Reklama

"Kult": TWÓRCY

NEIL LaBUTE (Scenariusz, reżyseria)

Ceniony filmowiec, scenarzysta i dramatopisarz, absolwent Uniwersytetu Brighama Younga, Uniwersytetu Kansas i Nowego Jorku, stypendysta The Royal Court Theatre w Londynie i Laboratorium Sundance Institute. Jego kinowy debiut „Między nami facetami” przyniósł mu nagrodę dla najlepszego reżysera na festiwalu w Sundance, za najlepszy scenariusz na Independent Spirit Awards, a także wyróżnienie nowojorskich krytyków za najlepszy debiut. W jego drugim filmie - „Kochankach z sąsiedztwa” – wystąpiła plejada gwiazd: Aaaron Eckhart, Catherine Keener, Nastassja Kinsky, Jason Patric i Ben Stiller. „Siostra Betty”, pokazywana na festiwalu w Cannes, zdobyła nagrodę za najlepszy scenariusz, a grająca tytułową rolę Renee Zellweger Złotego Globa za najlepszą rolę komediową. Kolejnym dziełem LaBute’a było nakręcone w Wielkiej Brytanii „Opętanie” z Gwyneth Paltrow, Aaronem Eckhartem, Jeremy Northamem i Jennifer Ehle. Reżyser powrócił do Anglii, aby wystawić tam swoją sztukę „Kształt rzeczy”, którą później zekranizował z udziałem oryginalnej obsady (m.in Gretchen Mol, Paulem Ruddem i Rachel Weisz). Wraz z Gailem Mutruxem założył własną firmę produkcyjną – Pretty Pictures. W 2005 roku na londyńskim West Endzie wystawiono jego sztukę „Some Girls”, a w Nowym Jorku odbyła się premiera „This Is How It Goes” z Benem Stillerem, Amandą Peet i Jeffreyem Wrightem w rolach głównych. W 2002 roku LaBute był jednym z twórców, którzy uczestniczyli w trzydniowym maratonie teatralnym „Brave New World”, którym uczczono pamięć ofiar zamachów 11 września 2001.

Reklama

ANTHONY SHAFFER (Scenarzysta filmu „Kult” z 1973 roku)

Studiował na uniwersytetach St Paul i Cambridge. W latach 50tych odbywał praktykę prawniczą, a do 1969 roku był wspólnikiem w dobrze prosperującej firmie produkcyjnej, tworząc scenariusze i reżyserując szereg reklam telewizyjnych. Jego pierwsza sztuka „Detektyw” (przeniesiona w 1974 roku na wielki ekran z udziałem Laurence’a Olivera i Michaela Caine’a) stała się wkrótce jednym z największych przebojów w historii teatrów londyńskich i przyniosła mu nagrodę Tony. Po kolejnych sztukach - „This Savage Parade”, „Murderer”, „Widow’s Weeds” i „Whodunit” – zajął się pisaniem scenariuszy, z których „Szał” w reżyserii Alfreda Hitchcocka , „Śmierć na Nilu”, „Rozgrzeszenie”, „Zło czai się wszędzie” oraz „Sommersby” stały się przebojami na całym świecie. Zmarł 6 listopada 2001 roku.

PAUL SAROSSY (Zdjęcia)

Stały współpracownik Atoma Egoyana, z którym nakręcił „Ararat”, „Podróż Felicji”, „Słodkie jutro”, „Exotikę”, „Likwidatora” i „Role mówione” oraz telewizyjne „Krapp’s Last Tape”. Pozostałe znaczące tytuły kinowe w jego dorobku to: „Król rzeki”, „Ripley Under Ground”, „Głowa w chmurach”, „Tylko w duecie”, „Mąż idealny” i nominowane do Oscara „Prywatne piekło”. Sarossy pracuje również dla telewizji, czego efektem są m.in. nominowana do Emmy „The Incredible Mrs Ritchie” z Geną Rowlands, „Soldier’s Girl” nominowany do Złotego Globu i „Faceci z walorami”. Operator jest laureatem szeregu wyróżnień Genie, Kanadyjskiego i Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów i Independent Spirit Award. Jego debiut reżyserski - „Mr In Between” - zebrał nagrody w Wielkiej Brytanii (Raindance – najlepszy brytyjski film niezależny), Francji (Cognac – Prix Sang Neuf) i Japonii (najlepszy aktor festiwalu w Tokio).

ANGELO BADALAMENTI (Muzyka)

Twórca znany zwłaszcza z kompozycji do dzieł Davida Lyncha. Pierwszym z nich był „Blue Velvet” z 1986 roku (Badalamenti zagrał w nim epizodyczną rolę pianisty). Największą popularność przyniosła mu muzyka do serialu „Twin Peaks” (Grammy za piosenkę, nominacja za soundtrack, 3 nominacje do Emmy, status złotej płyty w 15 krajach). Muzyka do „Mulholland Drive” otrzymała nominacje do BAFT-y, Złotego Globu i nagrody AFI. Krytycy docenili również jego kompozycje do „Bardzo długich zaręczyn”, „Miasta zaginionych dzieci” i „Prostej historii”.

PHILLIP BARKER (Scenografia)

Weteran produkcji kinowych i telewizyjnych, nominowany do nagrody Genie za filmy Atoma Egoyana „Ararat” i „Słodkie jutro”. Jego najnowszymi działami są „Gdzie leży prawda” ponownie Atoma Egoyana i „Król rzeki” Nicka Willingu. Filmy krótkometrażowe, które nakręcił zebrały szereg nagród na całym świecie: „The Soul Cages” uznano za najlepszy kanadyjski film krótkometrażowy na Atlantic Film Festival, najlepszy krótki metraż na Local Heroes Film Festival Obraz został też wyróżniony za najlepsze zdjęcia przez Kanadyjskie Stowarzyszenie Operatorów. „Temporary Arrangement” wyróżniono jako najlepszy film eksperymentalny na festiwalach w Melbourne i Toronto. Prace przestrzenne i instalacje Barkera pokazywano na całym świecie, m.in. na Expo’92 w Sewilli.

JOEL PLOTCH (Montaż)

W branży filmowej znany od 25 lat, zaczynał jako dyrektor artystyczny w nowojorskiej firmie Mediaworks, potem założył JP Studio, w którym zajmował się produkcją, reżyserią i montażem reklamówek, filmów dokumentalnych i teledysków. 10 lat temu rozpoczął współpracę z Neilem LaBute’em, która dotyczyła filmów „Między nami facetami”, „Kochankowie z sąsiedztwa”, „Siostra Betty”, „Cios” „Kształt rzeczy”. Inne zmontowane przez Plotcha dzieła to „Czarna komedia”, „The Woods” i „Tajemnica przeszłości”.

LYNETTE MEYER (Kostiumy)

Od kilku lat współpracuje z Neilem LaBute’em, projektując zarówno stroje („Siostra Betty”

i „Kochankowie z sąsiedztwa”) jak i scenografię („Kształt rzeczy”, „Opętanie”). Kostiumy jej autorstwa pojawiły się w filmach „Peaceful Warrior”, „The Kid and I”, „Przekleństwa niewinności” oraz teledyskach „Californication” Red Hot Chili Peppers, „Sexual Revolution” Macy Gray, „Perfect” Smashing Pumpkins i „Up” Van Halen.

NORM GOLIGHTLY (Produkcja)

Prezes i wspólnik Nicolasa Cage’a w Saturn Films. Zaczynał karierę w CAA, po czym współpracował ze znanym komikiem i scenarzystą Benem Stillerem. W ramach działalności Saturn Films wyprodukował „Cień wampira” (2000), film dwukrotnie nominowany do Oscara – za rolę Willema Dafoe i charakteryzację. Kolejnymi projektami firmy było „Życie za życie” (2002), „Sonny” (2002). Golightly był także producentem „Pana życia i śmierci” Andrew Niccola i „World Trade Center” Olivera Stone’a. Obecnie w Saturn Films prowadzone są prace nad nowymi przedsięwzięciami Willa Smitha, Milosa Formana, Darrena Aronofsky’ego i Franka Millera.

AVI LERNER (Produkcja)

Jeden z najbardziej doświadczonych producentów w Hollywood, zasiadający w zarządzie firm Nu Image, Inc i Millenium Films Inc. Ma na swoim koncie ponad 270 filmów. Absolwent ekonomii na uniwersytecie w Tel Avivie, służył w izraelskiej armii, zanim otworzył pierwsze w swoim kraju kino samochodowe. Po rozszerzeniu działalności o kolejne sieci kin i inwestycjach na rynku wideo, przeniósł się do Afryki, gdzie wyprodukował m.in. „Kopalnie króla Salomona” (z Richardem Chamberlainem i Sharon Stone). Jako dyrektor MGM U.K., a następnie współzałożyciel Nu Image dał się poznać jako producent filmów sensacyjnych i science fiction z udziałem Bruce’a Willisa („16 przecznic”), Jean-Claude’a Van Damme’a, Stevena Seagala i Dolpha Lundgreena. Obecnie jego firma przygotowuje m.in. „Czarną Dalię” Briana De Palmy ze Scarlett Johansson, Hilary Swank i Joshem Hartnettem, „Death and Life of Bobby Z” z Paulem Walkerem i Laurence’em Fishbournem i „Lonely Hearts” z Johnem Travoltą, Salmą Hayek, Jaredem Leto i Jamesem Gandolfinim.

RANDALL EMMETT (Produkcja)

Absolwent New World School of The Arts, twórca 40 filmów, z których wiele pokazano na festiwalach w Sundance, Berlinie i Toronto i nominowano do Independent Spirit Award. Jest współwłaścicielem Emmett/Furla Films – firmy, która wraz z Nu Image/Millennium Films odniosła sukces dzięki produkcjom „Amityville” z Ryanem Reynoldsem i „Edisona” z Austinem Timberlake’iem, Morganem Freemanem i Kevinem Spacey’em. Wkrótce swoją premierę będą miały również „88 Minutes” z Alem Pacino i „The Contract” z Johnem Cusackiem i Morganem Freemanem.

JOHN THOMPSON (Produkcja)

W latach 80. i 90. zajmował się produkcją takich ważnych dzieł włoskiej kinematografii jak „Otello” Franco Zefirellego (2 nominacje do Oscara, American Critics Award), „Salome” Claude’a D’Anna, „Camorra” Liny Wertmuller, „Wszystko dla gości” Paula Schradera i „Wiosenne wody” Jerzego Skolimowskiego. Po powrocie do Los Angeles zajął się działem produkcji w Millenium Films, nadzorując prace nad takimi filmami jak „American Perfect”, „Ginewra”, „Prozac Nation”, „Replikant”,„Champion” i „16 przecznic”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Kult
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy