Reklama

"Kult": OBSADA

NICOLAS CAGE (Edward Malus, Produkcja)

Laureat Oskara i Złotego Globu za występ w „Zostawić Las Vegas” (1995), cieszy się opinią jednego z najbardziej wszechstronnych aktorów, sprawdzających się zarówno repertuarze komediowym jak i dramatycznym. Poza nagrodą Amerykańskiej Akademii Filmowej uzyskał wyróżnienia Stowarzyszenia Krytyków z Nowego Jorku i Los Angeles, a podwójna rola bliźniaków Charliego i Donalda Kaufmana w „Adaptacji” (2002) Spike’a Jonze’a przyniosła mu kolejne nominacje do Oscara, Złotego Globu oraz BAFT-y. Wśród jego ostatnich, niezwykle popularnych filmów znajdziemy „Pana życia i śmierci” (2005), „Skarb narodów” (2004), „Naciągaczy” (2003), „Szyfry wojny” (2002), „Kapitana Corelliego”(2001) oraz „60 sekund” (2000). Ze szczególnym uznaniem krytyki spotkała się rola w „Ciemnej stronie miasta” (2000) Martina Scorsese, a nakręcone z udziałem Cage’a „8 milimetrów” zostało

Reklama

w 1999 roku pokazane na Festiwalu Filmowym w Berlinie. Rok wcześniej, gwiazdor odniósł sukces w dramacie „Miasto aniołów” z Meg Ryan i thrillerze Briana De Palmy „Oczy węża”. Cage specjalizuje się również w kinie akcji, czego dowodem są role w „Bez twarzy” (1997)

z Johnem Travoltą, „Con Air – Locie skazańców”(1997) i „Twierdzy” (1996) u boku Seana Connery. Cage błysnął talentem komediowym w „Dwóch milionach dolarów napiwku” (1994), „Miesiącu miodowym w Las Vegas” (1992) i „Wpływie księżyca” (1987), za który otrzymał pierwszą nominację do Złotego Globu. Dwa spośród jego wcześniejszych filmów zyskały przychylność canneńskich jurorów – „Dzikość serca” zdobyła Złotą Palmę w 1990 roku, a „Ptasiek” (1984) Nagrodę Jury. Inne znaczące role w latach 80. to „Raising Arizona” (1987), „Peggy Sue wyszła za maż” (1986) i „Cotton Club” (1984). Debiutem kinowym aktora był „Rumble Fish” w 1983 roku. Pierwsze kroki w teatrze stawiał Cage już jako 15-latek w American Conservatory Theatre w San Francisco. W 2002 roku wyreżyserował swój pierwszy film – „Sonny” z Jamesem Franco, Meną Suavari, Brendą Blethyn i Hardym Peanem Stantonem.

ELLEN BURSTYN (Siostra Summersisle)

Jedna z niewielu aktorek, które w tym samym roku zostały uhonorowane nagrodą Tony i Oscarem. Stało się tak w 1975 roku za sprawą broadwayowskiej inscenizacji „Za rok o tej samej porze” Bernarda Slade’a i filmu Martina Scorsese „Alicja już tu nie mieszka”, który przyniósł Burstyn także nominację do Złotego Globu i nagrodę BAFT-y. Aktorka otrzymała jeszcze 5 innych nominacji do Oscara za „Ostatni seans filmowy”, „Egzorcystę”, „Za rok o tej samej porze”, „Rezurekcję” i „Requiem dla snu”. Inne znane tytuły w jej bogatej filmografii to: „Źródło”, „Boskie sekrety siostrzanego stowarzyszenia Ya-Ya”, „Ślepy tor”, „Gra w serca”, „Skrawki życia” i „Król Marvin Gardens”. Burstyn trzykrotnie dostała nominacje do nagrody Emmy za kreacje w „The People vs. Jean Harris”, „Pack of Lies” i „Mrs Harris”. W teatrze odniosła sukcesy kreacjami m.in. w „84 Charring Cross Street”, „Shirley Valentine” i „U kresu dnia”. Byłą pierwszą w historii kobietą prezesem Actor’s Equity Association i dyrektorem artystycznym Actor’s Studio, w którym niegdyś studiowała u samego Lee Strasberga. Jest posiadaczką trzech honorowych doktoratów, przyznanych przez the School of Visual Arts, Dowling College i New School for Social Research, gdzie wykłada aktorstwo.

KATE BEAHAN (Willow)

Niedawno widzieliśmy ją u boku Jodie Foster w „Planie lotu”, a wkrótce na nasze ekrany trafi thriller „The Return”, w którym wystąpiła wraz z Sarah Michelle Gellar i Samem Shepardem. Zwróciła na siebie uwagę krytyków rolą w „Chopperze” (najlepsza rola drugoplanowa roku według Australijskiego Koła Krytyków) obok Erica Bany. Wcześniej zagrała w serialu „Love is a Four-Letter-Word”, który przyniósł jej szereg nominacji do Logie - australijskiego odpowiednika nagród Emmy oraz do nagrody Australijskiego Instytutu Filmowego. W teatrach Perth i Sydney zagrała m.in. w inscenizacjach „Alicji w krainie czarów” oraz „Burzy”.

FRANCES CONROY (Dr Mech)

Uhonorowana Złotym Globem, nagrodą Stowarzyszenia Aktorów Amerykańskich i czterema nominacjami do Emmy za rolę w „Sześciu stopach pod ziemią”, jest absolwentką aktorskiego wydziału Julliard School. Łączy pracę w teatrze z aktywnością telewizyjną i filmową. Była jedną z ulubionych aktorek Arthura Millera, co zaowocowało występami w „The Last Yankee” (nagroda Obie), „The Ride Down Mt. Morgan” (nominacja do Tony), „Broken Glass” i „Czarownicach z Salem”. Równie chętnie gra w filmach niezależnych i hollywoodzkich. Debiutowała w „Manhattanie” Woody’ego Allena. Wystąpiła też w dwóch innych filmach tego reżysera: „Innej kobiecie” oraz „Zbrodniach i wykroczeniach”. Pozostałe znaczące filmy w jej dorobku to: „Aviator” Martina Scorsese, „Neonowa biblia” Terence’a Daviesa, „Zapach kobiety” Martina Bresta, „Parszywe dranie” Franka Oza, „Troje do pary” Ananda Tuckera i „Broken Flowers” Jima Jarmusha.

MOLLY PAKER (Siostra Róża)

Widzowie mogą ją obecnie podziwiać w serialu HBO „Deadwood” oraz w filmie „Hollywoodland” u boku Bena Afflecka, Adriena Brody’ego i Diane Lane. Wcześniejszymi występami, którymi zapadła w pamięć krytyki i publiczności, były „Dobry pasterz” z Christianem Slaterem, „Centrum świata” Wayne’a Wanga (nominacja do Independent Spirit Award za najlepszą pierwszoplanową rolę), nominowany do Złotego Globu dramat Istvana Sabo „Kropla słońca” i „Wonderland” Michaela Winterbottoma. Zadebiutowała w głośnym filmie „Zimny pocałunek”, w którym wcieliła się w rolę ... powabnej nekrofilki. Za kreację

w inscenizacji „Marion Bridge” otrzymała Genie Award.

LEELEE SOBIESKI (Siostra Miód)

Studiowała sztukę i literaturę na Brown University. Zagrała w thrillerze Johna Dahla „Prześladowca” oraz przeboju kin amerykańskich „Dom Glassów”. Nominację do Złotego Globu otrzymała za serial „Joanna d’Arc”, a Stowarzyszenie Zagranicznej Prasy wyróżniło ją nominacją za rolę w kręconym w Polsce „Powstaniu” Jona Avneta. Entuzjazm krytyki wzbudziły jej występy w komedii „Ten pierwszy raz” z Drew Barrymore, dramacie Jamesa Ivory’ego „Córka żołnierza nigdy nie płacze” oraz kreacja młodziutkiej nimfetki w legendarnych „Oczach szeroko zamkniętych” Stanleya Kubricka. Pierwszymi ważnymi filmami w dorobku tej młodej aktorki były „Z dżungli do dżungli” i „Dzień zagłady”.

DIANE DELANO (Siostra Buk)

Debiutowała w dramacie sportowym Johnathana Kaplana „Serce do jazdy”. Kolejne ważne role Delano to „Dzika rzeka” Curtisa Hansona, „Ladykillers, czyli zabójczy kwintet” braci Coen oraz seriale „Sześć stóp pod ziemią”, „Detektyw Monk”, „Joanna z Arkadii”, „Świat według Bundych”, „Gotowe na wszystko”, „Ostry dyżur”, „Przystanek Alaska”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Kult
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy