Reklama

Reklama

"Klucz do koszmaru": TWÓRCY FILMU

IAIN SOFTLEY (Reżyser/Producent)

Od wielu lat swoimi produkcjami stara się przenieść widzów w nieznane im obszary, zaczynając od prehistorii grupy The Beatles, aż do uczuciowej polityki post-wiktoriańskiej Europy.

Ostatnia z jego produkcji, obraz Universal Pictures’ “K-PAX” (2001), została znakomicie przyjęta przez widzów i krytykę, a to między innymi dzięki świetnym kreacjom aktorskim Kevina Spacey i Jeffa Bridgesa. Wyjątkowy talent Softley’a w przenoszeniu pisanego słowa na ekran dał się wyczuć już w trakcie produkcji filmu “Miłość i śmierć w Wenecji” /The Wings of the Dove/ z 1997 roku, adaptacji dziewiętnastowiecznej prozy Henry’ego Jamesa. W filmie zagrali Helena Bonham Carter, Linus Roache i Alison Elliott. Obraz ten był jednym z najlepiej ocenianych filmów sezonu, był nominowany w czterech kategoriach do Nagrody Akademii®, a grającej w nim jedną z głównych ról aktorce – Helenie Bonham Carter przyniósł nagrody prestiżowych gremiów, m.in. Critics Circle, Boston Society of Film Critics, Toronto Film Critics Association oraz London Film Critics Circle.

Reklama

Urodzony i wychowany w Zachodnim Londynie Softley, wcześnie zainteresował się malarstwem, fotografią i muzyką. Zaczął zatem studiować literaturę na Cambridge University, gdzie również podjął swoje pierwsze próby reżyserskie w ramach lokalnych produkcji teatralnych.

Po ukończeniu studiów w 1979 roku, zaczął zajmować się reżyserowaniem profesjonalnie – podjął współpracę z Granada Television i BBC, kręcąc filmy reklamowe, wideoklipy, filmy dokumentalne i krótkometrażowe filmy obyczajowe. W 1986 roku zrezygnował z pracy w BBC, koncentrując swoją uwagę na pisaniu scenariuszy i reżyserując niezależne projekty. Za jeden z nich – film dokumentalny, w 1991 roku otrzymał Gold Hugo Award na Festiwalu Filmowym w Chicago.

Debiutem fabularnym Softley’a był wysoko oceniony przez krytyków film „Backbeat” (1993), opowiadający historię początków zespołu The Beatles oraz miłosnego trójkąta, który powstał pomiędzy Johnem Lennonem (Ian Hart), basistą, piątym członkiem zespołu, Stuartem Sutcliffem (Stephen Dorff) i niemiecką fotografką Astrid Kirchherr (Sheryl Lee). Nieco później (1995) powstał ambitny thriller „Hachers”, opowiadający historię anarchizującej grupy młodych hackerów, z udziałem Johnny’ego Lee Millera, Fishera Stevensa, Lorraine Bracco oraz Angeliny Jolie i Matthew Lillarda (po raz pierwszy w swoich większych rolach).

EHREN KRUGER (Scenariusz)

Wychowany w Alexandrii w stanie Virginia, Kruger uczęszczał do New York University’s Tisch School of the Arts. W 1996 roku otrzymał prestiżowe wyróżnienie przyznawane przez Academy of Motion Picture Arts & Sciences, Nicholl Fellowship—za scenariusz “Arlington Road”. Trzy lata później trzymający w napięciu thriller “Arlington Road” stał się dużym przebojem, a zagrali w nim Jeff Bridges, Tim Robbins i Joan Cusack. Reżyserem obrazu był Mark Pellington.

W stosunkowo niedługim czasie zyskał sobie miano jednego z najbardziej twórczych i wziętych scenarzystów młodego pokolenia. Kruger jest autorem scenariuszy do kilku projektów filmowych, które wejdą w niedługim czasie na ekrany, w tym między innymi: “Braci Grimm” /The Brothers Grimm/, z udziałem Matta Damona i Heatha Ledgera, w reżyserii Terry’ego Gilliama (premiera planowana jesieną tego roku), “Talizmanu” /The Talisman/, filmowej adaptacji powieści Stephena Kinga i Petera Strauba; horroru “Krew i czekolada” /Blood and Chocolate/, nakręconego na podstawie książki Annette Curtis Klause oraz filmu science fiction z gatunku fantasy “John Carter of Mars”, na podstawie książki Edgara Rice’a Burroughs.

Wcześniej napisał scenariusz do pierwszej części “Ringu”, w reżyserii Gore’a Verbinskiego, filmu, który niespodziewanie okazał się wielkim sukcesem 2002 roku, a także jego kontynuacji „Ring 2” w reżyserii Hideo Nakaty. W obu częściach zagrała Naomi Watts, a filmy stały się niezwykle popularnymi produkcjami sygnowanymi przez DreamWorks Pictures.

W dorobku Krugera są również takie tytuły jak: przebojowa trzecia część horrou “Krzyk” /Scream 3/, w reżyserii Wesa Cravena, z udziałem Neve Campbell, Davida Arquette’a i Courtney Cox; wyreżyserowany przez Johna Frankenheimera thriller akcji “Uwikłany” /Reindeer Games/, z udziałem Bena Afflecka, Gary’ego Sinise i Charlize Theron; a także thriller science fiction “Impostor”, w reżyserii Gary’ego Fledera, z Garym Sinise w roli głównej.

Kruger na stałe mieszka w San Francisco.

DANIEL BOBKER (Producent)

Kilka razy wcześniej miał okazję współpracować przy tworzeniu projektów filmowych ze scenarzystą Ehrenem Krugerem, w tym między innymi przy wchodzącej niedługo na ekrany produkcji „Bracia Grimm” /The Brothers Grimm/, w reżyserii Terry’ego Gilliama, z udziałem Matta Damona, Heatha Ledgera i Monici Bellucci; a także filmowej adaptacji powieści Annette Curtis Klause „Krew i czekolada” /Blood and Chocolate/, z udziałem Agnes Bruckner dla Lakeshore Entertainment. Wspólnym przedsięwzięciem jest również prezentowany właśnie „Klucz do koszmaru” /The Skeleton Key/.

Bobker zaczynał swoją karierę w wydawnictwach książkowych, gdzie nawiązał kontakty z wieloma pisarzami nowojorskimi i londyńskimi. Kontakty te zaowocowały później dostępem do ciekawych materiałów na scenariusze filmowe. Bobker pracował później dla wielu dużych domów wydawniczych, w tym Farrar, Straus& Giroux oraz HarperCollins, gdzie zapoznawał się z ciekawymi tytułami nie tylko dla dorosłych, ale również dla dzieci, m.in. ulubioną pozycją najmłodszych autorstwa Williama Steiga „Shrek!” oraz poezją nagrodzonego Noblem artysty Seamusa Heaney’a z tomiku „Collected Poems”.

MICHAEL SHAMBERG (Producent)

Wraz z Stacey Sher prowadzą firmę producencką Double Feature Films. Shamberg ma w swoim dorobku między innymi takie tytuły wielkiego ekranu jak: nominowany do Oscara® film “Erin Brockovich”, „Wielki chłód” /The Big Chill/ oraz „Pulp Fiction”. Na początku tego roku Shamberg i Sher wprowadzili na ekrany kin swoją produkcję “Be Cool”, sequel niezwykle popularnej komedii „Dorwać małego” /Get Shorty/. Obecnie pracują nad nowym projektem filmowym “Freedom Writers”, z udziałem Hilary Swank, na podstawie scenariusza i w reżyserii Richarda LaGravenese. Shamberg w charakterze producenta wykonawczego pracuje przy “Reno 911” dla kanału komediowego Comedy Central.

W 2004 roku, Shamberg wyprodukował przebojową komedię “Nadchodzi Polly” /Along Came Polly/, z Benem Stillerem i Jennifer Aniston, jak również „Powrót do Garden State” /Garden State/, z Natalie Portman i Zachem Braffem.

2003 to z kolei produkcja dobrze przyjętego przez krytykę obrazu “Camp”, na podstawie scenariusza i w reżyserii Todda Graffa.

W filmografii Shamberga są również takie tytuły jak: “Co z oczu, to z serca” /Out of Sight/, “Orbitowanie bez cukru” /Reality Bites/, “8 Sekund” /Eight Seconds/, “Dorwać małego” /Get Shorty/, “Sunset Park”, ”Lemur zwany Rollo” /Fierce Creatures/, “Matilda”, „Feeling Minnesota”, “Gattaca – szok przyszłości” /Gattaca/, “Pełnia życia” /Living Out Loud/, “Człowiek z księżyca” /Man on the Moon/, „Tajemnicza zbrodnia” /The Caveman’s Valentine/, „Super zioło” /How High/ oraz „Rybka zwana Wandą” /A Fish Called Wanda/.

STACEY SHER (Producent)

Jest współwłaścicielką, razem z Michaelem Shambergiem firmy producenckiej Double Feature Films. Sher ma w swoim dorobku między innymi takie tytuły wielkiego ekranu jak: nominowany do Oscara® film “Erin Brockovich” oraz „Pulp Fiction”. Na początku tego roku Sher i Shamberg wprowadzili na ekrany kin swoją produkcję “Be Cool”, sequel niezwykle popularnej komedii „Dorwać małego” /Get Shorty/. Obecnie pracują nad nowym projektem filmowym “Freedom Writers”, z udziałem Hilary Swank, na podstawie scenariusza i w reżyserii Richarda LaGravenese. Sher w charakterze producenta wykonawczego pracuje przy “Reno 911” dla kanału komediowego Comedy Central.

W 2004 roku, Sher wyprodukowała przebojową komedię “Nadchodzi Polly” /Along Came Polly/, z Benem Stillerem i Jennifer Aniston, jak również „Powrót do Garden State” /Garden State/, z Natalie Portman i Zachem Braffem.

2003 to z kolei produkcja dobrze przyjętego przez krytykę obrazu “Camp”, na podstawie scenariusza i w reżyserii Todda Graffa.

Filmografia Sher to również: “Co z oczu, to z serca” /Out of Sight/, “Orbitowanie bez cukru” /Reality Bites/, “Dorwać małego” /Get Shorty/, “Człowiek z księżyca” /Man on the Moon/, “Gattaca – szok przyszłości” /Gattaca/, “Pełnia życia” /Living Out Loud/, „Super zioło” /How High/, „Feeling Minnesota” oraz „Tajemnicza zbrodnia” /The Caveman’s Valentine/.

CLAYTON TOWNSEND (Producent wykonawczy)

Jest jednym z najbardziej szanowanych i wziętych nazwisk przemysłu filmowego.

Oprócz prezentowanego Państwu “Klucza do koszmaru” /The Skeleton Key/, Townsend wyprodukował ostatnio komedię “The 40-Year-Old Virgin”, ze Stevem Carellem i Catherine Keener.

Ma na swoim koncie między innymi takie produkcje jak: wyreżyserowany przez Joela Schumachera “Bad Company”, z udziałem Anthony’ego Hopkinsa i Chrisa Rocka; komedię “Wielki podryw” /Heartbreakers/, z Sigourney Weaver, Jennifer Love Hewitt i Genem Hackmanem. Od wielu lat Townsed współpracuje z reżyserem Oliverem Stonem. Rezultatem tej współpracy są takie tytuły jak: „Męska gra” /Any Given Sunday/, “Talk Radio”, “Urodzony 4 lipca” /Born of the Fourth of July/, “The Doors”, “JFK”, “Między niebem a ziemią” /Heaven & Earth/; “Urodzeni mordercy” /Natural Born Killers/, „Nixon” i „Droga przez piekło” /U Turn/.

W swojej filmografii Townsend ma również takie tytuły jak: “The Blackout”; „Where’s Marlowe?”, w reżyserii Daniela Pyne’a, telewizyjny obraz „Homeland Security”, a także „Orły Temidy” /Legal Eagles”, “A New Life”, “Trzech mężczyzn i dziecko” /Three Men and a Baby/, “Swój chłopak” /Homeboy/ oraz “Drabina Jakubowa” /Jacob’s Ladder/.

DAN MINDEL (Zdjęcia)

Nnakręcił ostatnio komedię Matta Damona/Grega Kinneara “Skazani na siebie” /Stuck on You/, w reżyserii braci Farrelly, a także przebój wytwórni Universal - thiller “Tożsamość Bourne’a” /The Bourne Identity/, również z udziałem Matta Damona. Od dłuższego czasu Mindel jako operator współpracuje z reżyserami Tonym i Ridleyem Scottami.

Pracował z nimi przy filmach: “Zawód: szpieg” /Spy Game/, “Wróg publiczny” /Enemy of the State/, “Karmazynowy przypływ” /Crimson Tide/ oraz „Fan” / The Fan/ (wspólnie z Tonym) oraz „Sztorm” /White Squall/ i „G.I. Jane” (wspólnie z Ridleyem).

Mindel ma w swojej filmografii również takie tytuły jak: “Kowboj z Shanghaju” /Shanghai Noon/, „Killer Pink” i „Piasek” /Sand/. Na małym ekranie pracował przy filmach “Niebezpieczny umysł” /Dangerous Minds/ i „Pamiętniek Czerwonego Pantofelka” /Red Shoes Diaries/. Jest autorem zdjęć do dokumentalnego obrazu BBC “Paso Horse”. W swojej karierze nakręcił wiele filmów reklamowych, krótkometrażowych i wideoklipów.

JOHN BEARD (Scenografia)

Pracował ostatnio przy realizacji produkcji przygodowego filmu dla dzieci “Thunderbirds” oraz wyreżyserowanej przez Stephena Woolley’a filmowej kronice współzałożyciela zespołu The Rolling Stones, pt. „Stoned”. Przed nakręceniem “Klucza do koszmaru” Beard miał wcześniej okazję współpracować z reżyserem Iainem Softley’em przy jego filmach „K-PAX”, z udziałem Kevina Spacey i Jeffa Bridgesa, “Miłość i śmierć w Wenecji” /The Wings of the Dove/ oraz “Hackers”.

John Beard jest jednym z najwybitniejszych scenografów brytyjskich. Współtworzył filmy: „Bad Timing”, „Unsuitable Job for a Woman”, „Eureka”, „Brazil”. Pierwszym filmem, w którym wystąpił w roli scenografa był „Absolute Beginners”. Kolejne filmy to: „Siesta”, „Ostatnie kuszenie Chrystusa” Martina Scorsese, „The Browning Version” Mike’a Figgisa, “Splitting Heirs”; “Mapa ludzkiego serca” /Map of the Human Heart/ Vincenta Warda; “Eryk Wiking” /Erik the Viking/, w reżyserii Terry’ego Jonesa; oraz nagrodzony Oscarem® krótkometrażowy obraz „Franz Kafka’s It’s a Wonderful Life”.

Oprócz pracy przy filmach fabularnych, Beard jest scenografem na potrzeby przemysłu muzycznego i wideoklipów. Współpracował w tym zakresie między innymi z takimi reżyserami jak Steve Barron, David Fincher, Neil Jordan i Julien Temple dla artystów: Davida Bowie, The Rolling Stones i U2. Przed podjęciem pracy w przemyśle rozrywkowym Beard studiował projektowanie wnętrz w Kingston Art School w Londynie.

LOUISE FROGLEY (Kostiumy)

Od ponad dwudziestu lat współpracuje przy produkcjach dużego i małego ekranu. Ma w swoim dorobku między innymi projekty kostiumów do filmów: Francisa Lawrence’a “Constantine”; Tony’ego Scotta “Człowiek w ogniu” /Man on Fire/ oraz „Zawód: szpieg” /Spy Game/; a także produkcji telewizyjnej stacji HBO „Live From Bahgdad”; „Porzucona” /Abandon/ Stephena Gaghana; oraz filmach Stevena Soderbergha „Angol” /The Limey/ i „Traffic”. Ostatni z wymienionych filmów przyniósł jej w 2001 roku nominację do nagrody CDG.

Frogley ma na swoim koncie imponującą liczbę tytułów wielkiego ekranu, a w tym: “Stygmaty” /Stigmata/, “U.S. Marshals”, “Speed 2: wyścig z czasem” /Speed 2/, “Krytyczna decyzja” /Executive Decision, “Pie in the Sky”, “The Cure”, “The War of the Buttons”, “Piromani” /Wilder Napalm/, “Warlock”, “Związek przeszczepionych serc” /Heart Condition/, “ Trzech mężczyzn i mała dama” /Three Men and a Little Lady/, “Breaking In”, “Bull Durham”, “Defense of the Realm”, “Mona Lisa” oraz „Inne miejsce” /Another Time, Another Place/. Jej pierwszym większym zleceniem było asystowanie kostiumologowi nagrodzonego Oscarem® filmu Hugh Hudsona „Rydwany ognia” /Chariots of Fire/.

Frogley rozpoczynała swoją karierę w Londynie i Paryżu jako kostiumolog i dekoratorka planu, pracując dla firm reklamowych, w tym między innymi RSA. W tym czasie z firmami tymi współpracowali również młodzi filmowcy Ridley Scott, Tony Scott, Adrian Lyne i Hugh Hudson— z których wszyscy trafili z czasem do filmu fabularnego.

Najnowszy projekt Frogley to produkcja Stephena Gaghana “Syriana” dla Warner Bros. Pictures i Section Eight Films.

EDWARD SHEARMUR (Muzyka)

Skomponował muzykę do długiej listy tytułów filmowych i telewizyjnych. Jego muzyczna filmografia wzbogaciła się w ostatnim czasie o takie tytuły jak: sequel przebojowej komedii akcji z Sandrą Bullock “Miss Agent 2” /Miss Congeniality 2: Armed and Fabulous/; a także intrygujący niezależny projekt “Nine Lives”; film science fiction w konwencji fantasy “Sky Kapitan i świat jutra” /Sky Captain and the World of Tomorrow/, z udziałem Judea Law i Gwyneth Paltrow; a także romantyczną komedię “Wimbledon” (z Kirsten Dunst i Paulem Bettany), “Pozew o miłość” /Laws of Attraction/ (z Piercem Brosnanem i Julianne Moore) oraz “Wygraj randkę” /Win a Date with Tad Hamilton!/ (z Kate Bosworth, Topher Grace i Joshem Duhamelem). Skomponowana przez Sheamura muzyka do filmu “Aniołki Charliego: Zawrotna Szybkość” /Charlie’s Angels: Full Throttle/ przyniosła mu nagrodę BMI - Film Music Award.

Ten niezwykle płody kompozytor na przestrzeni ostatniej dekady skomponował tematy muzyczne do wielu filmów, w tym między innymi komedii “Johnny English” Petera Howitta, a także “The Sweetest Thing” Rogera Kumble’a, “K-PAX” Iaina Softley’a, „Hrabiego Monte Cristo” /The Count of Monte Cristo/, filmów „The Brightness You Keep”, „Miss Agent” /Miss Congeniality/, „Aniołków Charliego” /Charlie’s Angels/, „Reign of Fire” i „Whatever It Takes”. Jego wcześniejsza filmografia to także tytuły: „Na pierwszy rzut oka” /Things You Can Tell Just By Looking At Her/ z udziałem Glenn Close, Cameron Diaz i Holly Hunter, „Diamentowa afera” /Blue Streak/ z Martinem Lawrencem, „Jakub kłamca” /Jakob the Liar/, w którym zagrał Robin Williams, „Szkoła uwodzenia” /Cruel Intentions/, „The Governess”, „The Very Thought of You”, „Girls’ Night”, „Remember Me?” Nicka Hurrana, „The Leading Man”, „Demon Knight”, a także produkcje HBO’s „Jądro ciemności” /Heart of Darkness/ i „Shot Through the Heart". Temat muzyczny skomponowany do filmu „Cementowy ogród” /The Cement Garden/, który zdobył nagrodę na Festiwalu Filmowym w Cannes (1991) zapoczątkował karierę Sheamura w przemyśle filmowym.

Przełomowym etapem w karierze Sheamura był znakomicie przyjęty przez krytykę obraz Iaina Softleya „Miłość i śmierć w Wenecji” /The Wings of the Dove/. Kompozycje do tego oscarowego® kandydata powstały w niewiarygodnym czasie dwóch tygodni i okazały się prawdziwym przebojem w kategorii muzyki filmowej 1997 roku.

Michael Sheamur otrzymał gruntowne, klasyczne wykształcenie muzyczne. Po ukończeniu nauki sam przez pięć lat dawał lekcje muzyki w prestiżowych szkołach Eton i Royal College of Music. W 1995 i 1996 roku wystąpił w charakterze kierownika muzycznego w czasie tournee 'Unplugged' dwóch byłych członków zespołu Led Zeppelin - Jimmy’ego Page’a i Roberta Planta. Rolę tę pełnił również w czasie rejestrowania materiału muzycznego artystów na płytę "No Quarter." Swoje umiejętności i doświadczenie kierownika muzycznego wykorzystał także współpracując z artystami - Annie Lennox, Pink Floyd, Marianne Faithfull, Echo and The Bunnymen oraz Bryanem Adamsem.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Klucz do koszmaru

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL