"King Kong": ZDJĘCIA W REALNYM ŚWIECIE
Nawet przy wykorzystaniu cyfrowej magii, podczas tworzenia Wyspy Czaszki i Nowego Jorku z 1933 roku, twórcy filmu musieli skonstruować realną scenografię, w której mogliby poruszać się aktorzy i ekipa.
Większość zdjęć zrealizowano w Stone Street Studios w Miramar, Nowa Zelandia. Ta dawna fabryka produkująca farby mieści obecnie kilka studiów zdjęciowych, z których jedno zostało poświęcone w całości produkcji filmu King Kong. Tzw. Studio Kong mierzy sobie 2 276 m2 i ekipa wprowadziła się do niego tuż po rozpoczęciu zdjęć. Dodatkowe zdjęcia zostały wykonane na zewnętrznych obiektach skonstruowanych na przylegającym do studia parkingu. Wykorzystanie podczas zdjęć błękitnych i zielonych ekranów pozwoliło następnie filmowcom na wkomponowanie do filmu cyfrowego tła w procesie post-produkcji.
Jako lokalizacje wykorzystano także Windy Point – fragment opuszczonego skalistego lądu, Mt. Crawford, a także Taupo nad rzeką Waikato (najdłuższą rzeką w Nowej Zelandii). Sceny, w których Ann bierze udział w wodewilu zostały nakręcone w budynku historycznej opery w Wellington, natomiast te rozgrywające się z udziałem King Konga w nowojorskim teatrze, zostały sfilmowane w ostatnio odnowionym Civic Theatre (1929) w Auckland z widownią na 2 350 miejsc. Sekwencja, w której goryl ucieka z teatru wymagała udziału 250 członków ekipy i prawie 500 statystów (zdjęcia statystów zostały poddane cyfrowej obróbce przez Weta Digital, dzięki czemu na ekranie widać pełną salę).
Mierzący ponad 55 metrów statek handlowy Maniua został przekształcony w największy rekwizyt wykorzystany w filmie King Kong - S.S. Venture. Replika Venture została następnie skonstruowana w Stone Street Studios i przy użyciu specjalnych, ruchomych platform wykorzystano ją w scenie awaryjnego cumowania na Wyspie Czaszki.
W celu zrealizowania scen rozgrywających się na Wyspie Czaszki skonstruowano pięć odrębnych obiektów scenograficznych. Każdy z nich obejmował główny plan zdjęciowy oraz trzy lub cztery otaczające go mniejsze obiekty przedstawiające dżunglę. Wszystkie te obiekty zostały wyposażone w gumowe skały i żywą roślinność.
Najbardziej skomplikowanym i największym obiektem zdjęciowym były ulice Nowego Jorku. Na ten właśnie obiekt wybrano płaski teren Seaview o wymiarach 200 metrów na 160 metrów. Wybudowano tam konstrukcje z ponad 80 fasadami sklepów, które pełniły role nowojorskich Times Square i Herald Square. Chociaż większość tych sklepów to były tylko fasady, kilka z nich zostało zbudowanych z olbrzymią dbałością o szczegóły - m.in. włoską restaurację wyposażono w komplet stołów, bar i... kelnerki. Dokładnie także oddano szczegóły foyer Empire State Building, Globe Theatre i jednego z nowojorskich teatrów wystawiających burleski.
Za kostiumy z tamtego okresu – lat 30-tych XX wieku – odpowiedzialny był kostiumograf Terry Ryan i jego zespół składający się z ponad 20 osób (ta liczba sięgała 50 osób, gdy w zdjęciach brały udział setki statystów). Zaprojektowanie kostiumów dokładnie oddających ducha epoki, wymagało przeprowadzenia szczegółowych studiów przy użyciu Internetu, książek, albumów i rysunków z lat 30-tych.
W oparciu o dostępne źródła, Ryan zaprojektował kostiumy odzwierciedlające różne narodowości i historie bohaterów – aktorów burleski, przedstawicieli nowojorskiej klasy wyższej, dziewcząt z chóru, pozbawionych pracy kobiet i mężczyzn z czasu Wielkiego Kryzysu.
* * *
Właśnie dobiegła końca 35-letnia podróż Petera Jacksona, której celem było zrealizowanie remake’u filmu King Kong. Chłopiec, który marzył o fantastycznym świecie pełnym pięknych aktorek, olbrzymich małp i niesamowitych przygód został reżyserem. „Wierzę, że dostarczanie rozrywki jest podstawowym zadaniem filmowców. Mam nadzieję, że nasz film pozwoli na emocjonalne zaangażowanie się widza w historie bohaterów, a także historię samego King Konga – nawet jeśli jest on dosyć przerażającym gorylem. Staraliśmy się, jednak, aby jego tragedia została właściwie zrozumiana... o tym przecież opowiada nasz film.”
Universal Pictures przedstawia produkcję WingNut Films King Kong z Naomi Watts, Jackiem Blackiem, Adrienem Brody, Thomasem Kretschmannem, Colinem Hanksem, Jamie Bellem w rolach głównych oraz Andy’m Serkisem w roli King Konga. Muzyka - James Newton Howard. Efekty wizualne - Joe Letteri. Charakteryzacja, modele i miniatury - Richard Taylor. Montaż - Jamie Selkirk, ACE; scenografia - Grant Major; zdjęcia - Andrew Lesnie, ACS, ASC; koprodukcja - Philippa Boyens. Produkcja - Jan Blenkin, Carolynne Cunningham, Fran Walsh, Peter Jackson. Scenariusz - Fran Walsh & Philippa Boyens & Peter Jackson. Reżyseria - Peter Jackson.