"Gothika": DOBÓR EKIPY
Silver był przekonany, że nagrodzona Oskarem aktorka Halle Berry fizycznie i emocjonalnie odpowiada bardzo wymagającej roli Mirandy. “Poza tym, że jest utalentowana i piękna, Halle wnosi do każdej postaci, jaką gra emocjonalna głębię. Wiedziałem, że zabłyśnie jako Miranda,” mówi Silver, który obsadził wcześniej Berry w pierwszej z jej filmowych ról, w filmie The Last Boy Scout u boku Bruce’a Willisa i Damona Wayansa. Później pracował z nią podczas realizacji filmów Executive Decision i Swordfish. “Ta postać odbywa długą wewnętrzną podróż, a Halle posiada charakter i charyzmę, dzięki której Miranda będzie mogła wkroczyć do wielu mrocznych zakamarków duszy.”
“Kiedy przeczytałam przesłany przez Joela scenariusz byłam zachwycona,” mówi Berry, zdobywczyni Oskara 2002 za kreację w filmie Czekając na wyrok (Monsters Ball). “Postać Mirandy jest wyzwaniem dla aktora – jest skomplikowana, inteligentna i znajduje się w przerażającej sytuacji. Od pierwszej strony byłam zaintrygowana drogą Mirandy do odkrycia samej siebie i naprawdę pokochałam tę postać.”
Berry określa Mirandę jako “udręczoną duszę” która odkrywa swoją siłę i intuicję w momencie, kiedy zostaje pozbawiona tożsamości. “Na początku całej historii, prowadzi życie, które opiera się głównie na liczbach. Nie żyje pełnią życia,” mówi aktorka, której matka przez 35 lat pracowała jako pielęgniarka na oddziale psychiatrycznym. “Droga, którą Miranda musi przejść w czasie filmu sprawia, że kobieta budzi się i zaczyna rozglądać dookoła. Poznaje inne życie.”
Chociaż bolesne przejście Mirandy ze świata lekarzy do świata chorych umysłowo jest bardzo trudnym doświadczeniem, Berry wierzy, że grana przez nią postać jest kimś z kim widzowie mogą się utożsamić. “Miranda nie jest sama,” zauważa aktorka. “Każdy z nas może znaleźć się w takiej sytuacji. Pewnej nocy, życie każdego z nas może zmienić się diametralnie. Ten film zadaje pytania – A jeśli coś takiego przydarzyłoby się tobie? Co zrobiłbyś? Jak poradziłbyś sobie z taką sytuacją? Czy w ogóle byłbyś w stanie sobie z nią poradzić? Poddałbyś się, przeżył, czy zginął próbując przeżyć?”
Aby poprowadzić Berry przez pełną udręki wewnętrzną podróż Mirandy i w umiarkowany sposób połączyć ze sobą dramat i terror w filmie Gothika, Silver zaangażował uznanego francuskiego reżysera Mathieu Kassovitza, który w 1995 roku otrzymał Złotą Palmę na festiwalu filmowym w Cannes za film Nienawiść (La Haine) – dramat pokazujący życie w blokowiskach na przedmieściach Paryża.
Po obejrzeniu thrillera w reżyserii Kassovitza The Crimson Rivers, Silver poprosił Levin, aby zaaranżowała spotkanie z młodym reżyserem w Paryżu. “Rzadko zdarza się, żeby Joel spotykał się z młodym filmowcem, zwłaszcza jeśli nie myśli o jakimś określonym projekcie,” mówi Levin. “Musi to być ktoś, którego możliwości dostrzegł i z kim naprawdę chce pracować. Tak jak Joel, Mathieu uwielbia filmy i zna się na nich. Po spotkaniu zdecydowali, że muszą znaleźć coś, nad czym będą mogli wspólnie pracować.”
“Chciałem, aby ten film wyreżyserował ktoś wyjątkowy. Mathieu jest pełen pasji, a poza tym jest bardzo utalentowany,” mówi Silver. “Wie, jak stworzyć odpowiedni nastrój i opowiedzieć historię. Kiedy wysłałem mu scenariusz Gothika, natychmiast zareagował na ten materiał i wiedział, jaki powinien to być film.”
“Scenariusz Sebastiana jest bardzo dobrze napisany i wyjątkowo przerażający,” z entuzjazmem mówi Kassovitz, syn reżysera Petera Kassovitza (Jakob the Liar). “Postaci nie są tylko przynętą dla oszalałego zabójcy. To interesujący i inteligentni ludzie. Kiedy Joel powiedział mi, ze Halle Berry zagra Mirandę, byłem zachwycony. Aktorka jej kalibru wprowadza materiał na zupełnie inny poziom. Tylko od nas zależało, aby jak najlepiej wykorzystać taką możliwość.”
Kassovitz i Silver zaangażowali nominowanego do Oskara aktora Roberta Downeya Jr. do roli dr Pete Grahama, sceptycznego współpracownika Mirandy, który boryka się z własnymi problemami. “Pete jest zakochany w Mirandzie,” wyjaśnia Downey, “ale wie, że to uczucie nie ma szans, ponieważ kobieta jest jego koleżanka z pracy, a do tego jej mąż jest ich szefem.”
Miranda za wszelką cenę stara się przekonać Pete’a, co do swojej poczytalności, chociaż jej zachowanie staje się coraz bardziej irracjonalne. Silver, którego Downey żartobliwie określa jako swojego “pierwszego szefa od czasów interesów związanych z restauracją”, gdyż ten obsadził go w komedii Johna Hughesa z 1985 roku pt. Weird Science, tak mówi o roli Pete’a, “Pete naprawdę chce pomóc Mirandzie, chce jej uwierzyć, ale kobieta robi rzeczy, których on po prostu nie może usprawiedliwić. Nie może jej zaufać. Bardzo źle się z tym czuje zarówno pod względem zawodowym jak i prywatnym.”
“Miranda zastanawia się czy może zaufać Pete’owi,” dodaje Berry. “Trudno jej określić – trudne jest to także dla widzów – czy jest on dobrym czy złym człowiekiem.”
“Robert jest błyskotliwy i charyzmatyczny,” mówi Kassovitz. “W postaci granej przez niego jest trochę z jego własnej osobowości i w naszym filmie można to poczuć.”
Kiedy Miranda usiłuje rozszyfrować w jakiś sposób swoje spotkania z duchem tajemniczej nastolatki, zaczyna odczuwać współczucie w stosunku do pacjentki, którą wcześniej uznawała za niepoczytalną. Rolę pacjentki Mirandy, Chloe Sava, filmowcy zaproponowali znanej publiczności na całym świecie gwieździe Penélope Cruz. Aktorka mówi, że po prostu nie mogła “oprzeć się tej propozycji. Jest to bowiem ten rodzaj materiału, którego szukałam – coś, czego wcześniej nie robiłam i co mogło się okazać pewnym ryzykiem dla mnie jako aktorki. Chloe żyje w swoim własnym piekle, które jest dla niej bardzo realne. Nikt jednak nie wierzy w to, co mówi, nawet Miranda,” kontynuuje Cruz, gwiazda hiszpańskiego kina, znana amerykańskim widzom z ról w Vanilla Sky i Blow. “To prawdziwy koszmar, kiedy mówisz komuś prawdę, a wszyscy myślą, że zwariowałaś. Kiedy ludzie nie wierzą, że twój ból jest prawdziwy, trudno jest to znieść.”
Tak, jak Cruz, Kassovitz nie wierzy w to, że Chloe jest szalona. “Kiedy ludzie słyszą głosy, nie oznacza to wcale, że coś jest z nimi nie tak. Oni po prostu widzą rzeczy, których my nie widzimy,” sugeruje. “Też dostałbym paranoi, gdyby nikt nie wierzył w to co mówię.”
Kiedy akcja w filmie Gothika dopiero się zawiązuje, Chloe jest bezbronna w rękach Mirandy i całego personelu szpitala. Wszyscy uważają bowiem jej udrękę za psychiczne urojenia. W chwili jednak, kiedy jej była lekarka staje się jedna z pacjentek, charyzmatyczna Chloe stopniowo wciąga ja do swojego osobistego piekła. “Chloe to bardzo barwna postać, co udało się osiągnąć między innymi dzięki Penélope,” mówi Kassovitz. “Nasz film, daje widzom amerykańskim szanse zobaczenia jej w innej niż dotychczas roli.”
“Penélope miała tylko kilka scen, aby sprawić, żeby grana przez nią postać zaistniała na ekranie,” dodaje Kassovitz, “odkryła wszystko, co trzeba wiedzieć o Chloe zaledwie w sześć dni, jakie spędziła na planie. Włożyła wszystko w tę rolę i okazała się w niej rewelacyjna.”
“Chloe to najbardziej intensywna postać, jaką do tej pory zagrałam,” przyznaje Cruz. “Codziennie płakałam zastanawiając się, jak ktoś może być w takiej sytuacji jak ona. Czasami nawet nie chciałam iść na plan. Tyle w tej roli było bólu. Ten rodzaj materiału jest bardzo atrakcyjny dla aktora, ale także sprawia ból.”
Nagrodzony Emmy, aktor-reżyser Charles S. Dutton (Against the Ropes, Roc) gra postać dr Douglasa S. Greya, męża Mirandy i szefa oddziału psychiatrycznego Woodward. “Doug Grey jest bardzo szanowany. Odczuwa współczucie dla swoich pacjentów i stara się im pomóc,” mówi Dutton. “Wielu mężczyzn zazdrości mu, że poślubił młodą, piękną i obiecującą lekarkę. Docenia to, że Miranda go kocha, ale jednocześnie traktuje ja trochę jak swoją zabawkę. Miranda natomiast pragnie głębokiego uczucia.”
W skład obsady aktorskiej filmu Gothika wchodzą także - John Carroll Lynch (The Good Girl) jako szeryf Bob Ryan, który prowadzi śledztwo w sprawie zamordowania jego najlepszego przyjaciela dr Douga Greya oraz Bernard Hill (Władca pierścieni: Dwie Wieże) jako kolega Mirandy, dr Phil Parsons, którego nieoczekiwany związek z nadprzyrodzonymi wydarzeniami pomaga rozwiązać tajemnicę destrukcyjnego zachowania kobiety.
“Gothika to film posiadający mocną strukturę. Chcę, żeby ludzie przyszli do kina i naprawdę się wystraszyli,” mówi Kassovitz. “Dostarczymy im naprawdę mocnych wrażeń - aż do samego końca.”