"Kariera Nikosia Dyzmy": TWÓRCY FILMU
Jacek Bromski (reżyseria)
Reżyser, scenarzysta, producent. Urodzony w 1946 r. W latach 1965-70 studiował na ASP w Warszawie, 1972-74 na Wydziale Polonistyki UW, 1974-1978 na Wydziale Reżyserii w PWSFTViT. Współzałożyciel i kierownik literacki S.F. „Zebra". Prezes Stowarzyszenia Filmowców Polskich. Twórca wielu popularnych komedii, filmów obyczajowych i sensacyjnych, takich jak „Sztuka kochania", „Zabij mnie glino", „U Pana Boga za piecem". Laureat licznych nagród na festiwalu filmowym w Gdyni (w tym nagród publiczności) i licznych prestiżowych nagród na międzynarodowych festiwalach filmowych. W 2001 roku, jako pierwszy od kilkudziesięciu lat polski reżyser otrzymał za film „To ja, złodziej" Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Mar del Plata, jak również wyróżnienie jury katolickiego i nagrodę za scenariusz.
Filmografia: „Zwierzenia prezentera kategorii "S" (1978), „Alicja" (z J. Gruzą, 1980), „Ceremonia pogrzebowa" (1983), „Zabij mnie, glino" (1986), „Sztuka kochania" (1988), „Kuchnia polska" (1990), „1968, Szczęśliwego Nowego Roku" (1992), „Kuchnia polska" (serial tv, 1993), „Dzieci i ryby" (1996), „U Pana Boga za piecem" (1998), „To ja złodziej" (2000).
Nagrody filmowe:
1985 CEREMONIA POGRZEBOWA Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku nagroda za debiut reżyserski w kategorii filmu telewizyjnego
1988 ZABIJ MNIE GLINO Nagroda Przewodniczącego Komitetu Kinematografii za rok 1987, Nagroda Czytelników „Expressu Wieczornego"
1998 U PANA BOGA ZA PIECEM , Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni - 7 nagród, w tym: Złoty Klakier - nagroda publiczności, nagroda za reżyserię, nagroda Prezydenta Gdyni za najlepszą komedię
1999 U PANA BOGA ZA PIECEM Lubomierz (FF Komediowych) Brązowy Granat
1999 U PANA BOGA ZA PIECEM Słupca (Przegląd Filmowy "Prowincjonalia") Nagroda główna przyznawana przez publiczność
2001 TO JA, ZŁODZIEJ Kalifornia (Wine Country Film Festival) nagroda w kategorii: najlepszy scenariusz w konkursie międzynarodowym
2001 TO JA, ZŁODZIEJ Mar Del Plata (MFF) GRAND PRIX - ZŁOTE OMBU; nagroda za scenariusz, wyróżnienie jury katolickiego.
Tomasz Kępski - scenariusz
Jest absolwentem Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Był zastępcą redaktora naczelnego Polskiego Radia w Łodzi, a także producentem telewizyjnym m.in. programów Krzysztofa Ibisza. Obecnie pracuje w Canal+. „Kariera Nikosia Dyzmy" jest jego pierwszym scenariuszem filmu fabularnego. Powieść Tadeusza Dołęgi-Mostowicza uważa za uniwersalną w swojej wymowie. „To figura fabularna, którą można przenieść w każdą epokę. „Karierę Nikodema Dyzmy" starałem się odczytać po swojemu, a nie przenosić wprost. To powieść o elitach, które wówczas rządziły krajem - elitach społecznych, intelektualnych do których przynależało się „z urodzenia". Jak wiemy, dzisiejsze elity wyglądają zupełnie inaczej. A więc i „Kariera Nikosia Dyzmy" i jej tytułowy bohater muszą się różnić od oryginału. Film jest przede wszystkim ostrą satyrą na współczesną Polskę. Takich filmów nie ma zbyt wiele w repertuarze, a zawsze są one oczekiwane."
Arkadiusz Tomiak (zdjęcia)
Jeden z najbardziej utalentowanych i najciekawszych operatorów filmowych młodego pokolenia. Urodził się w 1969 w Koszalinie. W 1995 roku ukończył Wydział Operatorski PWSFTViT w Łodzi. Swoją karierę zawodową rozpoczynał na planie filmów Jana Jakuba Kolskiego, takich jak „Cudowne miejsce", „Grający z talerza", „Szabla od Komendanta". Jako samodzielny operator zadebiutował w filmie „Przystań" Jana Hryniaka. Jest autorem zdjęć do serialu „Słoneczna Włócznia" Jerzego Łukaszewicza, i, ostatnio, do „Ciszy" Michała Rosy. W 2000 roku za zdjęcia do filmu „Daleko od okna" Jana Jakuba Kolskiego otrzymał (jako jeden z najmłodszych operatorów w historii) nagrodę na XXV Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni także nominację do Orła - Polskiej Nagrody Filmowej.
Małgorzata Braszka (kostiumy)
Urodzona w 1950 w Łodzi. Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego. Jako samodzielny kostiumograf zadebiutowała w 1979 r. filmem „Aria dla atlety" Filipa Bajona, z którym zrobiła wspólnie jeszcze sześć filmów, m.in. „Przedwiośnie". Jest autorką kostiumów do „Seksmisji" i „Kingsajzu", „Torowiska" Urszuli Urbaniak i „Księgi wielkich życzeń. Jest dwukrotną laureatką festiwalu w Gdyni, na którym w 1996 roku otrzymała nagrodę za kostiumy do „Poznan'56", a w 2001 za „Przedwiośnie".
Bogdan Solle (scenografia)
Urodzony w 1940 w Warszawie. Absolwent Wydziału Malarstwa i Grafiki (pracownia prof. Jerzego Nowosielskiego) i Studium Scenografii (pracownia prof. Andrzeja Stopki) Akademii Sztuk Pieknych w Krakowie (1976). Karierę zaczynał na planie „Stawki większej niż życie" i „Chłopów". Autor scenografii do blisko 40 filmów i seriali, m.in. „Przepraszam czy tu biją", „Wierna rzeka", „Aktorzy prowincjonalni", „Przypadek Pekosińskiego", „Dzieje mistrza Twardowskiego", „Kanclerz", „Alchemik", a także do przedstawień teatralnych i teatru tv.
Jarosław Żebrowski (scenografia)
Urodzony w 1960 w Łodzi. Absolwent Liceum Sztuk Plastycznych w Łodzi. W 1990 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Łodzi. Debiutował w 1984 w filmie „Ultimatum". Pracował przy takich filmach jak m.in. „Zabicie ciotki, Pierścień i róża", „Między ustami a brzegiem pucharu", „Kamień na kamieniu", „Historia o proroku Eliaszu z Wierszalina", „Syzyfowe prace".
Ewa Tarnowska (dekoracja wnętrz)
Scenograf i dekorator wnętrz. Pracowała przy ponad 60 filmach zarówno polskich, jak i zagranicznych, takich jak „Kingsajz", „Komediantka", „Miedzy ustami a brzegiem pucharu", „Kanclerz", „Siekierezada", „Autoportret z kochanką", „Alchemik", „Pierwszy milion". Pracowała jako dekorator wnętrz przy „Liście Schindlera" Stevena Spielberga.
Liliana Gałązka (charakteryzacja)
Absolwentka Studium Techniki Teatralnej i Filmowej w Łodzi. Jako samodzielny charakteryzator zadebiutowała w 1984 roku kostiumowym filmem „Wir" Jacka Schoena. Ma na swym koncie pracę przy filmach Juliusza Machulskiego („Kingsajz", „Déja vu", „Girl guide"), Krzysztofa Zanussiego („Rok spokojnego słońca" „Cwał", „Opowieści weekendowe"), a także przy filmach takich jak „CK Dezerterzy", „W starym dworku", „Grający z talerza", „Córy szczęścia". Ostatnio pracowała przy filmach „Avalon" i „Boże skrawki".