Julio Medem (San Sebastián, 1958), jeden z najpopularniejszych hiszpańskich reżyserów, ukończył Medycynę i Chirurgię na Uniwersytecie Baskijskim z zamiarem podjęcia pracy psychiatry. Jednak odziedziczona po ojcu pasja filmowa, pozwoliła mu zrealizować pierwsze filmy krótkometrażowe w latach 1976-1989: EL CIEGO, EL JUEVES PASADO, FIDEOS, SI YO FUERA UN POETA, TEATRO EN SORIA, PATAS EN LA CABEZA, LAS SEIS EN PUNTA, MARTÍN, oraz EL DIARIO VASCO.
W roku 1992 napisał scenariusz do swojego pierwszego filmu - były to KROWY (VACAS). Oficjalna Selekcja na Festiwalu w Berlinie wyznaczyła dalszą drogę jego kariery. KROWY zdobyły liczne nagrody filmowe, między innymi: Najlepszy Film (Tokyo International Film Festival), Najlepszy Film (Turin International Film Festival), Trofeum Sutherland za "Najbardziej oryginalny i pomysłowy film" (British Film Institute), Nagrodę Goya dla Najlepszego Nowego Reżysera oraz ICAA Special Quality Award.
Obraz LA ARDILLA ROJA 1993, był jego drugim filmem pełnometrażowym. Uznanie krytyki i widowni było jeszcze większe. Nancho Novo i Emma Suárez stali się protagonistami tej historii, dając życie jednej z najbardziej charyzmatycznych par hiszpańskiego kina. LA ARDILLA ROJA cieszyło się długą karierą na międzynarodowych festiwalach filmowych, zostało uhonorowane między innymi: Nagrodą Młodego Jury i Nagrodą Publiczności na festiwalu w Cannes, Nagrodą Specjalną Jury i Nagrodą Krytyków na Gérardmer Fantastic Film Festival, Złotą Palmą Fort Lauderdale Film Festiwal oraz Wyróżnieniem Specjalnym na festiwalu w Denver.
Międzynarodowa kariera filmu LA ARDILLA ROJA opóźniła realizację kolejnego projektu baskijskiego reżysera pt. TIERRA, który potwierdził talent Julio Medema i pokazał jego niezwykły język filmowy. Film znalazł się w Oficjalnej Selekcji Cannes i zdobył między innymi dwie Nagrody Goya oraz Nagrodę Olid za Najlepszy Hiszpański Film Roku na Valladolid Film Festival.
W roku 1998 reżyser stworzył swój czwarty pełnometrażowy film LOS AMANTES DEL CÍRCULO POLAR w zupełnie innej stylistyce w stosunku do wcześniejszego obrazu. Film znalazł się w konkursach najsłynniejszych festiwali filmowych świata, między innymi w Wenecji, Toronto, Sundance czy Karlowych Warach.
Kolejnym filmem Medema okazał się bijący rekordy popularności SEX I LUCÍA (LUCÍA Y EL SEXO), który trafił do konkursów między innymi Sundance Film Festival, London Film Festival, Paris Festival, Seattle Festival. Krytycy wskazywali na niezwykłą zdolność twórcy do przyciągania wszystkich rodzajów publiczności. Film zdobył nagrodę Best Communicator Universytetu w Barcelonie, oraz nagrodę "La navaja de Bunuel" programu TVE "Versión Espanola", Fundación Autor dla Najlepszego Filmu (w głosowaniu widzów) oraz Nagrodę dla Najlepszego Filmu Hiszpańskiego Cartelera Turia w Valencii.
Intrygujący reżyser, który pragnie opisywać rzeczywistość, choć posługuje się językiem fikcji i podświadomości, w kolejnym filmie podjął się dokumentacji debaty politycznej w baskijskim społeczeństwie. Kontrowersyjny film LA PELOTA VASCA, LA PIEL CONTRA LA PIEDRA, który zgromadził w 2003 roku pełne kina, był pokazywany w San Sebastian, Londynie, Dublinie, Sundance, Brukseli, Hawanie, Cartagena, Seattle, Sahara, Wiesbaden, Melbourne... Buł również nominowany do nagrody Goya w kategorii Najlepszy Dokument (2004) i zdobył Nagrodę Jury w kategorii Najlepszy Latynoamerykański Dokument oraz Nagrodę Fipresci za Najlepszy Pełnometrażowy Dokument Latynoamerykański na Guadalajara Festival (Meksyk, 2004).
Przekonany o konieczności poszukiwania nowego głosu kina hiszpańskiego Julio Medem stworzył w 1997 roku własną firmę producencką ALICIA PRODUCE.