Reklama

"Lara Croft Tomb Raider: Kolebka życia": PRODUKCJA: KASKADERZY I TECHNOLOGIA

„Angelina mogłaby z łatwością znaleźć sobie pracę jako specjalistka od efektów kaskaderskich”, mówi reżyser drugiego planu i koordynator elementów kaskaderskich Simon Crane („Świat to za mało” /The World Is Not Enough/, „Szeregowiec Ryan” /Saving Private Ryan/, „Vertical Limit”, „Terminator 3: Bunt maszyn” /Termiantor 3: Rise of the Machines/), który powrócił na plan filmowy „Kolebki życia”, żeby i tym razem nadzorować fizyczne ewolucje aktorów. „Angelina jest osobą bardzo sprawną fizycznie, a ponieważ chciała wykonywać wszystkie elementy kaskaderskie sama, z uwagi na trudność czasem musieliśmy okiełznać jej temperament.”

Reklama

Wspominając, jak pojętną uczennicą była na planie filmowym Jolie, Crane przyznaje, że przed aktorką stało wiele nowych wyzwań. „Na przykład, kiedy filmowaliśmy scenę jazdy konnej, co też miało miejsce już wcześniej, tym razem poprosiliśmy aktorkę, żeby zwiesiła się z boku pędzącego konia, a do tego jadąc strzelała z ciężkiej broni, przeładowała ją w trakcie jazdy i jeszcze raz oddała strzał. Był to nie lada wyczyn”, przyznaje Crane.

Oprócz skomplikowanych ruchów, których musiała nauczyć się Jolie na potrzeby scen walki, jak również imponujących umiejętności poruszania się na małej motorówce, najbardziej wstrząsającym elementem kaskaderskim wykonanym przez aktorkę wraz z towarzyszącym jej w tej scenie Gerardem Butlerem był skok głową w dół z klifu o wysokości ponad 50 metrów. Część skomplikowanej sekwencji kaskaderskiej, w której Lara Croft i Terry Sheridan uciekają z laboratorium dr Reissa, stanowi połączenie zasadniczego skoku Jolie i Butlera z klifu oraz wykonanych przez dublerów ponad dwudziestu skoków z helikopterów oraz ośmiu ze szczytu niedokończonego jeszcze międzynarodowego centrum finansowego w Hong Kongu (IFC), trzeciej najwyższej na świecie budowli. Sfilmowanie sceny było możliwe dzięki współpracy z chińskim producentem zaangażowanym przy kręceniu filmu – Philipem Lee („Przyczajony tygrys, ukryty smok” /Crouching Tiger, Hidden Dragon/), który po licznych odmowach, uzyskał ostatecznie zgodę ze strony nadzorców budynku na wykonanie skoku z 84 piętra, co odpowiada mniej więcej wysokości 300 metrów nad ziemią.

„Najtrudniejszym elementem było w tym wszystkim umieszenie dwojga ludzi, ubranych w specjalne stroje ze skrzydłami i skoordynowane wykonanie skoku, przypominającego lot ptaka z wysokości ponad 300 metrów. Następnie miało nastąpić otwarcie spadochronów mniej więcej 60 metrów nad ziemią”, wspomina Crane. „Musieliśmy również umieścić w powietrzu trzecią osobę, która by to wszystko zarejestrowała na kamerze. Po wykonaniu wielu poszukiwań dotarłem w końcu do znakomitego szwedzkiego zespołu, który zdolny był wykonać te zapierające dech w piersiach ewolucje. Był to niezwykły widok, kiedy dwójka dublerów z lekkością i płynnością ruchów ześlizgiwała się w dół, na tle przepięknej panoramy Hong Kongu, a następnie lądowała bezpiecznie na pokładzie frachtowca w Zatoce Victorii.

„To, co sprawia, że Kolebka życia jest takim spektakularnym widowiskiem, to fakt, iż przekracza ona wszystkie wyśrubowane i tak standardy wyznaczone przez pierwszy z filmów serii. Film ten przełamuje na swój sposób granice ludzkich możliwości, jeszcze dalej posuwa akcję, a wszystko to nabiera jeszcze większej intensywności i tempa.”

Jeśli chodzi o niezwykle zaawansowaną technologię wykorzystana przy kręceniu filmu, jednym z najbardziej fascynujących gadżetów używanych w filmie przez Larę Croft w czasie jej przygód jest urządzenie av20/30 ewear/d-snap. Ten wielofunkcyjny aparat przenośny, niewiele większy od damskiej puderniczki, jest wszystkim, czego potrzebuje przy sobie nieustraszona Lara, aby zarejestrować efekty swoich odkryć zarówno w formie cyfrowych obrazów zdjęciowych, jak i w formie materiału filmowego. Ten rzeczywiście funkcjonujący aparat – dziecko najnowszej technologii Panasonic, przedstawione na ostatnich targach elektronicznych w Las Vegas – av 20/30 ewear/d-snap posiada wbudowany odtwarzacz MP3, pozwalający na przesłuchiwanie muzyki przy jednoczesnym oglądaniu obrazów na urządzeniu mieszczącym się w dłoni. Dodatkowa atrakcją jest pamięciowa cyfrowa karta dźwiękowa, która umożliwia rejestrowanie informacji dźwiękowych.

Innym przykładem zabiegów wykonanych przez filmowców w celu pokazania na ekranie najbardziej rewolucyjnej technologii jest specjalnie dostosowany do wymogów filmu jeep, na którego dachu ląduje Lara Croft w momencie pierwszego spotkania z Kosą (Djimon Hounsou) w Afryce. Żeby stworzyć ten pojazd, zespół projektantów Chrysler Group Jeep, we współpracy ze scenografem Kirkiem M. Petruccellim, wziął na swój warsztat najpierw jeepa Wrangler Rubicon, a następnie dokonał przeróbek, wyposażając go w elementy niezbędne do przemierzania przez Larę dzikich ostępów afrykańskich.

Studio projektowe Jeepa zastosowało również te same rozwiązania techniczno-projektowe w nowej linii samochodów terenowych – specjalnej limitowanej edycji JeepWrangler Rubicon Tomb Rider. Model ten będzie miał swoją premierę równolegle z wejściem filmu na ekrany.

materiały dystrybutora
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy