Reklama

"Infiltracja": O EKIPIE FILMOWEJ

MARTIN SCORSESE (Reżyser) niedawno wyreżyserował film biograficzny pod tytułem Aviator, uhonorowany pięcioma statuetkami Oscara, trzema Złotymi Globami, w tym za najlepszy dramat, oraz czterema nagrodami BAFTA (w tym za najlepszy film) i wieloma innymi wyróżnieniami. Ponadto, Scorsese zdobył nominacje do Oscara, Złotego Globu, nagrody BAFTA i nagrody Directors Guild of America za wyjątkowe osiągnięcia w reżyserii filmowej. Otrzymał również tytuł Reżysera Roku od London Film Critics Circle.

Martin Scorsese urodził się w 1942 roku w Nowym Jorku, wychował się w dzielnicy zwanej Little Italy (Małe Włochy), która później stała się inspiracją dla kilku jego filmów. W 1966 obronił tytuł magistra komunikacji filmowej w Szkole Filmowej Uniwersytetu Nowojorskiego. Jako student tej uczelni nakręcił wiele nagradzanych filmów krótkometrażowych, m.in. The Big Shave.

Reklama

W 1968 r. Scorsese wyreżyserował swój pierwszy film pełnometrażowy – Kto puka do moich drzwi? W 1970 r. pracował jako asystent reżysera i montażysta przy filmie dokumentalnym Woodstock, a trzy lata później zdobył sławę wśród krytyków i publiczności swoim filmem Ulice nędzy. W 1974 r. Scorsese nakręcił swój pierwszy dokument – Italianamerican.

Jego Taksówkarz zdobył Złotą Palmę na Festiwalu Filmowym w Cannes w 1976 r. Następnymi dziełami były: New York, New York, Ostatni walc oraz Wściekły byk, który zdobył dwie statuetki Oscara. Scorsese nakręcił później m.in. Króla komedii, Kolor pieniędzy, Ostatnie kuszenie Chrystusa, Chłopców z ferajny, Przylądek strachu, Kasyno, Kundun – życie Dalaj Lamy oraz Wiek niewinności.

W 1996 r. Scorsese, wraz z Michaelem Henrym Wilsonem, wyreżyserował 4-godzinny dokument Historia kina amerykańskiego według Martina Scorsese. Film powstał na zamówienie Brytyjskiego Instytutu Filmowego dla uczczenia stuletniej rocznicy narodzin kina. W 2001 r. Scorsese nakręcił Il Mio Viaggio in Italia, epicki film dokumentalny, w którym reżyser z sentymentem opowiada o swojej miłości do kina włoskiego.

Długo oczekiwany obraz Gangi Nowego Jorku wszedł na ekrany kin w 2002 r., zdobywając wiele wyróżnień, w tym Złoty Glob w kategorii „Najlepszy reżyser”. Rok później telewizja PBS rozpoczęła emisję 7-odcinkowego serialu dokumentalnego zatytułowanego Martin Scorsese presents: The Blues.

W 2005 r., jako część serii American Masters, kanał PBS wyświetlił film dokumentalny Bez stałego adresu: Bob Dylan, który ukazał się później również w formacie DVD na całym świecie. Ten dokument przyniósł Scorsese nagrodę Grammy w kategorii „Najlepszy filmowy klip muzyczny”.

Scorsese jest założycielem i prezesem The Film Foundation, organizacji non profit zajmującej się opieką nad filmami archiwalnymi. Jest również we władzach Tribeca Film Festival. Podczas swojej kariery Martin Scorsese otrzymał wiele nagród i wyróżnień, spośród których warto wymienić: Złotego Lwa na Festiwalu Filmowym w Wenecji w 1995, nagrodę AFI za całokształt twórczości w 1997 r., nagrodę wręczoną podczas 25. Gali Stowarzyszenia Filmowego Centrum Lincolna w 1998 r., tytuł Cavaliere di Gran Croce (kawalera Wielkiego Krzyża) – największe odznaczenie włoskie, nagrodę DGA za całokształt twórczości w 2003 r. oraz tytuł Officer de la Legion d’Honneur (kawalera Legii Honorowej) za wyjątkowe zasługi dla Francji w 2005 r.

WILLIAM MONAHAN (Scenarzysta) miał już na koncie sukcesy jako dziennikarz i pisarz, zanim postanowił spróbować swoich sił w pisaniu scenariuszy filmowych. W trakcie zaledwie paru lat pracy w zawodzie scenarzysty zdążył już współpracować z największymi gwiazdami na rynku filmowym.

Przed Infiltracją Monahan napisał w 2005 r. scenariusz do filmu Królestwo niebieskie – epickiego dramatu o wartkiej akcji, rozgrywającego się w czasach wypraw krzyżowych, w reżyserii Ridleya Scotta i z Orlando Bloomem w roli głównej. W maju 2006 r. wersja reżyserska filmu ukazała się w formacie DVD i spotkała się z ciepłym przyjęciem krytyków.

William Monahan urodził się i wychował w Massachusetts. Studiował na University of Massachusetts w Amherst. Po przeprowadzce do Nowego Jorku, podjął pracę jako dziennikarz, eseista i krytyk. Był także redaktorem magazynu SPY.

W 1997 r. Monahan zdobył nagrodę Pushcarta w kategorii „Opowiadanie” i wydał swoją pierwszą powieść, Light House: A Trifle, cieszącą się powszechnym uznaniem.

W 2001 r. Monahan z pisarza stał się scenarzystą. Sprzedał swój epicki scenariusz pod tytułem Tripoli – o marszu Williama Eatona na Trypolis podczas wojen Stanów Zjednoczonych z pirackimi państwami Afryki Północnej – na potrzeby filmu, który miał być wyreżyserowany przez Ridleya Scotta. Chociaż projekt nie doszedł do skutku, Monahan otrzymał zamówienie na scenariusz do oryginalnego epickiego filmu, którego akcja toczy się w średniowieczu. Ten film ujrzał światło dzienne jako Królestwo niebieskie, w reżyserii Scotta.

Monahan pracuje obecnie nad kilkoma nowymi projektami, w tym nad filmową adaptacją powieści Davida Ignatiusa pod tytułem Penetration, w której ponownie połączy siły z Ridleyem Scottem, oraz nad epickim filmem historycznym The Venetian, opartym na podróżach Marco Polo.

BRAD PITT (Producent), jeden z największych gwiazdorów przemysłu filmowego, to wielokrotnie nagradzany aktor, który szybko osiąga również sukcesy jako producent pod szyldem swojej wytwórni – Plan B Entertainment.

Pitt pojawi się wkrótce wraz z Cate Blanchett w dramacie Alejandro González Inárritu zatytułowanym Babel, który brał udział w konkursie na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Cannes, zdobywając powszechne uznanie oraz nagrodę dla najlepszego reżysera. Aktora będzie można też wkrótce zobaczyć w filmie Andrew Dominika Historia zabójstwa Jessego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda, którego Pitt jest również producentem. Film wejdzie na ekrany w 2007 roku. Obecnie Pitt uczestniczy w zdjęciach do Ocean's 13, którego premiera zaplanowana jest na lato 2007, a następnie przystąpi do produkcji filmu The Curious Case of Benjamin Button w reżyserii Davida Finchera, w którym ponownie wystąpi u boku Cate Blanchett.

Następne produkcje wytwórni Plan B to m.in. Biegając z nożyczkami z Annette Bening, Gwyneth Paltrow, Joseph Fiennes i Alekiem Baldwinem, Peace Like a River z Billym Bobem Thorntonem, A Mighty Heart z Angeliną Jolie i Danem Futtermanem, Shantaram z Johnym Deppem oraz A Million Little Pieces. Plan B wcześniej wyprodukował niezwykle popularny film fantasy Tima Burtona Charlie i fabryka czekolady z Johnym Deppem w roli głównej oraz epicki film historyczny Troja, w którym Pitt zagrał również jedną z ról.

Pochodzący z Oklahomy aktor zaczął karierę małymi rolami kinowymi i telewizyjnymi. W 1991 po raz pierwszy zwrócił na siebie uwagę krytyków i widzów swoją brawurową kreacją autostopowicza-gwałciciela w kontrowersyjnym filmowym hicie Ridleya Scotta Thelma i Louise. Pitt został następnie zaangażowany do filmu Roberta Redforda Rzeka życia, Kalifornii Dominica Seny oraz Wywiadu z wampirem Neila Jordana.

W 1994 r. aktor otrzymał nominację do Złotego Globu za swoją kreację w Wichrach namiętności. Dwa lata później został uhonorowany nominacją do Oscara i zdobył Złoty Glob dla najlepszego aktora za rolę w filmie Terry’ego Gilliama 12 małp.

Po tych nagrodach przyszły kolejne wyróżnienia za role w Siedem i Podziemnym kręgu Davida Finchera, Siedmiu latach w Tybecie Jean-Jacques’a Annaud oraz Przekręcie w reżyserii Guya Ritchiego. Dołączył również do gwiazdorskiej obsady filmu Stevena Soderbergha Ocean’s Eleven – Ryzykowna gra, znakomicie przyjętego przez publiczność remake’u komedii Rat Pack, w którym zagrali również George Clooney, Julia Roberts, Matt Damon, Don Cheadle i Bernie Mac. Niedawno Pitt ponownie połączył siły z tą samą obsadą i reżyserem Soderberghiem w sequelu Ocean’s Twelve: Dogrywka, a także zagrał w parze z Angeliną Jolie w przebojowej komedii Mr. & Mrs. Smith.

W swoim dorobku Pitt ma również role w następujących filmach: Zawód: Szpieg Tony’ego Scotta z Robertem Redfordem, Mexican Gore’a Verbinskiego z Julią Roberts i Jamesem Gandolfinim, Joe Black Martina Bresta, Zdrada Alana J. Pakuli, Uśpieni Barry’ego Levinsona, Prawdziwy romans Tony’ego Scotta, Wspaniały świat Ralpha Bakshi oraz Johny Suede, uznany za najlepszy film na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Locarno w 1991 r. Pitt ma też na koncie gościnne epizody w filmie Full Frontal. Wszystko na wierzchu Soderbergha oraz w Niebezpiecznym umyśle George’a Clonneya. Użyczył także swojego głosu w filmie animowanym Sindbad: Legenda siedmiu mórz.

BRAD GREY (Producent) to Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Paramount Pictures Corporation.

Jest jednym z najpotężniejszych przedsiębiorców w przemyśle rozrywkowym. Zmienił swoją poprzednią firmę, Brillstein-Grey Entertainment, w organizację należącą do rynkowej elity, nazwaną przez magazyn Forbes „najlepszą firmą zajmującą się zarządzaniem i produkcją w Hollywood”.

Grey założył także wspólnie z Bradem Pittem filmową firmę produkcyjną, Plan B Entertainment. Pierwszą produkcją firmy Plan B Entertainment była Troja Wolfganga Petersena, epicki film historyczny, w którym główne role zagrali Pitt oraz Orlando Bloom.

Grey ma w swoim producenckim dorobku zeszłoroczny film Tima Burtona z Johnem Deppem, zatytułowany Charlie i fabryka czekolady. Ponadto, Grey jest producentem wielu najpopularniejszych programów telewizyjnych, takich jak uhonorowany nagrodą Emmy serial telewizji HBO Rodzina Soprano.

Jest zdobywcą Złotego Globu i nagrody Emmy, a także 4-krotnym laureatem nagrody George Foster Peabody Award.

Grey udziela się w Radzie Nauk Medycznych Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles, Radzie Doradców Szkoły Filmowo-Telewizyjnej Uniwersytetu Południowej Kalifornii oraz w Tisch School of the Arts Uniwersytetu Nowojorskiego.

GRAHAM KING (Producent) jest Prezesem i Dyrektorem Generalnym Initial Entertainment Group, jednej z czołowych niezależnych firm filmowych w Hollywood, zajmującej się zakupem, produkcją i współprodukcją filmów na rynkach światowych. King założył Initial w 1995 r. i stał się liczącym się producentem zarówno wielkich projektów, jak i filmów niezależnych.

Infiltracja to trzeci film, przy którym King nawiązał współpracę z Martinem Scorsese. W 2004 r. wyprodukował cieszący się powszechnym uznaniem film biograficzny Scorsese zatytułowany Aviator, opowiadający o postaci Howarda Hughes'a, w którego wcielił się Leonardo DiCaprio. Obraz ten przyniósł Kingowi nominację do Oscara oraz nagrodę BAFTA za najlepszy film oraz Złoty Laur przyznany przez Producers Guild of America dla Producenta Roku. Wcześniej King był również współproducentem wykonawczym epickiego dramatu Scorsese pod tytułem Gangi Nowego Jorku z DiCaprio, Danielem Day-Lewisem oraz Cameron Diaz

Pod szyldem Initial Entertainment King pełnił także funkcję producenta wykonawczego w filmie Ministranci, w którym Jodie Foster spełniała podwójną rolę aktorki i producentki, dramacie biograficznym Michaela Manna Ali oraz w nagrodzonym Oscarem dramacie Stevena Soderbergha Przemyt. King został również później producentem wykonawczym miniserialu telewizyjnego Przemyt, za który otrzymał nominację do nagrody Emmy w kategorii „Najlepszy miniserial”.

Obecnie King zajmuje się produkcją kilku premierowych filmów, m.in. dramatu Blood Diamond w reżyserii Edwarda Zwicka z Leonardem DiCaprio, Djimon Hounsou i Jennifer Connelly, który pojawi się w kinach w grudniu, oraz filmu Nicholasa Cage’a Next.

King, Brytyjczyk z pochodzenia, rozpoczął karierę od pracy w studio w 1982 r. i w tym samym roku przeniósł się do Stanów Zjednoczonych, gdzie dołączył do działu dystrybucji międzynarodowej w wytwórni Twentieth Century Fox. W 1987 przeniósł się z Fox do Cori Films, międzynarodowej firmy dystrybutorskiej z siedzibą w Los Angeles, gdzie pogłębiał swoją wiedzę na temat rynku międzynarodowego. Po pięciu latach przepracowanych w Cori Films King dołączył do Kings Road Productions. Trzy lata później opuścił tę firmę, aby założyć Initial Entertainment Group.

Niedawno Initial Entertainment Group podpisała wstępną umowę producencką z Warner Bros. Pictures. Firma zawarła również własną umowę na produkcję z Johnym Deppem i jego firmą, Infinitum Nihil. Obecnie firma Initial ma w swojej pieczy wiele filmów na różnych etapach powstawania i produkcji, w których King pełni również funkcję producenta, m.in. Shantaramzi, wspólnie z Warner Bros. i Infinitum Nihil, Benighted oraz Prince of Thieves.

ROY LEE (Producent wykonawczy) zadebiutował na swoim stanowisku przy pracach nad horrorem Gore’a Verbinskiego The Ring z Naomi Watts, który okazał się być wielkim sukcesem. Film ten był pierwszą produkcją pod szyldem Vertigo Entertainment, filmowej firmy producenckiej, którą Lee założył wspólnie z Dougiem Davisonem. Lee pełnił również funkcję producenta wykonawczego w sequelu The Ring 2 w reżyserii Hideo Nakaty, który był też reżyserem oryginalnej, bardzo popularnej japońskiej wersji filmu, na podstawie której powstał The Ring.

Lee wyprodukował również Klątwę, remake popularnego japońskiego horroru Ju-On, z Sarah Michelle Gellar w roli głównej. Film ten zanotował rekordowe otwarcie w październiku 2004 r. i pod tym względem nadal prowadzi w kategorii horrorów. Najnowszym projektem z Lee w roli producenta wykonawczego jest sequel Klątwa 2, którego premierę zaplanowano na jesień tego roku. Lee jest również producentem następujących filmów: Dark Water - Fatum z Jennifer Connelly, opartego na faktach familijnego filmu przygodowego Przygoda na Antarktydzie z Paulem Walkerem oraz dramatu romantycznego Dom nad jeziorem z Keanu Reeves i Sandrą Bullock.

Roy Lee, Amerykanin koreańskiego pochodzenia, urodził się w Brooklynie i wychował w Bethesda w stanie Maryland. Ukończył pierwszy stopień studiów na George Washington University i uzyskał dyplom prawnika na American University. Po krótkiej przygodzie z zawodem adwokata firmowego Lee w 1996 r. przeprowadził się z Waszyngtonu do Los Angeles, aby poświęcić się karierze w przemyśle filmowym. Jego pierwszym pracodawcą była firma producencka Alphaville, w której pracował nad takimi filmami jak The Mummy, The Jackal oraz Michael.

Wykorzystując swoje doświadczenie w ocenianiu scenariuszy, Lee założył później witrynę internetową o nazwie ScriptShark.com, dzięki której początkujący scenarzyści mogli poddawać swoje scenariusze pod ocenę profesjonalistów. Sukces witryny spowodował nawiązanie współpracy z firmą poszukującą nowych talentów, dla której Lee oceniał filmy krótkometrażowe do odtwarzania na komputerach osobistych. W 2001 r. Lee zaczął sprowadzać filmy z Japonii, Korei, Hong Kongu i Indonezji do Stanów Zjednoczonych, gdzie, w imieniu azjatyckich dystrybutorów, sprzedawał do nich prawa amerykańskim studiom filmowym planującym nakręcić własne wersje. Ta działalność sprawiła, że magazyn New Yorker nadał mu w 2003 r. tytuł „The Remake Man”.

W 2001 r. Lee i Davison utworzyli Vertigo Entertainment. Obecnie zajmują się produkcją wielu filmów dla różnych studiów. Do filmów tych zaliczają się m.in. The Visiting z Nicole Kidman i Danielem Craigiem, thriller Strangers z Liv Tyler oraz remake thrillera paranormalnego The Eye z Jessicą Alba.

DOUG DAVISON (Producent wykonawczy) jest wspólnikiem Roy'a Lee w Vertigo Entertainment, filmowej firmie producenckiej, którą założyli wspólnie w 2001 r. Pod szyldem Vertigo Entertainment Davison wyprodukował Klątwę z Sarah Michelle Gellar, bazującą na popularnym japońskim horrorze Ju-On. Od swojej premiery w październiku 2004 r. film ten dzierży tytuł filmu z rekordowym weekendowym otwarciem w kategorii horrorów. Davison wyprodukował następnie kolejny horror zatytułowany Dark Water – Fatum, w reżyserii Waltera Salles’a, w którym główną rolę zagrała Jennifer Connelly. W 2006 r. Davison zmienił profil i wyprodukował dramat romantyczny Dom nad jeziorem z Sandrą Bullock i Keanu Reeves.

Davison był ostatnio producentem filmu Klątwa 2, z Sarah Michelle Gellar i Amber Tamblyn, którego premierę zaplanowano na jesień tego roku, oraz nadzoruje fazę poprodukcyjną filmu Olivera Hirschbiegela The Visiting, remake’u Inwazji łowców ciał, z Nicole Kidman i Danielem Craigiem. Dodatkowo Davison wprowadza w fazę produkcyjną horror The Strangers z Liv Tyler w roli głównej, thriller Addicted z Sarah Michelle Gellar, w reżyserii Joel Bergvall i Simona Sandquista, oraz komedię romantyczną Yanna Samuella My Sassy Girl, w której zobaczymy Elishę Cuthbert.

Davison, rodowity mieszkaniec Waszyngtonu, zdobył dyplom z literatury angielskiej na Hamilton College w północnej części stanu Nowy Jork. Po przeprowadzce do Nowego Jorku rozpoczął karierę jako asystent produkcji na planie filmu Szklana pułapka 3, a później zajmował się oceną scenariuszy w wytwórni New Line Cinema. Przeprowadził się do Los Angeles, gdzie otrzymał etat w Mad Chance Productions. Pod opiekuńczym skrzydłem Andrew Lazara pełnił funkcję kierownika ds. rozwoju i piął się po kolejnych szczeblach kariery aż do stanowiska Prezesa ds. produkcji. Davison zdobył zawodowe szlify jako współproducent w filmie Smoochy w reżyserii Danny’ego DeVito, z Robinem Williamsem i Edwardem Nortonem. Pracując dla Mad Chance, Davison zapoczątkował również takie projekty jak: Kosmiczni kowboje, Psy i koty oraz Niebezpieczny umysł.

G. MAC BROWN (Producent wykonawczy) współpracuje obecnie z Bazem Luhrmannem nad dramatem (jeszcze bez tytułu) rozgrywającym w Australii przed II wojną światową, w którym w głównych rolach wystąpią Nicole Kidman oraz Hugh Jackman. Przed Infiltracją Brown był producentem wykonawczym thrillera Sydney'a Pollacka Tłumaczka z Nicole Kidman i Seanem Pennem oraz wyprodukował znany thriller dramatyczny Niewierna z Diane Lane i Richardem Gere w rolach głównych. Brown był również jedynym producentem filmu Beebana Kidrona Ślicznotki, z Wesley Snipesem, Patrickiem Swayze i Johnem Leguizamo.

Brown nawiązał również owocną współpracę z reżyserką Norą Ephron, współprodukując jej komedię Michael z Johnem Travoltą, Williamem Hurtem i Andie MacDowell oraz pełniąc funkcję producenta wykonawczego niezwykle popularnej komedii romantycznej Masz wiadomość z duetem Tom Hanks-Meg Ryan i komedii kryminalnej Numer stulecia z Johnem Travoltą i Lisą Kudrow. Brown ma również w swoim dorobku produkcję filmów: Zapach kobiety, Przodem do tyłu, Krew z krwi, kość z kości, Anna i Król, Gloria, Diablica, Z honorami, Rodeo w Nowym Jorku oraz Przeklęty Brooklyn.

KRISTIN HAHN (Producent wykonawczy) współreżyserowała, napisała i wyprodukowała nagradzany film dokumentalny Anthem, który wystawiono też na deskach teatru oraz wyemitowano w wersji telewizyjnej na kanale HBO. Była także współautorką przewodnika pod tytułem Anthem: An American Road Story, wydanego przez HarperCollins. Hahn napisała również książkę In Search of Grace: An Exploration of Religious Faith in America, także wydaną by HarperCollins.

Po wydaniu In Search of Grace pisarka, wraz z Jennifer Aniston i Bradem Pittem, założyła firmę producencką. W przedsiębiorstwie tym, znanym pod nazwą Plan B Entertainment, Hahn nadzorowała dużą liczbę projektów na przestrzeni trzech lat. Nadal zajmuje się produkcją kilku projektów realizowanych przez Plan B, a jednocześnie pracuje dla wielu studiów filmowych jako niezależna producentka lub we współpracy z Jennifer Aniston.

GIANNI NUNNARI (Producent wykonawczy) jest założycielem i najważniejszym producentem w firmie Hollywood Gang Productions, istniejącej od 1997 r. Nunnari wyprodukował m.in. film Aleksander Olivera Stone’a, trylogię Od zmierzchu do świtu Roberta Rodrigueza oraz Siedem w reżyserii Davida Finchera.

Nunnari jest także producentem premierowej adaptacji graficznej powieści Franka Millera zatytułowanej 300 w reżyserii Zacka Snydera i z Gerardem Butlerem w roli głównej, która wejdzie na ekrany w marcu 2007 r., filmu N: Napoleon and Me w reżyserii Paolo Virzi, z Danielem Auteuil i Monicą Bellucci, który zadebiutował na Festiwalu Filmowym w Rzymie, 11 minut – filmowej adaptacji bestsellera Paulo Coehlo pod tym samym tytułem, oraz Everybody’s Fine – remake włoskiego klasyka którego wyreżyserowania podjął się Kirk Jones. Nunnari zajmuje się także obecnie przygotowaniami do pełnometrażowej adaptacji graficznej powieści Franka Millera Ronin wraz z DC Comics oraz filmowej adaptacji powieści Shusaku Endo pod tytułem Chinmoku, którą wyreżyserować ma Martin Scorsese.

JOSEPH REIDY (Współproducent/Pierwszy asystent reżysera) ostatnio współpracował z Martinem Scorsese jako współproducent i pierwszy asystent reżysera przy filmie Aviator. Infiltracja to już 11. film Reidy’ego z tym reżyserem. Te same funkcje, co przy Infiltracji, pełnił już przy filmach Gangi Nowego Jorku, Ciemna strona miasta, Kasyno oraz Wiek niewinności. Był także pierwszym asystentem reżysera przy pracach nad Przylądkiem strachu i Ostatnim kuszeniem Chrystusa, a także pierwszym asystentem reżysera i drugim reżyserem w Chłopcach z ferajny.

Reidy pracował też wielokrotnie z innymi reżyserami. Pełnił funkcję pierwszego asystenta reżysera oraz współproducenta przy filmach JFK, The Doors i Urodzony 4 lipca oraz funkcję pierwszego asystenta reżysera w Rozmowach radiowych. Reidy był także pierwszym asystentem reżysera i współproducentem w filmie Roberta Redforda Zaklinacz koni i pierwszym asystentem reżysera w Quiz Show oraz pierwszym asystentem reżysera Mike’a Nevella przy filmach Uśmiech Mony Lizy i Donnie Brasco. Ponadto, Joseph Reidy ma w swoim dorobku pracę na stanowisku pierwszego asystenta reżysera w następujących filmach: Uśpieni Barry’ego Levinsona, Prawo Bronxu Roberta De Niro, Mroki miasta w reżyserii Irwina Winklera, Drabina Jakubowa Adriana Lyne’a, Osaczona Ridley’a Scotta, Dom przy Carroll Street Petera Yates’a oraz premierowy thriller dramatyczny Sidney’a Lumeta Before the Devil Knows You’re Dead.

MICHAEL BALLHAUS (Reżyser obrazu), trzykrotnie nominowany do nagrody Amrykańskiej Akademii Filmowej w kategorii „Najlepsze zdjęcia”, ostatnio za Gangi Nowego Jorku Martina Scorsese. Wcześniejsze nominacje do Oscara zdobył za pracę nad filmem Steve’a Kloves’a Wspaniali bracia Baker oraz Telepatia w reżyserii Jamesa L. Brooksa. Ballhaus był również nominowany do nagrody BAFTA za filmy Gangi Nowego Jorku, Wiek niewinności oraz Chłopców z ferajny w reżyserii Scorsese, a także otrzymał nominację do nagrody Independent Spirit Award za film Po godzinach, również wyreżyserowany przez Scorsese. Infiltracja to już siódmy projekt, nad którym Ballhaus pracuje z tym reżyserem, wliczając Kolor pieniędzy i Ostatnie kuszenie Chrystusa.

Ballhaus, Niemiec z pochodzenia, jest autorem zdjęć do 15 filmów nieżyjącego już niemieckiego reżysera Rainera Wernera Fassbindera. W 1983 r. zadebiutował jako reżyser obrazu w filmie Johna Saylesa Baby, to jesteś ty. Od tamtej pory współpracował z takimi reżyserami jak Francis Ford Coppola (Dracula), Wolfgang Petersen (Air Force One i Epidemia), Mike Nichols (Z księżyca spadłeś?, Barwy kampanii, Pocztówki znad krawędzi i Pracująca dziewczyna), Robert Redford (Quiz Show i Nazywał się Bagger Vance), Barry Levinson (Uśpieni) oraz, całkiem niedawno, Nancy Meyers (Lepiej późno niż później).

W 2006 r. Ballhaus otrzymał nagrodę Berlinale Camera na 56. Międzynarodowym Festiwalu w Berilnie za swój wkład w sztukę filmową.

KRISTI ZEA (Kierownik produkcji) w Infiltracji powróciła do ekipy Martina Scorsese, przystępując do pracy nad trzecim już filmem z tym reżyserem. Wcześniej pełniła funkcję kierownika produkcji w Chłopcach z ferajny oraz w części „Life Lessons” Nowojorskich opowieści. Wielokrotnie współpracowała również jako kierownik produkcji z Jonathanem Demme w Kandydacie, Pokochać, Filadelfii, Milczeniu owiec, Poślubionej mafii oraz z Brettem Ratnerem w Czerwonym smoku i Family man. Pracowała też przy Zmianie pasa Rogera Michella, Uśpionych Barry'ego Levinsona, Wojnie Jona Avneta, Oleju Lorenza George'a Millera oraz Miss fajerwerków Thomasa Schlamme’a. Niedawno zakończyła pracę nad The Brave One Neila Jordana, który będzie miał swoją premierę jesienią 2007 r.

Zea miała urozmaiconą karierę filmową – pracowała już jako producent, drugi reżyser i projektantka kostiumów. Wyprodukowała film Jamesa L. Brooksa Lepiej byc nie może, za który otrzymała nominację do Oscara w kategorii „Najlepszy film”, wspólnie z Brooksem i Bridget Johnson. Pełniła również funkcje drugiego reżysera i współproducenta w Filadelfii, współproducenta w Telepasji i filmie Lucas oraz drugiego reżysera w Uśpionych i Pokochać.

Jej dorobek jako projektantki kostiumów obejmuje m.in. pracę przy filmach: Silverado Lawrence’a Kasdana, Mała doboszka George’a Roya Hilla, Niekończąca się miłość Franco Zeffirelliego oraz trzech filmach Alana Parkera: Ptasiek, Najwyższa stawka i Sława.

Zea wykłada też Kierownictwo Produkcji w Filmie dla studentów podyplomowych w Tisch School of the Arts Uniwersytetu Nowojorskiego.

THELMA SCHOONMAKER (Montażystka) jest dwukrotną laureatką nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej za montaż filmów Martina Scorsese Aviator oraz Wściekły byk. Otrzymała również dwie nominacje do Oscara za pracę nad kolejnymi filmami Scorsese: Gangi Nowego Jorku oraz Chłopcy z ferajny. Na początku swojej kariery Schoonmaker zdobyła pierwszą nominację do Oscara jako szefowa montażu filmu dokumentalnego Woodstock, przy którym pracowała w jednym pokoju między innymi z Martinem Scorsese. Ponadto, Schoonmaker otrzymała nagrodę BAFTA za najlepszy montaż za Chłopców z ferajny i Wściekłego byka oraz została uhonorowana przez kolegów po fachu nagrodami Eddie za pracę nad Aviatorem, Gangami Nowego Jorku i Wściekłym bykiem.

Schoonmaker poznała Scorsese podczas 6-tygodniowego kursu wakacyjnego w Szkole FIlmowej Uniwesytetu Nowojorskiego. Po kilku latach odpowiadała już za montaż jego pierwszego filmu pełnometrażowego – Kto puka do moich drzwi? Schoonmaker i Scorsese odnowili współpracę przy Szalonym byku i od tej pory Schoonmaker zajmowała się montażem każdego nowego filmu fabularnego Scorsese, w tym m.in. Króla komedii, Po godzinach, Koloru pieniędzy, Nowojorskich opowieści, Ostatniego kuszenia Chrystusa, Przylądka strachu, Wieku niewinności, Kasyna, Kundun: Historii Dalaj Lamy i Ciemnej strony miasta, jak również wspomnianych wcześniej filmów.

Schoonmaker montowała również kilka filmów dokumentalnych Scorsese, takich jak Historia kina amerykańskiego według Martina Scorsese oraz Il Mio Viaggio in Italia (Moja podróż do Włoch).

Schoonmaker poświęca się karierze montażystki, lecz także pracuje niestrudzenie nad promocją filmów i pism swojego zmarłego męża, nominowanego do Oscara, Michaela Powella.

SANDY POWELL (Projektantka kostiumów) jest dwukrotną laureatką Oscara, a ponadto zdobywczynią pięciu dodatkowych nominacji do tej nagrody. W 1999 r. otrzymała dwie nominacje do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej za pracę nad filmem Johna Maddena Zakochany Szekspir i obrazem Todda Haynes’a Idol, zdobywając Oscara za pierwszy z nich. Niedawno zdobyła drugą statuetkę za Aviatora Martina Scorsese. Powell otrzymała także nominacje za projekty kostiumów do filmu Scorsese Gangi Nowego Jorku oraz do filmów Pani Henderson, Miłość i śmierć w Wenecji oraz Orlando.

Powell została też w podobnym stopniu uhonorowana nominacjami do nagrody BAFTA za wszystkie wymienione powyżej filmy, ostatecznie zdobywając nagrodę za pracę nad filmem Idol. Ponadto, przyznano jej nominacje do nagrody BAFTA za dwa filmy w reżyserii Neila Jordana: Wywiad z wampirem oraz Koniec romansu. Powell współpracowała również z Jordanem jako projektantka kostiumów do filmów Chłopak rzeźnika, Michael Collins, Gra pozorów oraz The Miracle.

Powell ma także w swoim dorobku pracę nad następującymi filmami: Sylvia z Gwyneth Paltrow, Daleko od nieba w reżyserii Todda Haynesa, filmy Atoma Egoyana Podróż Felicji i Hilary i Jackie, Namiętność panny Julity oraz Burzliwy poniedziałek Mike’a Figgisa, Rob Roy z Liamem Neesonem i Jessicą Lange oraz Być człowiekiem, z Robinem Williamsem w roli głównej.

Powell projektuje kostiumy nie tylko dla filmu, ale również dla teatru, baletu i opery.

HOWARD SHORE (Kompozytor) współpracował z Martinem Scorsese przy wcześniejszych filmach: Aviatorze, Gangach Nowego Jorku, Made in Milan oraz Po godzinach. Jest trzykrotnym laureatem nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej za muzykę do trylogii Władca Pierścieni. Shore zdobył pierwszą statuetkę w 2001 r. za Władcę Pierścieni: Drużynę Pierścienia. Dwa lata później otrzymał dwa Oscary za ostatnią część trylogii – Władca Pierścieni: Powrót Króla – pierwszą za najlepszą muzykę filmową, drugą za najlepszą piosenkę filmową – „Into the West”. Osiągnięcia w pracy nad muzyką do filmowej adaptacji Władcy Pierścieni przyniosły również kompozytorowi dwa Złote Globy, w kategorii „Najlepsza muzyka filmowa” oraz „Najlepsza piosenka filmowa”, nominację do Złotego Globu za Drużynę Pierścienia, cztery nagrody Grammy, po jednej za każdą z części ścieżki dźwiękowej – Drużynę Pierścienia, Dwie Wieże oraz Powrót Króla, jak również za najlepszą piosenkę – „Into the West”, nagrodę Amerykańskiego Instytutu Filmowego dla Kompozytora Roku oraz wiele innych wyróżnień nadanych przez stowarzyszenia krytyków. Ponadto, kompozytor otrzymał nominacje do nagrody BAFTA za Drużynę Pierścienia oraz Powrót Króla.

Shore został niedawno uhonorowany przez National Board of Review nagrodą za wybitne osiągnięcie w karierze dla kompozycji muzycznej. Za muzykę do Aviatora w reżyserii Martina Scorsese Shore zdobył Złoty Glob i otrzymał nominację do nagrody BAFTA. Wcześniej został uhonorowany nominacjami do nagrody BAFTA za muzykę do filmu Scorsese Gangi Nowego Jorku oraz do obrazu Milczenie owiec w reżyserii Jonathana Demme'a.

Kompozytor współpracował z reżyserem Davidem Cronenbergiem przy 11 filmach, począwszy od The Brood z 1979 r., poprzez Scanners, Wideodrom, Muchę, Nierozłącznych, Nagi lunch, M. Butterfly, Crash: Niebezpieczne pożądanie, eXistenZ, Pająka aż po Historię przemocy. Shore pisze także operę w oparciu o Muchę, która ma być wyreżyserowana przez Cronenberga i wystawiona w Los Angeles Opera w sezonie 2007/08.

Shore ma również w swoim dorobku muzykę do następujących filmów: Azyl i Siedem Davida Finchera, Dogma Kevina Smitha, Przeboje i podboje Stephena Frearsa, Depresja gangstera Harolda Ramisa, Szaleństwa młodości w reżyserii Toma Hanksa, Ed Wood Tima Burtona, Klient Joela Schumachera, Filadelfia Jonathana Demme’a, Pani Doubtfire Chrisa Columbusa, Sublokatorka Barbet Schroeder oraz Duży w reżyserii Penny Marshall.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Infiltracja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy