"Madagaskar": PRODUKCJA FILMU
Przez zaledwie dziesięć lat animacji komputerowej udało się zdominować dziedzinę animacji i stać się jedną z najpopularniejszych form filmu. Największy sukces odniosła stworzona w studiach DreamWorks Animation produkcja “Shrek 2”. Filmy “Shrek” są największymi osiągnięciami specjalistów od animacji studia PDI/DreamWorks, którym przy pomocy techniki komputerowej udało się stworzyć niezwykle realistyczny świat. Coraz bardziej widoczny staje się kontrast pomiędzy nowoczesną animacją i klasycznymi już kreskówkami, które oglądaliśmy jako dzieci.
Ale teraz to, co stare znowu staje się nowe…
Wraz ze scenarzystami/reżyserami Erikiem Darnellem i Tomem McGrath, ekipa w DreamWorks Animation i PDI/DreamWorks zastosowała najnowocześniejszą animację komputerową, aby uzyskać efekt tradycyjnej kreskówki. Jest to hołd dla takich legend sztuki animacji, jak Chuck Jones oraz Tex Avery.
Jak mówi McGrath, “Inspiracją były dla nas najlepsze filmy animowane z lat 30. i 40., w których efekt komediowy osiągany był dzięki ruchowi i animacji postaci. Wiedzieliśmy, że nasz film potrzebuje takich właśnie efektów.”
Darnell dodaje, “Nasze postaci są wystylizowane, nie są oparte na świecie realnym. Świetnie się bawiliśmy ich wyglądem i ruchem. Są zainspirowane technologią dwuwymiarową, ale stworzone na komputerze w świecie trójwymiarowym. Z całą pewnością jest to kreskówka.”
Podobnego zdania jest producent Mireille Soria. “Ten film zdecydowanie bardziej niż wszystko, co zrobiliśmy do tej pory przypomina kreskówkę. Nadaliśmy taki styl postaciom i całokształtowi filmu.”
Utrzymanie “Madagaskaru” w stylistyce kreskówki wymagało od animatorów PDI/DreamWorks zastosowania przy tworzeniu postaci zwierząt efektu wizualnego o nazwie “squash and stretch” (z ang.: “zgniatać i rozciągać”). Efekt ten, będący cechą charakterystyczną tradycyjnych kreskówek, animatorzy wykorzystują, aby najpierw odkształcić obiekt, a następnie znów nadać mu formę. Dzięki tym zabiegom można zobrazować ruch i siłę. Technikę “squash and stretch” łatwo jest zastosować ręcznie, znacznie trudniej jest posługiwać się nią na komputerze.
Pierwotną koncepcją filmu “Madagaskar” było proste pytanie: “Co by się stało, gdybyśmy zabrali cztery zwierzęta z cywilizowanego świata nowojorskiego zoo, w którym spędziły całe swoje życie i umieścili je w samym sercu prawdziwej dżungli?”
Jak zauważa Eric Darnell, “Tak prosta koncepcja zainspirowała wiele zabawnych pomysłów. Po prostu opisaliśmy nasz pomysł i wszyscy go zrozumieli. To bardzo ważne, zwłaszcza w filmie animowanym – masz pomysł, który możesz ująć w jednym zdaniu i widzisz ten błysk w oczach swoich współpracowników. Wtedy już wiesz, że uda się coś zrobić.”
Darnell, który wyreżyserował pierwszą animację komputerową DreamWorks Animation “Mrówka Z” (Antz), początkowo pracował nad zupełnie innym projektem. Wraz z producentką Mireille Sorią zajmowali się zatytułowanym wtedy “Rockumentary”, w którym występowały cztery pingwiny. “Rckumentary” oparte było na “Hard Day’s Night” zespołu The Beatles. Projekt ten nie został jednak zrealizowany.
Niedługo potem pojawił się pomysł na “Madagaskar”, w którym miał pojawić się zupełnie inny kwartet złożony z lwa, zebry, żyrafy i hipopotamicy. Do pracy nad scenariuszem przyłączyli się Mark Burton i Billy Frolick.
Zarys historii był dość prosty: czwórka przyjaciół z zoo w Central Parku ratuje się z katastrofy morskiej i trafia na wyspę Madagaskar. Teraz urodzeni nowojorczycy muszą nauczyć się, jak przetrwać w dżungli. Gdy scenariusz zaczął nabierać rysów komediowych, zadaniem Toma McGratha było wymyślenie sposobu, w jaki Alex, Marty, Melman i Gloria mogliby przedostać się ze statku na brzeg. Reżyser doszedł do wniosku, że jest to dobry moment na wskrzeszenie pingwinów i przydzielenie im do wypełnienia nowej misji.
McGrath zdradza, “Początkowo myślałem, że skrzynie ze zwierzętami zostaną zrzucone z pokładu przez sztorm, ale doszedłem do wniosku, że to mało oryginalny pomysł. Chciałem czegoś bardziej niezwykłego. Wszystkie zwierzęta z zoo, także pingwiny, podążały w stronę Afryki. Nagle zadałem sobie pytanie, “Dlaczego pingwiny płyną do Afryki? Pomyśleliśmy, że będzie zabawnie, jeśli pingwiny nie będą chciały płynąć do Afryki. To przecież pingwiny, one chcą płynąć na Antarktydę. Wydostają się ze swojej skrzyni i przejmują dowództwo na statku. W całym zamieszaniu skrzynie wypadają za burtę. Zabawna była wizja pingwinów jako oddziału jeńców wojennych, którzy wydostają się z niewoli.”
Ingerencja pingwinów powoduje, że Alex, Marty, Melman i Gloria trafiają na Madagaskar. Darnell mówi, że Madagaskar celowo wybrano na miejsce akcji i tytuł filmu: “Potrzebowaliśmy miejsca, które byłoby przeciwnym biegunem Manhattanu. Zwierzęta w naszym filmie pochodzą z Afryki, ale każdy chyba widział afrykański ląd na ekranie i nie sądzę, żeby był on dla nas dość egzotyczny. Madagaskar to wyspa w pobliżu wybrzeży Afryki, jedyna w swoim rodzaju, są tam rośliny i zwierzęta, które nie występują nigdzie indziej na świecie. Najbardziej spodobały nam się lemury, które można zobaczyć tylko na Madagaskarze. To fantastyczne miejsce, dało nam dużo swobody, dzięki czemu mogliśmy stworzyć prawdziwie dziką dżunglę dla naszych bohaterów.”