Reklama

"Księga Cieni: The Blair Witch 2": O TWÓRCACH FILMU

Joe Berlinger (reżyser/scenarzysta)

Joe Berlinger jest znanym i nagradzanym reżyserem filmów dokumentalnych, wśród których znajdują się filmy uznane za jedne z najlepszych dokumentów ostatnich 10 lat. Wraz z innym dokumentalistą - Bruce’em Sinofskym stworzył w tych filmach oryginalne, niezatarte portrety osób i grup, które rzadko pojawiają się w kinie popularnym. Jego najbardziej znane filmy dokumentalne to: “Brother's Keeper”, “Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills” i “Revelations: Paradise Lost 2”.

Reklama

Joe Berlinger rozpoczynał swoją karierę w reklamie. Pracował dla McCann-Erickson w Nowym Jorku i dla Ogilvy & Mather we Frankfurcie, w Niemczech, i w Nowym Jorku.

Jego pierwszy film - “Outrageous Taxi Stories” (1989), będący humorystycznym spojrzeniem na nowojorskich kierowców taksówek, stał się filmem kultowym. Pokazano go na wielu międzynarodowych festiwalach filmowych, gdzie zdobył aż 10 głównych nagród, włączając nominację International Documentary Association na Distinguished Documentary Achievement.

W kwietniu 1991 r. Berlinger założył własną firmę, zajmującą się produkcją i dystrybucją filmów - Creative Thinking International Ltd. Pierwszym filmem był “Brother’s Keeper”, powstały we współpracy z Bruce’em Sinofskym. W 1992 r. film ten został mianowany (przez New York Film Critics Circle, the National Board of Review i the Boston Society of Film Critics) Najlepszym Dokumentem Roku. Otrzymał też nagrodę publiczności na Festiwalu Filmów Niezależnych w Sundance. Większość krytyków uznała “Brother’s Keeper” w ogóle za jeden z najlepszych filmów 1992 roku - pojawił się on na 50 listach “Najlepszych filmów 1992 r.”. Film pokazano w całych Stanach Zjednoczonych i na świecie.

W 1996 r. powstał następny film Berlingera - “Paradise Lost: The Child Murders at Robin Hood Hills”. Jest to kolejny film utrzymany w konwencji cinéma-vérité, który przedstawia rok życia społeczności małego miasteczka na południu USA. Społeczność ta boryka się z problemem jednej z najstraszliwych serii zbrodni w historii całego regionu. Dokument powstał we współpracy z Bruce’em Sinofskym i był prezentowany na Festiwalu Filmów Niezależnych w Sundance w 1996 r., zaś jego europejska premiera odbyła się na Festiwalu Filmów w Berlinie w 1996 r. “Paradise Lost” otrzymał nagrodę Primetime Emmy (i dwie dodatkowe nominacje), nagrodę za Najlepszy Dokument 1996 r., przyznawaną przez the National Board of Review, nagrodę Peabody, DGA, nominację Independent Spirit and Cable ACE dla najlepszego dokumentu i znalazł się na 35 listach “10 najlepszych filmów roku”, przygotowywanych przez czołowych krytyków amerykańskich.

W 1997 r. Berlinger, i tym razem we współpracy z Bruce’em Sinofskym, wyreżyserował i wyprodukował “Where It’s At: The ‘Rolling Stone’ State of the Union”, który pokazała stacja ABC w maju 1998 r. Dokument powstał z okazji 30-lecia istnienia pisma “Rolling Stone” i prezentował całą plejadę postaci związanych z rockiem, poczynając od Marilyn Mansona na Walterze Cronkite kończąc.

Berlinger był także reżyserem epizodu “Identity Crisis”, zrealizowanego dla serialu NBC “Homicide: Life on the Street”, i wyemitowanego w kwietniu 1999 r.

Ostatnio Berlinger nakręcił drugą część “Paradise Lost - Revelation: Paradise Lost 2”, który pojawił się w kinach w marcu 2000 r. Film otrzymał nominację do nagrody Primetime Emmy dla Outstanding Non-Fiction Special.

Obecnie reżyser pracuje nad filmami fabularnymi - “Slut” (produkcja Damian Jones, scenariusz Dick Beebe) i “The Little Fellow in the Attic”, dziwaczną, ale prawdziwą historią morderstwa z 1930 r. (Christine Vachon’s Killer Films).

Ponadto zajmuje się tworzeniem serialu TV dla Columbia TriStar Television. Nakręcił też nowy serial dokumentalny - “FanClub”, dla VH-1. Odcinek zapowiadający serial został wyemitowany w maju 2000 r. i był interesującym spojrzeniem na grupę Metallica i jej fanów.

Berlinger jest także twórcą reklam m.in. dla Kodaka, Wal-Mart, Nuprin.


Bill Carraro (producent)

Bill Carraro był producentem filmu “Frequency”, który odniósł duży sukces i zyskał uznanie krytyków. Inne produkcje Carraro to: romantyczna komedia “The Best Man”; film akcji “The Corrupter”; kontrowersyjny dramat “American History X”; przebój komediowy “A Thin Line Between Love & Hate” i dramat “Jason’s Lyric”.

Carraro był nominowany do nagrody Emmy jako producent historycznego filmu The “Tuskegee Airmen” (dla HBO), z Andre Braugher, Laurence Fishburne, Cuba Gooding, Jr. and John Lithgow w rolach głównych. Wcześniej Carraro pracował przez wiele lat jako dyrektor wykonawczy i prezydent Aaron Russo Films, gdzie nadzorował produkcję takich filmów jak: “Off and Running”, “Missing Pieces” i “Rude Awakening”.


Dick Beebe (scnenarzysta)

Dick Beebe jest wielokrotnie nagradzanym pisarzem, producentem i wychowawcą, pracującym dla filmu, teatru i telewizji. Obecnie zajmuje się scenariuszami i produkcją paru filmów, m.in. “Offshore”, w reż. Jon Avnet; “Stealing America”, w reż. Betty Thomas; “Jack America”, “Dead Boy Variation” i “Slut” (jest to adaptacja sztuki Beebe, “Androscoggin Fugue”).

Debiutem Beebe był film “The House on Haunted Hill”, remake horroru z 1958 r., który przez pierwsze dwa tygodnie był najchętniej oglądanym filmem w USA. Beebe stworzył i wyprodukował serial telewizyjny - “Lazarus Man”, z Robertem Urichem. Przyczynił się też do powstania “Dead and Alive” (ABC); “Into the Badlands” (USA Network); dwóch epizodów “Prison Stories”: “Women on the Inside” and “Only Skin Deep” (HBO).

Beebe ukończył School of Drama w Yale. W szkole tej był dwukrotnym zdobywcą nagrody Molly Kazan za napisanie najlepszej sztuki. Beebe jest autorem wielu dramatów i musicali (m.in. “Oh, Cloris!”), granych w całych USA. Beebe był wykładowcą teorii teatru i pisania scenariuszy na uniwersytetach Karoliny Północnej, Yale i w Nowym Jorku.


Daniel Myrick, Eduardo Sanchez (współproducenci)

Daniel Myrick and Eduardo Sanchez byli współautorami scenariusza, współreżyserami i współmontażystami “The Blair Witch Project”. Obaj są partnerami w wytwórni Haxan Films, a ich kolejnym projektem jest film “Heart of Love”. Zajmują się też wieloma filmowi projektami internetowymi.

Myrick, urodzony na Florydzie, był jedną z 30 osób, które wybrano jako pierwszą grupę studentów na nowostworzonym wydziale filmowym Uniwersytetu Florydy Środkowej.

Pracował później przy wielu filmach niezależnych, jako reżyser, operator i redaktor.

Sanchez urodził się na Kubie. Studiował produkcję telewizyjną na Montgomery College w Maryland i film na Uniwersytecie Florydy Środkowej.


Nancy Schreiber, A.S.C. (zdjęcia)

Nancy Schreiber otrzymała Best Cinematography Award w 1997 r. na Festiwalu Filmów Niezależnych w Sundance za dokument “My America … Or Honk if You Love Buddha”. Rok wcześniej natomiast otrzymała nominację do nagrody Emmy za zdjęcia do wysoko cenionego dokumentu “The Celluloid Closet”, w którym wystąpili m.in. Tom Hanks, Whoopi Goldberg i Susan Sarandon

Schreiber była kierownikiem zdjęć do filmów fabularnych “Shadow Magic”, z Jaredem Harrisem i “Buying the Cow”, z Jerrym O’Connellem, a także dokumentalnych: “The Source”, Chucka Workmana i “Forever Hollywood”. Inne filmy, przy których pracowała to: “Your Friends and Neighbors” Neila LaBute’a; “Standoff”, z Keith Carradine; “The Winner”, z Billym Bobem Thorntonem; “Scorpion Spring”, z Matthew McConnaugheyem; “Girl in the Cadillac”, “Dead Beat”, “Chain of Desire”, “The Curse of Inferno” oraz “Butter”.

Schreiber współpracuje także z telewizją - “Lush Life”, z Jeffem Goldblumem, Forestem Whitakerem i Kathy Baker; “Reaching Normal” (Showtime); “Amnesty International World Tour” (HBO) i “Thicker than Blood” (TNT).

Schreiber jest czwartą kobietą, którą przyjęto do prestiżowej American Society of Cinematographers. Została ona też wybrana na kierowniczkę zdjęć do “Visions of Light”, nagrodzonego dokumentu poświęconego sztuce operowania kamerą filmową.


Carter Burwell (muzyka)

Burwell jest weteranem nowojorskiej sceny muzycznej i jednym z najbardziej znaczących kompozytorów muzyki w świecie filmów niezależnych. Napisał też muzykę do wielu znanych filmów zrobionych przez wielkie wytwórnie filmowe.

Ostatnim jego projektem była muzyka do nowego filmu Joela i Ethana Coenów, “O Brother, Where Art Thou”. Burwell pisał zresztą muzykę do wszystkich filmów braci Coen - “The Big Lebowski”; “Fargo”; “The Hudsucker Proxy”; “Barton Fink”; “Miller’s Crossing”; “Raising Arizona” i “Blood Simple”.

Burwell jest twórcą muzyki do takich filmów jak: Mike’a Nicholsa “What Planet Are You From”, Spike’a Jonze’a “Being John Malkovich” and Davida O. Russell’a “Three Kings”, a także do najważniejszych niezależnych filmów lat 90., m.in. Davida Mameta “The Spanish Prisoner”, Todda Haynesa “Velvet Goldmine” oraz Billa Condona “Gods and Monsters”.

Inne filmy, przy których pracował to: Davida E. Kelley’ego “Mystery Alaska”, z Russellem Crowe’em i Burtem Reynoldsem; “The Corrupter”, z Markiem Wahlbergiem and Chow Yun Fat i “The General’s Daughter”, z Johnem Travoltą, Michaela Caton-Jonesa “Rob Roy” i “The Jackal”; “The Chamber”; “Conspiracy Theory” i “Picture Perfect”.

Debiutem Burwella był debiut filmowy braci Coen z 1984 r. “Blood Simple”. Zaraz po nim była “Kalifornia” z Bradem Pittem, Juliette Lewis i Davidem Duchovnym i film Stephena Gyllenhaala “Waterland”.

materiały dystrybutora
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy