Reklama

"Lot 93": GŁOSY PRASY

“Nie jest za wcześnie na Lot 93. To mistrzowsko zrobiony i poruszający film, oddający hołd pamięci ofiar. Gdy oglądamy Lot 93, mamy przed oczami ponure, chaotyczne wydarzenia tamtego jesiennego dnia 2001 roku.” (4 gwiazdki na 4 możliwe)

Roger Ebert, CHICAGO SUN TIMES

“To trzeba zobaczyć.”

Richard Corliss, TIME MAGAZINE

”To bolesny, dosłownie urzekający obraz… W zasadzie film Lot 93 to dwa obrazy połączone w jeden z takim mistrzostwem, że z pewnością nie dostrzeżemy różnic. Pierwszy z nich jest oparty wyłącznie na zweryfikowanych faktach. Drugi wykorzystuje niewiele faktów – nagrania z kabiny pilotów, rozpaczliwe rozmowy telefoniczne pasażerów – i snuje dramatyczne przypuszczenia. Lot 93 to coś więcej niż film... Z dzieła Greengrassa będzie można wiele się nauczyć. Ten film różni się od patriotycznych dramatów nakręconych w Hollywood podczas drugiej wojny światowej, takich jak Dziennik z Guadalcanal (Guadalcanal Diary) czy Bataan, które podkreślały heroizm nad cierpieniem i rozlewem krwi. Lot 93 rzadko sugeruje, co powinniśmy odczuwać, albo kiedy to odczuwać, przynajmniej do wstrząsającego punktu kulminacyjnego. Ukazanie bezprecedensowej tragedii narodu amerykańskiego wywołuje w nas emocje, które znane były widzom wcześniejszych filmów – miłość do kraju, głęboki smutek i pozwala zrozumieć, ile warte i jak kruche jest życie. Film, który może to osiągnąć i tak wiele nas nauczyć, trzeba zobaczyć. Już teraz.”

Reklama

Joe Morgenstern, THE WALL STREET JOURNAL

“Rzadko można zobaczyć tak znakomity i wymagający od widza film. Obraz świadczy o niesamowitym talencie Greengrassa do odtwarzania rzeczywistości. Po obejrzeniu Lotu 93 nie można przestać o nim myśleć… Bardzo ważne jest ukazanie czym jest prawdziwy heroizm, a nie heroizm z pierwszych okładek kolorowych magazynów, w którym specjalizuje się przemysł filmowy. To dobra pora na film Lot 93, gdy nasze wspomnienia i uczucia są wciąż świeże.”

Kenneth Turan, LOS ANGELES TIMES

“Lot 93 to naturalistyczna, utrzymana w stylu filmu dokumentalnego historia pasażerów lotu numer 93 United Airlines, którzy zginęli w Pensylwanii, a przed śmiercią dzielnie udaremnili plan porywaczy zamierzających uderzyć w kolejny cel w Stanach Zjednoczonych. Podejście „jesteś tam” czyni z obrazu jedno z najbardziej poruszających i bolesnych doświadczeń filmowych roku. Lot 93, napisany i wyreżyserowany przez Paula Greengrassa z niezwykłą błyskotliwością i współczuciem dla ofiar, jest szczególnym osiągnięciem, różniącym się od innych filmów tego roku. Efekt jest inspirujący: daliśmy z siebie wszystko.”

Peter Travers, ROLLING STONE

“Wstrząsająca, paradokumentalna, zrealizowana w czasie rzeczywistym rekonstrukcja zdarzeń, które mogły mieć miejsce na pokładzie samolotu linii United Airlines. Maszyna nie uderzyła w cel terorystów 11 września 2001 roku. Brytyjskiemu scenarzyście i reżyserowi Paulowi Greengrassowi należy się uznanie za znajomość i realizację tematu. W rezultacie powstał film, który bezsprzecznie jest bolesny dla widza, ale przynosi nowe spojrzenie na problem, na co nie byłam przygotowana. To właśnie niezwykłość i wielkość mizernego z pozoru człowieka najbardziej przyciąga uwagę w Locie 93. Film jest ciasno zbudowany, ale Greengrass cierpliwie pozwala akcji rozwijać się w rzeczywistym tempie.”

Lisa Schwarzbaum, ENTERTAINMENT WEEKLY

”Sądziłem, że niemożliwym jest, aby Lot 93 mógł opisać tak poruszające wydarzenie nie eksploatując go nadmiernie. Jednak film wstrząsnął mną, poruszył do głębi i napełnił szacunkiem. To wspaniały akt sztuki filmowej. To niezwykły film. To najlepszy film roku, moim zdaniem. To wspaniały film.”

EBERT AND ROEPER

“Film Greengrassa jest intensywny, naszkicowany w najdrobniejszym szczególe i nieprzeciętnie precyzyjny. Lot 93 to wyjątkowe doświadczenie strachu, konsternacji i determinacji. Kiedy po seansie kinowym odtworzysz film w swojej głowie, pomyślisz, że Greengrass dokonał samych dobrych wyborów.”

David Denby, THE NEW YORKER

“Lot 93 to pomnik zbudowany z druzgocących, niezatartych się w pamięci obrazów. To bezsprzecznie sztuka filmowa najwyższej klasy, pełna wyrazu, napięta, czujna, wolna od fałszywego komedianctwa. Reżyser uważnie obserwuje strach w oczach młodych terrorystów i histerię w kabinie pasażerskiej. Wykazuje się mądrością, zdając sobie sprawę, że ten materiał nie potrzebuje dodatkowej sensacji czy sentymentów. Film Greengrassa pełen jest poczucia rzeczywistości.”

„Przykuwajacy uwagę dramat paradokumentalny. Obraz Greengrassa jest zwięzły, szczery i przynosi trzeżwe spojrzenie na tragedię narodu amerykańskiego. Niezrównana intensywność filmu i jego treść czynią z niego ważny wyznacznik kulturowy... Lot 93 pokazuje, że filmy bardzo mogą pomóc zrozumieć przeszłość... Greengrass traktuje historię i bohaterów z szacunkiem i profesjonalizmem. Gdy weźmiemy pod uwagę delikatność tematu, nie mogę wyobrazić sobie, aby jakikolwiek inny reżyser mógł się spisać lepiej. Lot 93 nie powstał ‘za wcześnie’, jak twierdzą niektórzy. Nie eksploatuje też wydarzeń bardziej niż inne filmy oparte na faktach. Niech się dzieje, co chce – ja mam nadzieję, że będzie dziać się dobrze – jest to dobry opis dnia, który zmienił losy świata.”

Kevin Canfield, THE JOURNAL NEWS

”Ciężki, przepełniony współczuciem, pozbawiony fałszywego sentymentu czy taniego widowiska, Lot 93 traktuje niekwestionowane w tym przypadku wyzwanie – rekonstrukcję, lub, jak stwierdzą niektórzy, eksploatację – straszliwego masowego mordu – z taktem, zachowaniem kontroli i rygorem w kwestii estetycznej. Sukces filmu Lot 93, który przecież z łatwością mógł stać się klapą, w ogromnej mierze zależał od scenarzysty i reżysera Paula Greengrassa, utalentowanego filmowca, ale w jeszcze większej od tematu I jego powagi. W tej kwestii Greengrass okazał się reżyserem pokornym, odważnym, precyzyjnym i dojrzałym... Greengrass tworzy pełen napięcia, wytrącający z równowagi, tykający niczym bomba obraz czterech samolotów i ich losów… Lot 93 to wspaniały film. Nienawidzę każdej jego minuty.”

Ann Hornaday, THE WASHINGTON POST / STYLE

“Jest precyzyjny w przedstawieniu historii, przejmujący w jej przekazaniu widzowi i wyczerpujący dla niego, gdyż ukazuje obraz tego strasznego dnia. Żeby nie było wątpliwości, Lot 93 to nie jest wielki film. To wspaniały film... Starannie przygotowany dokument najgorszego dnia w historii państwa. Zignorujmy uwagi typu „czy to nie za wcześnie?”. Takie pytania ulatniają się po obejrzeniu dzieła Greengrassa. W końcu najlepszym darem, jaki przekazał Greengrass (rodzinom ofiar i osobom, które ciężko dotknęła tragedia), jest kunsztownie zaaranżowany film, który składa hołd pierwszym nieoficjalnym żołnierzom w wojnie z terroryzmem.”

Christian Toto, THE WASHINGTON TIMES / SHOW

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Lot 93
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy