"Hollywood atakuje!": TWÓRCY FILMU
DAVID MAMET
Urodzony w 1947r. w Chicago, syn żydowskich emigrantów z Rosji. Pisarz, reżyser, scenarzysta, dramaturg, poeta. Wielka indywidualność dramatu i filmu amerykańskiego. Liczne jego sztuki przenoszone były na ekran, jak np.: „Sexual Perverisity In Chicago" (zrealizowana potem jako film pt. Ta ostatnia noc w reżyserii Edwarda Zwicka) i „American Buffalo" (tę sztukę zaadaptował Michael Corrente, a w roli głównej wystąpił Dustin Hoffman), za które zdobył w 1976r. nagrodę „Obie". Za sztukę „Glengarry Glen Ross" otrzymał prestiżową nagrodę Pultizera. Napisał scenariusze do wielu filmów takich, jak: Werdykt Sidney'a Lameta (nominacja do Oscara za scenariusz), Listonosz zawsze dzwoni dwa razy Boba Rafelsona, Nietykalni Brana De Palmy, Fakty i akty Barry'ego Levinsona, Ronin Johna Frankenheimera, a ostatnio do Hannibala Ridley'a Scotta. W swoim reżyserskim dorobku ma 7 filmów. Do najbardziej znanych należą: Dom gry, Fortuna kołem się toczy oraz Hiszpański więzień. Mamet adaptuje również swoje sztuki dla potrzeb telewizji.
FILMOGRAFIA
JAKO REŻYSER I SCENARZYSTA
Dom gry / House of Games (1987)
Fortuna kołem się toczy / Things Change (1988)
Homicide (1991)
Oleanna (1994)
Hiszpański więzień / The Spanish Prisoner (1997)
The Winslow Boy (1999)
Hollywood atakuje! / State and Main (2000)
Catastrophe (2000 - tylko reżyseria)
The Heist (2001)
JAKO SCENARZSTA
Listonosz zawsze dzwoni dwa razy / The Postman Always Rings Twice (1981; reż. Bob Rafelson)
Werdykt / The Verdict
(1982; reż. Sidney Lamet)
Ta ostatnia noc / About Last Night... (1986; reż. Edward Zwick)
Nietykalni / The Untouchables
(1987; reż. Brian De Palma)
We're No Angels
(1989; reż. Neil Jordan)
Uncle Vanya (1991; reż. Gregory Mosher)
The Water Engine (1992; reż. Steven Schachter)
Glengarry Glen Ross
(1992; reż. James Foley)
Hoffa (1992; reż. Danny De Vito)
A Life in the Theater
(1993; reż. Gregory Mosher)
Vanya on 42nd Street
(1994; reż. Louis Malle)
Texan (1994; reż. Treat Williams)
American Buffalo (1996; reż. Michael Corrente)
Lekcja przetrwania / The Edge
(1997; reż. Lee Tamahori)
Fakty i akty / Wag the Dog
(1997; reż. Barry Levinson)
Ronin
(1998; reż. John Frankenheimer)
Lansky (1999; reż. John McNaughton)
Lakeboat (2000; reż. Joe Mantegna)
Whistle (2000; reż. Sidney Lumet)
Hannibal (2001; reż. Ridley Scott)
OLIVER STAPLETON
Operator wielu niezależnych, stojących na wysokim poziomie artystycznym, filmów. Był operatorem do ośmiu utworów Stephena Frearsa. Pracował także z Robertem Altmanem przy Kansas City. Kręci również teledyski; zdobył MTV Video Award za najlepsze zdjęcia do teledysku A-Ha „Take Me On".
WYBRANA FILMOGRAFIA
Mantrap (1983; reż. Julien Temple)
My Beautiful Laundrette
(1985; reż. Stephen Frears)
Restless Natives (1985; reż. Michael Hoffman)
Absolute Beginners
(1986; reż. Julien Temple)
Prick Up Your Ears
(1987; reż. Stephen Frears)
Sammy and Rosie Get Laid
(1987; reż. Stephen Frears)
Earth Girls Are Easy
(1989; reż. Julien Temple)
She-Devil (1989; reż. Susan Seidelman)
Cookie (1989; reż. Susan Seidelman)
The Grifters
(1990; reż. Stephen Frears)
Let Him Have It (1991; reż. Peter Medak)
Hero (1992; reż. Stephen Frears)
I kto to mówi / Look Who's Talking Now (1993; reż. Tom Ropelewski)
Restoration
(1995; reż. Michael Hoffman)
Kansas City
(1996; reż. Robert Altman)
The Van (1996; reż. Stephen Frears)
One Fine Day (1996; reż. Michael Hoffman)
Jazz '34 (1996; reż. Robert Altman)
The Designated Mourner
(1997; reż. David Hare)
Moja miłość / The Object of My Affection (1998; reż. Nicholas Hytner)
The Hi-Lo Country
(1998; reż. Stephen Frears)
Sen nocy letniej / A Midsummer Night's Dream (1999; reż. Michael Hoffman)
The Cider House Rules
(1999; reż. Lasse Hallström)
Hollywood atakuje! / State and Main (2000; reż. David Mamet)
THEODORE SHAPIRO
Skomponował muzykę do wielu niezależnych filmów, np. do filmu On the Ropes, który był nominowany do Oscara w kategorii najlepszy film dokumentalny. Koncertowa muzyka Shapiro, była wykonywana m.in. Carnegie Hall.
FILMOGRAFIA
Six Ways to Sunday
(1998; reż. Adam Bernstein)
Hurricane Streets (1998; reż. Morgan J. Freeman)
Restaurant (1998; reż. Eric Bross)
Safe Men (1998; reż. John Hamburg)
On the Ropes (1999; reż. Nanette Burstein, Brett Morgen)
Girlfight (2000; reż. Karyn Kusama)
Hollywood atakuje! / State and Main (2000; reż. David Mamet)
Prince of Central Park
(2000; reż. John Leekley)
Wet Hot American Summer
(2000; reż. David Wain)
The Heist (2001; reż. David Mamet)
ALEC BALDWIN
Urodzony w 1958r. Rozpoczął swoją karierę od występów na Broadway'u. Popularność przyniósł mu serial The Doctors. Na dużym ekranie zadebiutował w 1987r. filmem Forever, Lulu. W następnym roku wystąpił w kolejnych pięciu filmach. Zagrał w Glengarry Glen Ross, filmie opartym na sztuce Davida Mameta. Cały czas występuje w sztukach na Broadway'u (ostatnio w „Makbecie"). Pojawia się także w licznych serialach telewizyjnych.
WYBRANA FILMOGRAFIA
The Doctors
(1963, serial TV; reż. Ivan Cury)
Forever, Lulu
(1987; reż. Amos Kollek)
Beetlejuice (1988; reż. Tim Burton)
Poślubiona mafii / Married to the Mob (1988; reż. Jonathan Demme)
Pracująca dziewczyna / Working Girl (1988; reż. Mike Nichols)
Rozmowy radiowe / Talk Radio
(1988; reż. Oliver Stone)
She's Having a Baby
(1988; reż. John Hughes)
Great Balls of Fire!
(1989; reż. Jim McBride)
Polowanie na czerwony październik /
The Hunt for Red October
(1990; reż. John McTiernan)
Miami Blues (1990; reż. George Armitage)
Alicja / Alice (1990; reż. Woody Allen)
The Marrying Man
(1991; reż. Jerry Rees)
Glengarry Glen Ross
(1992; reż. James Foley)
Prelude to a Kiss
(1992; reż. Norman René)
Malice (1993; reż. Harold Becker)
The Getaway (1994; reż. Roger Donaldson)
The Shadow (1994; reż. Russell Mulcahy)
Tramwaj zwany pożądaniem /
A Streetcar Named Desire
(1995; reż. Glenn Jordan)
The Juror (1996; reż. Brian Gibson)
Heaven's Prisoners (1996; reż. Phil Joanou)
Sposób na Ryszarda / Looking for Richard (1996; reż. Al Pacino)
Ghosts of Mississippi
(1996; reż. Rob Reiner)
Wild Bill: Hollywood Maverick
(1996; reż. Todd Robinson)
Lekcja przetrwania / The Edge
(1997; reż. Lee Tamahori)
Mercury Rising (1998; reż. Harold Becker)
Zeznanie / The Confession
(1999; reż. David Hugh Jones)
Thick as Thieves (1999; reż. Scott Sanders)
Notting Hill (1999; reż Roger Michell.)
Scout's Honor (1999; reż. Neil Leifer)
Outside Providence
(1999; reż. Michael Corrente)
AFI's 100 Years... 100 Stars
(1999; reż. Gary Smith)
Thomas and the Magic Railroad
(2000; reż. Britt Allcroft)
Hollywood atakuje! / State and Main (2000; reż. David Mamet)
Speak Truth to Power
(2000; reż. Marc Levin)
The Acting Class (2000; reż. Jill Hennessy, Elizabeth Holder)
Pearl Harbor (2001; reż. Michael Bay)
Cats & Dogs (2001; reż. Lawrence Guterman)
Final Fantasy: The Spirits Within (2001; reż. Hironobu Sakaguchi)
The Devil and Daniel Webster
(2001; reż. Alec Baldwin)
PHILIP SEYMOUR HOFFMAN
Urodzony w 1967r. W filmie Flawless partnerował samemu Robertowi De Niro. Można go było zobaczyć także w Kiedy mężczyzna kocha kobietę, w Magnolii z Tomem Cruise'em i w Utalentowanym panu Ripley'u z Gwyneth Paltrow i Mattem Damonem. Występuje zarówno na Broadway'u, jak i w sztukach off-broadway'owskich.
FILMOGRAFIA
Triple Bogey on a Par Five Hole (1991; reż. Amos Poe)
My New Gun
(1992; reż. Stacy Cochran)
Szuler / Cheat
(1992; reż. Adek Drabiński)
Scent of a Woman
(1992; reż. Martin Brest)
Leap of Faith
(1992; reż. Richard Pearce)
My Boyfriend's Back
(1993; reż. Bob Balaban)
Money for Nothing
(1993; reż. Ramón Menéndez)
Joey Breaker
(1993; reż. Steven Starr)
The Getaway
(1994; reż. Roger Donaldson)
The Yearling (1994; reż. Rod Hardy)
Naiwniak / Nobody's Fool
(1994; reż. Robert Benton)
Kiedy mężczyzna kocha kobietę / When a Man Loves a Woman
(1994; reż. Luis Mandoki)
The Fifteen Minute Hamlet
(1995; reż. Todd Louiso)
Twister (1996; reż. Jan de Bont)
Sydney (1996; reż. Paul Thomas Anderson)
Boogie Nights (1997; reż. Paul Thomas Anderson)
Liberty! The American Revolution
(1997, serial TV; reż. Ellen Hovde, Muffie Meyer)
Montana (1998; reż. Jennifer Leitzes)
Next Stop Wonderland
(1998; reż. Brad Anderson)
The Big Lebowski
(1998; reż. Joel Coen)
Happiness (1998; reż. Todd Solondz)
Patch Adams
(1998; reż. Tom Shadyac)
Culture (1998; reż. Josh Gordon, Will Speck)
Flawless
(1999; reż. Joel Schumacher)
Magnolia (1999; reż. Paul Thomas Anderson)
Utalentowany pan Ripley / The Talented Mr. Ripley
(1999; reż. Anthony Minghella)
Hollywood atakuje! / State and Main (2000; reż. David Mamet)
U progu sławy / Almost Famous
(2000; reż. Crowe Cameron)
WILLIAM H. MACY
Urodzony w 1950r. w Miami. Od dawna współpracuje z Davidem Mametem (znają się jeszcze z koledżu). Razem z Mametem i Stevenem Schacterem założyli w Chicago w 1972r. St. Nicholas Theatre. Mancy wystąpił w kilku sztukach Mameta („American Buffalo", „The Water Engine", „Oleanna"). Pracował również przy filmach, których Mamet był reżyserem lub scenarzystą, jak Homocide, Fortuna kołem się toczy, Dom gry, Fakty i akty. Jest najbardziej znany z filmu braci Coen Fargo. Za rolę w tym filmie był nominowany do Oscara. Wystąpił w tak popularnych ostatnio filmach, jak Air Force One, Klient, Magnolia. Pojawia się również w TV, występując w licznych serialach.
WYBRANA FILMOGRAFIA
Somewhere in Time
(1980; reż. Jeannot Szwarc)
Foolin' Around (1980; reż. Richard T. Heffron)
Without a Trace (1983; reż. Stanley R. Jaffe)
The Boy Who Loved Trolls
(1984; reż. Harvey S. Laidman)
The Last Dragon (1985; reż. Michael Schultz)
Dom gry / House of Games
(1987; reż. David Mamet)
Fortuna kołem się toczy / Things Change (1988; reż. David Mamet)
Homicide (1991; reż. David Mamet)
Benny & Joon (1993; reż. Jeremiah S. Chechik)
Twenty Bucks (1993; reż. Keva Rosenfeld)
Searching for Bobby Fischer
(1993; reż. Steven Zaillian)
Being Human (1993; reż. Bill Forsyth)
Oleanna (1994; reż. David Mamet)
Dead on Sight (1994; reż. Ruben Preuss)
Klient / The Client
(1994; reż. Joel Schumacher)
Murder in the First (1995; reż. Marc Rocco)
Poza podejrzeniem / Above Suspicion (1995; reż. Steven Schachter)
Fargo (1996; reż. Joel Coen)
Air Force One (1997; reż. Wolfgang Petersen)
Boogie Nights (1997; reż. Paul Thomas Anderson)
Fakty i akty / Wag the Dog
(1997; reż. Barry Levinson)
Jerry and Tom (1998; reż. Saul Rubinek)
Miasteczko Pleasantville / Pleasantville (1998; reż. Gary Ross)
Psychol / Psycho
(1998; reż. Gus Van Sant)
Adwokat / A Civil Action
(1998; reż. Steven Zaillian)
Super bohaterowie / Mystery Men (1999; reż. Kinka Usher)
Happy, Texas (1999; reż. Mark Illsley)
Magnolia (1999; reż. Paul Thomas Anderson)
Panic (2000; reż. Henry Bromell)
Hollywood atakuje! / State and Main (2000; reż. David Mamet)
Jurassic Park III (2001; reż. Joe Johnston)
Focus (2001; reż. Neal Slavin)
SARAH JESSICA PARKER
Urodzona w 1965 roku. W wielu ośmiu lat pojawiła się po raz pierwszy na małym ekranie. Kiedy miała 12 lat wystąpiła na Broadway'u. Studiowała balet i taniec, śpiewała przez parę sezonów w Metropolitan Opera. Pierwszy raz dostrzeżono ją w serialu Square Pegs. Znana jest przede wszystkim z serialu Jak upolować mężczyznę, czyli seks w wielkim mieście (którego jest także producentką). Podstawą scenariusza były jej felietony na łamach „New York Observer". Za rolę w tym serialu otrzymała nagrodę Emmy i Złoty Glob dla najlepszej aktorki. Stale występuje również na scenie.
FILMOGRAFIA
Rich Kids (1979; reż. Robert M. Young)
My Body, My Child (1982; reż. Marvin J. Chomsky)
Square Pegs (1982, serial TV;
reż. Kim Friedman,Terry Hughes, James Nasella, Craig Richard Nelson)
Somewhere Tomorrow
(1983; reż. Robert Wiemer)
Footloose (1984; reż. Herbert Ross)
Firstborn (1984; reż. Michael Apted)
Girls Just Want to Have Fun
(1985; reż. Alan Metter)
Going for the Gold: The Bill Johnson Story (1985; reż. Don Taylor)
Flight of the Navigator
(1986; reż. Randal Kleiser)
A Year in the Life (1986, serial TV; reż. Thomas Carter)
The Room Upstairs
(1987; reż. Stuart Margolin)
Dadah Is Death
(1988;reż. Jerry London)
Twist of Fate (1989; reż. Ian Sharp)
The Ryan White Story
(1989; reż. John Herzfeld)
Equal Justice
(1990; reż. Thomas Carter)
L.A. Story (1991; reż. Mick Jackson)
In the Best Interest of the Children (1992; reż. Michael Ray Rhodes)
Honeymoon in Vegas
(1992; reż. Andrew Bergman)
Hocus Pocus (1993; reż. Kenny Ortega)
Striking Distance (1993; reż. Rowdy Herrington)
Ed Wood (1994; reż. Tim Burton)
Miami Rhapsody
(1995; reż. David Frankel)
The Sunshine Boys (1995; reż. John Erman)
Zmowa pierwszych żon / The First Wives Club (1996; reż. Hugh Wilson)
If Lucy Fell (1996; reż. Eric Schaeffer)
The Substance of Fire
(1996; reż. Daniel J. Sullivan)
Extreme Measures
(1996; reż. Michael Apted)
Marsjanie atakują! / Mars Attacks! (1996; reż. Tim Burton)
'Til There Was You (1997; reż. Scott Winant)
A Life Apart: Hasidism in America (1997; reż. Menachem Daum, Oren Rudavsky)
Jak upolować mężczyznę, czyli seks w wielkim mieście / Sex and the City (1998, serial TV; reż. Daniel Algrant, Allison Anders, John David Coles i in.)
VH1 Divas Live
(1998; reż. Michael Simon)
Dudley Do-Right (1999; reż. Hugh Wilson)
Hollywood atakuje! / State and Main (2000; reż. David Mamet)
Sex and the Matrix
(2000; reż. Joel Gallen)
Life Without Dick
(2001; reż. Bix Skahill)
REBECCA PIDGEON
Urodzona w 1963 roku, w USA. Na deskach teatru pojawiła się po raz pierwszy w sztuce Mameta „The Old Neighborhood". Również początek jej kariery filmowej związany jest z jego nazwiskiem. Jej debiut filmowy to Homicide w reżyserii Mameta. Pojawiła się także w jego późniejszych utworach: Hiszpański więzień i w Winslow Boy. Występuje również na Broadway'u. Nagrała dwa albumy z brytyjską grupą folkowo-popową Roby Blue. Skomponowała także muzykę do filmowej wersji Oleanna.
FILMOGRAFIA
The Dawning
(1988; reż. Robert Knights)
She's Been Away
(1989; reż. Peter Hall)
Uncle Vanya (1991; reż. Gregory Mosher)
Homicide (1991; reż. David Mamet)
The Water Engine (1992; reż. Steven Schachter)
Hiszpański więzień / The Spanish Prisoner (1997; reż. David Mamet)
The Winslow Boy
(1999; reż. David Mamet)
Hollywood atakuje! / State and Main (2000; reż. David Mamet)
Catastrophe (2000; reż. David Mamet)
The Heist (2001; reż. David Mamet)