"Kinsey": AKTORZY
LIAM NEESON (Alfred Kinsey)
Nominowany do nagrody Akademii stał się jednym z czołowych współczesnych aktorów międzynarodowych.
W marcu 2002 roku, Liam Neeson powrócił na deski Broadwayu, aby zagrać u boku Laury Linney w dramacie Arthura Millera The Crucible w Virgin Theater. Kreacja Neesona jako Johna Proctora przyniosła mu w 2002 roku nominację do nagrody Tony. Obecnie aktor jest w trakcie zdjęć do filmu Kinsey, w którym gra profesora Alfreda Kinseya (autora słynnych raportów dotyczących płci w latach 1940/50). W filmie wystąpi także Laura Linney, a wyreżyseruje go Bill Condon, który jest także autorem scenariusza.
W 2002 roku, Neeson wystąpił w filmie Martina Scorsese Gangi Nowego Jorku (Gangs of New York) z Leonardo DiCaprio i Danielem Day-Lewisem. Wystąpił także u boku Harrisona Forda w filmie opowiadającym o tragedii rosyjskiej atomowej łodzi podwodnej K-19: The Widowmaker, w reżyserii Kathryn Bigelow.
W 2000 roku, aktor wystąpił w Gun Shy, czarnej komedii z Sandrą Bullock. Liam zagrał pracownika Agencji ds. Zwalczania Narkotyków, który wkrótce ma przejść na emeryturę, ale musi zająć się jeszcze ostatnią trudną sprawą. W 1999 roku, Liam zagrał w przeboju kasowym Gwiezdne wojny: Mroczne widmo (Star Wars: Episode I - The Phantom Menace) - rola Qui-Gon Jinna, mistrza wojowników Jedi, który przekazuje swoją wiedzę Obi-Wan Kenobiemu oraz młodemu Anakinowi Skywalkerowi. Tego samego roku wystąpił w The Haunting, opowieści o nawiedzonym domu w Nowej Anglii, w którym grupa ludzi walczy o przetrwanie. Film został wyreżyserowany przez Jana de Bonta, a wystąpiły w nim także Catherine Zeta-Jones oraz Lili Taylor.
W 1998 roku, wystąpił w kinowej adaptacji powieści Victora Hugo Nędznicy (Les Misérables) w roli Jeana Valjeana z Umą Thurman i Claire Danes. Także tego roku, Neeson zagrał Oscara Wilde w nowej sztuce Davida Hare new play The Judas Kiss, która miała premierę na londyńskim West End 19 marca, a na Broadwayu 29 kwietnia.
W 1996 roku, Neeson zagrał w tytułowej roli w filmie Neila Jordana Michael Collins, za którą otrzymał nagrodę dla Najlepszego Aktora na festiwalu filmowym w Wenecji, nominację do Złotego Globu i prestiżową londyńską nagrodę Evening Standard dla Najlepszego aktora. Film został uhonorowany Złotym Lwem w Wenecji. Przez dziesięciolecia filmowcy, tacy jak legendarny John Huston czy Robert Redford pracowali nad przeniesieniem historii życia irlandzkiego bohatera na duży ekran. Żadna z tych prób nie powiodła się dopóki Neil Jordan i Liam Neeson nie rozpoczęli pracy z producentem Davidem Geffenem. Film zdobył olbrzymie uznanie na całym świecie, a w Europie pobił rekordy oglądalności.
Urodzony w Irlandii aktor rozpoczynał karierę jako nauczyciel. Ukończył Queens College w Belfaście, gdzie specjalizował się w fizyce, informatyce oraz matematyce. Rzucił naukę w 1976 roku i dołączył do zespołu teatralnego Lyric Players Theatre w Belfaście debiutując w The Risen People Josepha Plunketta. Po dwóch latach w Lyric Players został zaangażowany przez Abbey Theatre w Dublinie. Neeson pojawił się na festiwalu Abbey Theatre w produkcji Translations Briana Friela i produkcji Seana O'Caseya The Plough and the Stars dla Royal Exchange Theater - nagroda dla Najlepszego Aktora.
W 1980 roku, John Boorman zauważył aktora w roli Lennie'go w adaptacji powieści Johna Steinbecka Myszy i ludzie (Of Mice and Men) i obsadził go w epickiej sadze Excalibur. Po debiucie w filmie Excalibur, Neeson pojawił się w ponad 30 filmach demonstrując skalę swojego talentu. Jego dorobek obejmuje takie pozycje jak The Bounty w reżyserii Rogera Donaldsona z Melem Gibsonem i Anthony Hopkinsem; Lamb - nominacja do nagrody Evening Standard Drama za rolę księdza walczącego ze zwątpieniem w swoją wiarę; Duet for One Andreja Konczalowskiego z Julie Andrews; A Prayer for the Dying z Mickeyem Rourke i Bobem Hoskinsem; Misja (The Mission) Rolanda Joffe - rola jezuickiego księdza - z Robertwm De Niro i Jeremy Ironsem, Podejrzany (Suspect) Petera Yatesa z Cher w jednej z głównych ról; The Good Mother z Diane Keaton; Darkman w reżyserii Sama Raimi, dramat Davida Lelanda Crossing the Line na podstawie powieści Williama McIIvanneya. W 1992 roku zagrał nazistowskiego inżyniera w adaptacji bestsellera Susan Isaac Shining Through u boku Michaela Douglasa oraz policjanta oskarżonego o morderstwo w thrillerze erotycznym Under Suspicion.
Kolejne filmy z udziałem Neesona to kontrowersyjny obraz Mężowie i żony (Husbands and Wives) Woody Allena w Mią Farrow i Judy Davis w rolach głównych, Leap of Faith ze Stevem Martinem; Nell z Jodie Foster i Natashą Richardson w reżyserii Michaela Apteda; Before and After z Meryl Streep; oraz Rob Roy Michaela Cantona-Jonesa z Jessicą Lange w jednej z głównych ról.
Neeson zadebiutował na Broadwayu w 1993 roku w adaptacji dramatu Eugene O'Neilla z 1921 roku Anna Christie. W sztuce, która odniosła olbrzymi sukces, wystąpiła także Natasha Richardson, a Neeson został uhonorowany nominacją do nagrody Tony.
Pasja Neesona do klasyki jeszcze raz został doceniona przez krytyków w produkcji American Playhouse powieści Edith Wharton Ethan Frome. Neeson zagrał w tej tragicznej historii miłosnej rozgrywającej się na przełomie wieków w Nowej Anglii.
Także w 1993 roku, Neeson został nominowany do Oskara, Złotego Globu i BAFTA za rolę Oskara Schindlera w filmie Stevena Spielberga Lista Schindlera (Schindler's List). W 2000 roku otrzymał nagrodę OBE od Królowej za "zasługi dla dramatu."
LAURA LINNEY (Clara McMillen)
Niewiele współczesnych aktorek wywarło na Hollywood wrażenie tak duże, jak Linney otrzymała nominację do nagrody Akademii, jak również nominacje do nagród Gildii Aktorów Filmowych, Złotego Globu i Independent Spirit Award za rolę Sammy Prescott w filmie Kennetha Lonergana You Can Count On Me, w którym wystąpili także Matthew Broderick i Jon Tenney. Uhonorowano ją nagrodami dla najlepszej aktorki, przyznanymi przez Nowojorskie Koło Krytyków Filmowych i National Society of Film Critics.
Linney zagrała także u boku Kevina Spacey’a i Kate Winslet w filmie The Life of David Gale, wystąpiła w The Laramie Project, Przepowiednia z Richardem Gerem, wraz z Gillian Anderson w filmie The House of Mirth, w doskonale przyjętym The Truman Show, u boku Clinta Eastwooda w filmie Władza absolutna, w reżyserii Eastwooda, a także wraz z Richardem Gerem w thrillerze Primal Fear. Debiutowała na ekranie główną rolę w filmie akcji wytwórni Paramount, Kongo.
Widzowie pamiętają ją także z ról w filmach Lorenzo’s Oil, Dave, Searching for Bobby Fischer i A Simple Twist of Fate. Aktorka pracuje także dla telewizji, wystąpiła, między innymi, w telewizyjnym filmie Wild Iris. Wraz z Joanne Woodward zagrała w filmie Blind Spot, grała główną rolę w miniserialu PBS Tales of the City, do roli tej wróciła w kolejnym serialu zatytułowanym More Tales of the City z 1998 roku.
Linney jest absolwentką znanej szkoły Julliard, to doświadczona aktorka teatralna. Ostatnio występowała na Broadway’u wraz z Liamem Neesonem, grając w sztuce Arthura Millera The Crucible, za rolę tę otrzymała nominację do nagrody Tony. Wcześniej miłośnicy teatru mogli ją zobaczyć w sztuce Geralda Gutierreza Honour, w której grała wraz z Jane Alexander. Aktorka jest laureatką nagrody Theatre World Award, nominowano ją do nagrody Drama Desk (za rolę w sztuce Sight Unseen). Jej inne role teatralne to broadwayowskie inscenizacje sztuki Philipa Barry’ego Holiday, w której wystąpił również Tony Goldwyn, Six Degrees of Separation, The Seagull i Hedda Gabler. Za występ w tej ostatniej aktorka otrzymała w roku 1994 nagrodę Calloway Award.
CHRIS O’DONNELL (Warell Pomeroy)
Chris O’Donnell ukończył niedawno zdjęcia do filmu Arthura Allena Seidelmana „The Sisters”, uwspółcześnionej wersji „Trzech sióstr” Czechowa. Kilka lat temu pojawił się na ekranie w roli wspinacza wysokogórskiego w hicie akcji „Granice wytrzymałości” oraz jako płatny morderca w niezależnym thrillerze „29 palm”. W 1999 roku wystąpił u boku Renee Zellweger w romantycznej komedii „Kawaler” i uznanej produkcji Roberta Altmana „Kto zabił ciotkę Cookie?”.
O’Donnell zadebiutował na ekranie w roku 1990, zyskując uznanie krytyków jako zbuntowany syn Jessicy Lange w filmie Paula Brickmana „Mężczyźni nie odchodzą”. Po pamiętnym występie w „Smażonych zielonych pomidorach” O’Donnell piął się do sławy biorąc udział w takich produkcjach jak „Więzy przyjaźni” (1992) i uhonorowanym wieloma nagrodami „Zapachu kobiety”, w którym grając u boku Ala Pacino doczekał się nominacji do Złotego Globu dla najlepszego aktora drugoplanowego.
Sukcesy przyniosły mu występy w takich filmach jak: „Trzej muszkieterowie”, „W kręgu przyjaciół”, „Szalona miłość”. W 1995 roku zyskał międzynarodową sławę jako Robin w mega hicie „Batman Forever”, powtarzając tę rolę w nakręconym 2 lata później sequelu „Batman i Robin”. W jego karierze znajdują się również takie produkcje jak: „Błękit nieba”, „Komora” oraz „Miłość i wojna” Richarda Attenborough.
Na scenie O’Donnell zadebiutował na Broadwayu w sztuce Arthura Millera „The Man Who Had All The Luck”. Wystąpił także u boku Angeli Lansbury w dramacie Terrance’a McNally „Ghost Light”, której produkcją zajmował się Mike Nichols.
PETER SARSGAARD (Clyde Martin)
Peter Sarsgaard zyskał uznanie i nagrody krytyków zrzeszonych w stowarzyszeniach w Bostonie, San Francisco, St. Louis, Toronto oraz nominację do Złotego Globu za rolę wydawcy „New Republic”, Charlesa Lane’a w filmie Billy’ego Raya „Pierwsza strona”.
Niedawno ukończył pracę na planie thrillera Iana Softleya „Skeleton Key”, w którym partnerowali mu m.in. Kate Hudson, Gena Rowlands i John Hurt. Wkrótce wystąpi u boku Jodie Foster w filmie „Flight Plan” Roberta Schwentke.
Skupił na sobie uwagę krytyków kreacją jaką stworzył u boku Zacha Braffa i Natalie Portman w „Powrocie do Garden State” a niedługo zobaczymy go również u boku Patricii Clarkson i Campbella Scotta w thrillerze „The Dying Gaul”, który na podstawie własnego scenariusza wyreżyserował Craig Lucas.
Widzowie najlepiej pamiętają go z roli Johna Lottera, mordercy Brandona Teeny z filmu „Nie czas na łzy” Kimberly Peirce, w którym wystąpiły również Hilary Swank i Chloe Sevigny. Inne obrazy z jego udziałem to: „K-19” z udziałem Harrisona Forda i Liama Neesona, „Jezioro Salton”, w którym pojawił się również Val Kilmer, „Empire” z Johnem Leguizamo i kontrowersyjne „Centrum świata”, w którym partnerowała mu Molly Parker. Po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę jako rywal Leonardo DiCaprio i syn Johna Malkovicha w „Człowieku w żelaznej masce”. Pojawił się także w „Następnym dniu w raju” Larry’ego Clarka i „Przed egzekucją” Tima Robbinsa, w którym główne role zagrali Sean Penn Susan Sarandon.
Na małym ekranie Sarsgaarda można było podziwiać w chwalonym przez krytykę „Wariatkowie”, produkowanym przez wytwórnię Single Cell Pictures, której właścicielami są Michael Stipe i Sandy Stern.
Jako członek nowojorskiej grupy teatralnej The Drama Department, prowadzonej przez Douglasa Cartera Beane’a, Sarsgaard pojawił się w off-broadwayowskiej produkcji „Kingdom of Earth”, w którym partnerowała mu Cynthia Nixon a którą wyreżyserował John Cameron Mitchell. W 2003 roku wystąpił w sztuce „Burn This” realizowanej przez należącą do Lanforda Wilsona Signature Theatre Company. Sarsgaard uczestniczył w aktorskich w warsztatach Actors Studio Program na uniwersytecie Washington w St. Louis w Missouri, po których zaoferowano mu rolę w „Laurze Dennis” Hortona Foote, realizowanej przez Signature Theatre Company Off-Broadway.
TIMOTHY HUTTON (Paul Gebhard)
Po zdobyciu Oscara, Złotego Globu i nagrody krytyków z Los Angeles za występ w „Zwyczajnych ludziach” Roberta Redforda, Timothy Hutton zagrał filmach, wśród których są takie tytuły jak: „Szkoła kadetów”, „Daniel”, „Sokół i koka”, „Między niebem a ziemią” i „Miasto słońca”. Za „Szkołę kadetów” Hutton otrzymał kolejną nominację do Złotego Globu. Ostatnio pojawił się na planie filmu „Sekretne okno” Davida Koeppa, opartym na opowiadaniu Stephena Kinga, w którym w głównych rolach wystąpili Johnny Depp i John Turturo.
Jako członek nowojorskiego stowarzyszenia Circle Repertory Company, Hutton zagrał w broadwayowskiej produkcji „Prelude to a Kiss” Craiga Lucasa i „Babylon Gardens”, w którym partnerowała mu Mary Louise Parker. Pojawił się również na deskach Los Angeles u boku Henry’ego Fondy w „The Oldest Living Graduate”, sztuce, którą transmitowała stacja NBC. Wyreżyserował dla nowojorskiej grupy teatralnej Naked Angels dramat „Busted” Nicole Burdette.
W telewizji można było oglądać go w produkowanym przez niego dla stacji Showtime filmie „Mr. And Mrs. Loving”, wyreżyserowanym na podstawie własnego scenariusza przez nominowanego do Oscara Richarda Friedenberga („Rzeka wspomnień”). Wystąpił także w tytułowej roli w docenionym przez krytykę obrazie „Aldrich Ames: Traitor Within” także produkowanym dla Showtime oraz dramatyzowanym dokumencie „WWIII” emitowanym przez Fox Network. Po udanym występie w realizowanym dla telewizji A&E „Nero Wolfe: The Golden Spiders” zgodził się produkować, wyreżyserować i zagrać w kolejnych adaptacjach z serii „Nero Wolfe”. Filmy te pojawiły się w programie stacji A&E wiosną 2001 roku i były wyświetlane przez 2 lata.
Praca za kamerą spodobała mu się na tyle, że podjął się reżyserii wielu muzycznych teledysków. Są wśród nich: „Drive” zespołu Cars, „Not Enough Love” Dona Henleya i relacja z koncertu Neila Younga „Freedom”. Wyreżyserował również na podstawie własnej historii epizod „Grandpa’s Ghost”, wchodzący w skład serii „Amazing Stories” Stevena Spielberga.
Debiut reżyserski Huttona „Na przekór całemu światu” został nagrodzony owacją na stojąco przez widzów festiwalu Sundance w 1998 roku. Ekscentryczna historia, w której zagrali Kevin Bacon, Mary Stewart Masterson i po raz pierwszy pojawiająca się na ekranie 10-letnia Evan Rachel Wood doczekała się nawet ograniczonej krajowej dystrybucji.
Poza „Kinseyem” Hutton zagrał także w mini serialu stacji SciFi Channel „Five Days Until Midnight”.
Aktualnie Hutton pełni funkcję prezydenta stowarzyszenia The Players Club. Założony przez Edwina Bootha i Marka Twaina nowojorski The Players Club jest najstarszą i najbardziej prestiżową organizacją teatralną w Ameryce.
DAGMARA DOMINCZYK (Agnes Gebhard)
Filmografia Dagmary Dominczyk obejmuje takie produkcje jak: „The Grift” Richarda Sheparo, „Oni” Roberta Harmona, „Hrabia Monte Christo” Kevina Reynoldsa i „Rock Star” Stephena Herecka. W jej telewizyjnym dorobku znajdują się m.in.: „5 People You Meet in Heaven”, Film Tygodnia stacji TNT „Wtyczka”, serial telewizji Fox „Ricochet”, „Bull” stacji Warner Bros oraz gościnne występy na planie seriali „Brygada ratunkowa” i „Law & Order: Special Victims Unit” stacji NBC.
Dominczyk występowała również na Broadwayu. Wcieliła się w postacie Rosamund Plinth w „The Violet Hour”, Lady Caroline Bramble w „Enchanted April” i Alice w „Closer”. Inne jej sceniczne role to: Leena w „The Red Angel”, wystawianym w ramach Williamstown Theatre Festival i Rosjanki w „Coyote, Take Me There!” na deskach LaMama E.T.C.