"Kubuś i Hefalumpy": POZNAJEMY HISTORIĘ
Część druga, w której poznajemy historię i całkiem nowe Maleństwo…
Kangurek Maleństwo jest najmłodszym mieszkańcem Stuwiekowego Lasu. Niech jednak jego wiek lub wzrost nie zbiją nikogo z tropu. Maleństwo żyje bogatym życiem – jest nieprawdopodobnie ciekawskie i uwielbia zabawę. Czerpie ogromną radość z odkrywania uroków istnienia. W filmie „Kubuś i Hefalumpy” Maleństwo staje się gwiazdą dzięki bezstronności, która prowadzi go do przyjaźni z Hefalumpem. Okazuje się, że Kangurzątko jest o wiele mądrzejsze, niż sugerowałby to jego wiek. W rezultacie, odbiegając odrobinę od wcześniejszych kubusiowych historii, to właśnie Maleństwo i Lumpek uczą dorosłych kilku ważnych rzeczy.
Jedną z charakterystycznych cech „Kubusia Puchatka” jest to, że ważne kwestie wypowiadają najczęściej Królik, Tygrys lub inna dorosła postać – tłumaczy Frank Nissen. – Uznałem, że w historii Maleństwa i Lumpka ważne słowa i idee powinny być wyrażane właśnie przez najmłodszych.
W pierwszej wersji scenariusza wszyscy byli wmieszani w kłopoty, a Mama Hefalumpa przybywała im na ratunek. To było zgodne z duchem opowieści o Puchatku – dodaje Nissen. – Pomyślałem jednak, że byłoby lepiej (skoro tak bardzo uwierzyliśmy w Maleństwo), by tylko ono wplątało się w kłopoty, i by Lumpek był jedynym, który przyjdzie mu na ratunek.
Dla Nissena bardzo ważne było, aby najmłodsze postaci umieścić w samym centrum historii. Maleństwo widzi odcisk stopy Hefalumpa, podczas gdy pozostali zajęci są snuciem niestworzonych historii. Maleństwo jako jedyne rozgląda się, mówiąc: „Poczekajcie, a co to?”. Przejmuje inicjatywę i rusza na poszukiwania. Robi coś, czego normalnie nigdy by nie zrobiło – mówi Nissen.
Według Spiliotopoulosa, ta zmiana akcentów w świecie Kubusia przyniesie widzom korzyści: Nasza publiczność to przede wszystkim dzieci, a one chcą oglądać inne dzieci w kluczowych rolach. Maleństwo i Lumpek są w filmie przewodnikami, z którymi będzie identyfikowała się widownia.
Często słyszymy, by nie lekceważyć dzieci i starać się zachować bardziej przystępną dla nich formę – mówi Koplos-Miller. – Dzieci to bardzo wysublimowani widzowie, mają wyjątkowo wyrobiony gust. To fantastyczne, gdy możemy im przedstawić tak czarującą i ciepłą opowieść, jak ta o Maleństwie i jego świecie.
W filmie Maleństwo jest małym chłopcem, najmłodszym spośród przyjaciół Kubusia. Jest przez cały czas pełne energii – mówi Nikita Hopkins, która użycza głosu Maleństwu w oryginalnej wersji językowej. – Pragnie wyśledzić i złapać Hefalumpa. Traktuje to jako kwestię honoru i niejako dowód na swoją dojrzałość. W filmie Maleństwo bardzo chce dorosnąć. Rozkwitającą przyjaźń pomiędzy Maleństwem a młodym Hefalumpem Hopkins postrzega jako zupełnie naturalną: Mają taki sam stosunek do świata, bo są młodzi i bardzo podobni. Dlatego razem czują się świetnie.
Pomoc, której udziela Lumpkowi, jest dla Maleństwa sporym wyzwaniem. Musi ono odważnie stanąć przeciwko status quo Stuwiekowego Lasu. Ostatnia scena ukazuje Maleństwo jako pewne siebie i zdecydowane. Maleństwo kończy film monologiem, który w kilku zdaniach tłumaczy, dlaczego działanie i zachowanie pozostałych było nieodpowiednie – mówi Jessica Koplos-Miller. – Choć wszyscy są przeciwko niemu, ono wspiera swojego nowego przyjaciela. To bardzo inspirujące.