Reklama

"Kapitan Corelli": REALIZATORZY

JOHN MADDEN - Reżyser

Wywodzący się z Wielkiej Brytanii, John Madden zdobył szerokie uznanie po obu stronach Atlantyku dzięki swemu poprzedniemu filmowi „Zakochany Szekspir”. W 1998 r. film zdobył siedem Oscarów, w tym za najlepszy film i przyniósł twórcy nominację za reżyserię. Jest także nagradzany Złotym Globem przez Brytyjską Akademię Filmową (BAFTA) oraz przez liczne gremia krytyków.

W latach 70. i 80. Madden mieszkał w USA, gdzie reżyserował słuchowiska, nauczał dramatopisarstwa w Yale oraz wystawiał sztuki teatralne. Urodzony w Portsmouth, po studiach w Cambridge został dyrektorem artystycznym Oxford & Cambridge Shakespeare Company, potem podjął współpracę z BBC jako realizator telewizyjny i radiowy. W 1975 roku zamieszkał w Ameryce. Po zdobyciu nagrody Prix Italia za telewizyjną inscenizację „Skrzydeł” Arthura Kopita zaczął wystawiać na scenie w Yale, a z czasem na Broadwayu i w National Theatre w Londynie. Po powrocie do kraju w połowie lat 80., Madden reżyserował liczne filmy telewizyjne i seriale, nie przestając pracować dla telewizji amerykańskich. W Anglii nakręcił film „Jej wysokość pani Brown”, tajemniczą historię przyjaźni królowej Wiktorii i jej kamerdynera oraz film „Zakochany Szekspir” - jeden z największych sukcesów artystycznych i kasowych poprzedniej dekady.

Reklama

WORKING TITLE FILMS - Producent

Studiem Working Title Films, mającym swą siedzibę w Wielkiej Brytanii, lecz zajmującym mocną pozycję w Hollywood, kierują Tim Bevan i Eric Fellner. To jedno z najważniejszych niezależnych studiów ostatnich lat podpisało pięcioletnie porozumienie z Universal Pictures i Canal+, zapewniające mu zabezpieczenie finansowe i dostęp do światowych kanałów dystrybucyjnych przy jednoczesnym zachowaniu autonomii artystycznej, co jest niezwykle istotne dla kina europejskiego.

Ostatnie artystyczne i frekwencyjne sukcesy firmy obejmują między innymi „Notting Hill” - najbardziej kasowy film brytyjski w dziejach (zarobił na świecie 350 mln dolarów), „Cztery wesela i pogrzeb” (250 mln), „Jaś Fasola. Nadciąga totalny kataklizm” (220 mln) oraz filmy, które zdobyły Oscary: „Elizabeth” Shekara Kapura, „Przed egzekucją. Dead Man Walking” Tima Robbinsa oraz „Fargo” Coenów. Inne sukcesy Working Title to „Big Lebowski”, „Pożyczalscy” oraz „Francuski pocałunek”.

W roku 2000 Bevan i Fellner współpracowali przy realizacji takich filmów jak „Przeboje i podboje” Stephena Frearsa z udziałem Johna Cusacka, „Bracie, gdzie jesteś?” braci Coen, „Człowiek, który płakał” Sally Potter z udziałem Johnny Deppa, Christiny Ricci, Cate Blanchet i Johna Turturro i „Billy Elliot” w reżyserii Stephena Daldry’ego, który zdobył trzy nagrody BAFTA i nominacje do Oscara. Nie mniejszy sukces odniósł „Dziennik Bridget Jones” Sharon Maguire z udziałem Renee Zellweger, Hugh Granta i Colina Firtha oraz „KAPITAN CORELLI” Johna Maddena z Nicolasem Cagem, Penelope Cruz i Johnem Hurtem w rolach głównych.

Wśród realizowanych projektów są „A Touch of Weevil” z Rowanem Atkinsonem, kolejny film braci Coen „The Man Who Wasn’t There” z Billy Bobem Thorntonem i Frances McDormand oraz „40 Days & 40 Nights” Michaela Lehmanna, „About a Boy” z Hugh Grantem i „The Guru” z Marisą Tomei i Heather Graham.

KEVIN LOADER - Producent

Kevin Loader jest doświadczonym producentem telewizyjnym, dla którego „KAPITAN CORELLI” jest debiutem kinowym. To on nabył prawa do książki i przekonał Working Title Films do przeniesienia jej na ekran.

Loader jest wspólnikiem Rogera Michella, który miał pierwotnie reżyserować „KAPITANA CORELLEGO” w firmie Free Range Films. Obecnie aktywnie uczestniczy on w pracach nad przygotowaniem do produkcji kolejnych filmów.

Loader jest również udziałowcem Natural Nylon Entertainment - firmy produkcyjnej założonej przez Ewana McGregora, Jude’a Law, Johnny’ego Lee Millera, Sadie Frost i Seana Pertwee. Samodzielnie pracuje nad ekranizacją prozy Maupassanta oraz filmem o Olivierze Cromwellu.

Zanim związał się z filmem i telewizją, Kevin Loader zajmował się literaturą. Ma doktorat z literatury amerykańskiej, wykładał na University of Connecticut. Także w Stanach próbował sił w produkcji telewizyjnej. Po powrocie do Anglii produkował i realizował programy o sztuce i filmy dokumentalne. W 1990 r. rozpoczął pracę w BBC, gdzie zajął się produkcją filmów fabularnych. Pracy tej nie przerwał nawet w trakcie czteroletnich starań uwieńczonych przeniesieniem na ekran powieści de Bernieresa.

Kevin Loader pochodzi z Kentu, studiował literaturę angielską na Christ’s College w Cambridge.

SHAWN SLOVO - Scenarzystka

Shawn Slovo urodziła się w Południowej Afryce, do Anglii przyjechała w 1964 roku wraz z rodzicami, emigrującymi z powodów politycznych. Z Timem Bevanem i Working Title Films współpracuje od 1987 roku, kiedy napisała scenariusz do filmu „Świat na uboczu”, wyróżniony na festiwalu w Cannes oraz nagrodzony przez BAFTA za scenariusz oryginalny. Mieszka w Londynie.

LOUIS DE BERNIERES - Autor pierwowzoru

W 1994 roku, zanim powieść „Mandolina kapitana Corellego” wyszła drukiem, Louis de Bernieres był - jak sam mówi - sfrustrowanym nauczycielem, który wydał trzy dobrze przyjęte powieści i zdobył szereg nagród. Kiedy jednak „Mandolina kapitana Corellego” stała się fenomenem na rynku brytyjskim, jego życie odmieniło się.

Musiał porzucić nauczanie i samemu nauczyć się godzić z własną sławą. Artykuły, wywiady, występy i - obecnie - film uniemożliwiły mu ukończenie następnej powieści. Dodać należy, że sukces zaskoczył nawet autora.

Pomysł powieści narodził się w czasie wakacji spędzonych przez de Bernieresa wraz z przyjaciółką na Kefalinii. „Wybraliśmy się na zwiedzanie wyspy autobusem - mówi pisarz. - Przewodnik wspomniał o trzęsieniu ziemi w 1953 roku, co mnie szczególnie zainteresowało. Zacząłem szukać tematu na powieść. Penetrując losy wyspy dowiedziałem się, że jest to miejsce pełne duchów. Po trzęsieniu ziemi w 1953 ludzie postanowili nie odbudowywać swojej wioski. W kawiarni zobaczyłem śliczną dziewczynę, uznałem, że ktoś taki powinien pojawić się w mojej powieści. Potem dowiedziałem się o włoskiej okupacji i o masakrze, jakiej dokonali Niemcy. To był początek greckiej wojny domowej”.

Książka została opublikowana w 1994 roku, lecz mimo dobrych recenzji sprzedawała się nie najlepiej. Lecz nagle coś drgnęło - w miękkiej oprawie „Mandolina kapitana Corellego” dotarła na szczyty listy bestsellerów i utrzymywała się na niej przez trzy lata. Została wydana w USA i przetłumaczona na 22 języki.

Trzy poprzednie powieści, których akcja rozgrywa się w Ameryce Południowej, tworzą trylogię. Są to: „Wojna o czułe miejsca Don Emanuela” (1990, wyd. polskie 1998), „Senor Vivo and the Coca Lord” (1991), „The Troublesome Offspring of Cardinal Guzman” (1992).

Louis de Bernieres urodził się w Londynie w 1954 roku. Ukończył Victoria University w Manchesterze, uprawnienia pedagogiczne zdobył na Politechnice w Leicester, magisterium obronił na Uniwersytecie Londyńskim. Po czterech miesiącach spędzonych w brytyjskiej armii, wyjechał do Kolumbii, gdzie rano był nauczycielem, a po południu kowbojem. Po powrocie do Anglii imał się różnych zajęć - był ogrodnikiem, mechanikiem i nauczycielem.

De Berenies jest miłośnikiem muzyki, gra na mandolinie i sam buduje instrumenty.

JOHN TOLL - Operator

Ceniony operator John Toll jest dwukrotnym laureatem Oscara za zdjęcia do filmów „Braveheart - Waleczne serce” oraz „Wichry namiętności”, otrzymał też nominację za film „Cienka czerwona linia”. Za zdjęcia do tego filmu otrzymał wiele prestiżowych nagród od krytyków, jak też wyróżnienie na MFF w Berlinie.

Pochodzący z Ohio Toll zainteresował się fotografią jako nastolatek. Podczas studiów kręcił filmy dokumentalne, stopniowo wchodząc w środowisko operatorów filmów fabularnych. Asystował przy takich filmach jak „Norma Rae” i „Przyjaciele” („Tequila Sunrise”). Ma w dorobku tytuły: „Zaklinacz deszczu” i „Jack” Francisa Coppoli, „Wiatr”, „Simpatico” oraz „Na progu sławy”.

JIM CLAY - Scenograf

Jim Clay ma wrażliwość malarza i przestrzenny zmysł architekta, co szczególnie predysponowało go do pracy na planie „KAPITANA CORELLEGO”. Ma też w dorobku sporo filmów kinowych i telewizyjnych. Dwa z nich, „Christabel” i „The Singing Detective”, przyniosły mu nagrody BAFTA za scenografię. Ten drugi był pierwszym z czterech filmów Jona Amiela, przy których pracował, wśród pozostałych są „Ciotka Julia i skryba” oraz „Człowiek, który wiedział za mało”. Spośród innych tytułów warto wymienić „Grę pozorów” Neila Jordana, „Pocałunek przed śmiercią”, „Wojnę guzików” i „W kręgu przyjaciół”, oraz - ostatnio - „Oniegina” i „Podróż Felicji”.

Jim Clay pochodzi z Yorkshire, zanim zajął się scenografią studiował architekturę.

ALEXANDRA BYRNE - Kostiumolog

O zaproponowaniu jej pracy przy filmie „KAPITAN CORELLI” zadecydowało doświadczenie, jakie zdobyła realizując widowiska kostiumowe dla teatru, filmu i telewizji. „Moim zdaniem - mówi - ubiór jest najlepszym sposobem ujawnienia charakteru postaci, a w filmie Johna Maddena dodatkowo musi wskazywać na upływ czasu. W rzeczywistości tkanina wystawiona na działanie słońca wyblakłaby tak, jak cały krajobraz wokół”.

Alexandra Burne otrzymała dwie nominacje do Oscara: za „Hamleta” Kennetha Branagha - za którego otrzymała również nominację do nagrody BAFTA - oraz za wspaniałe i ekstrawaganckie kostiumy do „Elizabeth”.

Na plan „KAPITANA CORELLEGO” zaprosił ją pierwszy reżyser filmu, Roger Michell, z którym już wcześniej pracowała przy filmach „The Buddha of Suburbia” oraz „Persuasion” - za oba filmY otrzymując nominacje do nagród BAFTA. Z dokonań teatralnych Byrne ceni zwłaszcza współpracę z Rogerem Michellem i Kennethem Branaghiem.

STEPHEN WARBECK - Kompozytor

Wszechstronnie uzdolniony kompozytor muzyki teatralnej, filmowej i telewizyjnej, jest jednocześnie liderem dwóch zespołów muzycznych: anarchizującego „hKippers” oraz jak najbardziej poważnego Metropolitan Water Board.

Warbeck jest laureatem Oscara za muzykę do filmu „Zakochany Szekspir” w reżyserii Johna Maddena, dla którego napisał też muzykę do filmu „Jej wysokość pani Brown”. Obaj panowie świetnie się rozumieją. Warbeck wyjaśnia: „Na początku była wzajemna nieufność, ale wkrótce okazało się, że jest bardzo muzykalny. Nigdy wprawdzie nie uczył się muzyki, ale potrafi zapamiętać raz usłyszany motyw muzyczny i po kilku godzinach zapytać, dlaczego nie usłyszał go ponownie. Kiedy mówię mu, że w tym miejscu będą smyczki, a w tym klarnet, dokładnie rozumie, o co mi chodzi. To bardzo ważne”.

Niektóre kompozycje do „KAPITANA CORELLEGO” powstały, zanim nakręcono film. Tak było, na przykład, z „Tematem Pelagii”, skomponowanym specjalnie na mandolinę. Warbeck miał też decydować, jakie arie będzie śpiewać Corelli i „La Scala”.

Warbeck należy do czołówki brytyjskich kompozytorów teatralnych, współpracuje z takimi scenami, jak Royal Shakespeare Company, Royal Court Theatre, Gate i National Theatre. Wśród jego partytur jest muzyka do spektakli teatralnych Stephena Daldry (twórcy filmu „Billy Elliott”) i Sama Mendesa („American Beauty”). Był też pięciokrotnie nominowany do nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej za muzykę do filmów i widowisk telewizyjnych. Ma w swojej filmografii kilkanaście tytułów kinowych, w tym „Zatrute pióro” i „Billy Elliott”.

Stephen Warbeck wywodzi się z Southhampton, gdzie zaczął się uczyć gry na fortepianie mając 4 lata. Uprawia różne rodzaje muzyki - od klasycznej do rocka. Próbował kariery aktorskiej, studiując jednocześnie romanistykę i sztuki dramatyczne oraz zasady kompozycji scenicznej. W 1985 roku porzucił aktorstwo na rzecz komponowania - początkowo dla teatru, później dla kina i telewizji.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Kapitan Corelli
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy