"Krucjata Bourne'a": TWÓRCY FILMU
PAUL GREENGRASS – Reżyseria
Paul Greengrass od wielu lat współpracuje z brytyjskim filmem, telewizją i scenami teatralnymi. Rozgłos i uznanie przyniósł mu jako reżyserowi i scenarzyście nakręcony w stylu filmu dokumentalnego obraz „Krwawa Niedziela” /Bloody Sunday/, opowiadający o zajściach jakie miały miejsce w Irlandii Północnej w 1972 roku (w ich rezultacie śmierć poniosło 13 osób). „Krwawa Niedziela” obsypana została licznymi nagrodami, w tym między innymi Złotym Niedźwiedziem na Berlińskim Festiwalu Filmowym w 2002 roku, nagrodą publiczności na Festiwalu Filmowym w Sundance oraz Niezależną Brytyjską Nagrodą Filmową (2002).
Greengras ma również na swoim koncie takie produkcje jak: „Zabójstwo Stephena Lawrence’a” /The Murder of Stephen Lawrence/ - (m.in. nagroda BAFTA 2000, specjalna nagroda Jury na BANFF TV Festival), „The Fix”, „Teoria latania” /The Theory of Flight/ (nagroda dla najlepszego filmu zagranicznego w 1999 roku na Festiwalu Filmowym w Brukseli) oraz „Resurrected” (nagroda na Berlińskim Festiwalu Filmowym w 1989 roku oraz Interfilm i OCIC Award).
Greengras jest także reżyserem i scenarzystą wielu filmów dokumentalnych, w tym oficjalnego dokumentu Live Aid „Food, Trucks and Rock and Roll”. Karierę zaczynał obrazem „World in Action”, za który otrzymał nagrodę BAFTA. Jest wraz z Peterem Wrightem współautorem kontrowersyjnego bestselleru „Spycatcher”.
TONY GILROY – Scenariusz
Tony Gilroy jest autorem i współautorem kilku cieszących się dużą popularnością i dochodowych filmów, w tym między innymi międzynarodowego przeboju – pierwszej części perypetii superagenta – „Tożsamość Bourne’a” /The Bourne Identity/, powstałego w oparciu o powieść Roberta Ludlum, a także trzech filmów w reżyserii Taylora Hackforda: „Dolores Claiborne”, „Adwokat diabła” /The Devil’s Advocate/ oraz ostatnio „Dowód życia” /Proof of Life/, z udziałem Russella Crowe’a i Meg Ryan. Gilroy jest także autorem takich pozycji jak: “Na ostrzu” /The Cutting Edge/, “Na dobre i złe” /For Better and For Worse/, “Krytyczna terapia” /Extreme Measures”, “Przynęta” /Bait/ i współadaptacji scenariusza do filmu „Armageddon”.
Gilroy, urodzony w Nowym Yorku jest synem uhonorowanego Nagrodą Pulitzera dramaturga/reżysera/scenarzysty Frank D. Gilroy (The Subject Was Roses).
FRANK MARSHALL - Producent)
Znany w świecie filmowym Hollywood jako jeden z najbardziej doświadczonych i odnoszących sukcesy producentów, Frank Marshall, swoją niespożytą energię poświęca także reżyserowaniu, jak również udzielaniu się w sporcie i życiu publicznym.
Jako producent Marshall ma w swoim dorobku ponad 50 tytułów filmowych, w tym między innymi: “Poszukiwacze zaginionej Arki” /Raiders of the Lost Ark/, “Indiana Jones i świątynia zagłady” /Indiana Jones and the Temple of Doom/, “Indiana Jones: Ostatnia krucjata” /Indiana Jones and the Last Crusade”, “Duch” /Poltergeist/, “Gremlinsy”, “The Goonies”, “Kolor purpury” /The Color Purple/, “An American Tail”, “Imperium słońca” /Empire of the Sun/, “Kto wrobił królika Rogera?” /Who Framed Roger Rabbit?”, “The Land Before Time”, trylogia “Powrót do przyszłości”, “Przylądek strachu” /Cape Fear/ oraz „Szósty zmysł” /The Sixth Sense/, żeby wymienić zaledwie część z nich.
Marshall był także producentem pierwszej części historii Jasona Bourne’a „Tożsamość Bourne’a” oraz filmu „Niepokonany Seabiscuit” /Seasbiscuit/, w reżyserii Gary’ego Rossa, z udziałem Tobey’a Maguire, Jeffa Bridgesa i Chrisa Coopera.
Jego filmy wielokrotnie nominowane były do Oscara® - w tej grupie są „Poszukiwacze zaginionej Arki”, „Kolor purpury”, „Szósty zmysł” oraz „Niepokonany Seabiscuit”.
Jako reżyser Marshall pracował przy filmach „Congo”, „Alive”, thrillerze „Arachnophobia”; oraz jednym z odcinków miniserialu HBO “From the Earth to the Moon”.
ROBERT LUDLUM – Autor powieści „Krucjata Bourne’a”
Pisarz-legenda, napisał 21 powieści, z których każda była bestsellerem na liście książkowych hitów New York Timesa. Na całym świecie liczba wydanych książek Ludluma idzie w setki milionów (łączny nakład około 210 milionów książek). Tłumaczone były one na 32 języki. Wśród tytułów warto wymienić: Transakcję Rhinemanna, Manuskrypt Chancellora, Pakt Holcrofta, Weekend z Ostermanem, Spisek Akwitanii, Plan Ikar, Iluzja Skorpiona, Strażnicy Apokalipsy, Zew Halidonu, Testament Matarese'a, Spadkobiercy Matarese'a, Dokument Mattlocka, Dziedzictwo Scarlattich oraz serię Bourne’a Tożsamość Bourne’a, krucjata Bourne’a i Ultimatum Bourne’a. Ludlum zmarł w marcu 2001 roku.
OLIVER WOOD – Zdjęcia
Wood jest utalentowanym i uznanym w branży twórcą zdjęć, który z przemysłem filmowym współpracuje od ponad dwudziestu lat. Jego ostatnie osiągnięcia filmowe to między innymi takie tytuły jak: „Scooby Doo 2: Monsters Unleashed”; „Zakręcony piątek” /Freaky Friday/, z Jamie Lee Curtis i Lindsay Lohan; komedia Martina Lawrence’a „Parasol bezpieczeństwa” /National Security/; oraz pierwsza część perypetii Bourne’a „Tożsamość Bourne’a”.
Wood ma także w swoim dorobku filmy: “U-571”, z udziałem Matthew McConaugheya; obraz John Woo “Bez twarzy” /Face/Off/; „Mighty Joe Young”; „Mr. Holland’s Opus”; „Na granicy ryzyka” /Terminal Velocity/; „Zakonnica w przebraniu 2” /Sister Act 2: Back in the Habit/; „Rudy”; „Szklana pułapka 2” /Die Hard 2/; „Alphabet City”; „Bill & Ted’s Bogus Journey” i wiele innych.
JOHN POWELL - Muzyka
Od czasu swojego przybycia do Stanów Zjednoczonych siedem lat temu John Powell skomponował liczne, cieszące się dużym uznaniem soundtracki filmowe. Jest on między innymi autorem muzyki do filmu Johna Woo „Bez twarzy” /Face/Off/, a także współautorem tematów muzycznych do filmów „MrówkaZ” /Antz/ „Uciekające kurczaki” /Chicken Run/ i „Shrek”. Miał swój udział także przy tworzeniu kompozycji do filmów „Podróż przedślubna” /Forces of Nature/ i „Endurance”, a także obrazu „I Am Sam”, za który nominowany był do nagrody Grammy. Skomponowana przez Powella muzyka do filmu „Tożsamość Bourne’a” /The Bourne Identity/ z udziałem Matta Damona, zdobyła sobie szerokie uznanie w branży.
W 1988 roku Powell otrzymał zlecenie na skomponowanie muzyki do filmów reklamowych i telewizyjnych w wytwórni London’s Air-Edel Music. To właśnie tam miał okazję współpracować z kompozytorami Hansem Zimmerem i Patrickiem Doylem, dzięki czemu wkrótce brał udział w tworzeniu kompozycji do filmów fabularnych. Początkowo asystował Doyle’owi w komponowaniu soundtracku do filmu „Into the West”, a także pisząc motywy przewodnie i pracując jako programator muzyki elektronicznej dla Zimmera przy „White Fang”.
Po przybyciu do Stanów w 1997 roku, Powell skomponował kilka tematów muzycznych dla Hansa Zimmera do filmu „Cienka czerwona linia” /The Thin Red Line/, aranżował też utwory skomponowane przez Stephena Schwartza do „Księcia Egiptu” /The Prince of Egypt/. Swoją wszechstronność muzyczną zademonstrował komponując tematy do filmów komediowych „Evolution” i „Rat Race”, a także obrazów „Drumline”, „Dwa tygodnie na miłość” /Two Weeks Notice/, „Agent Cody Banks” oraz „Włoska robota” /The Italian Job/.