Reklama

Reklama

"Klątwa skorpiona": TWÓRCY FILMU

WOODY ALLEN (reżyser, scenarzysta, aktor)

Filmografia:

„What’s New Pussycat?” 1965: autor scenariusza, aktor

„What’s Up, Tiger Lilly?” 1966: współautor scenariusza, aktor

„Casino Royale” 1967: aktor

„Bierz forsę i w nogi” 1969: reżyser, współautor scenariusza, aktor

„Bananowy czubek” 1971: reżyser, współautor scenariusza, aktor

„Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o seksie, ale boicie się zapytać”

1972: reżyser, autor scenariusza, aktor

Reklama

„Zagraj to jeszcze raz, Sam” 1972: autor scenariusza, aktor

„Śpioch” 1973: reżyser, współautor scenariusza, aktor

„Miłość i śmierć” 1975: reżyser, współautor scenariusza, aktor

„Figurant” 1976: aktor

„Annie Hall” 1977: reżyser, współautor scenariusza, aktor

Oscar w kategorii najlepszy reżyser

Oscar w kategorii najlepszy film

Oscar w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy aktor

„Wnętrza” 1978: reżyser, autor scenariusza

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy reżyser

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny

„Manhattan” 1979: reżyser, współautor scenariusza, aktor

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny

„Wspomnienia z gwiezdnego pyłu” 1980: reżyser, autor scenariusza, aktor

„A Midsummer Night’s Sex Comedy” 1982: reżyser, autor scenariusza, aktor

„Zelig” 1983: reżyser, autor scenariusza, aktor

„Danny Rose z Broadwayu” 1984: reżyser, autor scenariusza, aktor

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy reżyser

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny

„Purpurowa róża z Kairu” 1985: reżyser, autor scenariusza

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny

„Hannah i jej siostry” 1986: reżyser, autor scenariusza, aktor

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy reżyser

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy film

Oscar w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny

„Złote czasy radia” 1987: reżyser, autor scenariusza

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny

„Wrzesień” 1987: reżyser, autor scenariusza

„Another Woman” 1988: reżyser, autor scenariusza

„New York Stories” 1989: reżyser, autor scenariusza, aktor

„Zbrodnie i wykroczenia” 1990: reżyser, autor scenariusza, aktor

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy reżyser

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny

„Alicja” 1990: reżyser, autor scenariusza

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny

„Scenes From a Mall” 1991: aktor

„Cienie we mgle” 1992: reżyser, autor scenariusza, aktor

„Mężowie i żony” 1992: reżyser, autor scenariusza, aktor

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny

„Tajemnica morderstwa na Manhattanie” 1993: reżyser, współautor scenariusza, aktor

„Strzały na Broadway'u” 1994: reżyser, współautor scenariusza

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy reżyser

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny

„Don’t Drink the Water” 1994: reżyser, autor scenariusza, aktor

„Jej wysokość Afrodyta” 1995: reżyser, autor scenariusza, aktor

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny

„Słoneczni chłopcy” 1995: aktor

„Wszyscy mówią kocham cię” 1996: reżyser, autor scenariusza, aktor

„Przejrzeć Harry’ego” 1997: reżyser, autor scenariusza, aktor

nominacja do Oscara w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny

„Celebrity” 1998: reżyser, autor scenariusza

„AntZ” 1998: aktor

„The Imposters” 1999: aktor

„Człowiek firmy” 1999: aktor

„Słodki drań” 1999: reżyser, autor scenariusza

„Picking Up the Pieces” 1999: aktor

„Drobne cwaniaczki” 2000: reżyser, autor scenariusza, aktor

„Klątwa Skorpiona” 2001: reżyser, autor scenariusza, aktor

Łączna liczba nagród i nominacji przyznanych przez Amerykańską Akademię Filmową

6 nominacji w kategorii najlepszy reżyser

Oscar za „Annie Hall”

13 nominacji w kategorii najlepszy scenariusz oryginalny

Oscar za „Annie Hall” oraz „Hannah i jej siostry”

1 nominacja w kategorii najlepszy aktor

2 nominacje w kategorii najlepszy film

Oscar za „Annie Hall”

LETTY ARONSON (producentka) ostatnio pracowała jako współproducent wykonawczy przy filmie Woody Allena „Drobne cwaniaczki”. Już wcześniej zajmowała jednak produkcją obrazów tego twórcy. Była współproducentem wykonawczym takich jego projektów jak „Don’t Drink the Water”, komedii „Strzały na Broadway'u”, która siedmiokrotnie nominowana była do Oscara i zdobyła nagrodę Akademii w kategorii najlepsza aktorka drugoplanowa (Dianne Wiest), „Jej wysokość Afrodyta”, za który Mira Sorvino otrzymała Oscara, musicalu „Wszyscy mówią kocham cię”, „Słodki drań”, „Celebrity” oraz „Przejrzeć Harry’ego”.

Pracowała też przy „Hiszpańskim więźniu” w reżyserii nagrodzonego Pulitzerem Davida Mameta , „Into My Heart” Seana Smitha i Anthony’ego Starka oraz przy „Women Talking Dirty” z Heleną Bonham Carter.

Ponadto, brała udział w realizacji takich projektów jak off-Brodway'owski musical „Dinah Was”, o legendzie bluesa Dinah Washingtonie, „The Story of A Bad Boy”, do którego scenariusz napisał i który wyreżyserował ceniony dramatopisarz Tom Donaghy, „Just Looking” Jasona Alexandra oraz komedii „Sunburn” w reżyserii Nelsona Hume, która wyświetlana była podczas Galway Film Festival i Toronto International Film Festival w roku 1999.

Pracowała także nad produkcjami telewizyjnymi, między innymi nad „Saturday Night Live” i „The Robert Klein Comedy Hour”. W teatrze Aronson udzielała się jako asystent producenta przy „Death Defying Acts”.

HELEN ROBIN (współproducentka) zaczęła karierę w filmie jako asystent producenta przy „Wspomnieniach gwiezdnego pyłu” Woody Allena. Pełniła też rozmaite funkcje przy realizacji kolejnych osiemnastu produkcji tego reżysera.

Była współproducentem takich obrazów jak „Alice”, „Cienie we mgle”, „Mężowie i żony”, „Tajemnica morderstwa na Manhattanie”, „Strzały na Broadway'u”, „Jej wysokość Afrodyta” i „Wszyscy mówią kocham cię”. Następnie opuściła na jakiś czas ekipę współpracowników Allena. Angażowała się wtedy między innymi w realizację miniserialu "The Temptations" dla Hallmark Television i NBC.

Po trwającej trzy lata przerwie, powróciła do ekipy Woody Allena i pracowała z nią nad filmem „Drobne cwaniaczki”.

STEPHEN TENENBAUM (producent wykonawczy) ukończył Uniwersytet Nowojorski, zdobywając stopień naukowy w dziedzinie księgowości. Karierę w show businessie rozpoczął od pracy dla takich gwiazd sceny rozrywkowej jak Beatlesi, Jimi Hendrix, Barbara Streisand, Bruce Springsteen, Percy Faith, the Platters, Nat King Cole, Mario Lanza, Gilda Radner, Robin Williams i wielu innych.

Tenenbaum zdecydował się jednak także spróbować swoich sił w świecie produkcji filmowych i działalności menedżerskiej. Jest współudziałowcem firmy Morra, Brezner, Steinberg & Tenenbaum Entertainment, Inc. (w skrócie MBST). Klientami firmy są takie gwiazdy jak Woody Allen, Billy Crystal, Robin Williams i Alain Boubil (twórca „Nędzników” oraz „Miss Saigon”). MBST zajmuje się też produkcją filmów, między innymi „Good Morning, Vietnam”, „Arthur” i „Wyrzuć mamę z pędzącego pociągu”.

ZHAO FEI (autor zdjęć)zanim zadebiutował w USA, był już cenionym operatorem w swoim rodzinnym kraju – Chinach. Pierwszym filmem, jaki zrealizował w Stanach był „Słodki drań” Woody Allena. Z tym samym reżyserem pracował później przy „Drobnych cwaniaczkach”.

Urodzony w Xian, ukończył szkołę filmową w Pekinie, gdzie studiował wraz ze słynnym chińskim twórcą filmowym, Zhangiem Yimou i ostatecznie uznany został za czołowego artystę „nowej fali” w chińskim kinie. Za zdjęcia do wybitnego, cieszącego się ogromnym uznaniem krytyki obrazu Zhanga Yimou „Zawieście czerwone latarnie”, uhonorowany został nagrodą dla najlepszego autora zdjęć podczas wielu międzynarodowych festiwali, również w USA.

Jego niepowtarzalny styl oraz wrażliwość wizualną daje się wyczuć także w filmach Tian Zhuangzhuanga „The Horse Thief”, „Li Lianying: The Imperial Eunuch” oraz Huanga Jianxina „Samsara” i „The Emperor and the Assassin”.

SANTO LOQUASTO (scenograf) za swoją pracę przy filmach Woody Allena nominowany był do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w dwóch kategoriach. Otrzymał bowiem Oscara jako autor kostiumów do obrazu „Zelig”, a także nominację do tej nagrody za scenografię do „Złotych czasów radia” i „Strzałów na Broadway'u”. Łącznie, pracował z Allenem przy ponad dwudziestu produkcjach, w tym ostatnio przy „Drobnych cwaniaczkach”.

Loquasto zajmował się także tworzeniem scenografii do spektakli teatralnych. Za swoją pracę dla scen nowojorskich otrzymał nagrodę Tony oraz Drama Desk Award jako autor dekoracji do spektaklu „Cafe Crown” i jako twórca kostiumów do „The Cherry Orchard” oraz „Grand Hotel”. Nominację do nagrody Tony dostał także za stworzenie dekoracji do sztuk „That Championship Season”, „What the Wine Sellers Buy”, „The Cherry Orchard”, „American Buffalo” i „The Suicide”, a także za kostiumy do „Ragtime” i „Fosse”.

Pracował też z wieloma najsłynniejszymi tancerzami i grupami tanecznymi z całego świata, między innymi z Markiem Morrisem, Jerome Robbinsem, Glenem Tetley’em, Helgi Tomassonem, Agnes de Mille, Jamesem Kudelka, Michałem Barysznikowem, Daną Reitz, Paulą Taylor i Twylą Tharp.

SUZANNE McCABE (projektantka kostiumów) ostatnio zajmowała się tworzeniem kostiumów do „Drobnych cwaniaczków” Woody Allena. Już wcześniej pracowała jednak z tym reżyserem przy takich produkcjach jak „Wszyscy mówią kocham cię”, „Strzały na Broadway'u” oraz "Tajemnica morderstwa na Manhattanie".

Jest także autorką kostiumów do „When It’s Over”. Wcześniej, jako asystent kostiumologa uczestniczyła w realizacji takich przedsięwzięć, jak między innymi: „Szklana pułapka 3”, „Ich własna liga” i telewizyjna produkcja „Path to Paradise: The Untold Story of the World Trade Center Bombing”.

ALISA LEPSELTER (montażystka) pracowała już wcześniej z Woody Allenem przy jego komedii „Drobne cwaniaczki” oraz cieszącym się dużym uznaniem krytyki „Słodkim draniu”.

Zaczęła karierę zawodową jako stażystka przy filmie „Dzika namiętność” Jonathana Demme'a. Jako asystent montażysty pracowała dla tak uznanych reżyserów jak Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Volker Schlondorff, Herbert Ross, Peter Yates i Nora Ephron.

Popularność w branży zdobyła jako autorka montażu do filmu „Rozmawiając, obmawiając...” Nicole Holofcener.

JULIET TAYLOR (casting) ukończyła Smith College w 1967 roku, po czym dołączyła do zespołu Davida Merricka, w którym pozostała do wiosny 1968 roku. W tym czasie pracowała jako asystentka Marion Dougherty, która założyła w Nowym Jorku agencję aktorską. W 1973 roku, kiedy Dougherty zajęła się już produkcją filmów, Taylor prowadziła Marion Dougherty Assotiates. W 1977 roku podjęła pracę w Paramount Pictures, gdzie zajmowała wysokie stanowisko osoby odpowiedzialnej za sprawy związane z prowadzeniem castingów. Rok później porzuciła to zajęcie, by pracować niezależnie.

Od tamtej pory Taylor współpracowała z tak słynnymi reżyserami jak Mike Nichols, Steven Spielberg, Woody Allen, Roland Joffe, Louis Malle, Martin Scorsese, Alan Parker, John Schlesinger, Stephen Frears, Nora Ephron, Neil Jordan i Martin Brest. Jej współpraca z Allenem zaczęła się jeszcze w roku 1975, podczas realizacji filmu „Miłość i śmierć”. Potem pracowała dla tego reżysera przy takich produkcjach jak między innymi „Celebrity”, „Wszyscy mówią kocham cię”, „Słodki drań” i „Drobne cwaniaczki”.

Wśród pozostałych obrazów, w realizacji których brała udział, należy wymienić „Listę Schindlera”, „Klatkę dla ptaków”, „Barwy kampanii” i „Prochy Angeli”.

LAURA ROSENTHAL (casting) pracę przy castingach zaczęła w roku 1994. Współpracowała z tak słynnymi twórcami jak Jim Jarmusch, Edward Burns, Todd Haynes, czy Harold Ramis.

Spośród filmów do których ostatnio kompletowała obsadę, wymienić trzeba „Syna Jezusa” Alison MacLean, „Czarną kawalerię” Gregora Jordana, „The Guru” Daisy Meyer i „People I Know” Dana Algranta z Alem Pacino. Współpracowała z Juliet Taylor przy filmach Woody Allena „Drobne cwaniaczki”, „Słodki drań” oraz „Celebrity”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Klątwa skorpiona

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy