"Lara Croft Tomb Raider: Kolebka życia": TWÓRCY FILMU
JAN DE BONT (Reżyseria)
Jan De Bont jest filmowcem światowym mocno jednak osadzonym w tradycji kina europejskiego. Jako student, w Holandii, uwielbiał duże obrazy epickie, westerny i filmy wojenne – produkcje hollywoodzkie. Szczególnie podobał mu się sposób łączenia w nich silnych emocji i akcji. W jego mniemaniu dawało to widzom możliwość pełnego uczestnictwa w tym filmowym spektaklu. Tę samą technikę De Bont zademonstrował, kiedy 20 lat później, w 1994 roku, debiutował na rynku amerykańskim filmem “Speed”, który był również początkiem kariery Sandry Bullock.
Już w 1996 roku, kolejny film De Bonta - “Twister” odnotował otwarcie na rekordowym poziomie 41,2 milionów dolarów w pierwszy weekend wyświetlania, a kończąc ostatecznie z wpływami na całym świecie w wysokości 600 milionów dolarów. Zachęcony sukcesem pierwszych filmów De Bont nakręcił następnie “Speed 2: Cruise Control” (1997) oraz “The Haunting” (1999).
Firma producencka De Bonta - Blue Tulip powołana została do życia w 1996 roku i od tego czasu między innymi miała swój wkład w powstanie thrillera science-fiction “Raport mniejszości” /Minority Report/ z Tomem Cruisem, w reżyserii Stevena Spielberga. Blue Tulip prowadzi wiele różnych projektów, współpracując w tym zakresie ze studiami Fox, Warner Bros., Paramount, Universal i MGM.
De Bont urodził się w Eindhoven, w Holandii pierwszy kontakt z taśmą 8mm miał już w wieku 10 lat. Będąc jeszcze w szkole rejestrował filmy na taśmie 16mm. Studiując w Holenderskiej Akademii Filmowej w Amsterdamie miał okazję zobaczyć obraz Stanley’a Kubricka “Ścieżki chwały” /Paths Of Glory/ i od tego czasu stał się zagorzałym wielbicielem wizualnego stylu tego reżysera. De Bont stał się z czasem członkiem holenderskiej nowej fali, podróżując często do Paryża w celu wymiany myśli z reżyserami takimi jak np. Jean-Luc Godard, którzy byli inspiracją dla wszystkich młodych filmowców w Europie.
Stając się (z konieczności) specjalistą we wszystkich aspektach procesu powstawania filmu – zaczynając od pracy z kamerą, poprzez reżyserię dźwięku, a na scenografii i montażu kończąc - De Bont będąc jeszcze w szkole filmowej rozpoczął na poważnie kręcenie filmów dokumentalnych. Po ukończeniu szkoły założył własną firmę producencką. Nieco później zdobył dużo więcej doświadczenia w pracy z profesjonalnymi aktorami reżyserując popularny niemiecki serial komediowy “Express”, będący autorską przeróbką skeczy z „Latającego cyrku Monty Pythona” /Monty Python’s Flying Circus/ - brytyjskiego seryjnego programu komediowego, reprezentującego specyficzny typ humoru.
De Bont z czasem stał się znanym w Europie filmowcem, współpracował w tym czasie między innymi z Paulem Verhoevenem. Szybko zyskał też sobie uznanie w Stanach Zjednoczonych. Jako autor zdjęć znany jest między innymi z filmów “Black Rain” Ridley’a Scotta, “Szklana pułapka” /Die Hard/ w reżyserii Johna McTiernana, “Flatliners” Joela Schumachera, „Zabójcza broń 3” /Lethal Weapon 3/ w reżyserii Richarda Donnera oraz obrazu Paula Verhoevena „Nagi instynkt” /Basic Instinct/.
Wielki zwolennik kobiecych ról w filmach akcji, De Bont pomógł rozpocząć karierę Helen Hunt i Sandrze Bullock. Tym razem reżyser bierze na swój warsztat kolejny film akcji z kobietą w roli głównej. Jest to prezentowany właśnie “Lara Croft Tomb Raider: Kolebka życia” z Angeliną Jolie.
De Bont mieszka w Los Angeles z żoną i dwójką dzieci.
DEAN GEORGARIS (Scenariusz)
Georgaris jest autorem scenariusza wchodzącego niedługo na ekrany kin filmu “The Manchurian Candidate” z Denzelem Washingtonem, Meryl Streep oraz Livem Schrieberem, w reżyserii Jonathana Demme’a, a także filmu “Paycheck” z udziałem Bena Afflecka, Aarona Eckharta i Umy Thurman w reżyserii Johna Woo. Georgaris zakończył niedawno pracę nad swoim najnowszym projektem autorskim - “Tristanem i Izoldą”, który zostanie wyreżyserowany przez Kevina Reynoldsa, a wyprodukowany przez Ridley’a Scota. Zajmuje się również adaptacją na potrzeby filmu nagrodzonej powieści Yanna Martela "Life Of Pi". Film zostanie wyprodukowany przez 20th Century Fox we współpracy z New Regency.
Georgaris wychowywał się w Nowym Jorku, tam też ukończył z wyróżnieniem Swarthmore College, gdzie specjalizował się w naukach politycznych. Po sześciomiesięcznym pobycie we Florencji zdecydował się jednak na karierę artystyczną. Początkowo zapisał się na kursy reżyserskie prowadzone przy Szkole Filmowej USC. Kursów tych jednak nie ukończył, zajął się bowiem na dobre i z powodzeniem pisaniem scenariuszy.
STEVEN E. DE SOUZA (Pomysł scenariusza)
Steven De Souza ma na swoim koncie wiele projektów filmowych, w tym między innymi takie tytuły, jak: “Possessed”, “Adventure Inc.”, “Knock Off”, “Sędzia Dredd” /Judge Dredd/, “Street Fighter”, “Flinstonowie” /The Flintstones/, “Gliniarz z Beverly Hills 3” /Beverly Hills Cop III/, “Ricochet,” “K-9000,” “Hudson Hawk,” “Szklana pułapka” /Die Hard/ i jej druga część /Die Hard 2: Die Harder/, “48 godzin” /48 Hrs/, “Another 48 Hrs.”, „Opowieści z krypty” /Tales From The Crypt/, “Bad Dreams,” “Knight Rider” oraz “The Six Million Dollar Man.”
De Souza wystąpił w roli producenta kilku seriali telewizyjnych, w tym: “Adventure Inc.,” “Cadillacs and Dinosaurs,” “Supercarrier,” “V”, a także “Knight Rider”. Jako reżyser pracował przy filmach “Possessed,” “Vault Of Horror I”, “Street Fighter”, „Opowieści z krypty” /Tales From The Crypt/ oraz “Arnold’s Wrecking Co.”
JAMES V. HEART (Pomysł scenariusza)
James Heart ma w swoim dorobku naprawdę imponującą listę tytułów filmowych, w tym: “Tuck Everlasting”, “Jack and The Beanstalk: The Real Story” “Kontakt” /Contact/, “Muppets Treasure Island”, “Treasure Island: The Adventure Begins”, “Drakula”, “Kapitan Hook” /Hook/ oraz “Gimme An F”.
W roli producenta wystąpił przy filmach: “Mister Sterling,” “Jack And The Beanstalk: The Real Story“, “Wasteland,” “Frankenstein”, “Drakula”, “Kapitan Hook” /Hook/ “Okup”/Ransom/ i “Summer Run.”
LAWRENCE GORDON (Producent)
Jeden z najbardziej doświadczonych i mających w swoim dorobku wiele sukcesów filmowców, Lawrence Gordon już od 40 lat związany jest z przemysłem filmowym. Angażuje się w projekty filmowe różnych gatunków, zarówno dużych, jak i niskobudżetowych produkcji.
W trakcie swojej kariery Gordon zajmował stanowisko Prezesa i Dyrektora Zarządzającego wytworni Twentieth Century Fox, był współwłaścicielem i Prezesem Largo Entertainment oraz Wiceprezesem Działu Produkcji American International Pictures (AIP). Aktywnie działa na polu wyszukiwania ciekawych scenariuszy, nowych talentów reżyserskich i aktorskich. Miał swój wkład w wylansowanie takich nazwisk, jak: Kim Basinger, Gddie Murphy, Curtis Hanson, Penny Marshall, Walter Hill, David Seltzer, John Milius, Willard Huyck oraz Roger Spottiswoode, żeby wymienić tylko kilka z nich.
Jako producent i producent wykonawczy, Gordon poprzez swoje firmy Lawrence Gordon Productions i Largo Entertainment, zaangażowany był w powstanie ponad 30 filmów fabularnych, w tym tak popularnych obrazów, jak: “Hard Times,” “Rolling Thunder,” “The End,” “The Driver,” “Hooper,” “The Warriors,” “48 Hrs.,” “Predator,” “Szklana pułapka” /Die Hard/ “K-9,” “Another 48 Hrs.,” “Szklana pułapka 2” /Die Hard 2: Die Harder/, “Point Break,” “Unlawful Entry,” “Timecop,” “Podwodny świat” /Waterworld/, “The Devil’s Own,” “Boogie Nights” oraz nominowany do Oscara w kategorii najlepszego filmu “Field Of Dreams”. W 2001 roku, Gordon wyprodukował dwa obrazy, które w pierwszy weekend otwarcia znalazły się na szczycie box office’u. Były to “Lara Croft: Tomb Raider” z Angeliną Jolie oraz "K-Pax" z udziałem dwukrotnego laureata Oscara Kevina Spacey'a oraz czterokrotnie nominowanego do tej nagrody Jeffa Bridgesa.
Kolejnym projektem Gordona jest “Hellboy”, oparty na popularnym komiksie Dark Horse, do którego zdjęcia kręcone są właśnie w Pradze. Film reżyseruje Guillermo Del Toro (“Blade II”).
W 2002 roku Gordon otrzymał za swoje osiągnięcia w branży filmowej prestiżową Nagrodę im. Davida O. Selznicka oraz Nagrodę Gildii Amerykańskich Producentów Filmowych .
LLOYD LEVIN (Producent)
Lloyd Levin rozpoczął współpracę z Lawrencem Gordonem w połowie lat 80., kiedy to po raz pierwszy wystąpił w roli producenta stowarzyszonego przy filmie akcji “Szklana pułapka” /Die Hard/. Obraz powstał na podstawie książki Nothing Lasts Forever, na którą Levin zwrócił uwagę Gordona. Kolejnymi projektami filmowymi, przy których pracował jako producent stowarzyszony były: nominowany do Oscara “Field Of Dreams” w reżyserii Phila Robinsona, z Kevinem Costnerem oraz “K-9” z udziałem Jamesa Belushi. W 1990 roku Levin wystąpił w charakterze producenta wykonawczego filmów “Szklana pułapka 2” /Die Hard 2: Die Harder/ oraz “Predator 2”, a w kolejnym roku “The Rocketeer” z Billym Campbellem i Jennifer Connelly.
Levin dołączył następnie do zespołu pracowników firmy Gordona Largo Entertainment, gdzie zajmował stanowisko Prezesa Produkcji i nadzorował prace nad filmami: “Point Break,” w reżyserii Kathryn Bigelow, z Keanu Reevesem, “Unlawful Entry,” z Kurtem Russellm i Ray'em Liotta oraz “Timecop” z Jean-Claudem Van Dammem. W Largo Entertainment, Levin jako producent wykonawczy pracował przy filmie “Used People” z Shirley Maclaine, Kathy Bates i Marcello Mastroiannim.
W ramach Largo Entertainment, Levin kontynuował swoją karierę współpracując z Gordonem jako producent. W 1997 roku nadzorował pracę przy filmach “The Devil’s Own” z Harrisonem Fordem i Bradem Pittem, “Event Horizon” z udziałem Laurence’a Fishburne’a i Sama Neilla oraz obraz Paula Thomasa Andersona “Boogie Nights,” nominowany do Oscara w trzech kategoriach z udziałem Marka Wahlberga, Julianne Moore, Williama H. Macy, Heather Graham i Burta Reynoldsa.
Levin był również producentem takich filmów, jak: “Mystery Men” (1999), w którym zagrali Ben Stiller, William H. Macy i Geoffrey Rush, “Lara Croft: Tomb Raider” (2001) oraz “K-Pax” z Kevinem Spacey'em i Jeffem Bridgesem.
Kolejnym projektem Levina jest “Hellboy”, oparty na popularnym komiksie Dark Horse, do którego zdjęcia kręcone są właśnie w Pradze. Film reżyseruje Guillermo Del Toro (“Blade II”), a zagrają w nim Ron Perlman, Selma Blair i John Hurt. Levin ma już na oku kolejny projekt – filmową adaptację powieści Alana Moore’a - Watchmen.
JEREMY HEATH-SMITH (Producent wykonawczy)
Jeremy Heath jest założycielem i siłą napędową jednej z największych na świecie firm zajmujących się opracowywaniem gier komputerowych, Core Design Ltd. Odgrywa również czołową rolę, zasiadając w zarządzie Eidos Interactive Ltd., zajmującej się wyszukiwaniem, nabywaniem praw i opracowywaniem projektów grupy. Core Design w swojej historii stworzył kilka przebojowych gier, z których najbardziej znana to niewątpliwie seria “Tomb Raider” z czołową rolą Lary Croft.
DAVID TATTERSALL, BSC (Zdjęcia)
Dla Davida Tattersalla duże produkcje z rozbudowanymi efektami wizualnymi i trzymającą w napięciu akcją nie są niczym nowym. W charakterze autora zdjęć wystąpił on między innymi przy filmie George’a Lucasa “Gwiezdne wojny część I: Mroczne widmo” - /Star Wars Episode I - The Phantom Menace/ drugiej jego części “Gwiezdne wojny część II: Atak klonów” /Star Wars Episode II - Attack Of The Clones/, a wcześniej przy obrazach “Soldier”, “Con Air,” “Vertical Limit” oraz “Die Another Day.”
Telewizyjne projekty Tattersalla to między innymi serial “Kroniki młodego Indiany Jonesa” /The Young Indiana Jones Chronicles/, za który nominowany był do nagrody Emmy oraz branżowej nagrody ASC. Obecnie Tattersall pracuje nad kolejną częścią nowej trylogii “Gwiezdnych wojen”, tym razem na planie filmowym w Australii.
KIRK M. PETRUCCELLI (Scenografia)
Kirk M. Petruccelli wywodzi się z artystycznego środowiska. Zaczynał swoją pracę przy filmie jako asystent art directora. W 1992 roku po raz pierwszy podjął się zadania opracowania scenografii do filmu “3 Ninjas”. Od tego czasu w charakterze scenografa pracował przy filmach: “Murder In The First,” “Anaconda,” “Blade. Wieczny łowca” /Blade/, “The Thirteenth Floor,” “Mystery Men,” “Patriota” /The Patriot/ z Melem Gibsonem oraz “The Last Castle” z Robertem Redfordem.
Petruccelli miał swój wkład w przeniesienie na ekran pierwszej części “Tomb Raidera”, pracując przy tym projekcie z najbardziej utalentowanymi specjalistami działu opracowania artystycznego na świecie. Wielu z nich przyczyniło się do powstania drugiej, prezentowanej obecnie części filmu - “Lara Croft Tomb Raider: Kolebka życia”.
MICHAEL KAHN, A.C.E. (Montaż)
Kahn ma na swoim koncie, w charakterze montażysty, ponad 50 filmów. Z reżyserem Janem De Bontem współtworzył obrazy “The Haunting” i “Twister.” Wiele z jego projektów powstało we współpracy z reżyserem Stevenem Spielbergem, w tym: “Złap mnie jeśli potrafisz” /Catch Me If You Can/, “Raport mniejszości” /Minority Report/, “A.I. Sztuczna inteligencja” /Artificial Intelligence: AI/, “Szeregowiec Ryan” /Saving Private Ryan/, “Amistad”, “Lista Schindlera” /Schindler’s List/, “Jurassic Park,” “Poszukiwacze zaginionej Arki” /Raiders Of The Lost Ark/, “Kolor purpury” /The Color Purple/ oraz “Bliskie spotkania trzeciego stopnia” /Close Encounters Of The Third Kind/.
LINDY HEMMING (Kostiumy)
Lindy Hemming jest jedną z najbardziej uznanych i chętnie zatrudnianych przy produkcji filmów projektantką kostiumów. Za swoją pracę twórczą przy filmie Mike’a Leigh “Topsy-Turvy” uhonorowana została Oscarem. Hemming projektowała również stroje do filmu “Harry Potter i komnata tajemnic” /Harry Potter And The Chamber Of Secrets/, jak również filmów z serii Jamesa Bonda: “GoldenEye,” “Jutro nie umiera nigdy” /Tomorrow Never Dies/, “Świat to za mało” /The World Is Not Enough/ oraz “Die Another Day.”
Wcześniejsze osiągnięcia artystki związane są z filmami: “My Beautiful Laundrette” Stephena Frearsa, “84 Charing Cross Road” z Anthonym Hopkinsem i Anne Bancroft, “Hear My Song,” “Waterland” oraz przebojem “Cztery wesela i pogrzeb” /Four Weddings And a Funeral/. Hemming od dłuższego czasu współpracuje z reżyserem Mikem Leigh. Oprócz “Topsy-Turvy”, zaprojektowała również kostiumy do obrazów “Meantime,” “The Short And Curlies,” “High Hopes,” “Life Is Sweet” i "Naked". Hemming wielokrotnie wyróżniana za swoją pracę branżowymi nagrodami ma w swoim dorobku ponad 35 filmów, w tym: “Blood And Wine” Boba Rafelsona z Jackiem Nicholsonem i Michaelem Cainem, reżyserski debiut Johnny’ego Deppa “The Brave”, “Little Voice” Marka Hermana oraz “The Trench” Williama Boyda.
Podczas pracy nad pierwszą częścią przygód Lary Croft, Hemming tworząc swoje ciekawe kreacje doskonale rozumiała się z Angeliną Jolie. Jej obecność przy kontynuacji filmu - “Lara Croft Tomb Raider: Kolebka życia” wydawała się w związku z tym oczywista.
ALAN SILVESTRI (Muzyka)
Alan Silvestri nominowany był do nagród Oscara, Złotego Globu i Grammy za kompozycje do obsypanego nagrodami “Forresta Gumpa”. Czterokrotnie nominowany był jeszcze do Grammy za muzykę do filmów “Kto wrobił królika Rogera?” /Who Framed Roger Rabbit?/, dwóch części “Powrotu do przyszłości” /Back To The Future/ oraz „ Poza światem” /Cast Away/, nagrodzonym Grammy za muzykę instrumentalną.
Ostatnio artysta skomponował tematy muzyczne do filmów “Identity,” “Pokojówka na Manhattanie” /Maid In Manhattan/ oraz “Lilo & Stitch”. Silvestri ma w swoim dorobku około 100 filmów fabularnych, w tym “Showtime”, “Serendipity”, „Mumia Powraca” /The Mummy Returns/, “Meksykanin” /The Mexican/, “Co kryje prawda?” /What Lies Beneath/, “Reindeer Games,” “Stuart Malutki” /Stuart Little/, “Kontakt” /Contact/, “Grumpy Old Men,” “Bodyguard,” “Ojciec panny młodej” /Father Of The Bride/, “The Abyss,” “Predator” oraz “Romancing The Stone”, żeby wymienić tylko kilka z nich.
Na potrzeby małego ekranu Silvestri skomponował między innymi podkłady muzyczne do “Starsky i Hutch,” “Chips,” “Manimal,” “Amazing Stories” oraz jednego odcinka “Opowieści z krypty” /Tales From The Crypt: All Through The House/, za który otrzymał nagrodę Cable Ace.
LOUIS A. STROLLER (Współproducent)
Stroller pracował przy wielu filmach w charakterze producenta, producenta wykonawczego i współproducenta. Ma w swoim dorobku między innymi takie tytuły, jak: “Carolina”, “The Adventures Of Pluto Nash”, “Kolekcjoner kości” /The Bone Collector/, “Nothing To Lose,” “Twierdza” /The Rock/ “Życie Cralita” /Carlito’s Way/, “Blue Ice,” “Back In The U.S.S.R.,” “Betsy’s Wedding,” “Sea Of Love,” “A New Life,” “Real Men” “Sweet Liberty,” “Scarface,” “Eddie Macon’s Run,” “Venom,” “The Four Seasons,” “The Seduction Of Joe Tynan,” “Carrie” i “Badlands.”
SIMON CRANE (Reżyser drugiego planu, koordynator elementów kaskaderskich)
Simon Crane należy dziś do grona najbardziej zapracowanych reżyserów drugiego planu i koordynatorów układów kaskaderskich w Hollywood. Na początku swojej kariery Crane z powodzeniem sam wykonywał ewolucje kaskaderskie, między innymi w filmach z agentem 007 - “The Living Daylights” oraz “License To Kill”, a także “Rambo III,” “Pamięć absolutna” /Total Recall/, “Obcy” /Aliens/, “Obcy 3” /Alien 3/ i “Indiana Jones: Ostatnia krucjata” /Indiana Jones And The Last Crusade/. Crane w swojej karierze dublował między innymi Timothy’ego Daltona jako Jamesa Bonda, Kevina Costnera w filmie “Robin Hood: Książę złodziei” /Robin Hood: Prince Of Thieves/ oraz Mela Gibsona w “Air America” i “Braveheart.”
Dysponując tak bogatym doświadczeniem Crane rozpoczął pracę jako koordynator układów kaskaderskich, a jego wczesne filmy to: “Frankenstein”, “101 dalmatyńczyków” /101 Dalmatians/ i “Hamlet”. Był również zaangażowany przy nadzorowaniu sekwencji powietrznych w filmie “Cliffhanger”.
W ciągu ostatnich pięciu lat Crane wypracował sobie własny styl, czego efektem są imponujące sekwencje kaskaderskie w filmach: “GoldenEye”, “Titanic”, “Szeregowiec Ryan” /Saving Private Ryan/, “Mumia” /The Mummy/ oraz “Świat to za mało” /The World Is Not Enough/. Pracował również przy “Vertical Limit” w Nowej Zelandii i pierwszej części “Lary Croft: Tomb Raider” w Wielkiej Brytanii. Przy ostatnim z tych filmów wystąpił po raz pierwszy w charakterze reżysera drugiego planu. Niedawno w roli tej oraz nadal koordynując prace kaskaderskie nakręcił “Terminatora 3: Bunt maszyn” /Terminator 3: Rise Of The Machines/.
Obecnie Crane pracuje nad epickim obrazem “Troja” /Troy/ z udziałem Brada Pitta i Erica Bany.