"Karol - człowiek, który został Papieżem": REALIZATORZY
GIACOMO BATTIATO (Scenariusz i reżyseria)
Ur. 1943 w Weronie. Pisarz, scenarzysta i reżyser, wykładowca rzymskiej szkoły filmowej. Jako reżyser zadebiutował w 1973 roku, jako scenarzysta cztery lata później. Jest również realizatorem programów telewizyjnych poświęconych sztuce i nagradzanych na wielu festiwalach filmów reklamowych, wystawia spektakle operowe. Filmografia: 1973 – Dentro la casa della vecchia signora, 1976 – Il Marsigliesie (serial tv), 1977 – Un delitto perbene, 1978 – Il giorno cristalli, 1979 – Martin Eden (serial tv), 1981 – Colomba (tv), 1983 – Serca i zbroja, 1986 – Il cugino americano, 1989 - Stradivari (serial tv), 1990 – Cellini – zapiski awanturnika, 1995 – Cronaca di un amore violato, 1998-99 – Ośmiornica VIII – IX (serial tv), 2001 – Il giovane Casanova (tv), 2003 – Entrusted (tv), 2005 – Karol – człowiek, który został Papieżem.
ENNIO MORRICONE (Muzyka)
Ur. 10 XI 1928 w Rzymie. Jeden z najwybitniejszych kompozytorów w dziejach kina, autor ponad 500 partytur do filmów kinowych i telewizyjnych, laureat dziesiątków nagród i wyróżnień, w tym pięciu nominacji do Oscara® („Dni zbiorów” 1978, „Misja” 1986, „Nietykalni” 1987, „Bugsy” 1991, „Malena” 2000), pięciu nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej („Dni zbiorów”, „Dawno temu w Ameryce” 1984, „Misja”, „Nietykalni”, „Cinema Paradiso” 1989), sześciu nagród Davida di Donatello czyli włoskich Oscarów, ośmiu nagród włoskiej krytyki, dwóch Złotych Globów („Misja”, „1900: Człowiek legenda” 1998) oraz licznych nagród za całokształt twórczości, w tym Europejskiej Nagrody Filmowej (1999), specjalnego Złotego Lwa MFF w Wenecji (1995) oraz Philips Award polskiego Music & Film Festival w Warszawie (2000).
Cudowne dziecko - zaczął komponować w wieku lat 6, jako dwunastolatek trafił do rzymskiego konserwatorium, które ukończył po dwóch latach. W latach 50, podjął współpracę z RAI, w 1961 zadebiutował jako kompozytor muzyki filmowej, światowy rozgłos przyniosły mu kompozycje do westernów Sergio Leone, zwłaszcza „Pewnego razu na Dzikim Zachodzie” (1969). Od tej pory współpracował z najwybitniejszymi twórcami kina włoskiego i światowego, m.in. z Elio Petrim („Śledztwo w sprawie obywatela poza wszelkim podejrzeniem” 1970), Gillo Pontecorvo („Bitwa o Algier” 1965), Pier Paolo Pasolinim („Teoremat” 1968), Paolo i Vittorio Tavani („Allonsanfan” 1973), Bernardo Bertoluccim („Wiek XX” 1976), Mauro Bolognini („Metello” 1970), Giuseppe Tornatore („Cinema Paradiso” 1989) oraz Alaksandarem Petroviciem („Mistrz i Małgorzata” 1972), Johnem Carpenterem („Coś”, 1982), Pedro Almodovarem („Zwiąż mnie” 1990), Wolfgangiem Petersenem („Na linii ognia” 1993), Warrenem Beatty („Przygoda miłosna” 1994), Rolandem Joffe („Misja” 1986), Adrianem Lyne’em („Lolita” 1997), Oliverem Stone’em („Droga przez piekło” 1997), Quentinem Tarantino („Kill Bill” 2004).
Jest też autorem muzyki do licznych filmów i seriali telewizyjnych, m.in. „Ośmiornica” (I – X), „Ultimo”, „Biblia”, „Dziewczyny z placu Hiszpańskiego”, „Prawo pustyni”, „Tajemnica Sahary” i innych.
Komponuje również muzykę poważną, ma w swym dorobku nagrodę Grammy, ponad 25 złotych płyt i co najmniej 5 płyt platynowych.