Reklama

Reklama

"Harry Potter i Zakon Feniksa": INFORMACJE O TWÓRCACH FILMU

DAVID YATES (reżyser) to wielokrotnie nagradzany reżyser, znany głównie ze swoich produkcji telewizyjnych.

Pierwszą nagrodę telewizyjną BAFTA otrzymał za pracę nad miniserialem dla stacji BBC zatytułowanym Czasy, w których przyszło nam żyć - dramatem z epoki, w którym główne role zagrali Matthew Macfadyen i Miranda Otto. W 2003 roku wyreżyserował serial dramatyczny Rozgrywki, za który otrzymał nominację do telewizyjnej nagrody BAFTA i nagrodę Directors Guild of Great Britain (DGGB) za wybitne osiągnięcia reżyserskie. Projekt ten zdobył także nagrody Broadcasting Press Guild Award, Royal Television Society (RTS) Award oraz nagrodę Rockie na Festiwalu Telewizyjnym w Banff.

Reklama

W następnym roku Yates wyreżyserował realistyczny dwuczęściowy dramat Żywy towar, za który zdobył kolejną nagrodę telewizyjną BAFTA i drugą nominację do nagrody DGGB. Jego bezkompromisowe spojrzenie na handel żywym towarem zaowocowało wieloma nagrodami na całym świecie, między innymi ośmioma telewizyjnymi nagrodami BAFTA i czterema nagrodami RTS, w obu przypadkach w kategorii "Najlepszy dramat", a także nagrodę jury dla najlepszego miniserialu na Międzynarodowym Festiwalu Telewizyjnym w Reims oraz Złotą Nimfę na Festiwalu Telewizyjnym w Monte Carlo.

Yates niedawno doczekał się także nominacji do nagrody Emmy w kategorii "Wybitna reżyseria w miniserialu, filmie lub programie dramatycznym" za pracę włożoną w film HBO z 2005 roku zatytułowany Dziewczyna z kawiarni - historię miłosną z Billem Nightly i Kelly Macdonald w rolach głównych. W swoim telewizyjnym dorobku ma także film The Young Visitors z Jimem Broadbentem i Hugh Laurie'em oraz miniserial The Sins z Pete'em Postlethwaite'em i Geraldine James w rolach głównych.

Yates wychował się w St. Helens w hrabstwie Merseyside. Studiował politykę na Uniwersytecie Essex oraz na Uniwersytecie w Georgetown w Waszyngtonie. Swą karierę reżyserską rozpoczął od krótkometrażowego filmu When I Was a Girl, do którego napisał także scenariusz. Film zaowocował nagrodą dla najlepszego europejskiego filmu krótkometrażowego podczas odbywającego się w Irlandii Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cork oraz nagrodą Golden Gate na Festiwalu Filmowym w San Francisco. Zapewniła ona młodemu reżyserowi wstęp na studia w angielskiej szkole filmowej National Film and Television School w Beaconsfield.

Jego film dyplomowy, zatytułowany Good Looks, zdobył srebrnego Hugona na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Chicago. W 1998 roku Yates zadebiutował jako reżyser filmu fabularnego obrazem Pretendent ze Stephenem Fryem i Johnem Gielgudem w rolach głównych. Jego najnowszych film krótkometrażowy z 2002 roku pod tytułem Rank otrzymał nominację do nagrody BAFTA.

DAVID HEYMAN (producent) po raz kolejny występuje w charakterze producenta piątej części filmowych adaptacji bestsellerowych powieści J.K. Rowling o Harrym Potterze.

Wykształcony w Anglii i Stanach Zjednoczonych Heyman rozpoczął swą karierę od stanowiska posłańca ekipy produkcyjnej na planie filmów Ragtime Milosa Formana i Podróż do Indii Davida Leana. W roku 1986 przeprowadził się do Los Angeles, gdzie otrzymał posadę dyrektora kreatywnego w wytwórni Warner Bros. i pracował przy takich filmach, jak Goryle we mgle i Chłopcy z ferajny. Po koniec lat 80. Heyman objął stanowisko wiceprezesa w studiu United Artists, po czym rozpoczął karierę niezależnego producenta. W tamtym czasie wyprodukował między innymi Miasto aniołów 2 Ernesta Dickersona z Tupakiem Shakurem i Omarem Eppsem oraz niskobudżetowy klasyk The Daytrippers w reżyserii Grega Mottoli i z udziałem Lieva Schreibera, Parker Posey, Hope Davis, Stanleya Tucciego i Campbella Scotta.

Po wielu latach pracy w USA w 1997 roku Heyman powrócił do Wielkiej Brytanii, by założyć spółkę Heyday Films. Poza wszystkimi filmami o Harrym Potterze spółka wyprodukowała także różnorodne obrazy kinowe i telewizyjne, w tym film fabularny Złodziej życia z Angeliną Jolie i Ethanem Hawke'em oraz serial telewizyjny Threshold - Strategia przetrwania.

Heyman obecnie zajmuje się produkcją filmu Chłopiec w pasiastej piżamie, którego scenarzystą i reżyserem jest Mark Herman, a w głównych rolach występują David Thewlis i Vera Farmiga; produkuje także obraz I Am Legend w reżyserii Francisa Lawrence'a i z udziałem Willa Smitha. Pod koniec tego roku oprócz Harry'ego Pottera i Księcia Półkrwi Heyman wyprodukuje również film Is There Anybody There? w reżyserii Johna Crowleya, z Michaelem Caine'em w roli głównej.

W tegoroczne plany filmowe spółki Heyday Films wpisują się jeszcze: Dogs of Babel w reżyserii Charlesa McDougalla, Yes Man w reżyserii Peytona Reeda oraz Unique w reżyserii Davida Goyera. Na dalszą przyszłość planowane są Dziwny przypadek psa nocną porą będący adaptacją bestsellerowej powieści Marka Haddona, której scenarzystą i reżyserem jest Steve Kloves, oraz The History of Love, który Heyman będzie współprodukował z Alfonso Cuaronem.

W 2003 roku Heyman otrzymał tytuł Producenta Roku na targach filmowych ShoWest jako pierwszy producent brytyjski uhonorowany takim wyróżnieniem.

DAVID BARRON (producent) poprzednio pełnił rolę producenta wykonawczego filmów Harry Potter i Komnata Tajemnic oraz Harry Potter i Czara Ognia.

Barron pracuje w branży rozrywkowej od ponad 25 lat, a zanim zajął się produkcją telewizyjną i kinową, swą karierę zaczynał w telewizyjnych reklamówkach. W tym czasie pracował nie tylko jako producent - był także kierownikiem planu, asystentem reżysera i kierownikiem produkcji na planach takich filmów, jak: Kochanica Francuza, Pola śmierci, Revolution, Legend, Narzeczony księżniczki, Samotna pasja Judith Hearne, Wysłannik piekieł 2, Stowarzyszenie umarłych dusz oraz Hamlet Franco Zefirellego.

W 1991 roku Barron objął posadę dyrektora odpowiedzialnego za produkcję w ambitnym projekcie telewizyjnym George'a Lucasa Kroniki młodego Indiany Jonesa. Rok później został kierownikiem ekipy na planie filmu Opowieść wigilijna Muppetów.

W 1993 roku Barron dołączył do zespołu producenckiego Kennetha Branagha w charakterze współproducenta i kierownika produkcji w filmie Frankenstein. Film ten zaowocował współpracą z Branaghem, w ramach której Barron wyprodukował filmy reżysera: W środku mrocznej zimy, Hamleta i Stracone zachody miłości. Barron wyprodukował także Otella Olivera Parkera, w którym Branagh zagrał u boku Laurence'a Fishburne'a.

Wiosną 1999 roku powołał do życia własną spółkę, Contagious Films, wspólnie z brytyjskim reżyserem Paulem Weilandem. Ostatnio Barron założył kolejną firmę - Runaway Fridge Films.

MICHAEL GOLDENBERG (scenarzysta) ostatnio napisał scenariusz do filmu Piotruś Pan opartego na klasycznej bajce dla dzieci autorstwa J.M. Barrie'ego. Wcześniej stworzył scenariusz do dramatu science fiction Roberta Zemeckisa Kontakt oparty na powieści Carla Sagana, z Jodie Foster w roli głównej. Debiutem filmowym Goldenberga był dramat romantyczny Usłane różami, z Christianem Slaterem i Mary Stuart Masterson, w którym odpowiedzialny był za scenariusz i reżyserię.

Goldenberg pisze także sztuki teatralne. Za swój musical Down the Stream otrzymał nagrodę im. Richarda Rodgersa od Amerykańskiej Akademii Sztuki.

Obecnie pracuje nad Uncertainty - futurystycznym dramatem, który wyreżyseruje na podstawie własnego scenariusza.

Lionel Wigram (producent wykonawczy) studiował na Uniwersytecie Oksfordzkim, gdzie współtworzył Oxford Film Foundation. Jeszcze podczas studiów na Oksfordzie rozpoczął pracę w branży filmowej, obejmując podczas wakacji stanowisko asystenta produkcji u producenta Elliotta Kastnera. Po ukończeniu studiów kontynuował pracę dla Kastnera w Kalifornii. W 1987 roku Wigram wyprodukował swój pierwszy film: Balanga na autostradzie, po czym w 1988 roku zajął się produkcją Chłodnego odcienia błękitu z Woodym Harrelsonem i Ciepłego letniego deszczu z Kelly Lynch w roli głównej. W tym samym czasie Wigram zaangażował się w prace nad pierwszymi szkicami do filmu Życie Carlita.

W 1990 roku Wigram został dyrektorem ds. rozwoju w spółce Alice Films i pracował nad obrazami Wesa Cravena i Sama Sheparda. Wyprodukował także Miłość w rytmie rap, a na planie filmu Na samym dnie Stevena Soderbergha pracował jako producent wykonawczy. W 1993 roku wspólnie z właścicielem firmy Alive, Shepem Gordonem, założył firmę menedżerską dla szefów kuchni Alive Culinary Resources. Poza tym, że obaj pełnili rolę menedżerów najlepszych szefów kuchni w Ameryce, wyprodukowali również serię wideo o gotowaniu dla Time Life, w której po raz pierwszy pojawił się Emeril Lagasse.

W 1994 roku Wigram przeszedł do spółki należącej do Renny'ego Harlina i Geeny Davis, The Forge, w której został dyrektorem ds. rozwoju. Pracował między innymi nad Długim pocałunkiem na dobranoc, Wyspą piratów i filmem Fałszywy trop dla telewizji HBO.

W 1996 roku Wigram przeszedł do wytwórni Warner Bros., gdzie objął stanowisko prezesa ds. produkcji. W tym okresie był odpowiedzialny za zakup licencji na adaptację książek o Harrym Potterze dla wytwórni i nadzorował wszystkie dotychczasowe części filmu. Był również odpowiedzialny za takie projekty, jak: Rewolwer i melonik, Wojna na grzebienie, Charlotte Gray, Złoto pustyni i Dobry Niemiec.

W styczniu 2005 roku Wigram podpisał z wytwórnią Warner Bros. umowę pierwokupu swoich projektów. Nadal będzie nadzorował cykl o Harrym Potterze jako producent wykonawczy. Tę samą rolę pełni na planie przygotowywanego właśnie filmu August Rush. Ponadto Wigram pracuje nad nową serią przygód Sherlocka Holmesa dla wytwórni Warner Bros.

SŁAWOMIR IDZIAK (reżyser obrazu) jest szanowanym na całym świecie operatorem filmowym. W 2002 roku Idziak otrzymał nominacje do Oscara i nagrody BAFTA za zdjęcia do dramatu wojennego Helikopter w ogniu Ridleya Scotta. Wcześniej miał już na swoim koncie nagrody za najlepsze zdjęcia przyznane mu na festiwalach filmowych w Polsce i w Wenecji w 1993 roku oraz nominację do Cezara za współpracę z Krzysztofem Kieślowskim przy filmie Trzy kolory: niebieski, w którym Idziak był także współscenarzystą. Idziak otrzymał ponadto nagrodę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie w 1998 roku za niezapomniane zdjęcia do filmu Michaela Winterbottoma Pragnę Cię.

Idziak jest także autorem zdjęć do filmów: Król Artur Antoine'a Fuqua, Dowód życia Taylora Hackforda, Ostatni wrzesień Deborah Warner, Miłość i wściekłość Cathala Blacka, Gatacca - Szok przyszłości Andrew Niccola, Napaleni Faceci Johna Saylesa, Bestia i Powrót Augusta Kinga Johna Duigana oraz do filmów Krzysztofa Kieślowskiego Podwójne życie Weroniki, Krótki film o zabijaniu oraz Blizna, które położyły fundament pod ich współpracę filmową.

Pochodzący z Polski Idziak pracował wspólnie z reżyserem Krzysztofem Zanussim przy 11 jego filmach w latach 80. i na początku lat 90. Najnowszym z nich jest Rok spokojnego słońca i Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest.

W czasie pomiędzy kolejnymi projektami filmowymi Idziak przekazuje swą wiedzę na warsztatach i w szkołach filmowych na całym świecie.

STUART CRAIG (scenograf) jest jednym a najbardziej utytułowanych scenografów w branży. Craig - trzykrotny zdobywca Oscara i dwukrotny laureat nagrody BAFTA - pracował dotychczas jako scenograf przy wszystkich filmach o Harrym Potterze. Craig otrzymał nominacje do Oscara za pracę nad filmem Harry Potter i Kamień Filozoficzny, a ostatnio za Harry'ego Pottera i Czarę Ognia, za który to film otrzymał także nagrodę BAFTA. Craigowi przypadły zresztą w udziale nominacje do nagród BAFTA za każdy z poprzednich filmów o Harrym.

Swojego pierwszego Oscara Craig zdobył za pracę przy uznanym filmie biograficznym Richarda Attenborough zatytułowanym Gandhi. Dokonania artystyczne w Niebezpiecznych związkach Stephena Frearsa i w Angielskim pacjencie Anthony'ego Minghelli zaowocowały kolejnymi Oscarami. Nominowany do Oscara był także za projekty planów do Człowieka słonia Davida Lyncha, za który otrzymał pierwszą nagrodę BAFTA, za Misję Rolanda Joffe i Chaplina Richarda Attenborough. Craig został także uhonorowany nominacjami do nagród BAFTA za wszystkie wyżej wymienione filmy, a także za obraz Greystoke: Lagenda Tarzana władcy małp w reżyserii Hugh Hudsona.

Craig od lat współpracuje z reżyserem Richardem Attenborough, z którym po raz pierwszy spotkał się w roli dyrektora ds. artystycznych na planie filmu O jeden most za daleko. W miarę rozwoju tej twórczej współpracy Craig został scenografem w filmach Krzyk wolności, Cienista dolina oraz Miłość i wojna, a ponadto w Gandhim i Chaplinie.

Funkcję scenografa Craig sprawował również na planie filmu Nazywał się Bagger Vance Roberta Redforda, Notting Hill Rogera Michella, Rewolwer i melonik, Mary Reilly Stephena Frearsa, Tajemniczy ogród Agnieszki Holland, Ślicznotka z Memphis i Cal. Wcześniej Craig pracował jako dyrektor artystyczny przy filmie Richarda Donnera Superman.

MARK DAY (montażysta) jest nagradzanym montażystą, który od lat współpracuje z reżyserem Davidem Yatesem. W ubiegłym roku Day otrzymał nominację do nagrody Emmy za montaż filmu telewizyjnego Dziewczyna z kawiarni wyreżyserowanego przez Yatesa. W 2005 roku zdobył nagrodę telewizyjną BAFTA oraz nagrodę Royal Television Society (RTS) za najlepszy montaż w wyreżyserowanym przez Yatesa filmie Żywy towar. Rok wcześniej również zdobył nagrodę BAFTA i nominację do nagrody RTS za współpracę z Yatesem w miniserialu Rozgrywki.

Za swój montaż w projektach reżyserowanych przez Yatesa Day był już wyróżniany nominacjami do nagród RTS i BAFTA za miniserial Czasy, w których przyszło nam żyć i jeszcze jedną nominacją do nagrody RTS za film telewizyjny The Young Visitors. Day współpracował także z Yatesem przy miniserialu The Sins oraz filmie krótkometrażowym Rank.

Day może się również pochwalić współpracą z innymi reżyserami, między innymi z Davidem Blairem przy filmie Pogawędki z duchami oraz projektach telewizyjnych Anna Karenina, Rowerzysta i Donovan Quick; z Paulem Greengrassem przy filmie Sztuka latania i telewizyjnym filmie The Fix, a także z Johnem Schlesingerem przy filmach telewizyjnych The Tale of Sweeney Todd, Farma na odludziu oraz A Question of Attribution.

Day ma także w swoim dorobku długookresowe projekty telewizyjne, takie jak Flesh and Blood Juliana Farino, Murder Rooms Paula Seeda, Nagle, zeszłego lata Richarda Eyre oraz Memento Mori Jacka Claytona, za który został nominowany do nagrody telewizyjnej BAFTA.

NICHOLAS HOOPER (kompozytor) kontynuuje swą długoletnią współpracę z Davidem Yatesem na planie filmu Harry Potter i Zakon Feniksa. Hooper zdobył nagrodę telewizyjną BAFTA za najlepszą oryginalną muzykę skomponowaną do filmu Yatesa The Young Visitors. Współpraca z Yatesem przyniosła kompozytorowi trzy nominacje do telewizyjnych nagród BAFTA w kategorii "Najlepsza oryginalna muzyka filmowa" za filmy Czasy, w których przyszło nam żyć i Dziewczyna z kawiarni oraz za miniserial Rozgrywki. Hooper wspólnie z Yatesem tworzył film Pretendent oraz filmy krótkometrażowe Punch i Good Looks.

Hooper otrzymał ostatnio nagrodę telewizyjną BAFTA za najlepszą oryginalną muzykę do filmu telewizyjnego Prime Suspect - The Final Act, wyreżyserowanego przez Philipa Martina, z Helen Mirren w roli głównej; wcześniej zaś współpracował z Martinem przy filmie telewizyjnym Bloodlines.

Hooper jest autorem muzyki do wielu projektów kinowych, telewizyjnych i do filmów dokumentalnych. Ostatnimi jego dziełami są: film fabularny The Heart of Me z Heleną Bonham Carter oraz filmy telewizyjne The Best Man, The Chatterley Affair, My Family and Other Animals i Messiah: The Promise. Hooper stworzył także muzykę do filmu dokumentalnego Land of the Tiger i wielu odcinków cyklu Nature emitowanego przez National Geographic.

TIM BURKE (kierownik ds. efektów wizualnych) za swoje dokonania w dziedzinie efektów wizualnych w filmie Harry Potter i więzień Azkabanu został wyróżniony nominacjami do Oscara i nagrody BAFTA. Film zdobył ponadto nagrodę Visual Effects Society za wybitne efekty wizualne w filmie opartym na efektach wizualnych. Burke pełnił tę samą rolę kierownika ds. efektów wizualnych także przy filmach Harry Potter i Komnata Tajemnic i Harry Potter i Czara Ognia.

Posiadający dwudziestoletnie doświadczenie w dziedzinie filmowych efektów wizualnych Burke zdobył wcześniej Oscara i nominację do nagrody BAFTA jako członek ekipy ds. efektów wizualnych w imponującym dziele Ridleya Scotta Gladiator. Współpracował też z Ridleyem Scottem w charakterze kierownika ds. efektów specjalnych przy filmach Helikopter w ogniu i Hannibal.

Burke tym samym zajmował się na planie filmu Obłędny rycerz, a na planie Wroga publicznego pełnił funkcję kierownika ds. efektów cyfrowych. Wśród innych dzieł Hoopera należy wymienić Babe - świnka w mieście, Szalona kapela oraz filmy telewizyjne Merlin i Młyn nad Flossą.

JANY TEMIME (projektantka kostiumów) powraca po raz trzeci na plan filmu o Harrym Potterze. Jej pierwszymi filmami z cyklu były Harry Potter i więzień Azkabanu oraz Harry Potter i Czara Ognia.

Temime ostatnio pracowała nad kostiumami do filmów Ludzkie dzieci Alfonso Cuarona, z Clive'em Owenem, oraz do Kopii Mistrza Agnieszki Holland z Edem Harrisem w roli głównej. Na swoim koncie ma także niedawne i tak różne filmy, jak: Bridget Jones: W pogoni za rozumem Beeban Kidron, z udziałem Renee Zellweger, Niezwyciężony Wernera Herzoga z Timem Rothem oraz High Heels and Low Lifes Mela Smitha z udziałem Minnie Driver, za który to film Temime otrzymała nominację do nagrody British Independent Film Award. Wcześniej zdobyła nagrodę Cymru BAFTA za projekty kostiumów do House of America Marka Evansa oraz Złotego Cielca podczas Festiwalu Filmowego w Utrechcie za najlepsze kostiumy do filmu Ród Antonii Marleen Gorris, który został nagrodzony Oscarem w kategorii "Najlepszy film zagraniczny".

Temime obecnie pracuje nad filmem In Bruges Martina McDonagha, z Ralphem Fiennesem i Colinem Farrelem w rolach głównych. W swym dorobku ma ponad 40 międzynarodowych projektów kinowych i telewizyjnych. Na swoim koncie ma między innymi filmy: Ruch oporu Todda Komarnickiego, Obrona Łużyna Marleen Gorris, Gangster Numer Jeden Paula McGuigana, Ślepe naboje Eda Thomasa, Charakter Mike'a van Diema, który w 1998 roku otrzymał Oscara w kategorii "Najlepszy film zagraniczny", The Ball Danny'ego Depreza, The Commissioner i Kronika kryminalna George'a Sluizera, Nieśmiertelny kochanek Ate de Jonga oraz The Last Call Fransa Weisza.

NICK DUDMAN i jego ekipa stworzyli w filmach o Harrym Potterze efekty charakteryzatorskie i magiczne poruszające się stworzenia, za które dotychczas za każdym razem byli nominowani do nagrody BAFTA.

Dudman rozpoczął swoją karierę od pracy nad mistrzem Yodą jako praktykant u słynnego brytyjskiego charakteryzatora Stuarta Freeborna na planie filmu Gwiezdne wojny: Imperium kontratakuje. Po czteroletnim przyuczaniu się do zawodu u Freeborna Dudman został poproszony o pokierowanie laboratorium charakteryzacyjnym w filmie Ridleya Scotta Legend. Później pracował nad charakteryzacją i protezami do takich filmów, jak Mona Lisa, Labirynt, Willow, Indiana Jones i Ostatnia Krucjata, Batman, Obcy 3 oraz Wywiad z wampirem.

W 1995 roku Dudman rozszerzył swoje zawodowe zainteresowania na animatronikę i efekty związane ze stworzeniami w dużej skali, kiedy został poproszony o nadzorowanie złożonego z 55 osób działu stworzeń na potrzeby filmu Luca Bessona Piąty element, za który otrzymał nagrodę BAFTA w kategorii "Efekty wizualne". Od tego czasu kierował działami stworzeń/charakteryzacji w kilku hitach kasowych, takich jak Gwiezdne Wojny - Epizod 1: Mroczne Widmo, Mumia oraz Mumia powraca. Doradzał także w zakresie efektów kostiumowych w filmie Batman - Początek. Ostatnio Dudman zaprojektował elementy animatroniczne do filmu Ludzkie dzieci Alfonso Cuarona. W 2007 roku Kanadyjska Akademia Filmowa przyznała mu specjalną nagrodę Genie za charakteryzację w filmie Beowulf - Droga do sprawiedliwości.

Ponadto firma Dudmana - Pigs Might Fly - produkuje i sprzedaje niebrudzącą krew.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Harry Potter i Zakon Feniksa

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL