Reklama

"Jurassic Park III": REALIZATORZY

JOE JOHNSTON (Reżyser)

Zadebiutował filmem “Kochanie zmniejszyłem dzieciaki”/Honey, I Shrunk the Kids/. Reżyserował również „The Rocketeer”, „Jumanji”; „Dosięgnąć kosmos”/October Sky/. „Dosięgnąc Kosmos” został uhonorowany nagrodą Broadcast Film Critics w kategorii Najlepszy Film Rodzinny, jak również Humanitas Prize i nominację za najlepszy scenariusz do nagrody przyznawanej przez Gildię Pisarzy. Johnson zdecydował się na rozpoczęcie kariery reżyserskiej, mając już za sobą spore osiągnięcia w dziedzinie efektów wizualnych. Jako uznany specjalista tej branży współpracował z dwoma najpopularniejszymi i najbardziej nowatorskimi twórcami filmowymi korzystającymi z osiągnięć wizualnych technologii Georgem Lucasem i Stevenem Spielbergiem.

Reklama

Swoją karierę rozpoczął pracując przy „Star Watch”, telewizyjnej adaptacji klasycznej pozycji H.G. Wellsa „Wojna światów”. Dołączył następnie do zespołu pracowników Lucas Film Ltd./ILM, gdzie powierzono mu rolę projektanta efektów specjalnych, ilustratora, przełomowej w historii kina pozycji filmowej- „Gwiezdne Wojny”. Niezwykły sukces tej produkcji oznaczał dla Johnstona kolejne zlecenia ze strony Lucasa. Przy sequelach „Imperium kontratakuje” i „Powrót Jedi” wystąpił już w roli art. directora efektów wizualnych. To właśnie Johnston był pomysłodawcą oryginalnego projektu postaci Jody oraz niektórych gwiezdnych rodzajów broni i pojazdów.

Johnston rozpoczął współpracę ze Spielbergiem przy filmie „Poszukiwacze Zaginionej Arki”/ Raiders of the Lost Ark/ i otrzymał nagrodę Akademii za Najlepsze Efekty Specjalne. Nadzorował efekty specjalne przy filmie „Indiana Jones i Świątynia Przeznaczenia”/Indiana Jones and the Temple of Doom/ , był reżyserem drugiego planu dramatu Sci-fi „*batteries not included” oraz wystąpił w charakterze nadzorującego złożone sekwencje lotnicze w obrazie Spielberga „Always”.

Przed realizacją filmu “Kochanie zmniejszyłem dzieciaki”/Honey, I Shrunk the Kids/ zajmował się scenografią do filmu „The Ewok Adventure” i sequelu” Ewoks:The Battle for Endor”. Johnston był producentem stowarzyszonym filmu „Willow”. Wyreżyserował jedną z części serialu telewizyjnego”The Young Indiana Jones Chronicles”.

Urodził się w Austin w Texasie. Jako nastolatek marzył o tym by zostać oceanografem. Jednak jego plany zmieniły się, kiedy zaczął uczęszczać do Pasadena City College. Studiował na California State University grafikę, projektowanie przemysłowe, ilustrację oraz filmoznawstwo.

PETER BUCHMAN (Scenariusz)

Scenariusz do „Jurassic Park III” jest pierwszym zrealizowanym scenariuszem Buchmana. Jego kolejny scenariusz „Alexander”(opowieść o życiu Aleksandra Wielkiego) będzie realizowany przez zdobywcę Oscara Christophera McQuarrie. Kolejny to „The Last Buffalo Hunt” napisany dla Shekhara Kapura. Obecnie pracuje nad adaptacją powieści Davida Ambrosa „The Discrete Charm of Charlie Monk” dla Artists Production Group oraz nad scenariuszem dla New Regency Productions. Buchman rozpoczynał karierę od pisania sztuk teatralnych, które są bardzo popularne w USA, a przede wszystkim w Seatlle, gdzie Buchman mieszkał przez 9 lat przed przeprowadzką do Los Angeles.

ALEXANDER PAYNE(Scenariusz)

Był nominowany do nagrody Akademii (razem z Jimem Taylorem) w kategorii Najlepszy Adaptowany Scenariusz za film „Election”, którego jest również reżyserem. Payne zdobył także nagrodę Writers Guild oraz New York Film Critics Circle za scenariusz. Film otrzymał również Independent Spirit Award w kategoriach: Najlepszy Film, Najlepszy Reżyser i Najlepszy Scenariusz.

Payne urodził się w Omaha, Nebraska ukończył iberystykę na Uniwersytecie Stanford oraz filmoznawstwo na UCLA. W 1991 roku jego dyplomowy film „The Passion of Martin” był pokazany na festiwalu w Sundance. Film był pokazywany na ponad 20 festiwalach filmowych na całym świecie. Payne rozpoczął karierę od filmu ”Citizen Ruth”, do którego napisał scenariusz ( razem z Taylorem) i którego jest reżyserem. Za rolę w tym filmie Laura Dern otrzymała nagrodę dla Najlepszej Aktorki podczas Festiwalu w Montrealu. Ostatnio był współscenarzystą filmu „About Schmidt”. Jako reżyser pracuje obecnie nad nowym projektem z Jackiem Nicholsonem w roli głównej.

JIM TAYLOR (Scenariusz)

Urodził się w Bellevue, Washington, ukończył Pomona College i New York University. Napisał scenariusz i wyreżyserował dwa krótkie filmy „Memory Lane” oraz „Living Will”.

Razem z Alexandrem Payne napisali scenariusz do filmu „Citizen Ruth”. Za scenariusz do filmu „Election” otrzymał nominację do Oscara. Został uhonorowany nagrodą Writers Guild of America oraz New York Film Critics Circle. “Election” otrzymało również nagrodę Independent Spirit Award w kategoriach: Najlepszy Film, Najlepszy Reżyser I Najlepszy Scenariusz.

KATHLEEN KENNEDY (Producent)

Rozpoczęła swoją współpracę ze Stevenem Spielbergiem dwadzieścia lat temu. W tym czasie zyskała sobie miano jednego z najbardziej utalentowanych producentów filmowych. Jest Prezesem Producers Guild of America. W 1982 roku wspólnie ze Stevenem Spilbergiem i Frankiem Marshallem założyła Amblin Entertainment. ” E.T.” wyprodukowany przez Amblin zdobył osiem nominacji do Oscara w tym w kategorii Najlepszy Film.

Inne tytuły, których producentem lub współproducentem była Kennedy to: „Gremlins”; “Always,Dad, Batteries not Included” „An American Tail”; “Innerspace”; “Joe Versus the Volcano” “The Goonies” “Young Sherlock Holmes”; “The Land Before Time”; „Hook”; „Gremlins 2”; „ The New Batch”; ”Noises Off”; ”The Money Pit”; „The Flintstones”, “An American Tail :Fievel Goes West”; “Przylądek strachu”/Cape Fear/; oraz nominowany do Oscara “Co się wydarzyło w Madison County”/ The Bridges of Madison County”/.

W 1985 roku była producentem filmu (razem ze Spielbergiem, Marshallem i Quincy Jonesem) „Kolor Purpury”/The Color Purple/, który zdobył 11 nominacji do Oscara, w tym za Najlepszy Film. W tym samym roku została producentem /wspólny projekt ze Spielbergiem i Marshallem/ przeboju kasowego „Powrót do przyszłości”/Back to the Future/ w reżyserii Roberta Zemeckisa. Kennedy była producentem filmu „Kto wrobił Królika Rogera”/”Who Framed Roger Rabbit?” / razem z Marshallem i Rogerem Wattsem/ oraz „Imperium Słońca”/” Empire of the Sun”/. W tym charakterze wystąpiła również przy produkcji debiutu reżyserskiego Marshalla “Arachnophobia” i jego kolejnego filmu - dramatu” Alive: dramat w Andach” /”Alive”/.

Ze Spielbergiem wyprodukowała „Jurassic Park” oraz sequel „Jurassic Park: Zaginiony Świat”.

W 1993 roku została producentem wykonawczym filmu „Lista Schindlera”/Shindler’s List/, który zdobył siedem Oscarów, w tym za Najlepszy Film i dla Najlepszego Reżysera.

Ostatnio współpracowali przy filmie A.I./”Sztuczna inteligencja”/.

W 1992 roku Kennedy założyła The Kennedy/ Marshall Company i wyprodukowała min:

” Kongo”/Congo/; „Cedry pod śniegiem”/ Snow falling on Cedars/; „Indianin w kredensie”/Indian in the Cupboard/ oraz film w technice IMAX „Olympic Glory”. Za produkcję filmu „Szósty zmysł”/ „The Sixth Sense”/ Kennedy otrzymała nominację do Oscara.

Kennedy dorastała w Weaverville i Redding w Kalifornii. Ukończyła Uniwesytet San Diego. Rozpoczęła karierę w lokalnej telewizji, gdzie zdobyła doświadczenie jako operator kamery, montażysta video, producent Talk Show.

LARRY FRANCO (Producent)

Współpracował wcześniej z reżyserem Joe Johnstonem jako producent wykonawczy filmu „The Rocketeer” i „Jumanji” oraz jako producent „Dosięgnąć kosmosu”/October Sky/, który był uhonorowany nagrodą Broadcast Film Critics w kategorii Najlepszy Film Rodzinny. Franco, obecnie już weteran przemysłu filmowego, pierwsze szlify w tej dziedzinie otrzymał uczęszczając do szkoły filmowej UCLA.

Franco był drugim asystentem reżysera filmu „Black Sunday”; „Foul Play”; „Straight Time”; oraz Francisa Ford Coppoli przy filmie “Czas Apokalipsy”/Apocalypse Now/ nakręconym w 1979 roku. Był pierwszym asystentem reżysera przy filmach “The Rose”; “The Fog”, oraz telefilmu „Elvis”, przy którym rozpoczął współpracę z Johnem Carpenterem i Kurtem Russellem. Był producentem „Ucieczki z Nowego Yorku’;/Escape from New York/; „Starman”; „Big Trouble in Little China”;” Prince of Darkness”; “They Live”. Stanowisko producenta stowarzyszonego objął przy filmie “The Thing” w 1985 roku był współproducentem filmu „Christine”, zrealizowanego na podstawie powieści Stephena Kinga.

Franco współpracował z reżyserem Timem Burtonem przy filmach „Marsjanie atakują!”/Mars Attacks!/; „Powrót Batmana”/Batman Returns/oraz jako producent wykonawczy filmu „Jeździec bez głowy”/Sleepy Hollow/. Był producentem stowarzyszonym filmu: „Cutter’s Way”, współproducentem „Tango & Cash” i „Two Bits”.

STEVEN SPIELBERG (producent wykonawczy)

Jest jednym z najbardziej szanowanych, odnoszących sukcesy i utytułowanych filmowców naszych czasów. W trzeciej części niezwykle popularnej serii o dinozaurach reżyserski ster oddał w ręce swojego wieloletniego współpracownika i przyjaciela Joe Johnstona. Spielberg był reżyserem obydwu wcześniejszych częci filmu: „Jurassic Park” oraz sequelu „Jurrasic Park: Zaginiony Świat”. Filmy pobiły rekordy oglądalności na całym świecie przynosząc ponad 1,5 miliardowe ($) zyski. Druga część „Jurrasic Park: Zaginiony Świat” pozostaje nadal niekwestionowanym liderem jeśli chodzi o wpływy z pierwszego weekendu na ekranach, ponad 92,7 milionów $.

W 1993 roku wyreżyserował „Jurrasic Park”, który stał się największym przebojem kasowym wszechczasów i otrzymał trzy nagrody Akademii (za efekty wizualne, dźwięk i montaż efektów dźwiękowych), w tym samym roku zrealizował „Listę Schindlera”/Schindler’s List/, która zdobyła siedem nagród Akademii w tym dla Najlepszego Filmu i Najlepszego Reżysera.

„Lista Schindlera”/Schindler’s List/ oprócz Oscarów została nagrodzona siedmioma nagrodami Brytyjskiej Akademii Filmowej, nagrodami Gildii Producentów, Narodowego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych i Złotym Globem. Spielberg został uhonorowany nagrodą Gildii Reżyserów. „Listę Schindlera”/Schindler’s List/ obejrzało ponad 75 mln osób w kinach oraz wiele milionów więcej na kasetach. W lutym 1997 roku, pokazano ją w telewizji na kanale NBC, obejrzało ją wtedy 65 mln widzów. W 1998 roku Amerykański Instytut Filmowy uznał film za jeden z 10 najlepszych amerykańskich filmów wszechczasów.

Spielberg otrzymał drugiego Oscara dla Najlepszego Reżysera za „Szeregowca Ryana”, jednego z najbardziej kasowych filmów 1998 roku. Spielberg jest uznawanym za reżysera i producenta siedmiu z 25 najlepiej sprzedanych filmów w historii kina. W tym rankingu „E.T” uplasowało się na czwartym miejscu, a „Jurrasic Park” na piątym.

Swoją pierwszą nagrodę przyznawaną przez Gildię Reżyserów otrzymał za „Kolor Purpury’/The Color Purple/ ;za filmy ”Bliskie spotkania trzeciego stopnia”/Close Encounters of the third Kind/; „Poszukiwacze Zaginionej Arki/ Raidres of the Lost Ark/ oraz „E.T.” otrzymał nominację do nagrody Gildii Reżyserów. Za ostatnie trzy tytuły był też nominiowany do nagrody Akademii w kategorii Najlepszy Reżyser.

Spielberg otrzymał nagrodę Lifetime Achievement przyznawaną przez Amerykański Instytut Filmowy oraz prestiżową nagrodę Irvinga G. Thalberga przyznawaną przez Akademię Motion Picture Arts and Sciences.

Spielberg, który urodził się w Cincinnati, a większość dzieciństwa spędził na przedmieściach Haddonfield, New Jersey i Scottsdale, Arizona zadebiutował jako twórca filmowy w wieku lat 12 i nakręcił w tym okresie kilka ambitnych, amatorskich filmów. Studiował filmoznawstwo na California University, Long Beach. Po nakręceniu pięciu krótkich filmów, jego 22-minutowy film „Amblin” został pokazany w 1969 roku na festiwalu filmowym w Atlancie. Talent, który można było dostrzec w tym filmie zaowocował siedmioletnim kontraktem z Universal Pictures- czyniąc tym samym Spielberga najmłodszym reżyserem, który podpisał długoterminowy kontrakt z dużym hollywoodzkim studiem.

Po zrealizowaniu kilku programów dla telewizji w tym epizodów „Night Gallery’; „Marcus Welby M.D.” i „Columbo”, Spielberg wyreżyserował pełnometrażowy film telewizyjny „Pojedynek na szosie”/Duel/ w 1973 roku. W 1974 roku zrealizował pierwszy film przeznaczony na duży ekran „Sugarland Express”. Wkrótce potem rozpoczął współpracę z Georgem Lucasem jako producentem wykonawczym przy filmie „Poszukiwacze zaginionej arki”/Raiders of the Lost Ark/; Indiana Jones i Świątynia Przeznaczenia”/Indiana Jones and the Temple of Doom/; „Indiana Jones i Ostatnia Krucjata”/Indiana Jones and the Last Crusade/.

Do jego filmografii należą też: „Hook” „Always” oraz ostatni film „A.I.-Sztuczna Inteligencja”/. Obecnie pracuje przy filmie „Minority Report”, którego produkcja rozpoczęła się w kwietniu 2001.

Jest również współscenarzystą i współproducentem filmu „Duch”/Poltergeist”/. W ramach Amblin Entertainment pełnił funkcję producenta wykonawczego podczas realizacji ponad dziesięciu filmów min: „Gremlins”; ”The Goonies”; „Powrót do przyszłości”/Back to the Future/;”An American Tail”; ”Kto wrobił królika Rogera”/Who Framed Roger Rabbit/; „Twister”; „Faceci w czerni”/”Men in Black”/;”The Land Before Time”. Spielberg jest jest partnerem Jeffreya Katzenberga i Davida Geffena w multimedialnym studio DreamWorks SKG.

SHELLY JOHNSON (Zdjęcia)

Rozpoczął karierę po ukończeniu Art Center College of Design w Pasadenie. Przed przystąpieniem do pierwszego filmu pełnometrażowego “Nightflyers” pracował przy kręceniu reklamówek.

Od tego momentu jego filmografia obejmuje ponad 50 tytułów nie tylko związanych z dużym ekranem ( „Jack’s Back”; „Maid to Order”; ‘Amanda”; „Keeper of the City”) ale też telewizją( „Lśnienie”-Stevena Kinga; ‘The Fire Next Time”; „Season for Miracles”; „Durango”;” Saint Maybe”). Był nominowany w 1989 roku do nagrody A.S.C. za „The Jessica McClure Story” i w 1997 roku za „Louisa May Alcott’s Inheritance”.

ED VERREAUX (Scenografia)

Po raz pierwszy współpracował ze Stevenem Spilbergiem przy filmie„Poszukiwacze Zaginionej Arki/ Raidres of the Lost Ark/. Wystąpił wtedy w charakterze rysownika storyboardów, ilustrując miedzy innymi sekwencję pościgu, w którym Indiana Jones w zaskakujący sposób unika śmierci. Pierwszym filmem pełnometrażowym, przy którym pracował Verreaux był dramat since-fiction „Contact“. Jest twórcą scenografii do filmu „Misja na Marsa”/ Mission to Mars/, ostatnio pracował przy filmie „The Scorpion King”.

Przez ostatnie dwadzieścia lat był twórcą ilustracji do takich projektów jak E.T.; „Duch”/ Poltergeist/; „Indiana Jones i Świątynia Przeznaczenia”/Indiana Jones and the Temple of Doom/;„Kolor purpury”/The Color Purple”/; „Imperium Słońca”/ Empire of the Sun/;”Indiana Jones: Ostatnia krucjata”/ Indiana Jones and the Last Crusade/. Był pomysłodawcą projektów, wykorzystywanych w filmach „Jurrasic Park” i „Twilight Zone: The Movie”. Awansował na stanowisko asystenta art directora przy trzech częściach filmu „Powrotu do przyszłości”, przed objęciem stanowiska art directora przy filmach:

“The Rookie”, “Honey, I Blew Up the Kid”, “The Distinguished Gentleman”, “Blue Chips”, “Casper” i “How to Make An American Quilt”.

Verreaux urodził się w Los Angeles, studiował malarstwo w San Francisco Art. Institute.

JOHN WILLIAMS (kompozytor)

Jest twórcą muzyki do ponad osiemdziesięciu filmów, w tym do „Jurassic Park” oraz jego sequel, również do filmu „Gwiezdne wojny: Mroczne widmo”/Star Wars Episode I: The Phantom Menace/, “Szeregowiec Ryan”/Saving Private Ryan/, “Amistad”, “Nixon”, “Lista Schindlera”/Schindler’s List/, ”Za horyzontem”/Far and Away/, „JFK”, „Hook”, „Urodzony 4 lipca”/Born on the Fourth of July/, tworzył muzykę do trylogii „Indiana Jones”; „Superman”;„Bliskie spotkania trzeciego stopnia”/Close Encounters of the Third Kind/, „Gwiezdne wojny”/Star Wars/ i do filmu „Szczęki”/Jaws/.

Williams był uhonorowany 39 nominacjiami do nagrody Akademii Filmowej, ostatnio za muzykę do filmu „Patriota”/The Patriot/. Otrzymał pięć Oscarów, trzy nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej, 18 nagród Grammy, trzy Złote Globy, cztery nagrody Emmy oraz niezliczoną ilość złotych i platynowych płyt. Ostatnio stworzył muzykę do filmu Stevena Spielberga „A.I. Sztuczna Inteligencja”.

Williams w latach 1980 - 1993 dyrygował Boston Pops Orkiestrą. Napisał wiele utworów koncertowych w tym: dwie symfonie, koncert na wiolonczelę, flet i skrzypce, koncert na trąbkę i fagot. Ostatni jego koncert to „Seven for Luck” przeznaczony na sopran i orkiestrę, siedmioczęściowy cykl oparty na tekstach poetyckich Rity Dove. Williams jest również twórcą muzyki na Letnie Igrzyska Olimpijskie w latach 1984, 1988 i 1996.

DON DAVIS (kompozytor)

Jest twórcą muzyki do filmu “Bound” reżyserkiego debiutu braci Larry i Andy Wachowskich, jak również do filmu w ich reżyserii uhonorowanego Oscarem „Matrix”. Obecine pracuje nad muzyką do filmu: The Matrix:Reloaded.” Do jego filmografii zaliczają się : „Konspiracja. com” /Antitrust/;”The Unsaid”; „Valentine”, ”Long Time Dead”; „The House on Haunted Hill”; “Uniwersalny Żołnierz:Powrót”/Universal Soldier: The Return/; “The Lesser Evil”: “wirtualni wojownicy”/ Warriors of Virtue/.

Davis zdobył dwie nagrody Emmy za muzykę do telewizyjnego dramatu ”Piękna i Bestia”/Beauty and the Beast/ i do filmu „SeaQuest DSV”. Otrzymał sześć nominacji za muzykę w kolejnych częściach „Piękna I Bestia”/Beauty and the Beast/ i „SeaQuest DSV”, „My life and Times”; „The House of Frankenstein”; Lies before Kisses” oraz “A Little Piece of Heaven”.

Jest twórcą muzyki do seriali: “Hart to Hart”, “Star Trek: The Next Generation”, “Sledge Hammer and Tiny Toon Adventures”, do filmów telewizyjnych i miniseriali : “Peter Benchley’s The Beast”, “Robin Cook’s Invasion”, Ken Follett’s “The Third Twin”, “Race Against Time”, “Weapons of Mass Distraction”, “Hell Swarm”, “In the Company of Spies”, “Life of the Party: The Pamela Harriman Story”, “The Lake, “Not in This Town”, “A Match Made in Heaven”, “For Love Alone: The Ivana Trump Story”, “Pandoras Clock”, “Sleep, Baby, Sleep”, “In the Best of Families”, “Session Man”, “Murder of Innocence”, “Woman with A Past”, “Quiet Victory: The Charlie Wedemeyer Story”, “A Stoning in Fulham County” oraz “Leave of Absence”.

Davis współpracował z Randy Newmanem, Michealem Kamenem, Jamesem Hornerem i Johnem Williamsem. Urodził się w Anaheim, California, rozpoczął grę na trąbce i na pianinie w wieku lat dziewięciu, studiował na UCLA muzykologię i kompozycję.

BETSY COX (Kostiumy) współpracowała z Joe Johnstonem przy filmie „Dosiegnąć kosmosu”/”October Sky”. Urodziła się w Connecticut, rozpoczęła karierę od projektowania sportowych strojów. Przeniosła się do Australii, gdzie studiowała teatrologię. Po powrocie do USA rozpoczęła współpracę z laureatką Oscara Edith Head. Pierwszy film fabularny przy krórym pracowała to „Private Benjamin” z Goldie Hawn w roli głównej. Pracowała również z aktorką w filmach „Best Friends”; „Seems Like Old Times” oraz „Dzika lokatorka”/Housesitter/.

W jej filmografii należą filmy: „Ferajna”/The Crew/; „The Lonely Guy”; „Physical Evidence”; „Gung Ho”; „Runaway, My Fellow Americans”; ”Phenomenon”; “Ja Cię kocham, a Ty śpisz”/ While You Were Sleeping/; “Sea of Love”; “Striking Distance”; “Powder’; “Lęk pierwotny”/Primar Fear/; “Breaking Away”(uhonorowanego Oscarem).

Cox pracowała również przy produkcjach telewizyjnych min: “My Brother’s Keeper”; ‘Rose vs. Wade” ; oraz przy serialu „The Night Stalker”.

STAN WINSTON (Dinozaury w akcji)

Zrewolucjonizował wykorzystanie efektów charakteryzatorskich

na dużym ekranie. Prowadzone przez niego od 1983 roku studio w znacznym stopniu przyczyniło się do rozwinięcia nowatorskich technik w dziedzinie animatroniki, charakteryzacji i efektów lalkarskich. Winston przeprowadził się do Los Angeles ponad trzydzieści lat temu i rozpoczął karierę jako aktor. Prace jako charakteryzator rozpoczął w Disney Studios. Trzy lata później otrzymał nagrodę Emmy za pracę w filmie telewizyjnym „Gargoyles”. Rok później Winston zdobył drugą Emmy za film” The Autobiography of Miss Jane”, w którym postarzył aktorkę Cicely Tyson do 110 lat. W latach 1973 -1979 otrzymał cztery kolejne nominacje do Emmy min za „Korzenie”/Roots/. Następnie rozpoczął pracę nad charakteryzacją do filmu pełnometrażowego „The Wiz”.

W 1981 roku Winston zdobył pierwszą nominację do Oscara za film „Heartbeeps”. Od tej pory zdobył cztery Oscary i dziewięć nominacji. Za pracę nad filmem Jamesa Camerona „Terminator 2” otrzymał dwie statuetki /za najlepszą charakteryzację oraz najlepsze efekty wizualne/ .

Winston otrzymał również nominację do Oscara za kreację dinozaurów w filmie „Jurrasic Park: Zaginiony świat”, za efekty specjalne w filmie Tima Burtona „Powrót Batmana”/Batman Returns/ oraz „Edward Nożycoręki”/ Edward Scissornands/. Otrzymał również nominację za efekty w „Predatorze” Johna McTiernana. Winston ze swoim zespołem otrzymał nagrodę Brytyjskiej Akademii za „Obcego”/Aliens/;”Terminatora 2 Judgment Day”; oraz za ”Jurrasic Park”.

Do jego filmografii należą również: „Co kryje prawda”/What Lies Beneath”/ „Galaxy Quest’;”Boski żigolo”/Deus Bigalow: Male Gigolo/; „Ends of Days”; „Szósty zmysł”/The Sixth Sense”; „Inspektor Gadget”; „Lake Placid”; „Austin Powers: Szpieg który nie umiera” /Austin Powers: The Spy Who Shagged Me/; „Mali Żołnierze”/Small Soldiers”; „Paulie: A Parrots Tale”; „Polowanie na Mysz”/The Mouse Hunt/; „Relikt”/The Relic”/;”Duch i mrok”/”The Ghost and the Darkness”/;”Wyspa Dr. Moreau”/The Island of Dr.Moreau/; „Kongo”/Congo/; ”Wywiad z Wampirem”/Interview with a Vampire/;”Predator 2”;”Alien Nation”; ”Invaders from Mars”; “Starman”; ”The Thing”; “Terminator “/The Terminator /; “W.C. Fields and Me”. Winston pracował ostatnio ze Spielbergiem przy filmie “A.I. Sztuczna Inteligencja”.

Winston w 1986 roku wyreżyserował psychologiczny dramat „Pumpkinhead” i otrzymał wyróżnienie jako najlepszy debiutujący reżyser podczas festiwalu w Payżu oraz nominację do nagrody Saturna. Reżyserował również „The Adventures of a Gnome Gnorm”, stanął na czele zespołu kierującego pracami drugiego planu przy filmie Jamesa Camerona “Terminator”.

Winston jest twórcą efektów specjalnych przy wielu reklamówkach i video-clipach. Wspólnie z Jamesem Cameronem i Scottem Rossem uczestniczył w założeniu Digital Domain, firmy specjalizującej się w efektach komputerowych, wprowadzającej technologię CGI do przemysłu filmowego.

JIM MITCHELL (nadzór nad efektami specjalnymi)

W 1990 roku rozpoczął współpracę z Industrial Light & Magic, odgrywając kluczową rolę przy tworzeniu grafiki komputerowej takich filmów jak: „Jurassic Park”; „Ze śmiercią jej do twarzy”/ Death Becomes Her/; „Terminator 2: Dzień Sądu”

/Terminator 2: Judgment Day/. Każdy z tych filmów został uhonorowany nagrodą Akademii za Najlepsze Efekty Specjalne. „Jurassic Park III” jest trzecim filmem, którym zrealizował wspólnie z Joe Johnstonem. Michell nadzorował pracę nad efektami specjalnymi przy filmach: „Mighty Joe Young” ; „Jeździec bez głowy”/Sleepy Hollow/; za obydwa filmy otrzymał nominację do Oscara oraz nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej. Do jego filmografii należą też: „Dosięgnąć kosmosu”/October Sky/; „Marsjanie atakują”/ Mars Attacks/; „Contact”, jak również przy „Jumanji”’ „Eraser”;”Maska”/The Mask/; „Star Trek VI”.

Jim Mitchell rozpoczynał swoją karierę współpracując z Interface Video, jedną z największych post-produkcyjnych firm w Waszyngtonie. W tym czasie pełnił między innymi funkcje kierownika animacji i efektów specjalnych.

DAN TAYLOR (Dyrektor animacji) ukończył Instytut Brooksa, gdzie studiował na wydziale operatorskim. W 1978 roku otworzył swoją własną firmę Taylor Made Images, która zajmuje się animacją, efektami specjalnymi. Współpracę z Industrial Light & Magic rozpoczął w 1994 roku przy filmie „Maska”/Mask/, bardzo szybko awansował na stanowisko Senior Animatora. W ILM pracował przy filmach “Piekielna Głębia”/Deep Blue Sea/;”Bardzo Dziki Zachód”/Wild Wild West/; /Deep Rising/. Do jego filmografii zalicza się też inne filmy: “Wielki Joe”/Mighty Joe Young/, „Jurassic Park: Zaginiony świat”/ The Lost World: Jurasic Park/; /Star Wars Special Edition/; „Ostatni smok”/Dragonheart/ i “Jumanji”.

MICHAEL LANTIERI (efekty specjalne) jest zdobywcą Oscara (razem ze Stanem Winstonem Tippettem i Dennisem Muren) za pracę przy realizacji Jurassic Park. Otrzymał również nominacje do Oscara za pracę przy filmach: „Jurassic Park ; Zaginiony świat”; „Hook”; Powrót do przyszłości II”/Back to the Future II/. Lantieri otrzymał nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej za: ”Jurassic Park”; „Czarownice z Eastwick” /The Witches of Eastwick”/; „Powrót do przyszłości II”/ Back to the FutureII/; „Ze śmiercią jej do twarzy”/ Death Becomes Her/;oraz nominację do tej nagrody otrzymał film ”Dracula” w reżyserii Brama Stokera.

Lantieri rozpoczął współpracę z Universal Studios w 1974 roku zdobywając kolejne doświadczenia przy tworzeniu efektów do filmów: „The Six Million Dollar Man”,” The Bionic Woman” i „Battlestar Galactica”. Jego debiut to film „Flashdance”.

Nadzorował pracę nad efektami specjalnymi do filmów: “Fright Night”; “My Science Projekt”; “Poltergeist II”; ”Star Trek IV”; „Czarownice z Eastwick”/ The Witches of Eastwick”; „Bliźniaki”/Twins/; „Kto wrobił Królika Rogera”/ Who Framed Roger Rabbit?/; drugiej i trzeciej części „Powrotu do Przyszłości” oraz „Ze śmiercią jej do twarzy”/Death Becomes Her/. Rozpoczął współpracę ze Stevenem Spielbergiem przy filmie „Indiana Jones Ostatnia krucjata”/ Indiana Jones and the Last Crusade/. Ostatnio współpracował przy filmie „A.I.- Sztuczna inteligencja” i „Minority Report”.

Do jego filmografii zaliczamy: „Casper”; „Kongo”/Congo/; „Indian in the Cupboard”; The Flintstones”; „Hook”; „Marsjanie atakują”/Mars Attacks/; “Bardzo dziki zachód”/Wild, Wild West/; “Żona Astronauty”/The Astronauts Wife/; “Matilda”; “Dzień zagłady”/ Deep Impact/; “Polowanie na Mysz”/ Mouse Hunt/ oraz „The 6th Day”.

JACK HORNER (doradca techniczny, paleontolog)

Służył swoją wiedza przy wszystkich trzech częściach opowieści o dinozaurach. Jest kustoszem Muzeum Gór Skalistych i profesorem na Uniwersytecie w Montanie, gdzie jest szefem najliczniejszego zespołu badaczy dinozaurów w USA. Najważniejszym odkryciem Hornera jest prawie kompletny szkielet Tyrannosaurusa rexa. Wraz ze swoim zespołem naukowym Horner odkrył pierwsze skupiska jaj dinozaurów na półkuli wschodniej. Był to pierwszy odkryty dowód na istnienie wśród prehistorycznych gadów zjawiska opieki rodzicielskiej.

Urodzony i wychowany w Shelby, Montana Horner znalazł pierwsze skamieniałe fragmenty dinozaura w wieku 8 lat. Po odbyciu służby w piechocie morskiej pracował jako asystent na Wydziale Geologii Uniwersytetu Montany oraz jako asystent paleontologii na Uniwersytecie Princeton. Pracował również jako naukowiec w amerykańskim Muzeum Historii Naturalnej w Nowym Yorku. Jest stypendystą fundacji McArthura. Horner napisał książki : „ Digging Dinosaurs, Dinosaur Lives”, “The Complete T-rex”, “Dinosaurs Under the Big Sky”, oraz książkę dla dzieci „Maia: A Dinosaur Grows Up and Digging Up Tyrannosaurus rex”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Jurassic Park III
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy