Reklama

"Harry Potter i kamień filozoficzny": O EKIPIE

CHRIS COLUMBUS (REŻYSER i PRODUCENT WYKONAWCZY)

Ma na swoim koncie jedną z najbardziej kasowych komedii, Kevin sam w domu i jej kontynuację, Kevin sam w Nowym Jorku. W ostatnim czasie Columbus wyreżyserował Mamuśkę z Julią Roberts i Susan Sarandon, a wcześniej m.in. Dziewięć miesięcy (również scenarzysta i producent) oraz Panią Doubtfire z Robinem Williamsem i Sally Field.

Chris Columbus urodził się w Spangler w Pensylwanii, dorastał poza Youngston w Ohio. W młodości chciał rysować komiksy dla Marvel Comics, do czasu gdy odkrył, że komiks przypomina filmowy storyboard. Pierwsze filmy zaczął robić jeszcze w szkole średniej, na kamerze 8 mm. Rysował też storyboardy (co robi do tej pory). Po skończeniu liceum zapisał się do prestiżowej Tish School of Arts na Uniwersytecie w Nowym Jorku, gdzie chodził na zajęcia z reżyserii. Pierwszym krokiem do sukcesu było dla Columbusa pisanie scenariuszy. Jeszcze w na studiach sprzedał swój pierwszy - w dużym stopniu autobiograficzny - scenariusz Jocks. To zabawna historia ucznia katolickiej szkoły, który próbuje dostać się do drużyny piłkarskiej. Później, już po skończeniu studiów, Columbus napisał kolejny scenariusz, Reckless, znów wykorzystując własne doświadczenia, tym razem z pracy w fabryce w Ohio.

Reklama

Na podstawie jego pomysłów zrealizował dwa swoje filmy Steven Spielberg (thriller komediowy Gremliny (1985) i przygodowy Goonies), oraz Barry Levinson (Piramida strachu). Scenariopisarskie sukcesy otworzyły mu drogę do kariery reżysera. Chris Columbus zadebiutował filmem Adventures in Babysiting. Później były komedie Kevin sam w domu, Kevin sam w Nowym Jorku i wreszcie Only the Lonely.

DAVID HEYMAN (PRODUCENT)

Uczęszczał do szkół w Anglii i Stanach Zjednoczonych. Karierę producenta rozpoczął od filmu Milośa Formana Ragtime, następna była Droga do Indii Davida Leana.

W 1986 r. przeniósł się do Los Angeles, gdzie pracował przy filmach Warner Bros.: Chłopcy z ferajny i Goryle we mgle. Zanim został producentem niezależnym, był jednym z szefów United Artists. Pierwszym wyprodukowanym przez niego filmem był Juice w reżyserii Ernesta Dickensona, z Tupackiem Shakurem i Omarem Eppsem. Na swoim koncie Heyman ma jeszcze kilka niezależnych projektów, m.in. The Daytrippers Grega Mottoli. Ten niskobudżetowy film z Lwem Schreiberem, Parkerem Poseyem, Hope Davisem, został bardzo dobrze przyjęty przez krytykę i odniósł nawet komercyjny sukces.

W 1997 wrócił do Wielkiej Brytanii i założył firmę Heyday Films. Chciał, by powstawały tu filmy łączące tradycję europejską i amerykańską. Pierwszym z nich jest Harry Potter i kamień filozoficzny.

MARK RADCLIFFE (PRODUCENT WYKONAWCZY)

Jego współpraca z Chrisem Columbusem rozpoczęła się już ładnych parę lat temu, gdy spotkali się na planie Heartbreak Hotel. Ich inne wspólne filmy to: Pani Doubtfire, Mamuśka, Dziewięć miesięcy, Jingle all the Way, Kevin sam w Nowym Jorku, Only the Lonely (współprodukowany przez Radcliffa). Radcliffe był też asystentem reżysera przy Kevin sam w domu.

Mark Radcliffe urodził się w Oklahomie. Karierę rozpoczął jako asystent reżysera, pracując na planie filmu Francisa Forda Coppoli The Escape Artist. Ich kolejnymi wspólnymi przedsięwzięciami były Rumblefish i Peggy Sue wyszła za mąż. Radcliffe był też asystentem reżysera przy She's Having a Baby i Planes, Trains and Automobiles. Miał też okazję jako asystent współpracować z Jerry'm Zuckerem (Uwierz w ducha), Donaldem Petrie (Mystic Pizza), Paulem Schraderem (Light of Day).

MICHAEL BARNATHAN (PRODUCENT WYKONAWCZY)

Jest dyrektorem 1482 Pictures i partnerem produkcyjnym Chrisa Columbusa i Marca Radcliffa. Zanim rozpoczął pracę w 1492 Pictures, przez cztery lata był jednym z szefów produkcji w Largo Enterteinment. W tym czasie kierował produkcją Used People, Point Break, Dr. Giggles, Judgement i The Getaway. Wcześniej współpracował z Edgarem J. Scherickiem, z którym wyprodukowali wiele filmów dla telewizji kablowych, MOWS i miniseriale, np. The Kennedys of Massatchusetts, który otrzymał dziewięć nominacji do nagrody Emmy. W 1492 Pictures produkował takie filmy, jak: Dziewięć miesięcy, Mamuśka, Jingle on the Way, The Bicentennial Man i Monkeybone.

Barnathan jest absolwentem Nowojorskiego University School of Arts.

DUNCAN HENDERSON (PRODUCENT WYKONAWCZY)

Od czasu swojego ostatniego sukcesu, filmu Gniew oceanu, stale współpracuje z Warner Bros. Wcześniej pracował jako producent wykonawczy przy Kevin sam w Nowym Jorku, Deep Blue Sea, Outbreak i The Program. Henderson był też współproducentem m.in. Stowarzyszenia umarłych poetów, Zielonej karty, Ziemskie dziewczyny są łatwe, Za wcześnie umierać. Duncan jest absolwentem wydziału ekonomicznego UCLA i zdobył dyplom MBA na University of Southern California. Ukończył też specjalny kurs organizowany przez Directors Guild of America. Jest członkiem tego stowarzyszenia.

Zanim zaczął zajmować się produkcją, pracował jako asystent reżysera przy następujących filmach: Amerykański Żigolo Racing with the Moon, My Favourite Year, True Confessions, Rocky V, Cobra, Big Trouble, Quicksilver, Staying Alive i Haven's Gate. Od 1995 do 1997 r. był jednym z szefów 20th Century Fox, gdzie czuwał nad realizacją następujących filmów: Titanic, Dzień Niepodległości, Romeo i Julia, Wulkan, Obcy: przebudzenie, That Thing You Do, Jingle all the Way i Crucible.

STEVE KLOVES (AUTOR SCENARIUSZA)

Karierę scenarzysty rozpoczął w 1984 r. filmem Racing with the Moon (jego akcja rozgrywała się w czasie II wojny światowej), reżyserowanym przez Richarda Benjamina. Występowali w nim m.in. Sean Penn, Elisabeth McGovern i Nicholas Cage.

W 1989 r. Kloves zadebiutował jako reżyser komedią Ci wspaniali bracia Baker, w której zagrali Jeff i Beau Bridges oraz Michelle Pfeifer. Film powstał w oparciu o scenariusz samego Klovesa i zdobył cztery nominacje do Oscara. Michelle Pfeifer otrzymała zaś za swoją rolę Złoty Glob i nagrodę BAFTA. Cztery lata później Kloves napisał scenariusz i wyreżyserował thriller psychologiczny Krew z krwi, kość z kości z Meg Ryan, Dennisem Quaidem i Gwyneth Paltrow. Jednym z ostatnich scenariuszy Steve'a Klovesa są Cudowni chłopcy. W filmie zrealizowanym przez Curtisa Hansona zagrali Michael Douglas, Tobey Maguire, Frances McDormand. Cudowni chłopcy przypadli do gustu zarówno widzom i krytykom, a Kloves otrzymał swoją pierwszą nominację do Oscara za najlepszy adaptowany scenariusz.

W tej chwili scenarzysta zaczyna pracę nad adaptacją trzeciej książki J.K. Rowling, Harry Potter i więzień Azkabanu, a niedawno skończył pracować nad scenariuszem Harry Pottera i komnata tajemnic.

RICHARD FRANCIS-BRUCE (MONTAŻYSTA)

Jeden z najbardziej uznanych, montażystów filmowych, wielokrotnie wyróżniany zdobywca trzech nominacji do nagrody Akademii - za Siedem, Skazanych na Shawshank i Air Force One. Dwa ostatnie filmy i Twierdza przyniosły mu też nominacje do Eddy, nagrody American Cinema Editors.

Richard Francis-Bruce urodził się w Sydney, a filmową karierę rozpoczął w 1966 r. jako asystent montażysty w Australian Broadcasting Corporation. Trzy lata później zajął się pracą nad reportażami i filmami dokumentalnymi. W 1970 r. zaczął montować seriale telewizyjne, m.in.: Ben Hall, The Outsiders, Patrol Boat, Golden Soak, The Timeless Land i The Levkas Man. Pierwszym zmontowanym przez niego filmem kinowym był Goodbye Paradise Carla Schultza. Z Schultzem współpracował jeszcze przy wielokrotnie nagradzanych Carefull i He Might Hear You. Ten ostatni film przyniósł mu nominację do nagrody Australian Film Institute za najlepszy montaż. Telewizyjnym mini-serialem Dismissal, rozpoczął swoją wieloletnią współpracę z George'm Millerem. Ich kolejne wspólne filmy to: Czarownice z Eastwick, Olej Lorenza, Mad Max III.

Ostatnio Francis-Bruce montował m.in. Gniew oceanu, Zieloną milę, Instynkt, Martwa cisza (za ten film otrzymał nagrodę Australian Film Institute), Spechless, Sliver, The Blood Heroes, Cadillac Man i Crooked Hearts.

JOHN SEALE (OPERATOR)

Jeden z najbardziej płodnych i utalentowanych operatorów w przemyśle filmowym, zdobywca wielu nagród. Odnosił sukcesy przez wiele lat, ale żaden rok nie był dla niego tak szczęśliwy jak 1997, gdy zebrał wszystkie możliwe nagrody za zdjęcia do Angielskiego pacjenta. Nie tylko otrzymał Oscara, ale również nagrodę BAFTA, nagrodę Europejskiej Akademii Filmowej dla najlepszego operatora roku, nagrodę American Society of Cinematographer (znów dla najlepszego operatora), oraz nagrodę Film Critic Associations na Florydzie. Wcześniej Seale był dwukrotnie nominowany do Oscara. W 1985 r. za zdjęcia do Świadka. Ten film przyniósł mu również nominację do nagrody BAFTA, tytuł Operatora Roku ACS/Mili i nagrodę ACS, Golden Tripod. Cztery lata później Seale znów otrzymał nominację do Oscara, tym razem za zdjęcia do filmu Rainman. Poza nominacją zebrał jeszcze kilka wyróżnień, m.in. nagrody Artistic Achievement IATSE 659 i Outstanding Achievement ASC.

Ostatnio otrzymał nominację do nagrody BAFTA za zdjęcia do Utalentowanego pana Ripley'a, a magazyn Premiere uznał go najlepszym operatorem roku za zdjęcia do Goryle we mgle. Wśród innych nagradzanych filmów Seale'a znalazły się m.in.: Dzieci gorszego Boga (Golden Tripod, 1986 r.), Careful, He Might Heare You (tytuł najlepszego operatora AFI), Silver City, Goodbye Paradise (operator roku, nagroda ASC/Milli, Golden Tripod ACS, 1982 r.), Survivor (nagroda AFI i Sammy Award). Pozostałe filmy Seale'a to: Miasto aniołów, Firma, Olej Lorenza, Stowarzyszenie umarłych poetów, Miłość w Białym Domu, Wybrzeże moskitów, Gniew oceanu, Autostopowicz, First Sight, Ghost of Mississippi, The Paper, The Doctor, Stakeout.

W 1998 r. Seale otrzymał honorowy doktorat Griffith University w Queensland. W 1997 r. na MFF na Hawajach zdobył nagrodę Kodak Vision. Na MFF w Brisbane otrzymał nagrodę Chauvel. Został też uhonorowany Hall of Fame przyznawaną przez ASC.

JOHN WILLIAMS (KOMPOZYTOR)

Światowej sławy kompozytor, zdobywca pięciu Oscarów, osiemnastu nagród Grammy, nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej i trzech Złotych Globów. Aż trzydzieści dziewięć razy nominowany do Oskara - ostatnio za muzykę do Patrioty.

Williams stworzył muzykę do ponad 90 filmów, wśród których znajdują się m.in.: Gwiezdne wojny. Epizod I, Mamuśka, Szeregowiec Ryan (nagroda Grammy), Amistad, Siedem lat w Tybecie, Zaginiony świat, Resewood, Prochy Angeli (Grammy), Uśpieni, Nixon, Sabrina, Lista Schindlera (Oscar i Grammy), Jurassic Park, Kevin sam w domu, Kevin sam w Nowym Jorku, JFK, Hook, Uznany za niewinnego, Urodzony 4 lipca, trylogia Indiana Jones (Grammy), Przypadkowy turysta, Imperium słońca (nagroda Akademii Brytyjskiej), Czarownice z Eastwick, trylogia Gwiezdne Wojny (Oscar, Złoty Glob, Grammy), Szczęki (Oscar, Złoty Glob, Grammy), Skrzypek na dachu (Oscar), E.T. (Oscar, Złoty Glob i Grammy), Superman (Grammy), Close Encounters of the Third Kind (Grammy), Far and Away, Goodbye Mr. Chips. Ostatnio skomponował muzykę do filmu Stevena Spielberga A.I. Sztuczna inteligencja. W 1980 został dyrygentem Boston Pops Orchestra. To prestiżowe stanowisko piastował do 1993, kiedy przeszedł na emeryturę.

John Williams ma swoim koncie także utwory koncertowe muzyki poważnej - w tym: dwie symfonie, koncert wiolonczelowy (premierowe wykonanie w 1994 z udziałem Yo-Yo Ma i Boston Symphony Orchestra), koncerty na skrzypce i flet (nagrane przez Lomdon Symphony Orchestra), koncerty na klarnet i tubę. Napisany przez Williamsa koncert na trąbkę został po raz pierwszy wykonany w 1996 przez Clevland Orchestra z udziałem Michaela Sachsa. Natomiast koncert na fagot, którego premierowe wykonanie odbyło się w 1995 z udziałem New York Philharmonic Orchestra i Judith LeClair, zostało wydane w specjalnej edycji Sony Classical.

Wiele kompozycji Williamsa zostało nagranych i wydanych na płytach. Płyty z muzyką do filmu Gwiezdne wojny zostały sprzedane w ponad 4 mln. egzemplarzy. Rozpoczęta w 1980 współpraca z Boston Pops Orchestra zaowocowała serią albumów i kompozycji bardzo dobrze przyjętych przez publiczność i krytykę. Jednym z ostatnich wspólnych nagrań jest 'Summon the Heroes', oficjalna muzyczna wizytówka olimpiady w Atlancie.

Williams dyrygował Boston Pops Esplanade Orchestra z podczas jej tourn(e po Ameryce (1985, 1989 i 1992 r.) i Japonii (1987 r.) Prowadził również bostońską Pops Orchestra w czasie jej koncertów w Japonii w latach 1990 i 1993. Poza tym, że pracował z Bostońską Symphony Orchestra, w Symphony Hall i Tanglewood, Williams gościnnie dyrygował najlepszymi zespołami filharmoników, m.in.: The London Symphony, The Cleveland Orchestra, The Philadelphia Orchestra, The Chicago Symhony, The Pittsburgh Symphony, The Dallas Symphony, The San Francisco Symphony i Los Angeles Philharmonic, z którymi wiele razy koncertował w Hollywood Bowl.

Williams otrzymał honorowe dyplomy od 18 amerykańskich uczelni, wśród których są: Berklee College of Music z Bostonu, Boston College, Northeastern University, Tufts University, Boston University, Conservatory of Music z Nowej Anglii, University of Massachusetts z Bostonu, The Eastman School of Music, Oberlin Conservatory of Music.

STUART CRAIG (SCENOGRAF)

Sześciokrotnie nominowany do nagrody Akademii, trzykrotny zdobywca Oscara. Obdarzony niezwykłą wyobraźnią Craig jest jednym z największych artystów w przemyśle filmowym. Ma za sobą dwadzieścia lat pracy, za którą był wiele razy wyróżniany. Wszystko zaczęło się w 1981 r., od Oscara (i nominacji do nagrody BAFTA) dla najlepszego dyrektora artystycznego, za film Ghandi Richarda Attenborough.

Kolejnego Oscara zdobył w 1988r., za scenografię do Niebezpiecznych związków Stephena Frearsa. Później, w 1996 r., Craig został obsypany nagrodami za pracę przy Angielskim pacjencie Anthony'ego Minghelli`ego. Scenografia do tego filmu przyniosła mu kolejną statuetkę Oscara, nominację do nagrody BAFTA, oraz wyróżnienie dla najlepszego scenografa przyznawane przez amerykańskie Society of Motion Pictures & Television Art Directors.

Stuart Craig był również nominowany do Oscara za scenografię do następujących filmów: Człowiek słoń (1979) Davida Lyncha, Misja (1986) Rolanda Joffe, Chaplin (1991) Richarda Atteborough. Z kolei scenografia do Greystoke (1982) przyniosła mu nominację do nagrody BAFTA. Wśród innych, również wiele razy wyróżnianych filmów, przy których ten artysta miał okazję pracować były m.in: Tajemniczy ogród (1992), Memphis Belle (1988), Cal (1983, Craig był również jego producentem), Cry Freedom (1986), Mary Reilly (1994), In Love and War (1996), The Avengers (1997) i Nazywał się Bagger Vance (1999).

JUDIANNA MAKOVSKY (KOSTIUMY)

Ma za sobą 15 lat doświadczenia w przemyśle filmowym. Jest jednym z najbardziej cenionych i utalentowanych współczesnych kostiumologów. Zaprojektowała wiele oryginalnych, inspirujących kostiumów wszystkich epok i wszelkich możliwych gatunków filmowych. Jej talent został dostrzeżony przez Akademię, która nominowała ją do Oscara za kostiumy do Miasteczka Pleasantville. Została również uhonorowana nagrodą Costume Designer Guild.

Ostatnio pracowała m.in. przy następujących filmach: Nazywał się Bagger Vance (z Mattem Dammonem), Wielkie nadzieje (z Gwyneth Paltrow), Totalna magia (z Nicol Kidman i Sandrą Bullock), For Love of the Game (z Kevinem Costnerem), Gloria (z Sharon Stone). Projektowała też kostiumy do Adwokata diabła, Lolity, Szybkich i martwych, Specjalisty (z Sharon Stone), Małej księżniczki, Odmian losu, White Squal, The Ref, Six Degrees of Separation, Big, Gardens of Stone. Poza tym Makovsky pracowała przy produkcji filmów telewizyjnych, były wśród nich m.in. Wild Palms, Miss Rose White, Margaret Bourke-White oraz przy pilotowym odcinku serialu Tribeca Roberta De Niro.

GARY GERO (TRESER ZWIERZˇT)

Zwany "Doktorem Dolittle" przemysłu filmowego. Jest z pewnością jednym z najbardziej doświadczonych treserów, pracujących dziś w filmowym przemyśle. Właściciel firmy Birds & Animals Unlimited. Przez ponad trzydzieści lat pracy stworzył zasady wykorzystywania zwierząt w reklamie, telewizji, kinie - z myślą o bezpieczeństwie zarówno zwierząt, jak i ludzi. Umiejętności Gero były wykorzystywane przy wielu filmach. Pracował ze wszystkimi możliwymi ptakami, zwierzętami, a nawet owadami. Na swoim koncie ma ponad 75 filmów, m.in.: 101 dalmatyńczyków, 102 dalmatyńczyki, Dr Doolittle, Ace Ventura: psi dedektyw, Truman show, Kariera frajera, Miasteczko Pleasantville, Księga Dżungli II, George prosto z drzewa, Homeward Bound II, Kruk I i II, Powrót Batmana, Księgę Dżungli II, Inspektor Gadżet, Kariera frajera, Zabójcza broń II i IV, That Darn Cat, Leady Hawk, Hocus Pocus, Mighty Joe Young, Uciekająca panna młoda, Stigmata, Payback. Wśród innych ważnych filmów, przy których współpracował, znajdują się m.in.: Fakty i akty, Instynkt, Ptasiek, Wulkan, Wzgórze Dantego, Stalowe magnolie, Powrót do przyszłości, Firma, Flinstonowie, Klient, 9 miesięcy, Specjalista, Terminator, Tango & Cash, Forrest Gump, Bodyguard, Music of the Heart, I'll be Home for Christmas, Maverick, Flipper, Fear and Loathing in Las Vegas, Multiplicity.

ROB LEGATO (EFEKTY WIZUALNE)

Absolwent Brooks Institute of Photography w Santa Barbara. Po studiach zaczął pracować w nowo powstałej firmie H.I.S.K. Productions jako producent reklam telewizyjnych, dla reżysera Davida Impastato. Trzy lata później przeniósł się do Robert Abel & Associates, gdzie również zajmował się produkcją i efektami wizualnymi. Pracował także jako reżyser efektów specjalnych przy tworzeniu reklam telewizyjnych.

Zdobyte doświadczenie pozwoliło mu pracować samodzielnie. Po kilku latach zainteresował się filmem. Był odpowiedzialny za efekty wizualne przy serialu Strefa mroku. Zdobyte doświadczenie pozwoliło Legato podjąć pięcioletnią współpracę z Paramount Studios. Nadzorował efekty wizualne przy powstawaniu filmu Star Trek. Następne pokolenie. Natomiast przy serialu Deep Space Nine pracował zarówno jako producent jak i kierownik ekipy efektów wizualnych. Za pracę przy Star Trek i Deep Space Nine został uhonorowany dwiema nagrodami Emmy za najlepsze efekty wizualne.

Kolejnym etapem w karierze Rob Legato było przyłączenie się do Digital Domaine, firmy założonej przez Jamesa Camerona, Stana Wilsona, Scotta Rossa i IBM.

W tym okresie jako kierownik ekipy efektów wizualnych współtworzył film Neila Jordana, Wywiad z wampirem. Natomiast jego praca przy filmie Apollo 13 została wyróżniona nominacją do Oskara oraz nagrodą Brytyjskiej Akademii Filmowej.

Niewątpliwie największym osiągnięciem Legato jest przygotowanie i wykonanie efektów wizualnych do Titanica. Za swoją pracę przy filmie Jamesa Camerona Rob Legato otrzymał nagrodę Oskara. Po kilku latach współpracy Legato opuścił Digital Domaine i przyłączył się do Sony Pictures Imageworks. W tym czasie pracował przy dwóch filmach Roberta Zemeckisa What Lies Beneath oraz Poza światem.

materiały dystrybutora
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy