"Lara Croft: Tomb Raider": PRODUKCJA
Każdego roku pojawia się film bardziej oczekiwany niż inne. W 2001 roku takim filmem jest TOMB RAIDER – przeniesiona na ekran kinowy jedna z najpopularniejszych interaktywnych gier komputerowych. Na ponad 200-tu stronach internetowych można było znaleźć tysiące słów opisujących oczekiwania związane z filmem.
“To było dla mnie oczywiste, że tylko Angelina Jolie mogła zagrać Larę Croft w TOMB RAIDER,” mówi Simon West, brytyjski reżyser filmu (“Con Air: Lot skazańców, “Córka generała”). Angelina Jolie była pierwszym i ostatnim wyborem Westa, powiedział nawet, że bez niej nie zrobiłby filmu. “Role, w których do tej pory pojawiała się Angelina były mieszanką kobiecości, inteligencji i dobrego humoru. Takich właśnie cech potrzebowała Lara. Wszyscy zgadzaliśmy się co do tego, że Lara musi być czymś więcej niż tylko rysunkowa postacią. Trzeba było zagrać wiele scen wypełnionych sporą dozą emocji. “Potrzebna nam była świetnie wyglądająca kobieta, ale także dobra aktorka, która potrafiłaby w bardzo przekonywujący sposób pokazać emocje bohaterki. Wierzyłem, że tylko Angelina byłaby w stanie przejść przez wszystkie dramatyczne sceny nie tracąc seksapilu Lary i jej cech zwycięzcy. Wiedziałem, że Angelina może zaspokoić wymagania fanów gry i ich wyobrażenia o tym jak mogłaby wyglądać prawdziwa Lara. Taką opinie podzielali także producenci i dlatego byłem wniebowzięty kiedy Angelina zgodziła się wziąć udział w tym wyzwaniu.”
Kiedy wytwórnia Paramount Pictures po raz pierwszy wzięła pod uwagę możliwość realizacji filmu, TOMB RAIDER był już swego rodzaju fenomenem, a Lara Croft była megagwiazdą cyberprzestrzeni. Producenci Lawrence Gordon i Lloyd Levin zajmowali się realizacja projektu z ramienia Paramount Pictures. “Simon West wierzył, ze powinniśmy zachować wszystkie aspekty gry – jest ona bardzo nowoczesna – ale powinniśmy tez sprawić, by postać Lary Croft była jak najbardziej cielesna,” wyjaśnia Lloyd Levin. “Jak powinna być ubrana? Co je? Jakimi samochodami jeździ? Jak wygląda jej dom?”
Lawrence Gordon jest jednym z najbardziej doświadczonych producentów. To człowiek, który zarówno zarządzał studiami produkcyjnymi jak i pracował w sektorze kina niezależnego. W jego dorobku znajdują się takie filmy jak “48 Hours”, “Predator”, “Szklana pułapka 1 i 2” (Die Hard 1 and 2), “Point Break”, “Unlawful Entry”, “Time Cop” i “Pole marzeń” (Field of Dreams). Jako prezydent 20th Century Fox nadzorował produkcje takich hitów jak “Cocoon”, “Miłość, szmaragd i krokodyl” (The Jewel of the Nile), “Obcy” (Aliens), “Commando”, “Mucha” (The Fly) i “Broadcast News”. Ostatnie filmy Lawrence Gordona to “The Devil’s Own”, “Even Horizon”, “Boogie Nights” i “Mystery Men”.
Dla Gordona i Levina, a także dla Westa, jedyna aktorka, która mogła zagrać Larę Croft była Angelina Jolie – nagrodzona Oscarem córka Jona Voighta. “Nie mogę sobie wyobrazić tego filmu bez Angeliny,” mówi Levin. ”Uważam, że jest najprawdopodobniej najlepszą aktorką swego pokolenia i reprezentuje wiele cech, które powinna posiadać postać Lary. “Angelina posiada olbrzymia inteligencję i specyficzne poczucie humoru. Wyzwaniem dla nas było przeniesienie na ekran gry komputerowej i wytłumaczenie się z obsadzenia kogoś tak utalentowanego w roli Lary Croft.” Na samym początku trzeba było się przekonać czy Angelina Jolie może stać się bohaterka kina akcji. Aktorka musiała dla potrzeb roli zwiększyć swoja masę mięśniowa. Wspaniale jej się to udało! Koordynator scen kaskaderskich i drugi reżyser Simon Crane (“Szeregowiec Ryan”, “Titanic”, “Granice wytrzymałości" (Vertical Limit) i jego zespól pracowali z Angelina przez trzy miesiące przed rozpoczęciem zdjęć trenując sztuki walki, strzelanie, jazdę motocyklem, pływanie kajakiem, powożenie psim zaprzęgiem, skoki na bungee, jogę. Do momentu rozpoczęcia zdjęć Angelina Jolie zyskała podziw całego zespołu kaskaderów oraz szacunek Simona Crane, który nazwał ja najbardziej upartą aktorką z jaką kiedykolwiek pracował.
Podczas gdy Angelina Jolie trenowała, inne działy produkcji zajmowały się przygotowywaniem tego, co miało być jednym z największych filmów zrealizowanych w 2000 roku. Do producentów Lawrence Gordona i Lloyda Levina dołączył Colin Wilson, długoletni współpracownik Stevena Spielberga, który zaczynał swoja karierę montując filmy z serii “Indiana Jones” (Indiana Jones), a ostatnio wyprodukował “Caspera”, “Zaginiony świat” (Jurassic Park: The Lost World), “Amistad”, “Small Bodies” i “The Haunting”. Jako kierownika produkcji zaangażowano jednego z najbardziej doświadczonych producentów w Wielkiej Brytanii Chrisa Kenny (“Batman”, “Imperium słońca”) i razem z nim stworzono zespół najlepszych techników filmowych, którzy byliby w stanie poradzić sobie ze skomplikowana logistyka długich i trudnych ujęć. Zdjęcia rozpoczęły się 31 lipca i do świat Bożego Narodzenia były w zasadzie ukończone (pracowano jeszcze przez tydzień w styczniu – zdjęcia efektów specjalnych).