Reklama

"Kod Da Vinci": TWÓRCY

Ron Howard – Reżyser

Należy do grona najbardziej popularnych reżyserów swojego pokolenia, wielokrotnie nagradzany był za swoje produkcje statuetkami Amerykańskiej Akademii Filmowej®. Jest niezwykle wszechstronnym reżyserem, twórcą wielu wspaniałych filmów, które na trwałe weszły do historii współczesnego kina amerykańskiego - w tym między innymi „Pięknego umysłu” /A Beautiful Mind/, „Apollo 13” oraz przebojowych komedii „Plusk” /Splash/ i „Spokojnie tatuśku” /Parenthood/. Ostatnio najwyższe laury przyniósł mu właśnie wspomniany „Piękny umysł”, za który Howard otrzymał statuetkę Oscara® dla Najlepszego Reżysera. Film wyróżniony został również jako Najlepszy Obraz Roku i w kategoriach Najlepszy Scenariusz, Najlepsza Drugoplanowa Rola Żeńska. „Piękny umysł” uhonorowany został także Złotym Globem oraz Nagrodą Gildii Amerykańskich Reżyserów Filmowych. Howard wraz z producentem Brianem Grazerem za swoją pracę przy filmie otrzymali przyznawaną po raz pierwszy Awareness Award (Nagrodę Świadomości) od National Mental Health Awareness Campaign (Kampanię Świadomości Zdrowia Psychicznego).

Reklama

Umiejętności i talent reżyserski Howarda już dawno zostały bezsprzecznie udowodnione. W 1995 roku wyreżyserował on film „Apollo 13”, z Tomem Hanksem, Kevinem Baconem Billem Paxtonem, Garym Sinisem, i Edem Harrisem. Za obraz ten Howard uhonorowany został nagrodą dla Najlepszego Reżysera przyznawaną przez Gildię Amerykańskich Reżyserów Filmowych. Film nominowany był do Oscara® w dziewięciu kategoriach, jak również czterech do Złotych Globów, ostatecznie otrzymał nagrodę Akademii za Najlepszy Montaż i Dźwięk. Ostatnio „Apollo 13” ponownie wszedł na ekrany, tym razem w formacie IMAX. Wiele z produkcji firmowanych nazwiskiem Howarda zdobyło sobie uznanie Amerykańskiej Akademii Filmowej®, czego dowodem były nominacje do tej prestiżowej nagrody dla takich hitów jak: „Ognisty podmuch” /Backdraft/, „Spokojnie tatuśku” /Parenthood/ i „Kokon” /Cocoon/, z których ten ostatni otrzymał dwie statuetki Oscara®.

W reżyserskim portfolio Howarda figurują jedne z najbardziej popularnych tytułów filmowych ostatnich 20 lat. W 1991 roku nakręcił on wspomniany już, nominowany do nagrody Akademii w czterech kategoriach film „Ognisty podmuch” /Backdraft/ z Kurtem Russelem, Williamem Baldwinem i Robertem de Niro w rolach głównych. W kolejnych latach zrealizowane zostały „Okup” /Ransom/ z Melem Gibsonem i Rene Russo oraz piękna opowieść miłosna „Za horyzontem” /Far and Away/, w której zagrały gwiazdy ekranu Nicole Kidman i Tom Cruise. Howard jest twórcą takich komedii jak: „Night Shift” z Henrym Winklerem, Michaelem Keatonem i Shelley Long, „Spokojnie tatuśku” /Parenthood/, filmu „Grinch: Świąt nie będzie” /How the Grinch Stole Christmas/ z Jimem Carrey’em, „Willow”. Wyreżyserował także trzymający w napięciu western „Zaginione” /The Missing/ z Cate Blanchett i Tommym Lee Jonesem.

W 1986 roku Howard i Brian Grazer powołali do życia Imagine Entertainment. Pod szyldem tej wytwórni powstały takie filmy jak: „Gruby i chudszy” /The Nutty Professor/ oraz jego sequel „Gruby i chudszy 2” /The Nutty Professor 2: The Klumps/, „Kłamca, Kłamca” /Liar, Liar/, „Kariera Bowfingera” /Bowfinger/, „Zawód: reporter” /The Paper/ ”Inventing the Abbots” oraz wiele innych. Howard razem z Grazerem i Tomem Hanksem są producentami serialu dla stacji HBO „From the Earth to the Moon”. Howard i Grazer współpracowali ze sobą wcześniej przed powstaniem Imagine min. przy filmach „Night Shift” w 1982 roku oraz w 1984 roku „Plusk” /Splash/. Howard zadebiutował jako reżyser w 1978 roku zabawną komedią „Grand Theft Auto”.

Urodził się w Duncan, w Oklahomie. Początkowo związał się z przemysłem filmowym jako aktor. Na ekranie pojawił się po raz pierwszy w „The Journey”, wystąpił ponadto w „The Music Man” oraz jako ‘Opie’ w wieloodcinkowym serialu telewizyjnym „The Andy Griffith Show”. W latach 1970-tych występował w popularnym serialu „Happy Days” oraz w filmach „American Graffiti” i „The Shootist”, zbierając za dwie ostatnie role bardzo pochlebne recenzje.

Akiva Goldsman – Scenariusz

Akiva Goldsman wcześniej współpracował z reżyserem Ronem Howardem przy filmach “Cinderella Man” oraz “Piękny umysł” /A Beautiful Mind/, za który otrzymał w 2001 roku Nagrodę Akademii®, Złoty Glob oraz Nagrodę Gildii Amerykańskich Scenarzystów.

Goldsman ma na swoim koncie również takie tytuły jak: “Klient” /The Client/, „Batman Forever”, „Czas zabijania” /A Time to Kill/, „Practical Magic” oraz „Ja, Robot” /I, Robot/.

Należąca do Goldsmana firma producencka Weed Road Pictures ma w swoim dorobku filmy: “Deep Blue Sea”, “Lost in Space”, “Starsky & Hutch”, “Constantine”, “Pan i pani Smith” /Mr. and Mrs. Smith” oraz wchodzący niedługo na ekrany “Tonight, He Comes” z Willem Smithem.

Urodzony w Brooklyn Heights, w stanie Nowy Jork, Goldsman jest absolwentem Wesleyan University. Uczęszczał również na zajęcia z creative writing prowadzone na Uniwersytecie Nowojorskim. Mieszka w Los Angeles wraz z żoną Rebeccą.

Dan Brown – Autor powieści Kod Leonarda da Vinc”, Producent wykonawczy.

W gatunku literatury sensacyjnej Dan Brown jest obecnie autorem numer 1 na świecie. Jego najgłośniejsza dotychczas powieść to Kod Leonarda da Vinci, który już w pierwszym tygodniu sprzedaży odniósł bezprecedensowy sukces debiutując na pierwszym miejscu listy bestsellerów The New York Timesa. Potem bił rekordy popularności we wszystkich krajach, w których został wydany, a trzeba wspomnieć, że dotychczas książka sprzedała się w nakładzie 50 milionów egzemplarzy na całym świecie.

Na początku 2004 roku cztery pozycje autorstwa Browna znalazły się na liście bestsellerów New York Timesa w tym samym tygodniu. Jego powieści przetłumaczono na 44 języki, a on sam zyskał sobie ogromną popularność goszcząc w programach stacji CNN, The Today Show, National Public Radio, Voice of America, jak również wypowiadając się na łamach Newsweeka, Forbesa, magazynów People, GQ, The New Yorker i wielu innych.

Brown jest absolwentem Amherst College i Phillips Exeter Academy, gdzie pracował jako wykładowca języka angielskiego, zanim poświęcił się całkowicie pisaniu. W 1996 zainteresowania Browna dziedziną łamania kodów oraz tajnymi agencjami rządowymi sprowokowały go do napisania pierwszej powieści Cyfrowa Twierdza /Digital Fortress/, która szybko znalazła się na pierwszym miejscu listy bestsellerów internetowych. Jej akcja, umieszczona wewnątrz sekretnych struktur Narodowej Agencji Bezpieczeństwa, porusza problem wątłej granicy pomiędzy prywatnością obywateli a narodowym bezpieczeństwem. Kolejny thriller Browna, Zwodniczy punkt /Deception Point/, koncentruje się na podobnych zagadnieniach moralności w polityce, strukturach narodowego bezpieczeństwa oraz najnowszych tajnych technologiach.

Jako syn wyróżnionego Nagrodą Prezydencką profesora matematyki oraz artystki - wykonawczyni muzyki sakralnej, Dan Brown dorastał wśród paradoksów nauki i religii, co bez wątpienia zaważyło na jego późniejszej twórczości. Czuć to szczególnie w trzeciej powieści Anioły i demony /Angels&Demons/, thrillerze naukowo-religijnym, w którym stworzył postać Roberta Langdona - harwardzkiego profesora ikonografii i sztuki religijnej, który jest również głównym bohaterem czwartej, zekranizowanej i prezentowanej właśnie Państwu powieści Kod Leonarda da Vinci. Ostatnio Brown rozpoczął prace nad kolejnymi powieściami z udziałem Roberta Langdona. Kolejne części jego perypetii mają się rozgrywać w Londynie i Waszyngtonie.

Żona Browna, Blythe, jest historykiem sztuki i malarką.

Brian Grazer – Producent

Z filmem i telewizją Brian Grazer związany jest od ponad dwudziestu lat, pracując w charakterze autora i producenta wielu programów i filmów. Osobiście trzykrotnie nominowany był do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej, z czego raz, w 2002 roku wyróżniono go Oscarem® za film „Piękny Umysł” /A Beautiful Mind/ w kategorii Najlepszy Film Roku. Sam obraz otrzymał jeszcze trzy inne statuetki Akademii® oraz cztery Nagrody Złotego Globu. Za pracę przy filmie Grazer uhonorowany został pierwszą doroczną Nagrodą Świadomości (Awareness Award) przyznawaną przez Krajową Kampanię na Rzecz Zdrowia Psychicznego (National Mental Health Awarness Campaign).

Przez lata pracy w show biznesie Grazer otrzymał w sumie 39 nominacji do Nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej i 37 nominacji do nagrody Emmy. Jego filmy przyniosły w tym czasie ponad 10,5 miliarda dolarów na całym świecie (sprzedaż biletów, płyt i kaset video). W uznaniu zasług oraz umiejętności łączenia biznesowych i artystycznych osiągnięć, Gildia Amerykańskich Producentów Filmowych uhonorowała go w 2001 roku prestiżową Nagrodą im. Davida O. Selznicka (Lifetime Achievement Award). Jego osiągnięcia docenione zostały również przez Hollywoodzką Izbę Handlową, która w 1998 roku uznała, że nazwisko Grazera powinno się znaleźć wśród innych sław hollywoodzkich na Walk of Fame (Promenadzie Gwiazd).

Oprócz „Pięknego umysłu” Grazer ma na swoim koncie inne, równie cenione filmy, jak np. „Apollo 13”, za który w 1995 roku został wyróżniony nagrodą Gildii Producentów im Daryla F. Zanucka (Motion Picture Producer of the Year), jak również otrzymał nominację do Oscara. Innym wysoko ocenionym obrazem był „Plusk” /Splash/, także nominowany do Oscara w kategorii Najlepszy Oryginalny Scenariusz (1986).

Nazwisko Grazera firmuje wiele filmowych przebojów ostatnich lat, jak np.: „Grinch: Świąt nie będzie” /The Grinch/; „Gruby i chudszy” /The Nutty Professor/; „Kłamca, kłamca” /Liar,Liar/; „Spokojnie tatuśku” /„Parenthood”/, „Okup” /Ransom/, „Clean and Sober”, „Szpiedzy tacy jak my” /Spies Like Us/, „The Cat in the Hat”, „Okrucieństwo nie do przyjęcia” /Intolerable Cruelty/, „8 Mila”, „Gliniarz w przedszkolu” /Kindergarten Cop/ czy też „Ognisty podmuch” /Backdraft/. Na ekranach gościły także produkcje Grazera: „The Alamo”, „Cinderella Man”, „Inside Deep Throat” „Fun With Dick and Jane”, “Zaginione” /Missing/ oraz „Friday Night Lights”.

Telewizyjna filmografia producenta to między innymi programy i filmy: „Fox 24”, „Felicity” dla WB, „Sports Nights” dla ABS, jak również serial „From the Earth to the Moon” dla HBO, który otrzymał nagrodę Emmy dla najlepszego mini-serialu. Obecnie Grazer jest producentem seriali „Miss Match” dla NBC, „Arrested Development” stacji Fox-TV i „The Big House” ABC.

Grazer rozpoczął swoją karierę jako producent, pracując wraz z Edgarem J. Sherickiem i Danielem Blattem przy projektach telewizyjnych. W 1980 roku podpisał umowę producencką z wytwórnią Paramount Pictures. To posunięcie wprowadziło go w świat produkcji wielkoekranowej. W tym czasie Grazer poznał Rona Howarda, swojego wieloletniego przyjaciela i partnera w biznesie. Współpraca zaczęła się w roku 1985 od przebojowych komedii „Night Shift” i „Plusk” /Splash/, a w 1986 roku obaj panowie powołali do życia Imagine Entertainment, firmę producencką, która pod ich czujnym okiem prężnie działa do dziś dnia.

John Calley – Producent

Calley, który ostatnio zajmował się produkcją filmu „Bliżej” „Closer” (nominacje do Oscara® dla Natalie Portman i Clive’a Owena) dla Columbia Pictures należy dziś do grona potentatów hollywoodzkich produkcji, a jednocześnie uwielbianych producentów filmowych. Calley rozpoczynał swoją karierę w przemyśle rozrywkowym w 1951 roku, pracując dla NBC. Wykonywał w tym czasie różne prace i zlecenia dla Peacock. W 1957 roku dołączył do zespołu pracowników Henry Jaffe Enterprises, gdzie zajmował się produkcją między innymi takich klasyków amerykańskich show telewizyjnych jak: “The Chevrolet Variety Hour” z Dinah Shore, “The Shirley Temple Storybook” oraz “The Bell Telephone TV Hour.” Po kilku latach pracy w charakterze specjalisty reklamy telewizyjnej zaproponowano mu stanowisko Wiceprezesa w Filmways, Inc, gdzie zajmował się projektami filmów fabularnych, w tym takich przebojów jak: „The Loved One”, „Cincinnati Kid”, „Obrona zamku” /Castle Keep/ i „Paragraf 22” / Catch-22/.

W 1968 roku Calley dołączył do zespołu wytwórni Warner Bros., gdzie przez 13 lat pracy zajmował różne stanowiska, w tym między innymi wiceprezesa i prezesa World-Wide Production. Za jego kadencji Warner wprowadził na ekrany kin między innymi takie tytuły jak: “Brudny Harry” /Dirty Harry/, “Mechaniczna pomarańcza” /A Clockwork Orange/, “McCabe i pani Miller” /McCabe And Mrs. Miller/, “Deliverance”, “Wejście smoka” /Enter The Dragon/, “Ulice nędzy” /Mean Streets/, „Egzorcysta” /The Exorcist/, „Płonące siodła” /Blazing Saddles/, „Płonący wieżowiec” /The Towering Inferno/, „Pieskie popołudnie” /Dog Day Afternoon/, „Superman” oraz „Rydwany ognia” /Chariots of Fire/. W 1981 roku Calley zdecydował się uniezależnić, podejmując samodzielnie współpracę producencką m.in z Mikem Nicholsem przy takich filmach jak: „Pocztówki znad krawędzi” /Postcards from the Edge/ i „Okruchy dnia” /The Remains of the Day/. Na prezesowski fotel powrócił jednak podpisując kontrakt z wytwórnią United Artists Pictures, pod szyldem której nadzorował produkcje „Klatki dla ptaków” /The Birdcage/, „Goldeneye”, „Zostawić Las Vegas” /Leaving Las Vegas/ i „Rob Roy’a”.

W 1996 roku zajmując stanowisko prezesa zarządu i dyrektora wykonawczego Calley znalazł się w szeregach Sony Pictures Entertainment. Stanowisko to zajmował przez kilka lat, po czym ponownie postanowił zająć się filmami jako niezależny producent. Jego pierwszym filmem w tym charakterze był wspomniany na początku „Closer”, drugim jest prezentowany właśnie „Kod Da Vinci”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Kod Da Vinci
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy