Reklama

"Kochaj i tańcz": KTO JEST KIM?

Bruce Parramore - REŻYSER

"Kochaj i tańcz" to historia miłości, która zwyciężyła wszystkie przeciwności losu i historia tańca, który ma w sobie siłę, żeby odkrywać prawdę noszoną w sercach bohaterów (Bruce Parramore).

Urodzony w Genewie w 1961 roku, syn Amerykanki i Belga. Wychowany na Bliskim Wschodzie, spędził pierwsze 14 lat życia w Iranie i Libanie. W 1975 roku, kiedy w Libanie wybuchła wojna domowa, jego rodzina przeniosła się najpierw do USA, a później do Grecji, Szwajcarii, by w końcu trafić do Francji. Od roku 1981 Bruce mieszkał w Norwegii i dość często odwiedzał Polskę.

Reklama

W 1982 roku rozpoczął dwuletnie studia na uczelni artystycznej Commercial Art School of Westerdahls w Oslo, po ukończeniu której przez kolejne lata był dyrektorem artystycznym FCB Publics i McCann Ericsson. W tym samym czasie pracował jako twórca komiksów i malarz, wystawiając swoje prace z sukcesem w renomowanych galeriach. Stworzył również serię komiksów erotycznych dla magazynu "Cupido".

Swoją pierwszą firmę, "Parramore Pictures", założył w 1987 roku i przez następne 10 lat pracował jako freelancer dla norweskiego przemysłu filmowego oraz firm reklamowych jako rysownik storyboardów i twórca koncepcji artystycznych. Był zaangażowany w ponad 1250 projektów komercyjnych, jak również stworzył 21 storyboardów do pełnometrażowych filmów skandynawskich. Od 1992 do 1996 Bruce wykładał w Commercial Art School of Westerdahls w Oslo jako nauczyciel komunikacji wizualnej i sztuki filmowej. W 1994 został zatrudniony jako twórca koncepcji artystycznej, aby przy współpracy z reżyserem Benteinem Baardsonem i scenografem Krystianem Alsakerem stworzyć oprawę artystyczną ceremonii otwarcia i zamknięcia zimowych Mistrzostw Olimpijskich w Lillehammer. W ramach zlecenia, którego realizacja zajęła 14 miesięcy, powstało ponad 1400 praca, zarówno obrazów olejnych, jak i szkiców, które w olbrzymiej mierze wpłynęły na charakter tej spektakularnej produkcji. Następnie kontynuował współpracę z Benteinem Baardsonem przy wystawieniu "Per Gynta" Henryka Ibsena w teatrze telewizji dla norweskiego kanału NRK. W 2002 ponownie połączyli siły by przenieść "Per Gynta" do piramid w Gizie, co przyniosło im międzynarodowy rozgłos.

W ciągu ostatnich 9 lat Bruce Parramore reżyserował klipy muzyczne i krótkie filmy, jak również pisał scenariusze do filmów fabularnych. Wyreżyserował również ponad 200 reklam, z których wiele nagrodzono międzynarodowymi nagrodami. W 2001 roku współpracował jako 1st AD przy filmie "Aberdeen" w reżyserii Hansa Pettera Molanda, w którym wystąpili m.in. Charlotte Rampling, Stellan Skarsgaard i Lena Heady.

Bruce Parramore napisał scenariusze i wyreżyserował trzy filmy krótkometrażowe. Ostatni z nich, "Zenith", wyprodukowany przez norweską firmę Pravda w 2003 roku uczestniczył w konkursie filmów krótkometrażowych MFF Berlinale i zdobył Grand Prix na festiwalu w Trevignano. W styczniu 2004 roku Bruce Parramore, wraz z Barbara Borkałą, założyli firmę "Par Amore". Od tego czasu wyprodukowali wspólnie około 100 reklam i teledysków.

Bartek Prokopowicz - OPERATOR

Przez wielu krytyków i reżyserów uważany za najzdolniejszego młodego operatora w Polsce. Pracował z najwybitniejszymi polskimi twórcami: Andrzejem Wajdą, Tadeuszem Różewiczem, Krzysztofem Krauze, Filipem Bajonem i Feliksem Falkiem. Autor zdjęć do najgłośniejszych współczesnych polskich filmów: "Długu'', "Przedwiośnia", "Komornika".

Urodził się w 1972 roku w Łodzi. Film był obecny w jego życiu od początku - ojciec Waldemar jest cenionym reżyserem drugiego planu. Jednak, jak sam zapewnia, o wyborze zawodu operatora zdecydowało nagłe olśnienie po maturze. W szkole średniej grał na perkusji, fotografii nauczył się samodzielnie w trzy miesiące. Egzaminy na Wydział Operatorski Łódzkiej Szkoły Filmowej zdał za pierwszym razem. Studenckie etiudy realizował z operatorem Witoldem Sobocińskim oraz reżyserem Wojciechem Jerzym Hasem. W czasie nauki wyjechał na stypendium w Wielkiej Brytanii do telewizyjnej szkoły w Leeds. Studia ukończył w 1996 roku. Asystował znanym operatorom, by zaledwie rok później, mając 25 lat zadebiutować jako samodzielny autor zdjęć do filmu "Darmozjad Polski" w reżyserii Łukasza Wylężałka. Po trzech latach Filip Bajon powierzył mu zdjęcia do wielkiej produkcji - "Przedwiośnie".

Wielkie chłopisko. W czasie pracy nad "Długiem" Krzysztofa Krauzego większość zdjęć kręcił z ręki. W finałowej scenie morderstwa biegł za aktorami z kilkudziesięcioma kilogramami sprzętu na ramieniu. Przypłacił to bólami kręgosłupa, ale efekt końcowy był znakomity - zdjęcia świetnie podkreślały paradokumentalny charakter opowiadanej historii. Ambitny, pracowity, czasem szalony. Gdy zgodzi się na realizację projektu, jest w stanie oddać całego siebie, by dzieło dokładnie odpowiadało założeniom reżysera.

Świetnie się czuję w tym polskim grajdołku - przyznaje Bartek. To przekora. Wszak pracował z wieloma zagranicznymi reżyserami w Irlandii, Rosji, Nowej Zelandii, Portugalii czy Libanie. Bartka interesują różne formy - nie boi się zarzutów o chałturę i podejmuje prace przy wielu teledyskach i filmach reklamowych. Zaś typowo polski charakter daje mu ogromną energię do pracy, wyobraźnię, serdeczność i co w tym zawodzie rzadkie - poczucie humoru. W jego zdjęciach nie widać typowych dla współczesnego kina zimnych, technicznie perfekcyjnych zdjęć. Jego świat jest plastyczny, lekko niedoskonały, a przez to bliższy widzowi. Wolę zdjęcia, które są bardziej emocjonalne i gorsze technicznie niż jakieś super obrazki, które nie mają nic wspólnego z nastrojem, emocjami, grą - mówi. - Żonglowanie emocjami, wzruszanie widza, doprowadzenie go do łez, do strachu, do śmiechu - to mnie najbardziej interesuje. Gdy tylko o czymś opowiada, aż chce się go słuchać. Przeżywając jego filmy, można przekonać się, że za pomocą kamery przykuwa uwagę widza równie mocno.

Artystyczny talent łączy z chłopięcą chęcią poznawania świata i nowych przygód. Towarzyszył Bogusławowi Lindzie w najbardziej egzotycznych zakątkach świata w serialu "Projekt X". Wraz z ekipą polskich himalaistów wyruszył na zimową wyprawę na szczyt K2. Fizyczna siła, męska odwaga i filmowa wyobraźnia pozwalają mu zmierzyć się z każdym wyzwaniem. Nieważne, czy jest to wysokobudżetowa produkcja fabularna, teledysk Kayah czy tworzenie lasu do góry nogami na potrzeby reklamowego klipu.

Za zdjęcia do "Długu" otrzymał Specjalną Złotą Kaczkę od miesięcznika Film i nominację do Polskiej Nagrody Filmowej. W 2005 roku praca przy "Komorniku" przyniosła mu nagrodę w kategorii najlepsze zdjęcia na Festiwalu w Gdyni. Reklamówka "Meteor" ze zdjęciami Bartka została nominowana do nagrody na festiwalu w Cannes. Mimo to on sam nieskromnie zauważa, że jest najrzadziej nagradzanym polskim operatorem.

I dlatego zawsze podkreśla znaczenie nagrody miesięcznika Film, który uznał go za najbardziej niedoceniony talent współczesnego polskiego kina. Bezczelność? W tej branży ambicja i chęć rozwoju są niezbędne. Luis Bunuel najlepsze filmy kręcił mając 70 lat.

Bartek Prokopowicz ma lat 34 i sporo filmowego życia za sobą. Wciąż chce robić dobre zdjęcia.

Jarosław Staniek - REŻYSER, CHOREOGRAF

To opowieść o tym, że nie da się przejść przez życie kierując się tylko rozumem. Taniec pozwala naszym bohaterom zrozumieć czego tak naprawdę pragną (Jarek Staniek,).

Urodzony w Sandomierzu. Karierę zaczynał od tańca ulicznego. Pierwszy Mistrz Polski breakdance - tytuł ten udało mu się zdobyć jeszcze kilkakrotnie. Kształcił się w zakresie innych technik tanecznych (m.in. taniec współczesny, klasyczny, pantomima, akrobatyka). Reprezentant Polski na Mistrzostwach Świata w 1988 roku. Kilka lat po otrzymaniu dyplomu tancerza estradowego założył legendarną grupę taneczną P'89, której lideruje, tworzy choreografię i tańczy. W 1992 roku wraz z zespołem otrzymał Nagrodę Dziennikarzy za choreografię koncertu Debiuty w Opolu.

Pierwszym wielkim osiągnięciem teatralnym Jarosława Stańka była choreografia do West Side Story w Teatrze Muzycznym w Gdyni w 1992 roku. Kolejne, prezentowane z licznymi sukcesami w Polsce i Europie, to m.in.: Hair, Szachy, Dracula. Stworzył choreografię licznych spektakli muzycznych i musicalowych, koncertów Przeglądu Piosenki Aktorskiej: Ballady morderców, Weil 2000, Kombinat. Współpracował przy realizacjach koncertów znanych gwiazd muzyki: Nick Cave, Dee Dee Bridgewater i musicali: Ethan Freeman (USA), Florian Schneider (Niemcy), Khanyo Maphumulo (RPA). W jego artystycznym CV są takie hity musicalowe jak: Jesus Christ Superstar, Chicago, Hair - (Zurych 2004), a także kilkadziesiąt realizacji teatralnych, programów TV, teledysków, pierwszej w Polsce tango operity - Szare Kwiaty z muzyką Hadriana Filipa Tabęckiego do tekstu Romana Kołakowskiego.

Jest twórcą pierwszego polskiego show tanecznego Opentaniec, transmitowanego "na żywo" podczas koncertu Welcome Europe dla 300 milionów widzów w całej Europie, oraz na specjalnych pokazach w Brukseli i Atenach. Stworzył także choreografię do filmu fabularnego Ubu Król w reżyserii Piotra Szulkina, z którym współpracował wcześniej przy projekcie Mięso. Ponadto jest autorem i reżyserem hip-hopowego projektu teatralnego 12 ławek. Ten spektakl to powrót do początków kariery, oraz fascynacji tańcem ulicznym, freestylem i rytmem miasta. We wrześniu 2005 roku w Krakowie w ramach festiwalu Sacrum - Profanum odbyła się premiera baletu Romeo i Julia do muzyki S. Prokofiewa z choreografią Jarosława Stańka, a w 2006 roku w ramach tego festiwalu artysta wyreżyserował i stworzył choreografię widowiska Carmen TV na podstawie opery Bizeta. Wielokrotnie opracowywał ruch sceniczny do spektakli dramatycznych współpracując m.in. z Jerzym Jarockim i Grzegorzem Jarzyną.

Wraz z grupą P'89 zdobył pierwszą nagrodę w konkursie na skecz telewizyjny w Szwecji. Nagrodzony Nagrodą Prezydenta Miasta za choreografię do West Side Story w Teatrze Muzycznym w Gdyni. Taką samą nagrodę otrzymał za choreografię do trans-opery Sen Nocy Letniej z muzyką Leszka Możdżera. Niemieckojęzyczna wersja musicalu Chess (Szachy) z jego choreografią została wybrana najlepszą musicalową realizacją roku 2000 w Niemczech. W 2003 roku został wyróżniony Złotą Maską za choreografię do spektaklu Footloose, a rok później Opentaniec otrzymał Pomorską Nagrodę Artystyczną za spektakl roku. W 2006 roku otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gdyni za reżyserię spektaklu 12 ławek. Ten sam spektakl był również nominowany do nagrody Sztorm Roku przez Gazetę Wyborczą.

W 2006 roku w Bratysławie, Pradze i Warszawie, miały miejsce premierowe pokazy multimedialnego widowiska muzyczno-tanecznego Vichry (reżyseria i choreografia). Widowisko oparte na podaniach i legendach trzech krajów z choreografią i muzyką inspirowaną folklorem Śląska Cieszyńskiego zostało entuzjastycznie przyjęte przez widzów i krytykę.

Jeden z nowszych projektów Jarka Stańka to spektakl taneczny Chodnik 05, którego premiera teatralna odbyła się w Gliwickim Teatrze Muzycznym, a wersja specjalna - kilkadziesiąt metrów pod ziemią w opuszczonej kopalni Luiza w Zabrzu. Powstała również wersja filmowa tego spektaklu.

Aneta Cebula Hickinbotham - PRODUCENT

"Kochaj i tańcz" to film o szukaniu szczęścia i spełnianiu marzeń. O sięganiu po to, co niemożliwe. O decydowaniu, co naprawdę jest ważne. O ponoszeniu konsekwencji swoich życiowych wyborów. O miłości, przed którą nie można uciekać (Aneta Hickinbotham).

Urodzona w 1974 roku. Absolwentka WRiTV Uniwersytetu Śląskiego. Ostatnie lata spędziła za granicą, pracując przy produkcji największych kinowych tytułów.

Filmografia:

2008 - Kochaj i tańcz, producent, reż. B. Parramore

2008 - The International, production manager: second unit, reż. T. Tykwer

2005 - Legenda Zorro, unit manager, reż. Martin Campbell

2005 - Monachium, unit manager, reż. S. Spielberg

2004 - Troja, unit manager, reż. W. Petersen

2003 - Beyond Borders, second unit liaison, reż. M. Campbell

2002 - Pianista, assistant location manager, reż. R. Polański

2002 - Julia wraca do domu, kierownictwo produkcji II (ds. obiektów), reż. A. Holland

2002 - Wiedźmin (serial tv), współpraca produkcyjna, reż. M. Brodzki

2001 - Wiedźmin, współpraca produkcyjna, reż. M. Brodzki

2001 - Boże Skrawki, asystent kierownika produkcji, reż. J. Bogajewicz

2000 - Proof of Life, production coordinator (ekipa polska), reż. T. Hackford

1999 - Pan Tadeusz, asystent kierownika produkcji, reż. A. Wajda

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Kochaj i tańcz
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy