Reklama

"Lara Croft: Tomb Raider": REALIZATORZY

Brytyjczyk SIMON WEST (reżyser) rozpoczął karierę w 1981 roku jako montażysta w BBC. Podczas czteroletniego stażu w telewizji brał udział w produkcji wielokrotnie nagradzanej serii dokumentalnej “Strangeways Prison” i serii dramatycznej „Bleak House” (nagrody BAFTA). Pracował także nad “Fighter Pilot”, „Grown Ups” i programem informacyjnym „Newsnight”.

W 1985 West pracował już jako reżyser – napisał i wyreżyserował film „Dolly Mixtures”. Limelight London, jedna z najszybciej rozwijających się firm zajmujących się produkcją muzycznych teledysków i reklam zaoferowała mu pracę w zespole młodych reżyserów. W 1987 roku West otrzymał nagrodę na Festiwalu Muzycznym w Montreux za teledysk do piosenki „Respectable” Mel & Kim.

Reklama

Jeden z najbardziej poszukiwanych po obu stronach Atlantyku reżyserów reklam, West przeniósł się do amerykańskiej siedziby Limelight w Los Angeles w 1991 roku. Rok później rozpoczął pracę dla Pilot Pictures – nagroda CLIO za „Airplane” Little Ceasar i Złoty Lew w Cannes za „Italian Feast” Little Ceasar. W 1993 roku West dołączył do Propaganda Films, dla której to firmy wyprodukował bardzo popularne reklamy McDonald’s, Sprite, Ford, Miller Beer i Budweiser. W ankiecie USA Today, jego reklama z 1995 dla Pepsi “Boy in the Bottle” została uznana za najlepszą reklamówkę związaną z grą. W 1997 roku West włączył się do głównego nurtu Hollywood dzięki filmowi „Con Air: lot skazańców” (Con Air) z Nicolasem Cage, Johnem Cusack i Johnem Malkovichem. Dwa lata później wyreżyserował „Córkę generała” (General’s Daughter) dla Paramountu z Johnem Travoltą, Madeline Stowe i Jamesem Woodsem w rolach głównych. Każdy z tych filmów przekroczył w samych Stanach Zjednoczonych 100 milionów USD wpływów.

SARAH B. COOPER (autor) pisała dla potrzeb takich serii TV jak “Z archiwum X” (The X Files), „Szpital Dobrej Nadziei” (Chicago Hope) czy „Homicide: Life on the Street”. „Tomb Raider” to jej pierwszy scenariusz przeniesiony na duzy ekran.

MIKE WERB (autor) piał do takich filmów jak „Blades”, „Darkman III”, „Maska” (The Mask). Jego ostatni projekt to „King’s Ransom”. Werb był także współproducentem i aktorem w filmie z 1997 roku „Bez twarzy” (Face/Off).

MICHAEL COLLEARY (autor) wspólnie z Mike Werbem napisał „Blades”, „Darkman III”, „Maska” (The Mask), „King’s Ransom” oraz „Bez twarzy” (Face/Off). Jest także autorem „Death Wish V”.

Zanim wszechstronnie utalentowany PATRICK MASSETT (scenarzysta) napisał scenariusz do filmu „Lara Croft: Tomb Raifer” wystąpił jako aktor w następujących filmach: „Rumplestiltskin”, „Star”, „Torch Song”, „Thunderheart”, „The Servants of Twilight”. Na małym ekranie można go było oglądać w „Murphy Browan”, „Wings”, „Staer Trek: The Next Generation” i „China Beach”.

JOHN ZINMAN (scenarzysta) ma w swoim dorobku pracę koordynatora produkcji podczas powstawania komedii „Hold Me, Thrill Me, Kiss Me”.

LAWRENCE GORDON (producent) to uznany w środowisku filmowym producent, który pracował z jednakowym sukcesem zarówno dla telewizji jak i dla kina. Gordon był odpowiedzialny za produkcję takich przebojów jak „48 godzin” (48 Hours), „Predator”, „Szklana pułapka” (Die Hard), „Point Break”, „Unlafwul Entry” , „Pole marzeń” (Field of Dreams).

Jako prezydent 20th Century-Fox nadzorował produkcję „Cocoon”, „Miłość, szmaragd i krokodyl” (Jewel of the Nile), „Commando”, „Mucha” (The Fly), „Broadcast News”. Jeśli chodzi o telewizję, pracując dla wytwórni Fox, Gordon zapoczątkował realizację tak popularnych show jak “The Tracey Ullman Show” i “The Simpsons” oraz “LA Law”, “NYPD Blue”, „Szpital Dobrej Nadziei“ (Chicago Hope) i “Ally McBeal”. W 1989 roku Lawrence Gordon wspólnie z japońskim JVC założył Largo Entertainment, jedną z odnoszących największe sukcesy niezależnych firm produkcyjnych. Po raz pierwszy Japonia zainwestowała w przemysł rozrywkowy – jeszcze przed przejęciem przez Sony Columbia Pictures oraz zakupem MCA przez Matsushita. Rezygnując z pracy w Largo w 1994 Gordon podpisał umowę z Universal Pictures, gdzie wyprodukował m.in. kontrowersyjny „Wodny świat” (Waterworld), który zarobił na świecie ponad 300 mln USD. Inne filmy w jego dorobku to „The Devil’s Own” z Harrisonem Fordem i Bradem Pittem, „Event Horizon” z Laurence Fishburne, Samem Neill i Kathleen Quinlan, „Boogie Nights” z Markiem Wahlbergeim, Burtem Reynoldsem i Heather Graham oraz „Mystery Men” z Benem Stillerem, Geoffreyem Rushem i Gregiem Kinnear. W ciągu swojej kariery Lawrence Gordon dał szansę debiutu takim reżyserom jak Penny Marshall, Walter Hill, David Seltzer, John Milius i Roger Spottiswoode.

LLOYD LEVIN (producent) pracował wspólnie z Lawrence Gordonem przez całe lata 90-te. Jest producentem „Boogie Nights”, „Mystery Men” i „Event Horizon”, a także „The Rocketeer”, „Szklana pułapka 2” (Die Hard 2: Die Harder) i „Used People”. Levin pełnił funkcję szefa produkcji w Largo Entertainment, gdzie nadzorował produkcję „Point Break”, „Unlawful Entry”, „Timecop”. Równocześnie z TOMB RAIDER Levin i Gordon produkują film „K-Pax” w reżyserii Iana Softley z Kevinem Spacey i Jeffem Bridgesem w rolach głównych.

COLIN WILSON (producent) często współpracował ze Stevenem Spielbergiem – początek jego kariery to praca montażysty podczas realizacji trylogii „Indiana Jones”. Colin Wilson był jednym z producentów „Jurassic Park”, współproducentem „The Flintstones” oraz producentem „Caspera”, „Zaginionego świata” (The Lost World), „Amistad”, „Mali Żołnierze” i „The Haunting”.

Australijczyk PETER MENZIES Jr (zdjęcia) pracował wcześniej z reżyserem Simonem West, podczas realizacji „Córki generała” (The General’s Daughter). Filmy w jego dorobku to „Ucieczka gangstera” (The Getaway), „Szklana pułapka 3” (Die Hard With A Vengeance), „Czas zabijania” (A Time to Kill), „Powódź” (Hard Rain), „Trzynasty wojownik” (The Thirtheenth Warrior) z Antonio Banderasem, „Dzieciak” (The Kid) z Brucem Willisem. Zaraz po ukończeniu TOMB RAIDER, Menzies wrócił do Australii, aby realizować zdjęcia do filmu „Down and Under”, którego producentem jest Jerry Bruckheimer.

KIRK PETRUCCELLI (scenograf) pracował początkowo jako asystent scenografa przy realizacji wielu filmów zanim rozpoczął samodzielną pracę w 1992 roku od „Three Ninjas”. Wkrótce potem nastąpiły takie projekty filmowe jak „Anaconda”, „Blade”, „Trzynaste piętro” (Thirteenth Floor), „Mystery Men”, „Patriota” (The Patriot) z Melem Gibsonem. TOMB RAIDER jest jak do tej pory jego największym wyzwaniem artystycznym, do którego zaangażował najbardziej doświadczonych i utalentowanych współpracowników z całego świata - Les Tomkins, John Fenner, Jim Morahan i David Lee miedzy innymi.

DALLAS S. PUETT (montaż) ma w swoim dorobku pracę nad takimi filmami jak „Red Planet”, „Deep Blue Sea”, „Zabójcza broń IV” (Lethat Weapon 4), „Executive Decision”, „Uwolnić orkę 2” (Free Willy 2: The Adventure Home) oraz „Radio Flyer” między innymi.

GLEN SCANTLEBURY (montaż) współpracował z Simonem West podczas realizacji, „Con Air: lot skazańców” (Con Air) i „Córka generała” (The General’s Daughter). W jego dorobku znajdują się ponadto „Ojciec chrzestny III” (The Godfather, Part III), „Twierdza” (The Rock), „Dracula”, „My Dubious Sex Drive”, Little Dieter Needs to Fly”, „Armageddon”.

LINDY HEMMING (kostiumy) zdobyła Oscara za stroje do filmu Mike’a Leigh’s „Topsy Turvy”. Zaprojektowała także kostiumy do trzech ostatnich filmów Jamesa Bonda -„Goldeneye”, „Jutro nie umiera nigdy” (Tomorrow Never Dies) i „Świat to za mało” (The World is not Enough) oraz do „Moja piękna mała pralnia” (My Beautiful Laundrette) w reżyserii Stephena Frearsa, „84 Charing Cross Road” z Anthony Hopkinsem i Anne Bancroft, „Hear My Song”, „Waterland”, przeboju „Cztery wesela i pogrzeb” (Four Weddings and a Funeral), „Meantime”, „The Short and Curlies”, „High Hopes”, „Życie jest słodkie” (Life is Sweet), „Nadzy” (Naked) – pięć ostatnich w reżyserii Mike’a Leigh, „Blood and Wine” Boba Rafelsona z Jackiem Nicholsonem i Michaelem Caine, „The Brave” – debiut reżyserski Johnny Deppa, „O mały głos” (Little Voice) Marka Hermana i „The Trench” Williama Boyda.

PETER AFTERMAN (kierownik muzyczny) to niezależny kierownik muzyczny i ma na swoim koncie ponad 110 filmów wśród, których znajdują się takie jak „Patriota” (The Patriot), „Godzilla”, „Części intymne” (Private Parts), „Sling Blade”, „Last Days of Disco”, „Stealing Beauty”, „Francuski pocałunek” (French Kiss), „Ace Ventura - psi detektyw” (Ace Ventura: Pet Detective), „Honeymoon in Vegas”, „Dzikość serca” (Wild at Heart). W 1998 roku został uhonorowany nagrodą Grammy jako producent ścieżki dźwiękowej do filmu Roberta Duvalla „Apostoł” (The Apostle). Obecnie Afterman pracuje nad „Don’t Say a Word” z Michaelem Douglasem w roli głównej.

GRAEME REVELL (kompozytor) skomponował ostatnio muzykę do filmów “Blow”, “Collateral Damage” i “Human Nature”. Inne filmy w jego dorobku to: „The Crow”, „The Siege”, „Red Planet”, „Chinese Box”, „Dead Calm”, oraz świetnie przyjęta przez krytyków seria ABC “Anna Frank”.

CHRIS CORBOULD (efekty specjalne) na początku lat 90-tych nadzorował pracę specjalistów ds. efektów specjalnych podczas realizacji „Goldeneye”, „Jutro nie umiera nigdy” (Tomorrow Never Dies), „Świat to za mało” (The World is not Enough). Inne filmy w jego filmografii to „Cienista dolina” (Shadowlands) Richarda Attenborough z Anthony Hopkinsem i Debrą Winger, „Duch i mrok” (The Ghost and the Darkness) z Valem Kilmerem i Michaelem Douglasem, „Mumia” (The Mummy) z Brendanem Fraserem i „102 dalmatyńczyki” (102 Dalmatians) z Glenn Close.

STEVE BEGG (efekty wizualne) zajmuje się stroną efektów wizualnych zarówno w filmie jak i telewizji. Jego dziełem są efekty w „Goldeneye” - animacja cyfrowa, „Pinokio” (Pinnocchio) – animacja cyfrowa, „Lost in Space” - efekty wizualne, cyfrowe przygotowanie tła, „The Avengers” - cyfrowa animacja, „Granice wytrzymałości” (Vertical Limits) – cyfrowe przygotowanie tła. Pozostałe filmy, w których zajmował się już tylko realizacją efektów wizualnych to „20000 Leagues Under The Sea”, „Ratcatcher”, „The Clandestine Marriage”, „RKO 281”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Lara Croft: Tomb Raider
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy