Reklama

"Grawitacja": TWÓRCY FILMU

ALFONSO CUARON (reżyser/scenarzysta/producent)

Jest jednym z najbardziej znanych reżyserów swego pokolenia. Jego debiutancki film Tylko ze stałym partnerem z 1991 roku, mroczna komedia z Danielem Giménezem Cacho i Claudią Ramírez, był najbardziej dochodowym filmem w Meksyku w 1992 roku i przyniósł Cuarónowi nagrodę Ariel Award dla współscenarzysty. Sydney Pollack był pod wrażeniem jego debiutanckiego filmu pełnometrażowego i zatrudnił Cuaróna jako reżysera jednego z odcinków serialu stacji Showtime Fallen Angels zatytułowanego Murder, Obliquely (tym samym Cuarón dołączył do grona reżyserów tego serialu, w którym znaleźli się także Steven Soderbergh, Jonathan Kaplan, Peter Bogdanovich i Tom Hanks). Odcinek, w którym zagrali Laura Dern i Alan Rickman, przyniósł Cuarónowi w 1993 roku nagrodę Cable ACE Award dla najlepszego reżysera.

Reklama

Pierwszym amerykańskim filmem pełnometrażowym Cuaróna była uznana przez krytyków adaptacja popularnej książki dla dzieci - obraz Mała księżniczka (1995 r.), który był nominowany do Oscara za najlepsze zdjęcia i scenografię i otrzymał nagrodę New Generation Award od stowarzyszenia krytyków L.A. Film Critics. Później, w 1998 roku, Cuarón pracował nad współczesną adaptacją klasycznej powieści Charlesa Dickensa "Wielkie nadzieje", w której zagrali Gwyneth Paltrow, Robert De Niro, Anne Bancroft i Ethan Hawke.

Następnie Cuarón powrócił do Meksyku, aby reżyserować zabawną, prowokacyjną i kontrowersyjną komedię z hiszpańskojęzyczną obsadą I twoją matkę też, za którą otrzymał nominację do Oscara dla najlepszego oryginalnego scenariusza (który napisał wraz z bratem Carlosem) oraz nominacje do nagrody BAFTA dla najlepszego filmu zagranicznego i najlepszego oryginalnego scenariusza. Później przyszedł czas na film Harry Potter i Więzień Azkabanu z 2003 roku, trzecią z serii niezwykle popularnych adaptacji powieści J.K. Rowling. Autorka sama określiła film w reżyserii Cuaróna jako jej ulubiony w całej serii.

Kolejny projekt Cuaróna, film Ludzkie dzieci, który napisał wraz z Timothym Sextonem, był jednym z najgłośniejszych filmów 2006 roku i został doceniony przez krytyków i fanów za zastosowanie przełomowych technik, między innymi robiących wrażenie ujęć typu "travelling". Film był nominowany do wielu nagród, w tym do trzech Oscarów, za najlepszy scenariusz-adaptację, najlepsze zdjęcia i największe osiągnięcie w dziedzinie montażu filmowego, a później otrzymał dwie nagrody BAFTA za najlepsze zdjęcia i najlepszą scenografię.

Po tym, jak wyprodukował ceniony na całym świecie film swojego przyjaciela Guillermo del Toro Labirynt fauna (2006 r.), Cuarón założył niezależną firmę producencką Cha Cha Cha wraz z urodzonym w Meksyku del Toro i reżyserem Alejandro Gonzálesem Inárritu, która dotychczas wyprodukowała nominowany do Oscara i nagrody BAFTA obraz Inárritu Biutiful (2010 r.).

JONÁS CUARÓN (scenarzysta)

Jest synem Alfonso Cuaróna. Zadebiutował jako reżyser w 2007 roku na planie filmu Rok paznokcia - historii miłosnej rozgrywającej się między meksykańskim nastolatkiem a starszą Amerykanką, przedstawionej za pomocą fotografii filmowej. Film powstał na podstawie oryginalnego scenariusza autorstwa Jonása i zdobył nagrodę specjalną jury za osiągnięcie artystyczne podczas Festiwalu Filmowego w Salonikach.

Jonás wyreżyserował też film krótkometrażowy Doktryna szoku, nad którego produkcją i scenariuszem pracowali Alfonso Cuarón i Naomi Klein.

DAVID HEYMAN (producent)

Był producentem wszystkich filmowych adaptacji niezwykle popularnych książek o Harrym Potterze autorstwa J.K. Rowling. W 1997 roku przeczytał pierwszą książkę, kiedy była jeszcze nieopublikowanym rękopisem, i od razu dostrzegł jej kinowy potencjał. Filmem Harry Potter i Insygnia Śmierci: część II zamyka najbardziej popularną serię wszech czasów.

Oprócz filmów z Harrym Potterem Heyman zajmował się również produkcją filmu Davida Hare'a Ósma strona, thrillera szpiegowskiego z Rachel Weisz i Billem Nighym, obrazu Jestem na tak z Jimem Carreyem, popularnego thrillera science-fiction Jestem legendą Francisa Lawrence'a z Willem Smithem, cieszącego się dużym uznaniem dramatu Marka Hermana Chłopiec w pasiastej piżamie z Vegą Farmigą i Davidem Thewlisem, oraz niezależnego dramatu Czy ktoś tam jest? w reżyserii Johna Crowleya z Michaelem Caine'em w jednej z głównych ról.

Heyman zdobywał wykształcenie w Anglii i Stanach Zjednoczonych. Rozpoczynał karierę jako asystent produkcji na planie filmów Ragtime Milosa Formana i Podróż do Indii Davida Leana. W 1986 roku Heyman przeniósł się do Los Angeles, gdzie jako dyrektor kreatywny w Warner Bros. pracował nad filmami Goryle we mgle i Chłopcy z ferajny. Pod koniec lat osiemdziesiątych został wiceprezesem wytwórni United Artists.

Równocześnie Heyman rozpoczął karierę jako niezależny producent i wyprodukował kilka filmów, między innymi Miasto aniołów 2 w reżyserii Ernesta R. Dickersona z Tupakiem Shakurem i Omarem Eppsem, oraz niskobudżetowy klasyk Rodzinna wyprawa w reżyserii Grega Mottoli z Lievem Schreiberem, Parker Posey, Hope Davis, Stanleyem Tuccim i Campbellem Scottem.

Heyman przez wiele lat pracował w Stanach Zjednoczonych, a w roku 1996 powrócił do Wielkiej Brytanii i założył firmę producencką Heyday Films. Zamierzał wykorzystać swoje powiązania ze Stanami Zjednoczonymi i Europą w tworzeniu międzynarodowych filmów i programów telewizyjnych.

W 2003 roku Heyman otrzymał nagrodę dla producenta roku podczas gali ShoWest, zostając tym samym pierwszym brytyjskim producentem, któremu przyznano ten tytuł. Na tegorocznych targach CineEurope przyznano mu tytuł "Producenta dziesięciolecia".

NIKKI PENNY (współproducentka)

Od trzynastu lat zajmuje się efektami specjalnymi i jest jedną z najbardziej cenionych producentek ds. efektów specjalnych w Wielkiej Brytanii. W latach 1998-2000 Nikki była szefową produkcji w firmie Mill Film Ltd. W tym czasie współpracowała między innymi z Ridleyem Scottem nad filmem Gladiator, przyczyniając się do tego, że film otrzymał w 2001 roku Oscara za najlepsze efekty wizualne, a także z Chrisem Columbusem nad filmem Harry Potter i Komnata Tajemnic (2002 r.). Od tamtego czasu Nikki pracowała jako producentka najlepszych w historii kina filmów z efektami specjalnymi, wśród których znalazły się obrazy Troja (Wolfgang Peterson, 2004 r.), Gwiezdny pył (Matthew Vaughn, 2005 r.), Prince of Persia (Mike Newell, 2008 r.) oraz Starcie tytanów (Louis Leterrier, 2010 r.). Ponadto pracowała na planie trzech filmów Tima Burtona: Charlie i fabryka czekolady (2005 r.), Ripley's Believe it Or Not (2006 r.) oraz Sweeney Todd (2007 r.). Grawitacja jest pierwszym filmem, nad którym Penny współpracuje z reżyserem Alfonso Cuar?nem.

TIM WEBBER (kierownik ds. efektów specjalnych)

Jest współtwórcą czołowych współczesnych filmów z efektami specjalnymi. Po raz pierwszy współpracował z Alfonso Cuar?nem nad docenionym przez krytyków obrazem Ludzkie dzieci, który wykroczył poza wyznaczone w branży filmowej granice i przyniósł mu nominację do nagrody BAFTA za najlepsze efekty specjalne. W 2008 roku otrzymał nominację do Oscara za wybitne osiągnięcia w dziedzinie efektów specjalnych za pracę nad światowym hitem kasowym Chrisa Nolana Mroczny rycerz. Ostatnio Tim pracował z Jamesem Cameronem nad filmem Avatar (2009 r.), który zdobył między innymi Oscara i nagrodę BAFTA za wybitne osiągnięcia w dziedzinie efektów specjalnych, a także nad obrazem Spike'a Jonze'a Gdzie mieszkają dzikie stwory (2009 r.).

Wcześniej Webber pracował nad filmem Mike'a Newella Harry Potter i Czara Ognia (2005 r.), obrazem Laurence'a Dunmore'a Rozpustnik (2004 r.), produkcją Rogera Michella Przetrzymać tę miłość (2004 r.), obrazem Richarda Curtisa To właśnie miłość (2003 r.) oraz nad filmem Rogera Michella Notting Hill (1999). Poza tym praca w telewizji również przyniosła mu liczne nagrody i nominacje, w tym cztery nominacje do nagrody Emmy za seriale Dinotopia (2002 r.), Dziesiąte królestwo (2000 r.), Merlin (1998) oraz Podróże Guliwera (1996 r.).

EMMANUEL LUBEZKI

Członek ASC i AMC - jest reżyserem obrazu znanym ze stosowania przełomowych technik i charakterystycznego stylu. Lubezki urodził się w Meksyku i rozpoczynał karierę w meksykańskich produkcjach filmowych i telewizyjnych pod koniec lat osiemdziesiątych. Jego pierwszą amerykańską produkcją był film niezależny z 1993 roku Dwadzieścia dolców. Na przestrzeni dwudziestu pięciu lat współpracował z wieloma cenionymi reżyserami, wśród których znaleźli się Terrence Malick, Mike Nichols, Tim Burton, Michael Mann oraz bracia Coen. Lubezki był czterokrotnie nominowany do Oscara za pracę nad filmami Mała Księżniczka (1996 r.), Jeździec bez głowy (1999 r.), Podróż do Nowej Ziemi (2006 r.) oraz Ludzkie dzieci (2007 r.). Za ten ostatni otrzymał też nagrodę BAFTA. Jego wcześniejsze projekty to między innymi The Bird Cage, Zabić prezydenta, Wielkie nadzieje oraz I twoją matkę też. Ostatnio Emmanuel współpracował z cenionym reżyserem Terrence'em Malickiem nad filmem Drzewo życia nagrodzonym Złotą Palmą na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2011 roku. Grawitacja jest jego szóstym projektem we współpracy z Alfonso Cuaronem.

MARK SANGER (montażysta)

Poprzednio współpracował z Alfonso Cuaronem nad docenionym przez krytyków obrazem Ludzkie dzieci (2006 r.) jako montażysta ds. efektów wizualnych. Wcześniej współpracował z Timem Burtonem nad trzema filmami: Alicja w Krainie Czarów (2010 r.), Sweeney Todd: Demoniczny golibroda z Fleet Street (2007 r.) oraz Charlie i fabryka czekolady (2005 r.). Inne filmy, nad którymi pracował, to Jutro nie umiera nigdy (Roger Spottiswoode, 1997 r.), Mumia (Stephen Sommers, 1999 r.), 102 Dalmatyńczyki (Kevin Lima, 2000 r.), Mumia powraca (Stephen Sommers, 2001 r.), Śmierć nadejdzie jutro (Lee Tamahori, 2002 r.) oraz Tajemnica Rajskiego Wzgórza (Gabor Csupo, 2008 r.).

ANDY NICHOLSON (scenograf)

Jest wielokrotnie nagradzanym scenografem i głównym dyrektorem artystycznym z osiemnastoletnim doświadczeniem głównie w filmach amerykańskich. Obecnie pracuje w Londynie jako scenograf na planie produkcji Grawitacji - realizowanego w 3D filmu grozy, którego akcja rozgrywa się w kosmosie, zrealizowanego przez wytwórnię Warner Brothers według scenariusza i w reżyserii Alfonso Cuar?na. Grawitacja to przełomowy projekt, który wyznacza nowe standardy integracji efektów wizualnych i techniki cyfrowej z tradycyjną scenografią i techniką filmową.

W 1989 roku Andy z wyróżnieniem ukończył Brighton College, zdobywając tytuł magistra architektury. W latach 1990-1993 pracował dla firm architektonicznych w Londynie i Toronto. Andy zdecydował się porzucić architekturę i rozpocząć karierę w departamentach artystycznych przemysłu filmowego. Zgłosił się do prestiżowej brytyjskiej szkoły filmowo-telewizyjnej (ang. British National Film and Television School), gdzie odrzucił ofertę stałej posady ze względu na sukcesy, jakie odnosił jako dyrektor artystyczny reklam i filmów promocyjnych. W 1994 roku scenograf Eugenio Zanetti zaproponował Andy'emu pierwszą posadę na planie filmu pełnometrażowego. Nicholson został członkiem wyróżnionego Oscarem zespołu scenografów pracujących nad filmem Czas przemian. Przez pięć lat Andy wspinał się po kolejnych szczeblach kariery w dziale artystycznym. W 1999 roku zaczął współpracę jako dyrektor artystyczny ze scenografem Rickiem Heinrichsem na planie filmu Tima Burtona Jeździec bez głowy, później współpracował z nim jeszcze kilka razy. W 2000 roku film Jeździec bez głowy zdobył Oscara za scenografię. Jako dyrektor artystyczny pracował w wielu krajach (Maroko, Hiszpania, Włochy, Francja, Holandia, Izrael, Malta) i miał zaszczyt współpracować z najlepszymi reżyserami i producentami nad międzynarodowymi projektami tak różnorodnymi, jak na przykład Zawód: Szpieg Tony'ego Scotta, Ultimatum Bourne'a Paula Greengrassa, Troja i Mumia.

W latach 2000-2002 Andy pracował w dziale artystycznym na planie dwóch wyróżnionych nagrodami projektów stacji HBO - jako asystent dyrektora artystycznego miniserialu Kompania braci oraz jako główny dyrektor artystyczny filmu telewizyjnego Na żywo z Bagdadu. W 2004 roku Andy pracował jako dyrektor artystyczny filmu Tima Burtona Charlie i fabryka czekolady we współpracy ze scenografem Alexem McDowellem wyróżnionym tytułem Royal Designer for Industry. Później McDowell jako pierwszy zaproponował Andy'emu pracę na stanowisku głównego dyrektora artystycznego filmu pełnometrażowego na planie ostatniego obrazu Anthony'ego Minghelli Rozstania i powroty. Wkrótce po zakończeniu pracy nad tym projektem scenograf Rick Heinrichs powrócił do pracy w Wielkiej Brytanii i zaproponował Andy'emu objęcie stanowiska głównego dyrektora artystycznego filmu Wilkołak. Następnie Andy ponownie podjął współpracę z reżyserem Timem Burtonem i scenografem Robertem Strombergiem jako członek nagrodzonego Oscarem zespołu scenografów na planie filmu Alicja w Krainie Czarów.

Pod koniec 2009 roku scenograf Rick Heinrichs ponownie zaprosił Andy'ego do współpracy, tym razem w Los Angeles, w roli głównego dyrektora artystycznego na planie filmu Tima Burtona Frankenweenie realizowanego przez wytwórnię Disney. Po powrocie do Wielkiej Brytanii w 2010 roku Andy pracował z Rickiem nad filmem Captain America: Pierwsze starcie, pierwszej brytyjskiej produkcji Marvel.

Andy od wielu lat jest zwolennikiem projektowania wielowymiarowego zwanego "immersive design" i regularnym uczestnikiem forum 5D: Przyszłość wielowymiarowego projektowania i wydarzeń transmedialnych w 5D (ang. 5D: The Future of Immersive Design and 5D's transmedia events). Na bieżąco śledzi rozwój technologii i oprogramowania, wciąż doskonaląc zastosowania modelowania w 3D i komputerowego wspomagania projektowania w filmowych działach artystycznych i aktywnie dążąc do połączenia technologii cyfrowej z tradycyjną pracą projektantów, integrując wszelkie dziedziny, które pomagają przenieść słowo pisane na ekran. Andy właśnie zakończył pracę w Londynie nad scenografią do filmu Grawitacja w reżyserii Alfonso Cuar?na.

NEIL CORBOULD (konsultant kierownika ds. efektów specjalnych)

Ma w swoim dorobku Oscara za film Gladiator oraz nagrody BAFTA za produkcje Pojutrze, Piąty element i Szeregowiec Ryan.

Corbould zaczął zajmować się efektami specjalnymi jeszcze jako nastolatek, zdobywając doświadczenie na planie filmu Richarda Donnera Superman oraz pracując dla Martina Gutteridge'a na planie takich filmów jak: Człowiek słoń, Amerykański wilkołak w Londynie, Superman III, Krwiożercza roślina i Amadeusz.

Od tamtej pory był twórcą najbardziej zachwycających efektów specjalnych w historii kina. Pracował nad trzema filmami o Jamesie Bondzie - Zabójczy widok, W obliczu śmierci i Licencja na zabijanie, a także nad obrazami Piraci z Karaibów: Na nieznanych wodach, Ukryty wymiar, Osaczeni, Granice wytrzymałości, Król Arthur, Królestwo niebieskie, Superman: Powrót, Krwawy diament, Opór oraz Skarb narodów: Księga tajemnic, Mumia powraca, Miasto radości, The Devil's Double oraz Helikopter w ogniu. Ostatnio Neil pracował nad filmami Czas wojny i Gniew tytanów.

CHRIS MUNRO (kierownik ds. dźwięku)

Jest wyróżnionym licznymi nagrodami dźwiękowcem, którego doświadczenie obejmuje prawie cztery dziesięciolecia. Ma na swoim koncie liczne nominacje do Oscara i nagrody BAFTA, a w 2002 roku otrzymał Oscara za pracę nad filmem Jerry'ego Bruckheimera Helikopter w ogniu oraz nominację do Oscara za pracę nad filmem Mumia (Simon West, 1999 r.). W 2007 roku otrzymał nagrodę BAFTA za najlepszy dźwięk do filmu Martina Campbella Casino Royale. W tym samym roku otrzymał nominację do nagrody BAFTA za pracę nad filmem Paula Greengrassa Lot 93, a później ponowną nominację do tej samej nagrody w 2009 roku za obraz Marca Forstera 007 Quantum of Solace. Inne filmy, nad którymi pracował to Lara Croft: Tomb Raider Simona Westa (2001 r.), Walkiria (Bryan Singer, 2008 r.), Chłopiec z latawcem (Marc Forster, 2008 r.) oraz trzy kolejne filmy o przygodach Jamesa Bonda: Jutro nie umiera nigdy, Śmierć nadejdzie jutro oraz Świat to za mało. Ostatnio pracował nad filmami John Carter of Mars (Andrew Stanton, 2012 r.), Sherlock Holmes: Gra cieni (Guy Ritchie, 2012 r.) oraz Królewna Śnieżka i Łowca (Rupert Sanders, 2012 r.).

JANY TEMIME (projektantka kostiumów)

Jest kojarzona z najbardziej udaną serią filmów w historii kina, ponieważ pracowała na planie filmów Harry Potter i Więzień Azkabanu, Harry Potter i Czara Ognia, Harry Potter i Zakon Feniksa, za który otrzymała nominację do nagrody stowarzyszenia projektantów kostiumów Costume Designers Guild Award, Harry Potter i Książę Półkrwi oraz obu części filmu Harry Potter i Insygnia Śmierci.

W 1995 roku podczas Festiwalu Filmowego w Utrechcie przyznano jej nagrodę Golden Calf dla najlepszej projektantki kostiumów za nagrodzony Oscarem film Marleen Gorris Ród Antonii. Później przyznano jej nagrodę BAFTA Cymru za pracę nad filmem Marka Evansa Sen o Ameryce. Kostiumy do filmu Damy i bandyci (Mel Smith, 2001 r.) przyniosły jej nominację do nagrody British Independent Film Award.

W najnowszym dorobku Temime znalazły się filmy Gniew tytanów (2012 r., Jonathan Liebesman), Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj Martina McDonagha, Ludzkie dzieci Alfonso Cuar?na, Kopia Mistrza Agnieszki Holland oraz Bridget Jones: W pogoni za rozumem Beeban Kidron.

Temime ma w swoim dorobku ponad 40 międzynarodowych projektów filmowych i telewizyjnych, między innymi produkcje: Niezwyciężony Wernera Herzoga, Ruch oporu Todda Komarnickiego, Obrona Łużyna Marleen Gorris, Gangster nr 1 Paula McGuigana, Ślepe naboje Edwarda Thomasa, nagrodzony Oscarem dla najlepszego filmu obcojęzycznego film Charakter Mike'a van Diema, The Ball Danny'ego Depreza, The Commissioner i Kronika kryminalna George'a Sluizera, Nieśmiertelny kochanek Ate'a de Jonga oraz The Last Call Fransa Weisza.

CHARLES HOWELL (producent ds. efektów specjalnych)

Od 2000 roku, kiedy to dołączył do studia Framestore, wyprodukował sceny z efektami specjalnymi do wielu filmów pełnometrażowych, między innymi do wyróżnionych nagrodami produkcji Wierny ogrodnik (Fernando Meirelles, 2005 r.), Królowa (Stephen Frears, 2006 r.) oraz Wanted - Ścigani (Timur Bekmambetov, 2008 r.). Swoje techniki zaprezentował w filmie Złoty kompas (Chris Weitz, 2007 r., film nagrodzony Oscarem za najlepsze efekty specjalne w 2008 roku), w którym był odpowiedzialny za opracowanie stworzonych komputerowo niedźwiedzi polarnych, w tym głównych bohaterów Lorka i Ragnara, oraz w filmie Książę Persji: Piaski czasu (Mike Newell, 2010 r.) w którym pracował nad generowaną komputerowo przyrodą i stworzeniami. Ostatnio prace wizualne Howella można było oglądać w komedii Davida Gordona Greena Wasza Wysokość (2011 r.).

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Grawitacja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy