usłyszeć w obrazie “The Weather Man” w reżyserii Gore’a Verbinsky’ego oraz w od dawna oczekiwanym “Batman: Początek” (Batman Begins), którą napisał współnie z Jamesem Newtonem Howardem. Długą listę dokonań filmowych Zimmera uzupełniają ponadto obrazy: “Krąg 2” (The Ring Two), “Matchstick Men”, Rybki z Ferajny” (Shark Tale), “Krąg” (The Ring), “Karmazynowy Przypływ” (Crimson Tide), “Hannibal”, “Wożąc Panią Daisy” (Driving Miss Daisy), czy “Ich Własna Liga” (A League of Their Own).

Oprócz pracy kompozytora Zimmer szefuje muzycznemu działowi DreamWorks.

H. LEE PETERSON (Montaż)

Był wcześniej montażystą wielu animowanych filmów fabularnych, takich jak: “Dinozaur” (Dinosaur), “Pocahontas”, “Aladyn” (Alladin) oraz “Królewicz I Żebrak” (The Prince and the Pauper). Przedtem pełnił obowiązki asystenta montażysty animowanego przeboju “Mała Syrenka” (The Little Mermaid).

Karierę rozpoczął jako asystent w dziale artystycznym przy produkcji filmu “Modern Girls”.

KENDAL CRONKHITE (Scenografia)

Współpracuje z PDI/DreamWorks już od początku istnienia wytwórni. Zajmowała się oprawą artystyczną pierwszego filmu animowanego powstałego w PDI/DreamWorks, “Mrówka Z” (Antz).

Przed rozpoczęciem pracy w studiu, Cronkhite zajmowała się wizualną stroną produkcji “James I Ogromna Brzoskwinia” (James and the Giant Peach) oraz filmu Tima Burtona “The Nightmare Before Christmas”.

Cronkhite ukończyła wydział projektowania na Art Center College w Pasadenie w stanie Kalifornia, gdzie zdobyła dyplom w dziedzinie ilustracji. Karierę zawodową rozpoczynała jako ilustratorka czasopism w Kanadzie i Nowym Jorku. Pracowała przy kilku kampaniach reklamowych, zaprojektowała m. in. plakaty do filmów “Mortal Kombat” oraz “Clueless”.

PHILIPPE GLUCKMAN (Główny specjalista od efektów wizualnych)

Ostatnio zajmował się efektami specjalnymi przy animowanym hicie kasowym “Shrek 2”. Był także jednym z twórców efektów wizualnych do filmów “Shrek” oraz “Mrówka Z” (Antz).

Gluckman rozpoczął pracę dla PDI/DreamWorks w roku 1994, początkowo jako główny animator i dyrektor techniczny. Tworzył animację do takich projektów, jak: “Batman I Robin” (Batman and Robin) oraz “Batman Forever”, a także do wielu filmów reklamowych.

Przed rozpoczęciem kariery animatora w PDI/DreamWorks Gluckman pełnił funkcję głównego animatora w studiu Ex Machina w Paryżu, gdzie także zajmował się głównie filmami reklamowymi. Karierę w animacji dwuwymiarowej rozpoczęła jego współpraca ze studiem Storyboard, a następnie Cartoon Farm, mieszczącymi się w Paryżu. Studiował na Ecole Nationale D’Arts Appliques w stolicy Francji.

REX GRIGNON (Główny specjalista od animacji postaci)

Dziedziną animacji zajmuje się już od przeszło dwudziestu lat. Był współzałożycielem grupy animatorów postaci w PDI/DreamWorks, ponadto miał ogromny wkład w stworzenie nagrodzonego Emmy programu telewizyjnego “The Last Halloween”. Na krótki okres opuścił PDI, aby zająć się animacją postaci w pierwszym filmie animowanym wykonanym techniką kombinowaną, “Toy Story”. Po powrocie do PDI/DreamWorks był głównym animatorem produkcji “Mrówka Z” (Antz) oraz “”Shrek”.

Grignon jest także wykładowcą animacji postaci na Cogswell College w Kalifornii oraz na Academy of the Arts College w San Francisco. Ponadto wykłada na Uniwersytecie Stanford oraz w Amerykańskim Instytucie Filmowym.

EWAN JOHNSON (Główny specjalista od opracowania graficznego)

Rozpoczął pracę dla PDI/DreamWorks w roku 2003. Wcześniej przez dłuższy czas był autorem opracowania graficznego w studiu Pixar. Pracował przy filmach “Toy Story”, “Toy Story 2”, “Dawno Temu w Trawie” (A Bug’s Life), “Potwory I Spółka” (Monsters, Inc.) oraz przy nagrodzonych Oscarem® przebojach kasowych “Gdzie Jest Nemo” (Finding Nemo) i “Iniemamocni” (The Incredibles).

Johnson jest absolwentem wydziału sztuk pięknych na Art Institute w Chicago.

SHANNON JEFFRIES (Dyrektor artystyczny)

Zaczęła współpracę z PDI/DreamWorks jako specjalistka od efektów wizualnych przy realizacji pierwszego filmu animowanego wytwórni, “Mrówki Z” (Antz). Taką samą funkcję pełniła podczas realizacji przeboju kasowego “Shrek 2”.

Przed podjęciem pracy w studiu Jeffries zajmowała się różnymi dziedzinami sztuki: była m. in. ilustratorką oraz projektantką mebli. Jej karierę w dziedzinie filmu rozpoczął krótkometrażowy film animowany “Hats and Dogs”, którego Jeffries była scenarzystką, reżyserem i producentką. Pozostała wierna filmowi, pracując dla różnych studiów przy realizacji fabularnych filmów animowanych.

Jeffries ukończyła wydział projektowania na Art Center College w Pasadenie w stanie Kalifornia.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Madagaskar
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy