Reklama

"Kosmiczni kowboje": REALIZATORZY

CLINT EASTWOOD jest producentem i reżyserem "Kosmicznych Kowbojów". Jest to 22 film w karierze reżyserskiej Eastwooda oraz 15 jako producenta.

Eastwood stworzył firmę producencką Malpaso Productions w 1971, kiedy wyreżyserował pierwszy film "Play Misty For Me". Od tamtego czasu wyreżyserował "High Plains Drifter" (1972), "Breezy" (1973), "The Eiger Sanction" (1975), "The Outlaw Josey Wales" (l976), "The Gauntlet" (1977), "Bronco Billy" (1979), "Firefox" (1982), "Honkytonk Man" (l982), "Nagłe uderzenie" (l983), "Niesamowity Jeździec" (1985), "Wzgórze Rozdartych Serc" (1987), "Bird" (1988), "Biały Myśliwy", "Czarne Serce" (1989), "Żółtodziób" (1990), "Bez przebaczenia" (1992), "Doskonały świat" (1993), "Co się wydarzyło w Madison County" (1995), "Władza absolutna" (1996), "Północ w ogrodzie dobra i zła" (1997), "True Crime" (1998).

Reklama

"Kosmiczni Kowboje" to już 15 film wyprodukowany przez Eastwooda ("Firefox", "Honkytonk Man", "Nagłe uderzenie", "Niesamowity Jeździec", "Wzgórze Rozdartych Serc", "Bird",

"Biały Myśliwy", "Czarne Serce", "Żółtodziób", "Bez przebaczenia", "Doskonały Świat", "Co się wydarzyło w Madison County", "Władza absolutna" ,"Północ w ogrodzie dobra i zła", "True Crime").

Eastwood posiada rzadko spotykaną umiejętność łączenia obowiązków gwiazdora z funkcją reżysera i producenta, najczęściej na planie tego samego filmu. Najlepszym przykładem jest "Bez przebaczenia" z l992. Nowatorski western Eastwooda zbierał pochwały krytyki oraz niespodziewanie stał się kasowym przebojem, zdobywając cztery Oskary: za najlepszy film, reżyserię, dla aktora drugoplanowego (Gene Hackman) oraz montaż (Joel Cox).

Akademia już wcześniej doceniła Eastwooda przy okazji filmu "Bird", nagrodzonego Oskarem za najlepszy dźwięk (oraz Złotym Globem dla reżysera) w 1989 oraz przy okazji filmu "Co się wydarzyło w Madison County", który przyniósł Meryl Streep kolejną nominację aktorską.

Eastwood jest często wyróżniany przez kolegów po fachu. Jest laureatem Lifetime Achievement Award przyznanej przez krytyków New York's National Board of Review w styczniu 2000, honorowego Cezara od francuskiej Kinematografii w 1998, oraz Golden Laurel Lifetime Achievement Award od Gildii Producentów Amerykańskich.

W 2000 roku na Festiwalu Filmowym w Wenecji Eastwood odebrał nagrodę za całokształt twórczości, a 1996 roku dostał Nagrodę za Całokształt Pracy (Life Achievement Awards) od Amerykańskiego Instytutu Filmowego i Stowarzyszenia Filmowego w Lincoln Center.

W 1995 uhonorowano aktora prestiżową nagrodą Irving G. Thalberg Memorial Award przyznawaną przez członków Akademii Filmowej.


ANDREW LAZAR (producent) zalicza się do wąskiego grona producentów filmowych gotowych podjąć się realizacji ryzykownych tematów. Cechą charakterystyczną filmów Lazara jest oryginalność. Na swoim koncie ma produkcję erotycznego thrillera "Bound; "Zabójców" - przykład ambitnego kina akcji; zrealizowanej pod wpływem sztuki Szekspira młodzieżowej komedii "10 Things I Hate About You"; jak również "Żonę astronauty", psychologiczny horror najwyższej klasy. Jeszcze w tym roku na premierę oczekują kolejne filmy; komedia "Numbers" w reżyserii Nory Ephron z Johnem Travoltą, Lisą Kudrow, Timem Rothem, Edem O’Neillem, Michaelem Rapaportem i Billem Pullmanem, oraz niezależna czarna komedia "Panic", w której występują William H. Macy, Neve Campbell, Donald Sutherland i Tracey Ullman.

Lazar aktualnie zajmuje się ponad 30 projektami, w tym telewizyjnymi i internetowymi, na różnym etapie produkcji. Wkrótce planuje rozpocząć prace nad nowatorskim przedsięwzięciem "Like Cats and Dogs", w którym wykorzystane zostaną najnowsze rozwiązania techniki komputerowej. Film powstaje dla Warner Bros. Pictures.

Lazar urodził się w Nowym Jorku. Po ukończeniu słynnej Beverly Hills High School rozpoczął naukę na New York University. Tutaj odkrył pasję do kina. Po zrealizowaniu kilku filmów studenckich rozpoczął współpracę z nagrodzonym Oskarem producentem Richardem Zanuckiem, na planie filmów "Wożąc Panią Daisy" i "W matni". Dołączył do Dino De Laurentiis Communications w Los Angeles, gdzie objął stanowisko Zastępcy Kierownika ds. Produkcji. Pierwszym filmem, nad którym tam pracował był prowokujący obraz Johna Dahla "Unforgettable" z Rayem Liottą w roli głównej.

Po wielu sukcesach Lazar utworzył własną firmę, Mad Chance, w której powstała komedia "10 Things I Hate About You".


TOM ROOKER jest kierownikiem produkcji "Kosmicznych Kowbojów". Współpracuje z Clintem Eastwoodem w Malpaso Productions, gdzie planuje koordynację postprodukcji.

Współpraca Rookera z Eastwoodem rozpoczęła się w 1986 w czasie kampanii Eastwooda na burmistrza w Carmel w Kalifornii.

Rooker był koproducentem filmów; "True Crime", "Północ w ogrodzie dobra i zła". Pełnił obowiązki kierownika produkcji na planie "Władzy absolutnej" i producenta "Co się wydarzyło w Madison County". Wcześniej pracował jako asystent producenta i reżysera przy filmach; "Doskonały świat", "Na linii ognia", "Bez przebaczenia", "Żółtodziób", "Biały Myśliwy", "Czarne Serce", "Różowy Cadillac", "Pula śmierci" i "Bird".


KEN KAUFMAN rozpoczynał karierę scenarzysty w Hollywood w 1991 roku. Wcześniej pracował dla wytwórnii Interscope, Disney, Universal, Sony i TriBeCa. Najnowsze projekty realizowane dla Warner Bros. Pictures to "Encyclopedia of Hel" i "Nowhere To Hide". Kaufman pracował w Wielkiej Brytanii jako producent i scenarzysta serialu TV "Stick With Me, Kid". Aktualnie zajęty jest pracą nad scenariuszem dla Jim Henson Productions, gdzie powstały "Muppety w Kosmosie", których był współscenarzystą.

Przed rozpoczęciem kariery w przemyśle filmowym Kaufman był architektem, rysownikiem i muzykiem. Współpraca z Clintem Eastwoodem na planie "Kosmicznych Kowbojów" jest dla Kaufmana, podobnie jak pisanie kolejnych scenariuszy i możliwość pracy u boku najlepszych twórców w Hollywood, spełnieniem marzeń.


Scenarzysta HOWARD A. KLAUSNER debiutuje na dużym ekranie filmem "Kosmiczni Kowboje" do którego scenariusz napisał wspólnie z przyjacielem Kenem Kaufmanem.

Przed filmem "Kosmiczni Kowboje", kiedy "rozwijał się jako pisarz", zarabiał na życie jako muzyk, trener futbolu w szkole średniej, nauczyciel historii oraz narciarz. Teraz pracuje wraz z Kaufmanem nad scenariuszem już trzeciego filmu dla Warner Bros. Pictures.


Operator JACK N. GREEN realizował zdjęcia do wielu popularnych filmów: "Przerwana lekcja muzyki", "True Crime", "Północ w ogrodzie Dobra i Zła", "Speed 2", "Władza absolutna", "Twister". Wcześniej wyreżyserował swój pierwszy film przedstawiający życie Cyganów, "The Travelers".

Green w dużym stopniu przyczynił się do sukcesu "Co się wydarzyło w Madison County", na planie którego wykreował niepowtarzalną, przepełnioną ciepłem i intymnością atmosferę. Pracował też przy produkcji "Doskonałego świata" i imponującego "Bez przebaczenia" (nominacja do Oskara).

Znajomość z Eastwoodem miała swój początek na planie thrillera "Play Misty For Me", gdzie pełnił funkcję pierwszego asystenta w dziale elektronicznym. Wkrótce rozpoczął owocną współpracę ze znanym operatorem Bruce’m Surtees'em, z którym zrealizował kilka filmów, w tym przebojowego Gliniarza z "Beverly Hills". Pracując na stanowisku operatora kamery bądź operatora zdjęć Green towarzyszył Eastwoodowi na planie ponad 30 filmów: "Every Which Way But Loose", "Ratboy", "Niesamowity Jeździec", "Gorący Towar", "Lina", "Nagłe uderzenie", "Honkytonk Man", "Firefox", "Żółtodziób", "Biały Myśliwy", "Czarne Serce", "Różowy cadillac", "Bird", "Pula śmierci", "Wzgórze Rozdartych Serc", oraz zeszłorocznego "True Crime". Filmy innych reżyserów nad którymi pracował Green: "The Amazing Panda Adventure" w reżyserii Christophera Caina; "Trapped In Paradise" George’a Gallo; "System", Irwina Winklera z Sandrą Bullock; "Deceived"; "American Racer"; "Like Father", "Like Son".

Następnym projektem Greena jest dramat dokumentalny "Golden Dreams", którego premierę wyznaczono na rok 2001. W niedalekiej przyszłości ma również zamiar wyreżyserować "Season's Greetings" dla Gebbia Entertainment Group, którego premiera odbędzie się pod koniec roku.


Legendarny kierownik artystyczny i scenograf HENRY BUMSTEAD jest dwukrotnym zdobywcą Oskara (Żądło, Zabić drozda). W jego filmografii znajdują się uznane produkcje Hollywood. Wczesne filmy Bumsteada to Come Back Little Sheba, The Bridges of Toko-Ri, The Man Who Knew Too Much, Come September oraz Vertigo (nominacja do Oskara).

Pośród wielu zróżnicowanych gatunkowo filmów, na planie których pracował jako kierownik artystyczny lub scenograf znalazły się Topaz Alfreda Hitchcocka, High Plains Drifter, Rzeźnia Nr 5, Warlords, The Great Waldo Pepper, Front Page, Joe Kidd, Family Plot, Slapshot, Rollercoaster, Za rok o tej samej porze, A Little Romance, Świat według Garpa, Harry and Son, Little Drummer Girl, Psychoza III, Time of Destiny, Tell Them Willie Boy is Here, Funny Farm, Her Alibi, Ghost Dad, Almost An Angel, Przylądek strachu, Home Alone III.

Wspólnie z Eastwoodem i Malpaso Productions, Bumstead zrealizował Bez przebaczenia, Doskonały świat, The Stars Fell On Henrietta, Władzę absolutną, Północ w ogrodzie dobra i zła oraz True Crime.


JOEL COX odpowiadał za montaż wielu filmów Clinta Eastwooda; "True Crime", "Północ w ogrodzie dobra i zła", "Władza absolutna", "Co się wydarzyło w Madison County", "Doskonały świat", "Bez przebaczenia". Ten ostatni przyniósł Coxowi Oskara.

Cox niemal całą karierę spędził w wytwórnii Warner Bros. Pictures, pracując głównie nad filmami Eastwooda. Współpraca rozpoczęła się w 1976 roku, kiedy Cox pełnił funkcję asytenta głównego montażysty filmu "The Outlaw Josey Wales". Od tego czasu Cox pracował przy 18 filmach, w których wystąpił, wyprodukował lub wyreżyserował Eastwood.

W filmografii Coxa znajdują się pozycje nad którymi pracował wspólnie ze swoim mentorem Ferrisem Websterem; "The Enforcer", "The Gauntlet", "Every Which Way But Loose", "Ucieczka z Alcatraz", "Bronco Billy", "Honkytonk Man".

"Nagłe uderzenie" był pierwszym filmem, na planie którego Cox pracował samodzielnie. Był koordynatorem montażu "Puli śmierci" oraz głównym montażystą na planie filmów: "Bird", "Różowy Cadillac", "Biały Myśliwy", "Czarne Serce", "Żółtodziób", oskarowego "Bez przebaczenia", "Doskonały Świat", "The Stars Fell On Henrietta", "Co się wydarzyło w Madison County", "Władza absolutna", "Północ w ogrodzie dobra i zła", "True Crime".


Kompozytor LENNIE NIEHAUS jest autorem muzyki do ponad 15 filmów Clinta Eastwooda. Panowie znają się doskonale od lat 50-tych, kiedy razem służyli w wojsku i odkryli wspólną pasję do jazzu.

Niehaus, który wykonał, napisał oraz zaaranżował ponad 200 utworów dla Stana Kentona, rozpoczynał pracę w telewizji i kinie jako dyrygent kompozytora Jerry’ego Fieldinga.

Niehaus dyrygował orkiestrą przy nagrywaniu ścieżek dźwiękowych do "The Gauntlet", "The Enforcer", "The Outlaw Josey Wales", "Ucieczka z Alcatraz", a następnie skomponował muzykę do "Liny". Od tego czasu napisał muzykę do wielu produkcji Malpaso Productions, w tym; "Gorący Towar", "Niesamowity Jeździec", "Wzgórze Rozdartych Serc", "Bird", "Biały Myśliwy", "Czarne Serce", "Żółtodziób", "Bez przebaczenia", "Doskonały świat", "Co się wydarzyło w Madison County", "Władza Absolutna", "Północ w ogrodzie dobra i zła", "True Crime".

Niehaus jest autorem muzyki do "Follow That Bird", "Never Too Young to Die", "Dog Watch". Komponował również specjalnie dla wytwórnii Disneya do filmu "Pocahontas II: Journey to a New World", wydanego na kasetach wideo; filmów telewizyjnych: "Lush Life", "Crazy Horse", "Titanic", "The Fixer", "No Laughing Matter" oraz wyświetlanego w stacji HBO, "The Jack Bull", w reżyserii Johna Badhama z Johnem Cusackiem w roli głównej.


MICHAEL OWENS (Koordynator Efektów Specjalnych) jest związany z Industrial Light & Magic od 1981. Zanim dołączył do zespołu ILM, Owens pracował przez sześć lat jako wolny strzelec w Los Angeles, Północnej Kalifornii w różnych zawodach "filmowych". Był montażystą, menadżerem produkcji, asystentem operatora, technikiem na planach filmów reklamowych, dokumentalnych i fabularnych.

Już jako koordynator efektów specjalnych pracował przy filmach; "Ciemna strona miasta", "Joe Black", "Kod Mercury", "101 Dalmatyńczyków", "Hook", "The Doors", "Switch", "The ‘Burbs".

Został wyróżniony nagrodą BAFTA, brytyjskim odpowiednikiem Oskara za najlepsze efekty specjalne w filmie "Czarownice z Eastwick". Był projektantem i jednocześnie koordynatorem sekwencji “Obcych” w filmie "Fire in the Sky", reżyserem drugiego planu "Star Trek: The Voyage Home" oraz operatorem efektów specjalnych przy filmach "Indiana Jones i Świątynia Zła", "Powrót Jedi", "Star Trek: The Wrath of Kahn", "E.T.".

W roli operatora Owens pracował nad wideoklipami dla Morris Day, Thomasa Dolby’ego i Ricka Springfielda, oraz innych. Wyreżyserował wiele kampanii reklamowych dla takich potentatów jak Chevy, Shell, Toyota, Coca-Cola, AT&T, MCI, BMW, Nike, American Airlines i Burger King.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Kosmiczni kowboje
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy