Reklama

"Lemony Snicket: Seria niefortunnych zdarzeń": O FILMOWCACH

BRAD SILBERLING (reżyser)

Wyreżyserował ostatnio świetnie przyjęty przez krytyków film “Moonlight Mile” z Dustinem Hoffmanem, Susan Sarandon, Jake Gyllenhaalem i Holly Hunter w rolach głównych. Wcześniej, jego dziełem był przebój “Miasto aniołów” (City of Angels) z Meg Ryan i Nicolasem Cage.

Silberling ukończył w 1984 roku University of California w Santa Barbara na Wydziale Literatury Angielskiej, a w 1987 roku otrzymał dyplom na Wydziale Sztuki UCLA. Podczas studiów na UCLA wyreżyserował film krótkometrażowy “Repairs”, dzięki któremu otrzymał kontrakt od Universal Studios.

Reklama

Na potrzeby małego ekranu, Silberling wyreżyserował kilka odcinków serii autorstwa Stevena Bochco “NYPD Blue”, “L.A. Law” oraz “Civil Wars”, a także “Brooklyn Bridge” i pilot serialu “Judging Amy” między innymi.

Nagrodzony odcinek serii “Brooklyn Bridge” zwrócił uwagę Stevena Spielberga, który zaproponował Silberlingowi reżyserię przeboju “Casper” – ponad 300 mln USD wpływów na całym świecie.

Firma produkcyjna Silberlinga, Reveal Entertainment zajmuje się obecnie przygotowaniem kilku projektów filmowych, które wyreżyseruje Brad. Reżyser jest aktywnym członkiem Gildii Reżyserów Amerykańskich.

Pochodzący z Kalifornii, Silberling mieszka w Los Angeles ze swoją żoną, aktorką Amy Brenneman i roczną córeczką Charlotte.

LEMONY SNICKET (autor)

Bywał nazywany oszustem, szpiegiem, zbiegiem, fikcyjną postacią, oskarżano go o zły wpływ na czytelników, a także tytułowano autorem bestsellerów. Opublikowane przez niego wydarzenia z życia osieroconego rodzeństwa Baudelaire w Serii niefortunnych zdarzeń sprzedały się w nakładzie ponad 27 milionów egzemplarzy i zostały przetłumaczone na 39 języków, a zresztą może było odwrotnie. Ostatnia książka autora, Book the Eleventh, The Grim Grotto, została wydana we wrześniu 2004 roku i przez alarmująco długi okres czasu była najlepiej sprzedającą się książką w Ameryce.

Korzenie rodziny pana Snicketa znajdują się w tej części kraju, która jest obecnie pod wodą, a jego dzieciństwo minęło w splendorze Snicket Villa. Jego rodzinny dom był od tego czasu fabryką, fortecą, apteką, a obecnie jest po prostu domem kogoś innego. Dla mało wprawnego oka, rodzinne miasto pana Snicketa wydaje się nie mieć żadnych tajemnic. Ale niewprawne oczy już wcześniej często były w błędzie.

Skutki skandalu były w brutalny i bardzo nierzetelny sposób przedstawione w periodykach. Prawda jest taka, że pan Snicket został ogołocony z kilku nagród przez panujące władze, a Wysoka Rada wydała werdykt i pan Snicket z dnia na dzień znalazł się na wygnaniu. Mieszka obecnie w mieście i chowa się przed ludźmi na wsi. Odwrotna wersja zdarzeń też czasami bywa prawdziwa.

Wg światowej sieci konspiracji, która go otacza, pan Snicket często komunikuje się z szeroką publicznością poprzez swojego przedstawiciela Daniela Handlera. Handler prowadzi stosunkowo monotonne życie z żoną i synem w San Francisco. Jest autorem dwóch powieści dla dorosłych - The Basic Eight i Watch Your Mouth – które także napisał pod pseudonimem. Jeśli zastanawiacie się czy pan Handler i pan Snicket są jedną i tą samą osobą, przeczytajcie ten paragraf jeszcze raz.

ROBERT GORDON (scenariusz)

Napisał scenariusze do następujących filmów “Galaxy Quest”, romantycznej komedii “Addicted to Love” oraz „Facetów w czerni II” (Men in Black II). Gordon jest także producentem stowarzyszonym filmu wytwórni Paramount “Sky Kapitan i świat jutra” (Sky Captain and the World of Tomorrow).

Mieszkający obecnie w Los Angeles, Gordon otrzymał dyplom na Wydziale Filmu California Institute of the Arts.

LAURIE MACDONALD (producent)

Jest obecnie jednym z szefów DreamWorks Pictures. Wśród filmów, które wyprodukowała znajdują się takie przeboje jak “Maska Zorro” (The Mask of Zorro), “Twister,” “Faceci w czerni” (Men in Black) czy “Gladiator.”

Po krótkiej współpracy z wytwórnią Columbia Pictures, MacDonald wspólnie z Walterem F. Parkesem założyła firmę produkcyjną. Wkrótce potem Steven Spielberg zaproponował jej i jej partnerowi prowadzenie Amblin Entertainment, a sześć miesięcy później szefostwo nowo utworzonej firmy DreamWorks Pictures.

MacDonald i Parkes zachowują swoją autonomię jako niezależni producenci, równocześnie prowadząc odnoszące olbrzymie sukcesy studio filmowe. Ich dorobek to m.in. „Złap mnie jeśli potrafisz” (Catch Me if You Can), “Krąg” (The Ring), “The Terminal” z Tomem Hanksem, a także „Zakładnik” (Collateral) Michaela Manna z Tomem Cruise w roli głównej.

WALTER F. PARKES (producent)

Jest nominowanym do nagrody Akademii® autorem filmów dokumentalnych, scenarzystą, producentem i jednym z prezesów DreamWorks Pictures.

Parkes rozpoczął karierę filmowca, kiedy zdjęcie sześciu amerykańskich nazistów zainspirowało go do zrealizowania filmu dokumentalnego “California Reich” – nominacja do Oskara® w 1978 w kategorii Najlepszy Film Dokumentalny. Wkrótce potem scenariusz do filmu “WarGames” przyniósł mu kolejną nominację do Oskara® za Najlepszy Scenariusz Oryginalny.

Prowadzone przez niego DreamWorks Pictures wyprodukowało takie filmy jak “Gladiator,” “American Beauty,” “U progu sławy” (Almost Famous), “Szeregowiec Ryan” (Saving Private Ryan), “Droga do zatracenia” (Road to Perdition), “Raport mniejszości” (Minority Report), “Złap mnie, jeśli potrafisz” (Catch Me if You Can) czy „Krąg” (The Ring).

Inne filmy, które wyprodukował Parkes to między innymi „Wehikuł czasu” (The Time Machine), “Maska Zorro” (The Mask of Zorro), “The Peacemaker,” “Twister,” “Sneakers” i “True Believer.”

SCOTT RUDIN (producent wykonawczy)

Filmy: “Team America: World Police,” “I©Huckabees,” “Osada” (The Village), “Kandydat” (The Manchurian Candidate), “Żony ze Stepford” (The Stepford Wives), “Szkoła rocka” (School of Rock), “Godziny” (The Hours), “Zmiana pasa” (Changing Lanes), “Orange County,” “Iris,” “The Royal Tenenbaums,” “Zoolander,” “Shaft,” “Jeździec bez głowy” (Sleepy Hollow), “Angela’s Ashes,” “Rules of Engagement,” “Cudowni chłopcy” (Wonder Boys), “Bringing Out the Dead,” “South Park: Bigger, Longer & Uncut,” “The Truman Show,” “A Civil Action,” “In and Out,” “Okup” (Ransom), “Mother,” “Pokój Marvina” (Marvin’s Room), “Zmowa pierwszych żon” (The First Wives Club), “Twilight,” “Clueless,” “Sabrina,” “Naiwniak” (Nobody’s Fool), “Firma” (The Firm), “Searching for Bobby Fischer,” “Zakonnica w przebraniu” (Sister Act), “Rodzina Addamsów” (The Addams Family), “Little Man Tate,” “Regarding Henry,” “Pacific Heights,” “Linia życia” (Flatliners), “Jennifer Eight,” “Mrs. Soffel” oraz “He Makes Me Feel Like Dancing” (nagroda Akademii® - Najlepszy Film Dokumentalny). Wkrótce na ekrany kin wejdą także najnowsze wyprodukowane przez niego filmy - “The Life Aquatic” Wesa Andersona, “Closer” Mike’a Nicholsa i “Margaret” Kennetha Lonergana.

BARRY SONNENFELD (producent wykonawczy)

Jako reżyser zrealizował następujące filmy – obie części “Facetów w czerni” (Men in Black), „Dorwać małego” (Get Shorty), “Big Trouble”, „Bardzo Dziki Zachód” (Wild Wild West), który także wyprodukował oraz “For Love or Money” i “Rodzina Addamsów” (The Addams Family).

Jako producent, Sonnenfeld wziął udział w realizacji “The Ladykillers”, “Misery,” “Miller’s Crossing,” “Kiedy Harry poznał Sally” (When Harry Met Sally), “Big,” “Throw Mama From the Train,” “Raising Arizona” oraz “Blood Simple.”

Kolejne projekty reżyserskie Sonnenfelda to “The Heartbreak Kid”, a także “White Noise”.

MICHAEL KAHN, A.C.E. (montaż)

Zdobył Oskary® w kategorii Najlepszy Montaż za filmy - “Szeregowiec Ryan” (Saving Private Ryan), “Lista Schindlera” (Schindler’s List) i “Poszukiwacze zaginionej arki” (Raiders of the Lost Ark). Został także uhonorowany nominacjami do nagrody Akademii® za montaż „Fatalnego zauroczenia” (Fatal Attraction), “Imperium słońca” (Empire of the Sun), “Wisdom” i „Bliskie spotkania trzeciego stopnia” (Close Encounters of the Third Kind).

Na filmografię Kahna składa się większość filmów Stevena Spielberga, m.in. “The Terminal,” “Złap mnie, jeśli potrafisz” (Catch Me If You Can), “Raport mniejszości” (Minority Report), “A.I. Sztuczna inteligencja” (A.I.), “Szeregowiec Ryan” (Saving Private Ryan), “Amistad,” “Jurassic Park: The Lost World,” “Lista Schindlera” (Schindler’s List), “Hook,” “Always,” “Indiana Jones i ostatnia krucjata” (Indiana Jones and the Last Crusade), “Imperium słońca” (Empire of the Sun), “Kolor purpury” (The Color Purple), “Indiana Jones i świątynia przeznaczenia” (Indiana Jones and the Temple of Doom), “Twilight Zone: The Movie,” “Duch” (Poltergeist), “Poszukiwacze zaginionej arki” (Raiders of the Lost Ark) i “1941” oraz takie filmy jak “The Eyes of Laura Mars”, „The Goonies,” “Toy Soldiers,” “Twister” czy “Tomb Raider II.”

Kolejnym projektem Kahna jest film w reżyserii Stevena Spielberga “War of the Worlds” z Tomem Cruise w roli głównej. Film wejdzie na ekrany w 2005 roku.

EMMANUEL LUBEZKI, ASC, AMC (zdjęcia)

Zrealizował ostatnio zdjęcia do filmu “Kot” (The Cat in the Hat) oraz nominowanego do Oskara filmu “Ali”. Pochodzący z Mexico City, Lubezki regularnie współpracuje z meksykańskim przemysłem filmowym - “De Mesmer, con amor o Te para dos”, przebój wyreżyserowany przez jego brata Alejandro “I twoją matkę też” (Y tu mama tambien), “Marlena en la pared”, nominowany do nagrody Akademii film “Przepiórki w płatkach róży” (Like Water for Chocolate).

W 1996 roku, Lubezki otrzymał pierwszą nominację do Oskara za zdjęcia do filmu “A Little Princess”, a w 2000 roku za “Jeźdźca bez głowy” (Sleepy Hollow) Tima Burtona.

Inne filmy w realizacji których brał udział to “Things You Can Tell Just by Looking at Her,” “Joe Black” (Meet Joe Black), “Wielkie nadzieje” (Great Expectations), “Klatka dla ptaków” (The Birdcage), “Spacer w chmurach” (A Walk in the Clouds) oraz “Orbitowanie bez cukru” (Reality Bites).

RICK HEINRICHS (scenografia)

Został uhonorowany nagrodą Akademii za projekty scenograficzne do filmu Tima Burtona “Jeździec bez głowy” (Sleepy Hollow) – także nagrody BAFTA i Art Directors Guilds. Heinrichs zaprojektował także scenografię do przeboju “Planeta małp” (Planet of the Apes), także w reżyserii Burtona.

Twórcza współpraca Burton i Heinrichsa sięga roku 1980, kiedy wyprodukowali animowany film krótkometrażowy “Vincent”. Wkrótce potem wspólnie pracowali nad pierwszym kinowym filmem Burtona “Pee Wee’s Big Adventure”. Na dorobek Heinrichsa składają się także takie filmy jak “Pogromcy duchów II” (Ghostbusters II), “Edward Nożycoręki” (Edward Scissorhands), “Batman Returns”, “Soapdish”, “Bohater ostatniej akcji” (The Last Action Hero), “The Nightmare Before Christmas”, “Sok z żuka” (Beetlejuice), “The Hulk,” “Bedazzled,” “The Big Lebowski”, “Fargo”, “Tall Tale”, “Frankenweenie”, “The Fisher King” oraz “Joe Versus the Volcano.”

COLLEEN ATWOOD (kostiumy)

Zdobyła nagrodę Akademii za kostiumy do filmu “Chicago”, a wcześniej była nominowana do Oskara za “Jeźdźca bez głowy” (Sleepy Hollow), “Beloved” i “Małe kobietki” (Little Women).

Często współpracująca z reżyserem Timem Burtonem, Atwood zaprojektowała kostiumy do “Edwarda Nożycorękiego” (Edward Scissorhands), “Eda Wooda,” “Mars atakuje!” (Mars Attacks), “Planeta małp” (Planet of the Apes) oraz “Dużej ryby” (Big Fish). Atwood współprcowała także z Jonathanem Demme – “Poślubiona mafii” (Married to the Mob), ”Milczenie owiec” (Silence of the Lambs), “Filadelfia” (Philadelphia).

Inne filmy w jej dorobku to “A Little Sex”, “First Born” Michaela Apteda, “Manhunter” Michaela Manna, “Someone to Watch Over Me” Ridleya Scotta, “Critical Condition”, “The Mexican,” “Gattaca,” “Buddy,” “That Thing You Do,” “The Juror,” “Wyatt Earp,” “Philadelphia,” “Olej Lorenza” (Lorenzo’s Oil), “Born Yesterday,” “Joe Versus the Volcano,” “Opowieść podręcznej” (The Handmaid’s Tale) i “Torch Song Trilogy.”

THOMAS NEWMAN (muzyka)

Otrzymał ostatnio sześć nominacji do Oskara za kompozycje muzyczne do filmów “Gdzie jest Nemo?” (Finding Nemo), “Droga do zatracenia” (The Road to Perdition), “American Beauty” (także nagroda Grammy oraz BAFTA),” “Unstrung Heroes,” “Skazani na Shawshank” (The Shawshank Redemption) i “Małe kobietki” (Little Women).

Kompozytor współpraciował z takimi uznanymi filmowcami jak Sam Mendes, Robert Altman, Mike Nichols czy Gillian Armstrong. W jego dorobku znajduje się muzyka do takich filmów jak “Smażone zielone pomidory” (Fried Green Tomatoes), “Gracz” (The Player), “Za drzwiami sypialni” (In the Bedroom), “Zielona mila” (The Green Mile), “Angels in America”, “Joe Black” (Meet Joe Black), “Zaklinacz koni” (The Horse Whisperer), “Up Close and Personal,” “Phenomenon,” “American Buffalo,” “Skandalista Larry Flynt” (The People Vs. Larry Flynt) Milosa Formana, “Oscar & Lucinda,” “Biały oleander” (White Oleander) oraz “The Salton Sea.”

Ostatnio, Newman został uhonorowany Emmy za kompozycje do wielokrotnie nagradzanego serialu HBO “Sześć stóp pod ziemią” (Six Feet Under). Filmy, przy których realizacji pracował, a które wkrótce wejdą na ekrany kin to także “The Cinderella Man” Rona Howarda i “Jarhead” Sama Mendesa.

Newman jest najmłodszym synem legendarnego Alfreda Newmana, dziewięciokrotnego zdobywcy Oskara i 45-krotnie nominowanego do tej nagrody oraz kuzynem kompozytora Randy’ego Newmana.

materiały dystrybutora
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy