"Grand Budapest Hotel": WIELKIE OTWARCIE
Prace nad filmem zaczęły się od szukania odpowiedniej lokalizacji. Pokazano Grand Budapest w różnych okresach - w czasach jego świetności, czyli w latach trzydziestych, podczas drugiej wojny światowej i w czasach komunizmu, gdy podupadał. Anderson i ekipa szukali miejsca, w którym uda się przeprowadzić konieczne zmiany scenograficzne, i które odda europejskiego ducha Grand Budapestu.
Zaczęli od przejrzenia materiałów w Bibliotece Kongresu - zapoznali się z fotografiami podróżniczymi z okresu dwudziestolecia międzywojennego. Okazało się, że wiele hoteli zburzono lub odbudowano w zbyt nowoczesnym stylu. Anderson postanowił zrezygnować z szukania hotelu. Znalazł miasto Görlitz, znajdujące się we wschodnich Niemczech tuż przy granicy z Polską.
Zachwycił się tamtejszą architekturą - widoczne wpływy gotyku i baroku oraz art nouveau. "Miasteczko zrobiło na nas tak duże wrażenie, że szybko doszliśmy do wniosku, że możemy tam nakręcić cały film." - mówi Dawson.
Twórcy współpracowali z miejscowymi. "Czekoladowa kurtyzana", czyli popisowy deser filmowej Agathy, to dzieło Anemone Müller-Grossman, a porcelanowy breloczek Agathy został kupiony w niewielkim sklepiku. "To nie jest nowoczesna metropolia, tylko historyczne miasteczko. Pewnego dnia szedłem ulicą i zachwyciłem się witryną sklepu z porcelaną. Jego właścicielka, Heidemarie Klinger, kształciła się w pobliskim Meissen, które słynie z wyrobu porcelany." - mówi rekwizytor Robin Miller.
W filmie wystąpiło wielu mieszkańców Görlitz. "Pracując w niewielkim mieście, poznaje się miejscowych. Wielu z nich zostało naszymi statystami. Miły kelner, który obsługiwał nas jednego wieczora, kolejnego dnia stawiał się na planie." - mówi Dawson.
Scenograf i jego ekipa w pełni zagospodarowali opustoszały dom towarowy, tworząc wyimaginowaną Zubrowkę.
Adam Stockhausen pracował z Andersonem przy jego wcześniejszych filmach "Pociąg do Darjeeling" i "Kochankowie z księżyca. Moonrise Kingdom." "Görlitz i pobliskie miasteczka są tak malownicze i piękne, że całkowicie się nimi zachwyciliśmy. To było wyjątkowe doświadczenie." - mówi scenograf.
Projektując wnętrze hotelu, inspirował się postacią Gustave'a. "Bohater grany przez Ralpha Fiennesa jest sercem historii. Pragnęliśmy, by wystrój to podkreślał. Skupiliśmy się na palecie kolorystycznej, stylu. Wnętrza uzupełniają opowieść i stanowią element narracji. Praca przy tym filmie była dużym wyzwaniem, bo musieliśmy stworzyć obszerną, złożoną scenografię." - dodaje Stockhausen.
Scenograf opisuje, jak wyglądało tworzenie hotelowego lobby : "Zaczęliśmy od zapoznania się z architekturą i wystrojem charakterystycznym dla tamtych czasów. Przejrzeliśmy setki zdjęć europejskich hoteli i zaczęliśmy wyłapywać konkretne elementy : schody, drzwi do windy, recepcję. W końcu stworzyliśmy projekt Grand Budapest. Wes ma specyficzny styl kręcenia filmów, więc musieliśmy to uwzględnić, tworząc scenografię. Zbudowaliśmy hotel z lat sześćdziesiątych, a potem odejmowaliśmy poszczególne elementy, tak jakby cofając się w czasie."
Kręcono nie tylko w Görlitz, ale też pobliskim Zwickau i Dreźnie. Anderson i Stockhausen postanowili, że zbudują model, którego użyją przy realizacji scen rozgrywających się przed hotelem. Tak powstały między innymi sekwencje pościgów. Anderson wykorzystał technikę animacji poklatkowej - tak stworzono nawet bohaterów, by odegrać część scen.
Reżyser zaprosił do współpracy ekipę, która pracowała z nim przy "Fantastycznym Panu Lisie".
"Wykorzystanie scenografii w połączeniu z animacją poklatkową to złożony proces, który przerósł moje możliwości, dlatego pomogli mi w tym specjaliści od animacji. To było ogromne wyzwanie, ale wspólna praca przyniosła nam wiele satysfakcji." - mówi Stockhausen.
Autorem zdjęć do filmu jest Robert Yeoman, który współpracuje z Andersonem od lat. "Akcja filmu rozgrywa się na przestrzeni wielu lat, co dało nam duże pole do popisu. Lobby z lat sześćdziesiątych jest dużo bardziej monotonne niż to z lat trzydziestych, które jest kolorowe i o wiele jaśniejsze." - mówi Yeoman i dodaje : "Wspólnie z Wesem postanowiliśmy nakręcić różne okresy w różnych formatach. Lata sześćdziesiąte pokazaliśmy w obrazie anamorfotycznym, lata trzydzieste w formacie akademii (1:37:1), a czasy współczesne w formacie panoramicznym (1:85:1). To było coś nowego, ale chętnie stawiliśmy czoło wyzwaniu." - mówi autor zdjęć.
Kostiumolog Milena Canonero ma na swoim koncie trzy Oscary i pracowała z Wesem Andersonem przy filmach "Pociąg do Darjeeling" i "Podwodne życie ze Stevem Zissou".
"To, co najbardziej mnie ujęło w tym filmie, to że przedstawione czasy można interpretować po swojemu. Narrator dzieli się swoimi wspomnieniami, które są potem powtarzane kolejnym osobom. To nie jest zwykła retrospekcja." - mówi kostiumolog, która inspirowała się twórczością Gustawa Klimta.
"Milena nie tylko projektuje i szyje kostiumy - ona pomaga tchnąć w bohaterów życie." - mówi Wes Anderson. "Przykładam dużą wagę do detali. Tworząc kostiumy, skupiam się nie tylko na głównych postaciach, ale i statystach. Nie wyobrażam sobie, że mogłabym pracować inaczej." - mówi kostiumolog.
Autorką fryzur i makijażów jest Frances Hannon, która pracowała już z Andersonem przy filmie "Rushmore". "W Zero wciela się dwóch aktorów, ponieważ poznajemy tę postać jako młodego chłopaka i starszego pana. Zadbaliśmy o to, by obaj mieli podobne fryzury. Z kolei Jude Law, czyli Młody Pisarz, ma wąsik w stylu Toma Wilkinsona. Wystarczą detale, by dopełnić historię." - mówi Hannon.
Muzykę do filmu skomponował sześciokrotnie nominowany do Oscara Alexandre Desplat. Nie użyto tradycyjnych instrumentów orkiestry, a instrumenty charakterystyczne dla Europy Środkowej i Wschodniej : bałałajki, cymbały i inne, przywodzące na myśl muzykę cygańską. Na ostatnie nagranie zaproszono pięćdziesięcioosobową orkiestrę z Moskwy.
"Zależało nam na tym, by ścieżka dźwiękowa miała magiczny klimat. Mołdawskie cymbały, alpejskie rogi, jodłowanie, bałałajki. Muzyka jest wyjątkowa." - zapewnia kompozytor.
Za montaż filmu odpowiada Barney Pilling, który pracował przy takich produkcjach jak "Kwartet" i "Była sobie dziewczyna".
"To fantastyczny film, rozgrywający się na przestrzeni wielu lat - głównie w okresie poprzedzającym wybuch drugiej wojny światowej. Wes oddał hołd tradycyjnej szkole filmowej i zrobił produkcję zakrojoną na szeroką skalę. Jest naprawdę spektakularna." - mówi Pilling i dodaje : "W każdej scenie widać piękno i dopracowanie. Nic, co trafiło do filmu, nie znalazło się tam przypadkiem. Wes doskonale wie, czego chce i potrafi pokierować współpracownikami, by osiągnąć zamierzony efekt."
Autor montażu zwraca też uwagę na charakterystyczny sposób pracy reżysera : "Podczas kręcenia filmu skupia się na detalach. Dopiero podczas montażu zapoznaje się z filmem jako całością."
Pilling zachwycił się grą aktorską, a szczególnie występem Ralpha Fiennesa : "Jest mistrzem słowa i ma niezwykłą prezencję, co widać w każdej scenie. Potrafi złapać rytm i wypowiadać dane kwestie dokładnie w tym momencie, gdy trzeba, a Wes umie to uchwycić."
Reżyser opisuje relację między dwójką głównych bohaterów : "Gdy Gustave poznaje Zero, znajduje w nim bratnią duszę. Obaj troszczą się o innych - praca nie jest dla nich przykrym obowiązkiem".
Obywatele Zubrowki
Autor (Tom Wilkinson) napisał "Grand Budapest Hotel". Skarb Narodowy.
Młody Pisarz (Jude Law) młodsza wersja Autora. Gość hotelu Grand Budapest.
Zero (Tony Revolori) boy hotelowy i protegowany Gustave'a H. Bystry, odważny - przyszedł pieszo z Aq-Salim-al-Jabat.
Pan Moustafa (F. Murray Abraham) starszy Zero. Bohater ruchu oporu, właściciel hotelu.
Gustave H. (Ralph Fiennes) legendarny konsjerż hotelu Grand Budapest i mentor Zero.
Madame D. (Tilda Swinton) hrabina Schloss Lutz i przyjaciółka Gustave'a.
Henckels (Edward Norton) kapitan żandarmerii Lutz.
Dmitri (Adrien Brody) syn i prawdopodobny spadkobierca Madame D.
Jopling (Willem Dafoe) wspólnik Dmitriego.
Kovacs (Jeff Goldblum) ważny adwokat.
Agatha (Saoirse Ronan) uczennica w cukierni Mendla. Urocza i niewinna.
Serge (Matthieu Amalric) lokaj Schloss Lutz
Ludwig (Harvey Keitel) zbir z półświatka, więzień.
M. Ivan (Bill Murray) konsjerż hotelu Excelsior Palace i członek Stowarzyszenia Skrzyżowanych Kluczy.
M. Jean (Jason Schwartzman) późniejszy konsjerż hotelu Grand Budapest.
M. Chuck (Owen Wilson) konsjerż hotelu Grand Budapest, będącego tymczasową kwaterą wojskową.