"Kroniki Riddicka": FILMOWCY
Jako scenarzysta i reżyser, David Twohy wniósł imponujący wkład w takie gatunki filmowe jak fantasy, horror i science-fiction, a pismo Entertainment Weekly umieściło go na liście “100 najbardziej twórczych ludzi w Hollywood.”
Twohy po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę scenariuszem do filmu Ścigany (The Fugitive) z Harrisonem Fordem i Tommy Lee Jonesem w rolach głównych. W 1993 roku zdobył nagrodę za Najlepszy Scenariusz. Inne jego prace to Warlock; Terminal Velocity z Charlie Sheenem i Nastassją Kinski - Twohy był także producentem wykonawczym; Wodny świat (Waterworld) z Kevinem Costnerem; G.I. Jane Ridleya Scotta z Demi Moore; a także Impostor z Gary’m Sinise i Madeleine Stowe.
Twohy zadebiutował jako reżyser w 1994 roku filmem sieci Showtime The Grand Tour, który był adaptacją opowiadania Henry’ego Kuttnera i C. L. Moore Vintage Season. Film z Jeffem Danielsem w roli głównej zdobył Grand Prix na Festiwalu Filmów Fantastycznych oraz nagrodę Golden Scroll przyznawaną przez Akademię Science Fiction, Fantasy i Horroru. Ponownie został uhonorowany przez Akademię w 1996 roku nagrodą Saturna za film The Arrival. Twohy napisał także scenariusz do tego filmu, a wystąpili w nim Lindsay Crouse i Charlie Sheen.
Kolejnym filmem Twohy’ego był jeden z najbardziej zaskakujących filmów 2000 roku, Pitch Black. Ten właśnie film zaprezentował światu aktora Vina Diesela.
W 2002 roku, firma Dimension Films wprowadziła do kin film Below. Twohy był reżyserem i współautorem scenariusza wspólnie z Darrenem Aronofsky (Pi, Requiem dla snu) i Lucasem Sussmanem. W rolach głównych wystąpili Bruce Greenwood, Olivia Wiliams i Matthew Davis.
Twohy ukończył California State University w 1979 roku na wydziale radia / telewizji / filmu.
Scott Kroopf (producent) został ostatnio szefem produkcji filmowej Intermedia. Wcześniej był współzałożycielem Radar Pictures, które założył cztery lata temu z Tedem Fieldem.
Ostatnio Kroopf wyprodukował film Ostatni samuraj (The Last Samurai) w reżyserii Eda Zwicka z Tomem Cruise, oraz film spółki Merchant-Ivory Le Divorce z Kate Hudson i Naomi Watts. Kroopf nadzorował także produkcję remake’u Teksańskiej masakry piłą łańcuchową (The Texas Chainsaw Massacre), a obecnie produkuje projekt zatytułowany Son of the Mask.
Kroopf i Fields stworzyli Radar na fundamentach Interscope Communications, dla której to firmy Kroopf wyprodukował w ciągu 14 lat 50 filmów, m.in. Jumanji, Bill & Ted’s Excellent Adventure, Bill & Ted’s Bogus Journey, Pitch Black, Uciekająca panna młoda (Runaway Bride), Gorzej być nie może (Very Bad Things), Gridlock’d, Mr. Holland’s Opus, The Hand That Rocks the Cradle, Cocktail, Three Men and a Baby oraz Outrageous Fortune.
Bracia Jim Wheat i Ken Wheat (twórcy filmowych postaci) byli współautorami scenariusza przeboju Pitch Black (wspólnie z Davidem Twohy).
Bracia wspólnie napisali, wyprodukowali i wyreżyserowali takie filmy jak After Midnight oraz Lies, a także napisali scenariusze do horrorów Mucha II (The Fly II) i Nightmare on Elm Street 4: The Dream Master.
Inne filmy w ich dorobku to Silent Scream, The Return, a także film dokumentalny Martina Scorsese American Boy: A Profile of: Steven Prince – bracia pełnili funkcję producentów wykonawczych.
Dla telewizji, Jim i Ken napisali i wyreżyserowali film Ewoks: The Battle for Endor, a także Free Fall, It Came from Outer Space II, Rattled, Trick of the Eye, The Birds II: Land’s End, The Stepford Husbands.
Hugh Johnson (zdjęcia) zrealizował zdjęcia do trzech filmów Ridleya Scotta: 1492: Conquest of Paradise z Gérardem Depardieu, Armandem Assante i Sigourney Weaver; G.I. Jane z Demi Moore i Viggo Mortensen; oraz White Squall z Jeffem Bridgesem, a także film Chill Factor, dramat z Cubą Goodingiem, Jr., który wyreżyserował
Urodzony w Niemczech Holger Gross (scenografia) rozpoczynał karierę w Berlinie pracując jako scenograf nad licznymi niemieckimi oraz międzynarodowymi produkcjami.
Gross, mieszkający obecnie w Los Angeles, ma w swoim dorobku takie filmy jak Tajna broń (Broken Arrow) z Johnem Travoltą i Christianem Slaterem, Windtalkers z Nicolasem Cage – oba w reżyserii Johna Woo, Gwiezdne wrota (Stargate) oraz Universal Soldier – oba w reżyserii Ronalda Emmericha, Negocjator (The Negotiator) w reżyserii F. Gary Graya; Deep Rising Stephena Sommersa, American Ninja 2: The Confrontation; Lawnmower Man 2: Beyond Cyberspace; Hero and the Terror; Pulse; A Walk on the Moon; The Lightship; oraz Possession.
Gross zdobył nagrodę MTV Video Music za realizację teledysku Madonny “Express Yourself.”
Martin Hunter (montaż) rozpoczynał swoją karierę montażysty podczas realizacji filmu Stanleya Kubricka Full Metal Jacket.
Od tego czasu wziął udział w licznych projektach filmowych po obu stronach Atlantyku – Liebestraum Mike’a Figgisa; Kalifornia Dominica Seny z Bradem Pittem i Juliette Lewis, Mortal Kombat, Event Horizon oraz Soldier – wszystkie trzy w reżyserii Paula W.S. Andersona, a także przebój Underworld.
Hunter pracował wcześniej z Davidem Twohy nad montażem filmów The Arrival i Below. Jego autorstwa jest też montaż świetnie przyjętego filmu telewizyjnego The Water Engine.
Dorobek Ellen Mirojnick (kostiumy) obejmuje takie tytuły jak thriller Amnezja (Twisted) z Ashley Judd, komedie – Wyścig szczurów (Rat Race) i Czego pragną kobiety (What Women Want), a także Bez twarzy (Face/Off), horror The Haunting, Ulubieńcy Ameryki (America’s Sweethearts), Don’t Say a Word, O czym marzą faceci (One Night at McCool’s), Hollow Man, Cocktail, Black Rain, Always, Naiwniak (Nobody’s Fool), Reckless, Jacob’s Ladder, Mickey Blue Eyes, Morderstwo doskonałe (A Perfect Murder), Starship Troopers (nagroda Saturna), Chaplin (nominacja do BAFTA za Najlepsze Projekty Kostiumów), Wall Street, Fatalne zauroczenie (Fatal Attraction), Duch i mrok (The Ghost and the Darkness), Twister, Nagi instynkt (Basic Instinct), Dziwne dni (Strange Days), Showgirls, Talk Radio, Speed, Intersection oraz Cliffhanger.
Jej projekty kostiumów do filmu telewizyjnego Rodgers and Hammerstein’s Cinderella przyniosły jej nominację do nagrody Emmy.
Peter Chiang (efekty wizualne) współpracował wcześniej z Davidem Twohy podczas realizacji filmów Pitch Black i Below. Jego dorobek filmowy to takie pozycje jak Krull, Supergirl, Labyrinth, Little Shop of Horrors, Batman, The Neverending Story II: The Next Chapter, Hackers, The Wind in the Willows, Pożyczalscy (The Borrowers) – nominacja do nagrody BAFTA za Najlepsze Efekty Wizualne, Elizabeth, Wróg u bram (Enemy at the Gates), The Tailor of Panama, Kapitan Corelli (Captain Corelli’s Mandolin) oraz Johnny English.
Graeme Revell (muzyka) jest uznawany za jednego z najwszechstronniejszych kompozytorów muzyki filmowej. Jego dorobek – ponad 70 tytułów – obejmuje kompozycje do takich filmów jak The Hand That Rocks the Cradle, Kruk (The Crow), The Tie That Binds, Dziwne dni (Strange Days), Od zmierzchu do świtu (From Dusk Till Dawn), The Craft, The Crow: City of Angels, Świety (The Saint), Spawn, Chinese Box, Negocjator (The Negotiator), The Siege, Gossip, Titan A.E., Calle 54, Czerwona planeta (Red Planet), miniseria Frank Herbert’s Dune, Blow, Human Nature, Anne Frank: The Whole Story (TV), Lara Croft: Tomb Raider, Collateral Damage, serial telewizyjny Jerry’ego Bruckheimera CSI: Miami, Daredevil, Freddy Vs. Jason, Wyścig z czasem (Out of Time), Walking Tall. Wcześniej współpracował z Davidem Twohy podczas realizacji filmów Pitch Black i Below.
Revell otrzymał nagrodę na festiwalu filmowym w Wenecji - Golden Osella – za Chinese Box, nagrody BMI Film Music za muzykę do Kruka (The Crow), Świętego (The Saint), Lara Croft: Tomb Raider, CSI: Miami oraz Daredevil.