"Igraszki losu": TWÓRCY
Peter Chelsom - reżyser
Urodził się w Blackpool, w północnej Anglii. Interesował się fotografią, ale ostatecznie dostał się do London's Central School of Drama, gdzie pobierał naukę przez trzy lata. Przez następne dziesięć pracował jako aktor, grając główne role w serialach telewizyjnych, produkcjach kinowych, a także w Royal Court Theatre. Choć jego kariera aktorska była w rozkwicie, postanowił poświęcić się scenopisarstwu i reżyserii.
Pomiędzy rokiem 1985 a 1989, Chelsom prowadził kursy z dziedziny filmu i telewizji w Central School of Drama. Zajmował się też wykładami w Actor's Institute i Cornell University. Obecnie jest członkiem kolegium uniwersyteckiego w Northen Media School oraz wykłada w londyńskiej szkole filmowej.
W 1987 roku, jako jeden z pięciu reżyserów, objęty został programem organizowanym przez telewizyjny Channel Four, w ramach którego zrealizował film według własnego scenariusza, "Treacle". Ten krótkometrażowy film, głośno chwalony przez krytykę, zdobył nominację do nagrody BAFTA i zapraszany był na szereg międzynarodowych festiwali, między innymi do Nowego Jorku.
Pierwszym filmem pełnometrażowym wyreżyserowanym przez Chelsoma była udana komedia romantyczna, "Hear My Song", zwariowana opowieść, inspirowana biografią irlandzkiego tenora, w której wystąpił Ned Beatty. Film został dobrze przyjęty zarówno przez recenzentów, jak i szeroką publiczność. Na londyńską premierę przybyła księżna Diana, sam film zaś zdobył wiele nagród, w tym za najlepszy debiut, które to wyróżnienie przyznało Evening Standard British Film Awards.
Kolejnym filmem Chelsoma była komedia "Umrzeć ze śmiechu". W obsadzie znaleźli się Olivier Platt, Jerry Levis, Leslie Caron i Lee Evans. Produkcja była chwalona przez środowisko filmowe także poza granicami rodzinnego kraju Chelsoma i nagrodzona w kategorii najlepszy film na pięciu europejskich festiwalach. Zrealizowana z większym rozmachem niż poprzednia i dużo od niej mroczniejsza, opowiadała historię dwóch przyrodnich braci, Amerykanina i Brytyjczyka, których komicznego talentu nie jest w stanie zniweczyć nawet zbrodnia.
Następny film wyreżyserowany przez Chelsoma to "The Mighty", ekranizacja bestsellerowej książki "Freak The Mighty", w której wystąpili Sharon Stone, Gillian Anderson, Gena Rowlands, Harry Dean Stanton i Kieran Culkin. Produkcja zakwalifikowana została do sekcji konkursowej festiwalu w Cannes.
Ostatnio, prócz "Igraszkami losu", Chelsom zajmował się realizacją "Town and Country", w której zagrali Warren Beatty, Diane Keaton, Goldie Hawn, Garry Shandling, Andie MacDowell, Jenna Elfman, Nastassja Kinski i Charlton Heston.
Simon Fields - producent
Urodzony w Londynie w 1955 roku. Studiował w Stowe School, którą ukończył w 1972 roku. Przez sześć lat pracował przy produkcji reklam telewizyjnych, po czym został szefem produkcji w Moving Pictures Company. W 1978 roku, przyłączył się do Jon Roseman Productions, by przed upływem roku przenieść się do Los Angeles, gdzie miał pokierować amerykańskim oddziałem firmy. W 1981 roku połączył siły ze Stevenem Barronem i wspólnie utworzyli Limelight.
Jako prezes i dyrektor naczelny firmy, zwiększył jej roczne dochody z 500 tysięcy dolarów do 50 milionów, dzięki operacjom finansowym w Los Angeles i Londynie. Limelight angażowała się w produkcję teledysków, reklam telewizyjnych oraz filmów.
Podczas swej dwudziestoletniej pracy w Limelight, Simon Fields stał się pionierem w przemyśle produkcji teledysków, zdobywając wiele nagród i pomagając wykreować medialny wizerunek takich gwiazd jak Michael Jackson, Madonna, Prince, czy Peter Gabriel. Firma mogła się też poszczycić sztabem cenionych i nagradzanych specjalistów w dziedzinie reklamy telewizyjnej, którzy realizowali zamówienia tak prestiżowych klientów, jak Calvin Klein, Nike i Budweiser. W tym czasie, Simon wyprodukował także Nastoletnie żółwie Ninja" oraz "Hear My Song".
W 1993 roku, utworzył wraz z Peterem Chelsomem Suntrust Films, by poświęcić się realizacji i produkowaniu filmów. Rok później wyprodukował "Umrzeć ze śmiechu", którego reżyserem i scenarzystą był Peter Chelsom, a w 1997 roku "The Mighty" dla wytwórni Miramax, z Sharon Stone.
Ostatnio, poza "Igraszkami losu", zajmował się produkcją "Town and Country", w którym zagrali Warren Beatty, Diane Keaton, Goldie Hawn i Andie MacDowell.
Peter Abrams - producent
Producent Peter Abrams jest głównym założycielem Tapestry Films. Firma, od chwili powstania czternaście lat temu, we współpracy z wieloma znaczącymi studiami sfinansowała, wyprodukowała i wprowadziła do dystrybucji mnóstwo projektów filmowych.
Wśród licznych przedsięwzięć producenckich Abramsa znalazł się ostatnio, poza "Igraszkami losu", film "Podaj dalej" z Kevinem Spacey, Helen Hunt i Haley Joelem Osmentem, zrealizowany dla Warner Bros. oraz "Powiedz tak" z Jennifer Lopez i Matthew McConaughey'em. Niedawno Abarams wyprodukował także przebojową komedię "Cała ona".
Zanim podjął owocną współpracę z Robertem L. Levy, z którym utworzył Tapestry Films, wyprodukował "A Talent for Murder" z Laurence Olivierem i Angelą Lansbury. Od początku istnienia Tapestry, Abrams zajmował się produkcją filmów, między innymi takich tytułów jak "Godzina zemsty", "Mafia!", "Swing", "Czarne i białe", "Na fali", "The Last Time I Committed Suicide", "Chłopak na dworze Króla Artura" oraz "A Kid in Aladdin's Court", a także wielu innych.
Zanim Abrams podjął się pracy w przemyśle filmowym, zdobył tytuł licencjata Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Harvarda, a następnie stopień naukowy prawnika na Uniwersytecie Georga Washingtona.
Robert L. Levy - producent
Robert L. Levy od dwudziestu lat zajmuje się pisaniem scenariuszy i produkcją filmów. Dodatkowy obszar jego działalności stanowi też reżyserowanie, jest bowiem autorem filmu "A Kid in Aladdin's Court", sequela popularnego filmu wyprodukowanego przez firmę Tapestry Films, "Chłopak na dworze Króla Artura". Zanim Levy utworzył firmę Tapestry, napisał scenariusz oraz kierował produkcją filmu "Mistrz kierownicy ucieka", a także wyprodukował "Red".
Wśród ostatnio zrealizowanych przez niego projektów, poza "Igraszkami losu", wymienić należy między innymi "Podaj dalej" z Kevinem Spacey, Helen Hunt i Haleyem Joelem Osmentem oraz "Powiedz tak" z Jennifer Lopez i Matthew McConaugheyem. Niedawno wyprodukował także wysoko notowaną w rankingach oglądalności komedię "Cała ona".
Od początku istnienia Tapestry Films, Levy wyprodukował wiele filmów, wśród których znajdują się szeroko znane tytuły, między innymi "Godzina zemsty", "Mafia!", "Swing", czy "Chłopak na dworze Króla Artura".
Levy studiował na University of California w Los Angeles, po czym został członkiem kolegium uniwersyteckiego przy American Film Institute.
Amy Kaufman - współproducent
Nazwisko Amy Kaufman szeroko znane i cenione jest w świecie filmowym. Zanim przystąpiła do pracy nad "Igraszkami losu", wyprodukowała "Forever Mine" Paula Schradera i "Lulu na moście" Paula Austera z Mirą Sorvino w roli głównej. Pracowała przy "Lawn Dogs" Johna Duigana i filmie Francoisa Gerarda "32 Short Films About Glenn Gould", zwycięzcy Canadian Genie Award.
Ma na swoim koncie produkcję takich filmów, jak "Path to Paradise", czy "Reckless". Była także współproducentką nagrodzonego Emmy "Empire of Reason", który zdobył Silver Hugo Award na Chicago International Film Festival oraz Golden Medal na New York International Film and Video Festival. Ponadto, Kaufman pracowała przy "Falling Down Stairs", "Behind the Scenes", "South of Wawa". "White room" oraz "Bette Midler's Mondo Beyondo". Kaufman zdobyła tytuł licencjata sztuki na Uniwersytecie Columbia.
Andrew Panay - współproducent
Andrew Panay, producent, wice-prezes Tapestry Films, zaczynał karierę w firmie trzy lata temu jako szef działu inwestycji. Od tego czasu nadzorował produkcję takich projektów filmowych jak "The Ritual", czy "Ho, Ho, Bro". Andrew jest odpowiedzialny za skierowanie do realizacji przez Tapestry scenariusza do "Igraszek losu". Poza tym, pracował przy produkcji "Podaj dalej" z Kevinem Spacey, Helen Hunt i Haleyem Joyelem Osmentem. Film dystrybuowany był przez warner Bros.
Marc Klein - scenarzysta
W trakcie przygotowywania scenariusza do "Igraszek losu", Marc Klein kontynuował swoją współpracę z Miramax, w ramach której ma napisać trzy fabuły dla wytwórni.
Absolwent NYU Film School. Swój pierwszy scenariusz, "Love Jenny" sprzedał Universal Studio. Obecnie, współtworzy scenariusz komedii, którą ma wyreżyserować Jay Roach ("Poznaj mojego tatę" i "Austin Powers").
John de Borman - autor zdjęć
Operator John de Borman jest autorem zdjęć do wielu nagradzanych filmów. Z reżyserem "Igraszek losu", Peterem Chelsomem i producentem Simonem Fieldsem, pracował już wcześniej, przy realizacji "The Mighty". Popularność zyskał jako autor zdjęć do "Goło i wesoło", filmu, który cieszył się dużym uznaniem zarówno wśród publiczności, jak i krytyki, bijąc rekordy oglądalności w kinach. Wśród ostatnio zrealizowanych przez niego filmów znajduje się między innymi "Saving Grace", z Brendą Blethyn. Film zdobył World Cinema Award na festiwalu w Sundance.
Borman jest poza tym autorem zdjęć do tak znanych tytułów, jak "W stronę Marakeszu" z Kate Winslet, "Hamlet" z Billem Murray'em, Ethanem Havke, Samem Shepardem i Diane Venorą, "New Year's Day", "There Is Only One Jimmy Grimble" z Robertem Carlise oraz wspomnianego już "The Mighty" z Sharon Stone, Gillian Anderson i Kieranem Culkinem. Za zdjęcia do "W stronę Marakeszu" de Borman otrzymał w Anglii prestiżową nagrodę Technical Achievment, przyznaną przez Evening Standard Film Awards. Wśród ponad dwudziestu filmów, do których wykonał zdjęcia, głównie w Europie, do najwcześniejszych zaliczyć trzeba nagradzane Trojan Eddy" i "Small Faces".
De Borman zrealizował ponadto kilka teledysków, między innymi Madonny, Prince'a, Barry'ego White'a, Bonnie Raitta, Bon Jovi'ego oraz wielu innych artystów. Ma też na swoim koncie zdjęcia do filmów reklamowych. W 1988 roku film "Outing", którego był scenarzystą, reżyserem i operatorem, zdobył Gold Award za najlepszy film krótkometrażowy na festiwalu w Nowym Jorku.
De Borman urodził się w Paryżu. Studiował w Chelsea Art. School i przez większość czasu mieszkał w Anglii.
Christopher Greenbury - montażysta
W swoim zawodzie osiągnął wysoką pozycję i uznanie środowiska filmowego. Pracował przy wielu cieszących się uznaniem filmach. Za montaż słynnego "American Beauty" otrzymał nagrodę BAFTA oraz nominację do Oscara. Popularności przysporzyła mu także realizacja przebojowego "Sposobu na blondynkę".
Zanim rozpoczął pracę nad "Igraszkami losu", zajmował się montażem komediowego hitu "Ja, Irena i ja", który był w jego karierze czwartym filmem realizowanym dla braci Farelly (pozostałe tytuły to, poza wymienionym już "Sposobem na blondynkę", "Głupi i głupszy" oraz "Kingpin").
Pochodzący ze Szkocji Greenbury rozpoczął karierę jako asystent montażysty przy takich filmach jak "Dzień szarańczy" i "Maratończyk" Johna Schlesingera oraz "Running Scared" Davida Hemmingsa. Samodzielnie pracował już nad "The Adventures of Sherlock Holmes' Smarter Brother" Gene Wildera z którym kontynuował potem współpracę przy "The Woman in Red", "Haunted Honeymoon" i "The World's Greatest Lover". Zrealizował montaż do ponad trzydziestu filmów, między innymi "Booty Call", "Naga broń 2 1: Kto obroni prezydenta?", "The Next Karate Kid", "Strzelając śmiechem", "Doctor Detroit", "Muppety jadą do Hollywood", "Liar's Moon" oraz "Some Kind of Hero".
Caroline Hanania - scenograf
Urodzona w Libanie, gdzie jej ojciec pełnił funkcję dziekana na American University of Beirut. Po zakończeniu edukacji w Anglii, przeniosła się do Rzymu, gdzie studiowała sztuki piękne. W ten sposób poznała surrealistę Mayo, z którym współpraca wywarła istotny wpływ na jej wrażliwość artystyczną. Mayo projektował kostiumy do słynnych "Komediantów" Marcela Carne, filmu należącego do kanonu światowej kinematografii. Caroline trafiła do filmu, kiedy scenograf Andrew McAlpine zaprosił ją do współpracy przy "The House" Mike'a Figgisa. Przez następne trzy lata pracowała z Andrew McAlpine nad takimi produkcjami jak między innymi "High Season" Clare Peploe, czy kontrowersyjny "Sid & Nancy" Alexa Coxa.
W ciągu dwunastu lat pracy w przemyśle filmowym, Caroline Hanania wypracowała sobie rozpoznawalny, oryginalny styl artystyczny. Tworzyła scenografię do takich filmów jak między innymi "Vroom" Beeban Kidron, czy "Wild West", współczesnego westernu, który zdobył nagrodę krytyki na festiwalu filmowym w Edynburgu oraz kręconego w Irlandii i odtwarzającego wygląd osiemnastowiecznego Londynu "Mol Flanders" z Robin Wright i Morganem Freemanem. Od 1995 roku Caroline Hanania zasiada w gronie jury przyznającego prestiżową nagrodę Brytyjskiej Akademii Filmowej i Telewizyjnej. Prowadzi też zajęcia ze studentami.
Romantyczna komedia "Hear My Song" była początkiem owocnej współpracy Hananii z reżyserem Peterem Chelsomem. Ich następną produkcją była komedia "Umrzeć ze śmiechu" z Jerry Levisem i Olivierem Plattem. Film zdobył uznanie krytyki na całym świecie oraz szereg nagród. Scenografia stworzona przez Caroline Hananię była integralną częścią artystycznej koncepcji i w znaczący sposób przyczyniła się do sukcesu tej niekonwencjonalnej czarnej komedii.
Poza "Igraszkami losu" Hanania pracowała też nad kolejnym filmem Chelsoma, "Town and Country" z Warrenem Beatty, Diane Keaton i Goldie Hawn.
Hanania ukończyła z wyróżnieniem Carmberwell School of Art. Między 1977 i 1983 rokiem, wypracowała sobie reputację utalentowanego scenografa teatralnego, angażując się w działalność artystyczną w Royal Court Young People's Theatre i Common Stock Theatre.