Reklama

"Hollywood atakuje!": TWÓRCY FILMU

DAVID MAMET

Urodzony w 1947r. w Chicago, syn żydowskich emigrantów z Rosji. Pisarz, reżyser, scenarzysta, dramaturg, poeta. Wielka indywidualność dramatu i filmu amerykańskiego. Liczne jego sztuki przenoszone były na ekran, jak np.: „Sexual Perverisity In Chicago" (zrealizowana potem jako film pt. Ta ostatnia noc w reżyserii Edwarda Zwicka) i „American Buffalo" (tę sztukę zaadaptował Michael Corrente, a w roli głównej wystąpił Dustin Hoffman), za które zdobył w 1976r. nagrodę „Obie". Za sztukę „Glengarry Glen Ross" otrzymał prestiżową nagrodę Pultizera. Napisał scenariusze do wielu filmów takich, jak: Werdykt Sidney'a Lameta (nominacja do Oscara za scenariusz), Listonosz zawsze dzwoni dwa razy Boba Rafelsona, Nietykalni Brana De Palmy, Fakty i akty Barry'ego Levinsona, Ronin Johna Frankenheimera, a ostatnio do Hannibala Ridley'a Scotta. W swoim reżyserskim dorobku ma 7 filmów. Do najbardziej znanych należą: Dom gry, Fortuna kołem się toczy oraz Hiszpański więzień. Mamet adaptuje również swoje sztuki dla potrzeb telewizji.

Reklama

FILMOGRAFIA

JAKO REŻYSER I SCENARZYSTA

Dom gry / House of Games (1987)

Fortuna kołem się toczy / Things Change (1988)

Homicide (1991)

Oleanna (1994)

Hiszpański więzień / The Spanish Prisoner (1997)

The Winslow Boy (1999)

Hollywood atakuje! / State and Main (2000)

Catastrophe (2000 - tylko reżyseria)

The Heist (2001)

JAKO SCENARZSTA

Listonosz zawsze dzwoni dwa razy / The Postman Always Rings Twice (1981; reż. Bob Rafelson)

Werdykt / The Verdict

(1982; reż. Sidney Lamet)

Ta ostatnia noc / About Last Night... (1986; reż. Edward Zwick)

Nietykalni / The Untouchables

(1987; reż. Brian De Palma)

We're No Angels

(1989; reż. Neil Jordan)

Uncle Vanya (1991; reż. Gregory Mosher)

The Water Engine (1992; reż. Steven Schachter)

Glengarry Glen Ross

(1992; reż. James Foley)

Hoffa (1992; reż. Danny De Vito)

A Life in the Theater

(1993; reż. Gregory Mosher)

Vanya on 42nd Street

(1994; reż. Louis Malle)

Texan (1994; reż. Treat Williams)

American Buffalo (1996; reż. Michael Corrente)

Lekcja przetrwania / The Edge

(1997; reż. Lee Tamahori)

Fakty i akty / Wag the Dog

(1997; reż. Barry Levinson)

Ronin

(1998; reż. John Frankenheimer)

Lansky (1999; reż. John McNaughton)

Lakeboat (2000; reż. Joe Mantegna)

Whistle (2000; reż. Sidney Lumet)

Hannibal (2001; reż. Ridley Scott)


OLIVER STAPLETON

Operator wielu niezależnych, stojących na wysokim poziomie artystycznym, filmów. Był operatorem do ośmiu utworów Stephena Frearsa. Pracował także z Robertem Altmanem przy Kansas City. Kręci również teledyski; zdobył MTV Video Award za najlepsze zdjęcia do teledysku A-Ha „Take Me On".

WYBRANA FILMOGRAFIA

Mantrap (1983; reż. Julien Temple)

My Beautiful Laundrette

(1985; reż. Stephen Frears)

Restless Natives (1985; reż. Michael Hoffman)

Absolute Beginners

(1986; reż. Julien Temple)

Prick Up Your Ears

(1987; reż. Stephen Frears)

Sammy and Rosie Get Laid

(1987; reż. Stephen Frears)

Earth Girls Are Easy

(1989; reż. Julien Temple)

She-Devil (1989; reż. Susan Seidelman)

Cookie (1989; reż. Susan Seidelman)

The Grifters

(1990; reż. Stephen Frears)

Let Him Have It (1991; reż. Peter Medak)

Hero (1992; reż. Stephen Frears)

I kto to mówi / Look Who's Talking Now (1993; reż. Tom Ropelewski)

Restoration

(1995; reż. Michael Hoffman)

Kansas City

(1996; reż. Robert Altman)

The Van (1996; reż. Stephen Frears)

One Fine Day (1996; reż. Michael Hoffman)

Jazz '34 (1996; reż. Robert Altman)

The Designated Mourner

(1997; reż. David Hare)

Moja miłość / The Object of My Affection (1998; reż. Nicholas Hytner)

The Hi-Lo Country

(1998; reż. Stephen Frears)

Sen nocy letniej / A Midsummer Night's Dream (1999; reż. Michael Hoffman)

The Cider House Rules

(1999; reż. Lasse Hallström)

Hollywood atakuje! / State and Main (2000; reż. David Mamet)


THEODORE SHAPIRO

Skomponował muzykę do wielu niezależnych filmów, np. do filmu On the Ropes, który był nominowany do Oscara w kategorii najlepszy film dokumentalny. Koncertowa muzyka Shapiro, była wykonywana m.in. Carnegie Hall.

FILMOGRAFIA

Six Ways to Sunday

(1998; reż. Adam Bernstein)

Hurricane Streets (1998; reż. Morgan J. Freeman)

Restaurant (1998; reż. Eric Bross)

Safe Men (1998; reż. John Hamburg)

On the Ropes (1999; reż. Nanette Burstein, Brett Morgen)

Girlfight (2000; reż. Karyn Kusama)

Hollywood atakuje! / State and Main (2000; reż. David Mamet)

Prince of Central Park

(2000; reż. John Leekley)

Wet Hot American Summer

(2000; reż. David Wain)

The Heist (2001; reż. David Mamet)


ALEC BALDWIN

Urodzony w 1958r. Rozpoczął swoją karierę od występów na Broadway'u. Popularność przyniósł mu serial The Doctors. Na dużym ekranie zadebiutował w 1987r. filmem Forever, Lulu. W następnym roku wystąpił w kolejnych pięciu filmach. Zagrał w Glengarry Glen Ross, filmie opartym na sztuce Davida Mameta. Cały czas występuje w sztukach na Broadway'u (ostatnio w „Makbecie"). Pojawia się także w licznych serialach telewizyjnych.

WYBRANA FILMOGRAFIA

The Doctors

(1963, serial TV; reż. Ivan Cury)

Forever, Lulu

(1987; reż. Amos Kollek)

Beetlejuice (1988; reż. Tim Burton)

Poślubiona mafii / Married to the Mob (1988; reż. Jonathan Demme)

Pracująca dziewczyna / Working Girl (1988; reż. Mike Nichols)

Rozmowy radiowe / Talk Radio

(1988; reż. Oliver Stone)

She's Having a Baby

(1988; reż. John Hughes)

Great Balls of Fire!

(1989; reż. Jim McBride)

Polowanie na czerwony październik /

The Hunt for Red October

(1990; reż. John McTiernan)

Miami Blues (1990; reż. George Armitage)

Alicja / Alice (1990; reż. Woody Allen)

The Marrying Man

(1991; reż. Jerry Rees)

Glengarry Glen Ross

(1992; reż. James Foley)

Prelude to a Kiss

(1992; reż. Norman René)

Malice (1993; reż. Harold Becker)

The Getaway (1994; reż. Roger Donaldson)

The Shadow (1994; reż. Russell Mulcahy)

Tramwaj zwany pożądaniem /

A Streetcar Named Desire

(1995; reż. Glenn Jordan)

The Juror (1996; reż. Brian Gibson)

Heaven's Prisoners (1996; reż. Phil Joanou)

Sposób na Ryszarda / Looking for Richard (1996; reż. Al Pacino)

Ghosts of Mississippi

(1996; reż. Rob Reiner)

Wild Bill: Hollywood Maverick

(1996; reż. Todd Robinson)

Lekcja przetrwania / The Edge

(1997; reż. Lee Tamahori)

Mercury Rising (1998; reż. Harold Becker)

Zeznanie / The Confession

(1999; reż. David Hugh Jones)

Thick as Thieves (1999; reż. Scott Sanders)

Notting Hill (1999; reż Roger Michell.)

Scout's Honor (1999; reż. Neil Leifer)

Outside Providence

(1999; reż. Michael Corrente)

AFI's 100 Years... 100 Stars

(1999; reż. Gary Smith)

Thomas and the Magic Railroad

(2000; reż. Britt Allcroft)

Hollywood atakuje! / State and Main (2000; reż. David Mamet)

Speak Truth to Power

(2000; reż. Marc Levin)

The Acting Class (2000; reż. Jill Hennessy, Elizabeth Holder)

Pearl Harbor (2001; reż. Michael Bay)

Cats & Dogs (2001; reż. Lawrence Guterman)

Final Fantasy: The Spirits Within (2001; reż. Hironobu Sakaguchi)

The Devil and Daniel Webster

(2001; reż. Alec Baldwin)


PHILIP SEYMOUR HOFFMAN

Urodzony w 1967r. W filmie Flawless partnerował samemu Robertowi De Niro. Można go było zobaczyć także w Kiedy mężczyzna kocha kobietę, w Magnolii z Tomem Cruise'em i w Utalentowanym panu Ripley'u z Gwyneth Paltrow i Mattem Damonem. Występuje zarówno na Broadway'u, jak i w sztukach off-broadway'owskich.

FILMOGRAFIA

Triple Bogey on a Par Five Hole (1991; reż. Amos Poe)

My New Gun

(1992; reż. Stacy Cochran)

Szuler / Cheat

(1992; reż. Adek Drabiński)

Scent of a Woman

(1992; reż. Martin Brest)

Leap of Faith

(1992; reż. Richard Pearce)

My Boyfriend's Back

(1993; reż. Bob Balaban)

Money for Nothing

(1993; reż. Ramón Menéndez)

Joey Breaker

(1993; reż. Steven Starr)

The Getaway

(1994; reż. Roger Donaldson)

The Yearling (1994; reż. Rod Hardy)

Naiwniak / Nobody's Fool

(1994; reż. Robert Benton)

Kiedy mężczyzna kocha kobietę / When a Man Loves a Woman

(1994; reż. Luis Mandoki)

The Fifteen Minute Hamlet

(1995; reż. Todd Louiso)

Twister (1996; reż. Jan de Bont)

Sydney (1996; reż. Paul Thomas Anderson)

Boogie Nights (1997; reż. Paul Thomas Anderson)

Liberty! The American Revolution

(1997, serial TV; reż. Ellen Hovde, Muffie Meyer)

Montana (1998; reż. Jennifer Leitzes)

Next Stop Wonderland

(1998; reż. Brad Anderson)

The Big Lebowski

(1998; reż. Joel Coen)

Happiness (1998; reż. Todd Solondz)

Patch Adams

(1998; reż. Tom Shadyac)

Culture (1998; reż. Josh Gordon, Will Speck)

Flawless

(1999; reż. Joel Schumacher)

Magnolia (1999; reż. Paul Thomas Anderson)

Utalentowany pan Ripley / The Talented Mr. Ripley

(1999; reż. Anthony Minghella)

Hollywood atakuje! / State and Main (2000; reż. David Mamet)

U progu sławy / Almost Famous

(2000; reż. Crowe Cameron)


WILLIAM H. MACY

Urodzony w 1950r. w Miami. Od dawna współpracuje z Davidem Mametem (znają się jeszcze z koledżu). Razem z Mametem i Stevenem Schacterem założyli w Chicago w 1972r. St. Nicholas Theatre. Mancy wystąpił w kilku sztukach Mameta („American Buffalo", „The Water Engine", „Oleanna"). Pracował również przy filmach, których Mamet był reżyserem lub scenarzystą, jak Homocide, Fortuna kołem się toczy, Dom gry, Fakty i akty. Jest najbardziej znany z filmu braci Coen Fargo. Za rolę w tym filmie był nominowany do Oscara. Wystąpił w tak popularnych ostatnio filmach, jak Air Force One, Klient, Magnolia. Pojawia się również w TV, występując w licznych serialach.

WYBRANA FILMOGRAFIA

Somewhere in Time

(1980; reż. Jeannot Szwarc)

Foolin' Around (1980; reż. Richard T. Heffron)

Without a Trace (1983; reż. Stanley R. Jaffe)

The Boy Who Loved Trolls

(1984; reż. Harvey S. Laidman)

The Last Dragon (1985; reż. Michael Schultz)

Dom gry / House of Games

(1987; reż. David Mamet)

Fortuna kołem się toczy / Things Change (1988; reż. David Mamet)

Homicide (1991; reż. David Mamet)

Benny & Joon (1993; reż. Jeremiah S. Chechik)

Twenty Bucks (1993; reż. Keva Rosenfeld)

Searching for Bobby Fischer

(1993; reż. Steven Zaillian)

Being Human (1993; reż. Bill Forsyth)

Oleanna (1994; reż. David Mamet)

Dead on Sight (1994; reż. Ruben Preuss)

Klient / The Client

(1994; reż. Joel Schumacher)

Murder in the First (1995; reż. Marc Rocco)

Poza podejrzeniem / Above Suspicion (1995; reż. Steven Schachter)

Fargo (1996; reż. Joel Coen)

Air Force One (1997; reż. Wolfgang Petersen)

Boogie Nights (1997; reż. Paul Thomas Anderson)

Fakty i akty / Wag the Dog

(1997; reż. Barry Levinson)

Jerry and Tom (1998; reż. Saul Rubinek)

Miasteczko Pleasantville / Pleasantville (1998; reż. Gary Ross)

Psychol / Psycho

(1998; reż. Gus Van Sant)

Adwokat / A Civil Action

(1998; reż. Steven Zaillian)

Super bohaterowie / Mystery Men (1999; reż. Kinka Usher)

Happy, Texas (1999; reż. Mark Illsley)

Magnolia (1999; reż. Paul Thomas Anderson)

Panic (2000; reż. Henry Bromell)

Hollywood atakuje! / State and Main (2000; reż. David Mamet)

Jurassic Park III (2001; reż. Joe Johnston)

Focus (2001; reż. Neal Slavin)


SARAH JESSICA PARKER

Urodzona w 1965 roku. W wielu ośmiu lat pojawiła się po raz pierwszy na małym ekranie. Kiedy miała 12 lat wystąpiła na Broadway'u. Studiowała balet i taniec, śpiewała przez parę sezonów w Metropolitan Opera. Pierwszy raz dostrzeżono ją w serialu Square Pegs. Znana jest przede wszystkim z serialu Jak upolować mężczyznę, czyli seks w wielkim mieście (którego jest także producentką). Podstawą scenariusza były jej felietony na łamach „New York Observer". Za rolę w tym serialu otrzymała nagrodę Emmy i Złoty Glob dla najlepszej aktorki. Stale występuje również na scenie.

FILMOGRAFIA

Rich Kids (1979; reż. Robert M. Young)

My Body, My Child (1982; reż. Marvin J. Chomsky)

Square Pegs (1982, serial TV;

reż. Kim Friedman,Terry Hughes, James Nasella, Craig Richard Nelson)

Somewhere Tomorrow

(1983; reż. Robert Wiemer)

Footloose (1984; reż. Herbert Ross)

Firstborn (1984; reż. Michael Apted)

Girls Just Want to Have Fun

(1985; reż. Alan Metter)

Going for the Gold: The Bill Johnson Story (1985; reż. Don Taylor)

Flight of the Navigator

(1986; reż. Randal Kleiser)

A Year in the Life (1986, serial TV; reż. Thomas Carter)

The Room Upstairs

(1987; reż. Stuart Margolin)

Dadah Is Death

(1988;reż. Jerry London)

Twist of Fate (1989; reż. Ian Sharp)

The Ryan White Story

(1989; reż. John Herzfeld)

Equal Justice

(1990; reż. Thomas Carter)

L.A. Story (1991; reż. Mick Jackson)

In the Best Interest of the Children (1992; reż. Michael Ray Rhodes)

Honeymoon in Vegas

(1992; reż. Andrew Bergman)

Hocus Pocus (1993; reż. Kenny Ortega)

Striking Distance (1993; reż. Rowdy Herrington)

Ed Wood (1994; reż. Tim Burton)

Miami Rhapsody

(1995; reż. David Frankel)

The Sunshine Boys (1995; reż. John Erman)

Zmowa pierwszych żon / The First Wives Club (1996; reż. Hugh Wilson)

If Lucy Fell (1996; reż. Eric Schaeffer)

The Substance of Fire

(1996; reż. Daniel J. Sullivan)

Extreme Measures

(1996; reż. Michael Apted)

Marsjanie atakują! / Mars Attacks! (1996; reż. Tim Burton)

'Til There Was You (1997; reż. Scott Winant)

A Life Apart: Hasidism in America (1997; reż. Menachem Daum, Oren Rudavsky)

Jak upolować mężczyznę, czyli seks w wielkim mieście / Sex and the City (1998, serial TV; reż. Daniel Algrant, Allison Anders, John David Coles i in.)

VH1 Divas Live

(1998; reż. Michael Simon)

Dudley Do-Right (1999; reż. Hugh Wilson)

Hollywood atakuje! / State and Main (2000; reż. David Mamet)

Sex and the Matrix

(2000; reż. Joel Gallen)

Life Without Dick

(2001; reż. Bix Skahill)


REBECCA PIDGEON

Urodzona w 1963 roku, w USA. Na deskach teatru pojawiła się po raz pierwszy w sztuce Mameta „The Old Neighborhood". Również początek jej kariery filmowej związany jest z jego nazwiskiem. Jej debiut filmowy to Homicide w reżyserii Mameta. Pojawiła się także w jego późniejszych utworach: Hiszpański więzień i w Winslow Boy. Występuje również na Broadway'u. Nagrała dwa albumy z brytyjską grupą folkowo-popową Roby Blue. Skomponowała także muzykę do filmowej wersji Oleanna.

FILMOGRAFIA

The Dawning

(1988; reż. Robert Knights)

She's Been Away

(1989; reż. Peter Hall)

Uncle Vanya (1991; reż. Gregory Mosher)

Homicide (1991; reż. David Mamet)

The Water Engine (1992; reż. Steven Schachter)

Hiszpański więzień / The Spanish Prisoner (1997; reż. David Mamet)

The Winslow Boy

(1999; reż. David Mamet)

Hollywood atakuje! / State and Main (2000; reż. David Mamet)

Catastrophe (2000; reż. David Mamet)

The Heist (2001; reż. David Mamet)

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Hollywood atakuje!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy