"Komórka": FILMOWCY
David R. Ellis (reżyser)
David R. Ellis wyreżyserował jeden z przebojów roku 2003, thriller Oszukać przeznaczenie 2. Zadebiutował jako reżyser podczas realizacji filmu Homeward Bound II: Lost in San Francisco. Ellis ma ponad trzydziestoletnie doświadczenie w pracy na planie, zajmował się kaskaderstwem, koordynowaniem kaskaderów, był także drugim reżyserem. Ellis to jeden z najbardziej poszukiwanych reżyserów scen akcji w Hollywood, brał udział w realizacji wielu największych hitów, takich jak Harry Potter i kamień filozoficzny, Gniew oceanu Matrix Reaktywacje i Matrix Rewolucje.
Dean Devlin (producent)
Dean Devlin założył w maju 2001 roku firmę Electric Entertainment, która zajmuje się produkcją filmów fabularnych i projektów telewizyjnych i muzycznych. Dean Devlin zajmuje się także pisaniem scenariuszy. W minionych ośmiu latach wyprodukował lub napisał scenariusze do filmów tak znanych, jak Gwiezdne wrota i Dzień niepodległości. Jest współautorem scenariusza i producentem Godzili, wyprodukował także Patriotę, w którym wystąpił Mel Gibson. Film nominowano do trzech nagród Akademii. Pierwszym filmem, który powstał pod egidą firmy Electric, był Atak pająków, który na ekrany kin wszedł w lipcu 2002 roku. Devlin zajmuje się obecnie produkcją filmu telewizyjnego The Librarian, który kanał TNT nada w grudniu 2004 roku.
Lauren Lloyd (producent)
Lauren Lloyd była reżyserem castingów, producentem niezależnym, ostatnio zajmuje się prowadzeniem własnej firmy producenckiej, która posiada umowę o współpracy z Sony. Kierowana przez nią firma, Bedlam Media, oprócz działalności produkcyjnej zajmuje się także usługami agencyjnymi dla scenarzystów, aktorów i reżyserów.
Jako menedżer w Columbia Pictures, Lloyd pracowała przy realizacji filmów Patriota i Granice wytrzymałości. Pracowała także w Hollywood Pictures, gdzie zajmowała stanowisko wiceprezesa do spraw produkcji. Nadzorowała wówczas produkcję ponad dwudziestu filmów, w tym Evita, Ja cię kocham a ty śpisz, Nixon, GI Jane, Grosse Pointe Blank i Zaklinacz koni.
Lloyd była producentką Syren z udziałem Cher i Winony Ryder, Drop Zone z Wesley’em Snipesem, Żony rzeźnika z Demi Moore, Dreamlover z Jamesem Spaderem, Fires Within z Jimmym Smitsem i Freddie Got Fingered z Tomem Greenem.
W styczniu bieżącego roku Lloyd rozpoczęła produkcję filmu Diary, w którym występuje Jennifer. Kierowana przez nią firma realizuje obecnie dwa projekty dla firmy Gold Circle: komedię Viagra Falls i thriller Smoke.
Chris Morgan (scenariusz)
Chris Morgan urodził się w Los Angeles w roku 1970, do tej pory nie zmienił miejsca zamieszkania. Cellular to pierwszy film, do którego Morgan napisał scenariusz. Kolejny film realizowany na podstawie jego scenariusza, Sakura, jest obecnie kręcony w Japonii dla firmy Maverick Entertainment. Chris zajmował się wcześniej dopracowaniem scenariuszy kilku wysokobudżetowych produkcji, w tym filmu S.W.A.T. Obecnie pracuje nad scenariuszem filmu The Fast and The Furious 3 dla Neila Moritza, jednocześnie próbuje przekonać stanowy urząd skarbowy, że kupno sześciocylindrowego samochodu, demona prędkości, można w tym wypadku odpisać od podatku w kategorii „badania”...
Morgan mieszka w Los Angeles wraz z żoną Michelle i dwoma córkami, Mayą i Chloe.
Larry Cohen (opowiadanie, na podstawie którego powstał scenariusz)
Larry Cohen to postać doskonale znana w światku filmowym. To jeden z najbardziej cenionych autorów kina niezależnego, wyreżyserował, napisał scenariusze lub wyprodukował ponad dwadzieścia filmów. Dodatkowo jest bardzo cenionym autorem scenariuszy do mainstreamowych produkcji filmowych i telewizyjnych.
Ostatnim filmem, jaki Cohen zrealizował, był thriller Telefon wyprodukowany przez Twentieth Century Fox. Reżyserii oryginalnego filmu, którego fabuła dzieje się w jednym miejscu (w budce telefonicznej) w czasie rzeczywistym, był Joel Schumacher, w filmie w roli głównej wystąpił Colin Farrell.
Cohen zainteresował się filmem już we wczesnych latach szkolnych, pisał cenione scenariusze telewizyjne będąc jeszcze nastolatkiem. Będąc jeszcze uczniem liceum napisał klasyczny obecnie odcinek False Face antologii horroru Way Out. Jego talent zauważył ceniony scenarzysta Reginald Rose, który zaoferował my możliwość pracy nad prestiżowym serialem The Defenders. Cohen napisał ogółem trzynaście odcinków tego serialu. W kolejnych latach młody Cohen pisał scenariusze, reżyserował i produkował rozmaite filmy niezależne, w tym tak znane jak To żyje, Q: skrzydlaty wąż i God Told Me To, a także Black Ceasar i Hell Up In Harlem.
Cohen urodził się w Nowym Jorku, wychowywał się w dzielnicy Washington Heights na Manhattanie. Mając osiem lat pisał i rysował własne komiksy, które służyły mu potem za storyboardy przy produkcji filmów, jakie zrealizował w swojej karierze. Wraz z matką i jej rodzicami bardzo często chodził do kina i teatru. W tym czasie zdobył pierwsze doświadczenie telewizyjne – udało mu się wkraść za kulisy nadawanego na żywo przedstawienia sztuki teatralnej.
Podczas studiów na wydziale filmowym uniwersytetu nowojorskiego (gdzie jednym z jego nauczycieli był znany historyk filmu i krytyk Arthur Knight), Cohen pisał liczne scenariusze, część z nich ukazała się potem w antologiach Kraft Playhouse i The United States Steel Hour. W wakacje pracował jako komik.
Po ukończeniu studiów i odbyciu służby w armii, Cohen zajął się pisaniem scenariuszy do osadzonych w realiach Nowego Jorku seriali The Defenders i The Nurses. Wraz z przyjacielem z wojska, Davidem Carradinem, napisali, wyprodukowali i odgrywali liczne przedstawienia w bazach armii na całym Południu USA.
W latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku Cohen przeprowadził się do Kalifornii, gdzie rozpoczął pracę nad serialami telewizyjnymi Ścigany i Arrest and Trial. Stworzył dwa inne popularne seriale, western Branded, w którym występował Chuck Conners, i serial science fiction The Invaders, w którym grał Roy Thinnes. Oba seriale produkował Quinn Martin. Oba są regularnie pokazywane w ramach powtórek w rozmaitych stacjach telewizyjnych na całym świecie. Kolejnymi serialami, które stworzył Cohen, były Coronet Blues dla CBS Cool Million dla NBC.
W tym czasie Cohen był już cenionym scenarzystą, wkrótce napisał scenariusz sequela do filmu Siedmiu wspaniałych, zatytułowany Powrót siedmiu wspaniałych, w którym wystąpił Yul Brynner. Jego autorstwa jest także scenariusz filmu Daddy’s Gone A-Hunting, w reżyserii Marka Robsona, i do filmu El Condor, wyreżyserowanego przez Johna Guillermina, wyprodukowanego przez Andreę De Toth.
Na początku lat siedemdziesiątych Cohen doszedł do wniosku, że choć odnosi duże sukcesy jako scenarzysta, chce reżyserować. W tej roli zadebiutował filmem Bone, o którym mówiono, że był jedną z najlepszych ówczesnych czarnych komedii. W roli głównej wystąpiła Yaphet Kotto. Wkrótce potem zrealizował inne filmy, do których napisał także scenariusze. Są to The Private Files of J. Edgar Hoover, z gwiazdorską obsadą – nagrodzonymi Oskarem Broderickem Crawfordem, Danem Dailey’em i Jose Ferrerem, God Told Me To, It Lives Again, The American Success Company (z udziałem Jeffa Bridgesa), Full Moon High (z udziałem Alana i Adama Arkinów), I The Jury (oparty na powieści Mickey’a Spillane’a, z udziałem Armanda Assante’a), Special Effects, Perfect Strangers, satyryczny The Stuff, It’s Alive, Powrót do miasteczka Salem (na motywach powieści Stephena Kinga, w którym udział wziął kultowy reżyser Samuel Fuller), Wicked Stepmother (z rolą Betty Davis) i The Ambulance (z udziałem Erica Robertsa i Jamesa Earla Jonesa). Ostatnim filmem, jaki wyreżyserował, był Original Gangstas z udziałem Pam Grier. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku Cohen pracował także dla potrzeb teatru. Napisał wystawianą na Broadway’u sztukę Trick, w której występował Tammy Grimes, jej producentem był Joshua Logan. Inne sztuki jego autorstwa to Motive i Nature of the Crime. Cohen napisał i wyreżyserował ostatnio sztukę Fallen Eagle, wystawianą przez The Sandford Meisner Theatre Company z Los Angeles.
Po ponad dwudziestu latach pisania i reżyserowania, po osiągnięciu statusu kultowego reżysera i scenarzysty w kręgach miłośników scence fiction i fantasy, Cohen zdecydował się powrócić do swego pierwotnego zajęcia, czyli pisania scenariuszy telewizyjnych i filmowych. Jest autorem najlepszych odcinków serialu Columbio, jego autorstwa są scenariusze nowego serialu kanału Showtime The New Defenders, 87th Precinct stacji NBC i serialu The Invaders. Cohen napisał także scenariusze kilku odcinków serialu NYPD Blue. Jego autorstwa jest scenariusz filmu fabularnego Best Seller, w którym w rolach głównych wystąpili Brian Dennehy i James Woods, a także scenariusz filmu Guilty As Sin, z udziałem Rebeki De Mornay, w reżyserii Sidney’a Lumeta.
W trakcie lat pracy zawodowej Cohen zgromadził imponującą kolekcję nagród i wyróżnień, przyznanych mu przez liczne komitety i gremia honorowe na całym świecie. Jest dwukrotnym laureatem nagrody głównej festiwalu filmowego w Avoriaz (jury przewodniczyli w pierwszym przypadku Roman Polański, w drugim Steven Spielberg), w minionym roku w ramach festiwalu filmowego w Sztokholmie pokazywano retrospektywę jego dziesięciu filmów, podobna retrospektywa odbyła się nieco wcześniej w ramach festiwalu filmowego w Brisbane, w Australii.
Cohen jest jedną z najbardziej fascynujących postaci świata filmu, udało mu się osiągnąć sukces zarówno w kinie niezależnym, jak i w kinie mainstreamowym. Jest uważany za jedną z ostatnich, prawdziwie niezależnych osób w biznesie filmowym. Miłośnikami jego twórczości są Quentin Tarantino i Oliver Stone.
Cohen wkracza obecnie w trzecią fazę swojej kariery. Pisze scenariusz thrillera Bad Deeds dla firmy Joel Silver Production, przygotowuje także remake swojego filmu It's Alive, który wejdzie na ekrany w przyszłym roku. Cohen mieszka w Beverly Hills w domu wybudowanym dla rodziny Hearstów w 1929 roku. Ma pięcioro dzieci. Jego żoną jest psychoterapeutka Cynthia Costas Cohen.
Gary Capo (zdjęcia)
Gary Capo poznał reżysera Davida R. Ellisa w trakcie kręcenia zdjęć do pierwszego sezonu serialu Słoneczny patrol. Od tego czasu obaj pracowali w ramach drugiej ekipy – jako operator i drugi reżyser. Wspólnie brali udział w realizacji filmów The Kid, Gniew oceanu, Piekielna głębia, Soldier, Negocjator, Kula, W akcie desperacji, The Devil’s Own i Wodny świat. Capo był także reżyserem i operatorem drugiej ekipy podczas produkcji filmów K-19, Cienka czerwona linia, List w butelce, Fly Away Home i Biały Kieł, był także operatorem w trakcie realizacji filmów Mission Impossible i Bez twarzy.
Capo pracował również przy okazji realizacji licznych przedsięwzięć telewizyjnych, był, między innymi, reżyserem serialu Baywatch Hawaii: The Boiling Point i drugim reżyserem seriali Nash Bridges i Thunder in Paradise.
Jaymes Hinkle (kierownictwo produkcji)
Jaymes Hinkle wychowywał się w rodzinie pisarzy, rzeźbiarzy i artystów, zamieszkującej teksańskie wybrzeże Zatoki Meksykańskiej. Dorastał grając w tenisa i szurfując. Już w dzieciństwie przejawiał duże zainteresowanie grafiką.
W trakcie nauki w szkole średniej nauczyciel angielskiego zaraził go miłością do filmu, prosząc go o pomoc w nakręceniu krótkiego filmu animowanego. Ich wspólne dzieło zdobyło kilka nagród, a Hinklem zainteresował się uniwersytet Rice w Houston. Zaproponowali mu możliwość realizacji krótkich filmów animowanych w kierowanym przez uniwersytet cetrum medialnym. Wiele z filmów Hinkle’a, które tam powstały, zdobyło nagrody na rozmaitych regionalnych i ogólnokrajowych studenckich festiwalach filmowych.
Marzenie o pracy w przemyśle filmowym spełniło się, gdy Hinkle miał 15 lat. W czasie letnich wakacji w Arizonie miał okazję pracować na planie filmu reżyserowanego przez jego wuja dla studia Universal Studios.
Po otrzymaniu prawa jazdy Hinkle przeprowadził się z Teksasu do Południowej Kalifornii, gdzie kontynuował naukę w Art Center College of Design. Otrzymał też posadę w wydziale scenicznym studia Paramount. Przez kolejne dwa lata uczył się i pracował w Paramount, po czym zrezygnował z nauki i poświęcił się całkowicie pracy w przemyśle filmowym.
W ciągu pięciu lat pracy w studiu Paramount brał udział w realizacji wielu klasycznych obecnie filmów. Należą do nich Łowca robotów, Heavens Gate, Thief, 48 godzin, Zabójca broń i Szklana pułapka.
Dzięki pracy nad filmami niezależnymi objął wkrótce posadę asystenta kierownika artystycznego, a nieco później kierownika artystycznego, w tej roli pracował nad serialem telewizji HBO Opowieści z krypty.
Pierwszym filmem, nad którym pracował w roli kierownika produkcji, był telewizyjny pilot serialu Joela Silvera Parker Kane. Kolejnym filmem, przy realizacji którego pracował na tym stanowisku, był Rykoszet, wyprodukowany przez Silvera, a wyreżyserowany przez Russella Mulcahey’a.
Kiedy akurat nie pracował na planie filmu fabularnego lub telewizyjnego, zajmował się pracą w reklamie. Brał udział w realizacji reklamówek dla American Express, Budweiser, Coke, Pepsi, Lexus, Lincoln, GMC i wielu innych firm. W trakcie minionych lat pracował także nad licznymi teledyskami wykonawców tak różnych, jak Dave Matthews, Bon Jovi, Metallica, Megadeth, Janet Jackson, Michael Jackson i Seal.
Inne filmy fabularne, do których powstania się przyczynił, to Pasażer 57 z Wesley’em Snipesem, National Lampoon’s Loaded Weapon, Varsity Blues, A Texas Funeral, Kibice do dzieła, Krotka piłka z Keanu Reevesem i The Perfect Score. Jako kierownik produkcji nadzorował powstawanie pilotów seriali telewizyjnych Birds of Prey i The O.C.
Portfolio jego prac dostępne jest pod adresem www.jaymes.org
Hinkle wciąż szurfuje i gra w tenisa.
Christopher Lawrence (projektant kostiumów)
Christopher Lawrence pracował ostatnio przy realizacji filmów Alibi, z udziałem Steve’a Coogana, Rebeki Romijn i Johna Leguizamo, 11:14, w którym wystąpili Hilary Swank, Henry Thomas i Barbara Hershey i dziele Colina Farrella/Samuela L. Jacksona, filmie akcji S.W.A.T.
Przed rozpoczęciem pracy w charakterze samodzielnego projektanta kostiumów, Lawrence pracował dla najlepszych reżyserów Hollywood: Blade’a Edwardsa (Switch), Mela Brooksa (Life Stinks), Garry’ego Marshalla (Beaches), Barry’ego Levinsona (Bugsy), Camerona Crowe’a (Say Anything), Phillipa Noyce’a (Święty), Jamesa L. Brooksa (I'll Do Anything), Curtisa Hansona (Dzika rzeka), Jamesa Camerona (Terminator 2/Terminator 3: bunt maszyn), Stephena Frearsa (Hero) i Tony’ego Scotta (Wróg publiczny).
W roku 1999 Lawrence pracował jako jeden z projektantów kostiumów wykorzystanych w filmie Michaela Manna Informator. Pracował później nad filmami The Anniversary Party w reżyserii Alana Cumminga i Jennifer Jason Leigh, Bubble Boy Blaira Hayesa i komedią akcji Showtime, w której wystąpili Robert DeNiro, Eddie Murphy i Rene Russo.
Eric Sears (montażysta)
Po ukończeniu w 1975 roku wydziału filmowego uniwersytetu stanu Południowa Kalifornia, Eric Sears zaczął pracować jako pomocnik montażysty przy realizacji filmów Martina Scorsese New York, New York i The Last Waltz. W ciągu minionych dwudziestu sześciu lat pracował przy powstawaniu zarówno filmów fabularnych, jak i przy realizacji produkcji telewizyjnych. Brał udział w pracach nad Dad, Encino Man, Hot Shots i – ostatnio - Original Sin. Pracował nad filmami i serialami telewizyjnymi, takimi jak The Positively True Adventures of the Alleged Texas Cheerleader Murdering Mom, The Rat Pack, Cheaters i Gia.
Sears jest obecnie prezesem rady montażystów amerykańskich, członkiem grupy montażystów Television Academy of Arts and Sciences, a także członkiem Academy of Motion Picture Arts and Sciences.
W 1998 został laureatem nagród Emmy i Eddie za montaż filmu Gia.
John Ottman (kompozytor)
John Ottman stał się znany szerokiej publiczności odkąd skomponował muzykę do filmu Bryana Singera Podejrzani, jest też jednym z największych talentów hollywoodzkich w dziedzinie muzyki filmowej. Zajmuje się nie tylko pisaniem ścieżek dźwiękowych, jest również uznanym montażystą. W obu rolach pracował przy realizacji filmów Bryana Singera Publiczna terapia, Podejrzani, Uczeń szatana i X 2 (gdzie sam jeden zastąpił kilku montażystów pracujących przy wcześniejszym filmie w serii).
Ottman jest laureatem brytyjskiej nagrody Akademii za film Podejrzani, otrzymał także nominację do nagrody Emmy za tajemniczą i wpadającą w ucho muzykę do telewizyjnego filmu Barry’ego Sonnenfelda Fantasy Island.
Kompozytor ukończył wydział filmowy uniwersytetu stanu Południowa Kalifornia, lecz już znacznie wcześniej pracował nad własnymi filmami amatorskimi. Zawsze szczególną uwagę przykładał w nich do muzyki, często dostosowywał do niej nakręcone przez siebie ujęcia. Muzykę filmową traktuje z nietypowej pozycji – z pozycji filmowca. Jest to wyraźnie widoczne zwłaszcza w przypadku filmu Ulice Strachu 2: Ostatnia , którego jest reżyserem i montażystą. Napisał także i nagrał muzykę do tego filmu.
John jest jednym z najbardziej wszechstronnych filmowców w Hollywood, jednak to muzyka filmowa jest jego największą pasją. Po zakończeniu prac nad muzyką do filmu Gothika, John otrzymał propozycję współpracy od producenta Cellular Deana Devlina, z którym wcześniej współpracował przy okazji realizacji filmu Atak pająków. Owocem współdziałania obu panów była wówczas doskonała ścieżka dźwiękowa, wspaniale harmonizująca z humorem, jakim przepełniony był film.
Muzyka do filmu Cellular jest kolejnym z ponad 30 filmowych dzieł, jakie napisał dla reżyserów tak zróżnicowanych, jak John Badham, Roland Joffe, Ben Stiller i Luis Mandoki. A Otoman ma zaledwie 40 lat – jak widać dopiero się rozkręca.