"Maczeta": TWÓRCY FILMU
ROBERT RODRIGUEZ (reżyseria, scenariusz, produkcja, montaż)
W 1991 roku, będąc studentem na Uniwersytecie w Teksasie w Austin, napisał scenariusz do swojego pierwszego filmu pełnometrażowego. Przebywał wtedy w instytucie badawczym do spraw narkotyków jako płatny uczestnik eksperymentu klinicznego. Z wypłaty za udział w eksperymencie pokrył koszty realizacji swojego filmu. Rodriguez zamierzał odzyskać zainwestowane pieniądze, sprzedając film meksykańskiej sieci filmów wideo. Tymczasem film, "El Mariachi" zdobył prestiżową Nagrodę Publiczności na Festiwalu Filmowym w Sundance i stał się filmem o najmniejszym budżecie w historii tytułów dystrybuowanych przez jedno z głównych studiów filmowych. Rodriguez napisał o tym doświadczeniu w książce Rebel Without a Crew, opublikowanej przez Dutton Press.
Następnie Rodriguez pisał scenariusze, był producentem, reżyserem i montażystą popularnych: "Desperado", "Od zmierzchu do świtu", "Oni", serii "Mali agenci", "Pewnego razu w Meksyku: Desperado 2", "Sin City" Franka Millera, "Rekin i Lava: przygoda w 3D", "Grindhouse" i "Kamień życzeń - magiczne przygody".
W roku 2000 Rodriguez wraz z Elizabeth Avellán założyli Troublemaker Studios, teksańską, spółkę produkcyjną, której jest współwłaścicielem i prezesem. Obejmuje ona studio efektów wizualnych o międzynarodowej sławie, ma także gałąź muzyczną i wydawniczą. Dzięki spółce Troublemaker Austin stało się ośrodkiem produkcji filmowej.
Ostatnio Rodriguez wyprodukował nową część serii Predator: "Predators". Mieszka w Austin, w Teksasie.
CHINGON (muzyka)
"Chingon" to hiszpańskie określenie, znaczące tyle co Wredny Dupek. Chingón jest również nazwą nowej kapeli założonej przez niesfornego reżysera filmowego Roberta Rodrigueza. Od Santany do El Santo, od "Dobry, zły i brzydki" do "Pewnego razu w Meksyku: Desperado 2" - Rodriguez poszukiwał fuzji muzyki właściwej kulturze meksykańskiej oraz wizji rodem ze spaghetti westernu. Wrzucając do kotła sporą porcję elektrycznych mariachi i rock-n-rolla uzyskujemy meksykański Chingón Spaghetti Western.
Robert dorastał w amerykańskim tyglu w San Antonio w Teksasie i był trzecim z dziesięciorga dzieci w domu, który sam w sobie stanowił wioskę. W latach 80. kręcił filmy krótkometrażowe, całkowicie zanurzony w zabarwionym latynoskimi brzmieniami rock-n-rolla Los Lobos, Jimmiego i Steviego Ray Vaughan, The Cruzados oraz Carlosa Santany. Chociaż ich era przeminęła, muzyka ta pozostawiła niezatarty ślad w duszy młodego reżysera.
We wczesnych latach dziewięćdziesiątych Robert wzbudził ogromną sensację swoim pierwszym, wyprodukowanym niezależnie filmem "El Mariachi" i był w czołówce młodych talentów w branży. Zamiast sięgnąć po największe nazwiska, robiąc swój pierwszy film wielkiego studia, "Desperado", wrócił do korzeni i stworzył listę tych, którzy wywarli na niego największy wpływ. Jak dziecko w sklepie ze słodyczami wyciągnął sławy takie jak Los Lobos, Carlos Santana i Tito Larriva z The Cruzados/Tito & Tarantula, aby zestawić gorącą i wywrotową muzykę ze swoją filmową wizją. Muzyka z produkcji takich jak "Desperado, "Od zmierzchu do świtu," i "Pewnego razu w Meksyku: Desperado 2" (w którym zadebiutował zespół Chingón) zyskała uznanie krytyki oraz odniosła komercyjny sukces. Rodriguez to człowiek orkiestra - reżyser, scenarzysta, producent i montażysta, a nawet kompozytor partytur orkiestrowych. Jego muzyka wyrasta z brzmień wszystkich artystów, których słuchał i zatrudniał w swoich filmach. Po raz pierwszy muzyka Rodrigueza zabrzmiała w "Pewnego razu w Meksyku: Desperado 2". Następnie Quentin Tarantino poprosił Rodrigueza o napisanie muzyki do "Kill Bill 2", jak również wykorzystał w ścieżce dźwiękowej do filmu piosenki Chingóna. Zespół przygotował także muzykę do filmu "Grindhouse" Roberta i Quentina w 2007 roku oraz do najnowszej produkcji Roberta, MACZETA.
Publikując wersję "Kill Bill 2" na DVD, Tarantino włączył dwunastominutowy występ Chingón, co krytyka niezwłocznie pochwaliła: "Mądrą decyzją Tarantino było pozwolić Robertowi Rodriguezowi, swojemu najlepszemu przyjacielowi, stworzyć muzykę do drugiej części filmu... W sposób znaczący wpływa ona na koloryt i atmosferę filmu. Jednym z najbardziej rozkosznych dodatków do edycji DVD jest Chingón, muzyczny zespół Rodrigueza, grający wybrane utwory z "Kill Bill 2", które zagrał na żywo na imprezie premierowej filmu." (REEL TALK Movie Reviews).
Chingón skupia kilku spośród najbliższych muzycznych compadres Rodrigueza z Austin. W zespole występują: Rafael Gayol (Charlie Sexton Sextet, Bob Schneider) na bębnach, the Del Castillo Brothers na gitarach, Alex Ruiz w cygańskich wokalizach, John Debney i Carl Theil - jako autorzy piosenek. Grupa wykorzystuje dramatyczny, chropawy głos Patricii Vonne z Texas Chanteuse w piosence "Severina"; zwerbowała też kultową ikonę rocka, Tito Larrivę do "Alacran Y Pistolero" i prezentuje soczysty głos aktorki Salmy Hayek w "Siente Mi Amor". Robert Rodriguez zajmuje się kompozycją, zapewnia gitarową kanonadę (bardzo podobnie do swego bohatera z "El Mariachi") i wokalne stylizacje. W "Malague'a Salerosa" i "Cucka Rocka" przypuszcza gitarowy atak ubarwiony cygańskim śpiewem. Piosenki Chingón - "Fideo del Oeste" ("Mexican Spaghetti Western"), "El Rey de Los Chingones" ("King of the Bad Asses") - to pulsująca pierwotnym rytmem muzyczna mikstura, a zaraźliwy kawałek "Se Me Paro" oferuje słuchaczom prawdziwy ostry wykop.