"Godziny": TWÓRCY
STEPHEN DALDRY (reżyser)
Zadebiutował w roku 2000 „Billym Elliotem” z Jamiem Bellem i Julie Walters. Film był nominowany do Oscara w trzech kategoriach: najlepszy reżyser, aktorka drugoplanowa (Julie Walters) i scenariusz (Lee Hall). Otrzymał również 12 nominacji BAFTA i zdobył Alexander Korda Award dla najlepszego filmu brytyjskiego, najlepszego aktora (Jamie Bell) i aktorki drugoplanowej (Julie Walters) oraz 32 nagrody międzynarodowe. „Godziny” są drugim filmem tego reżysera.
Zanim Daldry zwrócił się w kierunku filmu, był dyrektorem the Royal Court Theatre i nadal pozostaje jego associate director. Wyreżyserował, bądź wyprodukował ponad sto nowych sztuk, wśród których należy wymienić „Via Dolorosa” Davida Hare'a, „Rat in the Skull” Rona Hutchinsona, „This is a Chair”, „Far Away”, „A Number” Caryl Churchill, „The Kitchen” Arnolda Weskera, „Search and Destroy” Howarda Kordera. Dla the National Theatre wyreżyserował obsypany nagrodami spektakl „Machinal” i „An Inspector Calls”. Ten ostatni został również przeniesiony na Broadway, gdzie reżysera i spektakl wyróżniono Tony Award.
Daldry reżyserował i produkował programy dla radia i telewizji BBC. Jest udziałowcem teatrów the Old Vic i the Young Vic w Londynie. Jest również profesorem (Cameron Mackintosh) Contemporary Theatre na Uniwesytecie w Oxfordzie. Obecnie pracuje nad dwoma spektaklami: „Far Away” Caryl Churchill w New York Theater Workshop i „A Number” w the Royal Court Theatre w Londynie.
MICHAEL CUNNINGHAM (autor powieści „Godziny”)
Urodził się w Cincinnati, w Ohio w roku 1952 i dorastał w La Canada w Kalifornii. Otrzymał dyplom B.A. z literatury angielskiej na Uniwersytecie Stanforda i M.F.A. na Uniwersytecie w Iowa. Jego powieść „Godziny” opublikowało wydawnictwo Farrar, Straus and Giroux (FSG) w roku 1998. Książka zdobyła Nagrodę Pulitzera w roku 1999 i PEN/Faulkner Award.
To samo wydawnictwo w 1990 opublikowało „A Home at the End of The World”. W 5 lat później wydano „Flesh and Blood”. Prace Cunninghama pojawiały się w The Atlantic Monthly, The Paris Review, The New Yorker. Jego opowiadanie „White Angel” zostało wybrane opowiadaniem roku 1989. Wśród wyróżnień, jakie przyznano autorowi, do szczególnie ważnych należą: Guggenheim Fellowship (1993), National Endowment for the Arts Fellowship (1988) i Michener Fellowship na Uniwersytecie Iowa (1982).
Obecnie pisarz mieszka w Nowym Jorku. Jego najnowsza książka to wydana w sierpniu 2002 „Lan's End: A Walk in Provincetown”.
DAVID HARE (scenarzysta)
Jest uznanym dramatopisarzem. Jego sztuki są od 20 lat nieustannie obecne na scenach Broadway'u i West Endu. 9 z 20 jego szuk zostało wystawionych na Broadway'u.
Hare urodził się w Sussex w 1947 roku. Napisał swą pierwszą jednoaktówkę w wieku lat 20 w 4 dni dla Portable Theatre, grupy którą założył z Tony'm Bicatem. Jego pierwsza sztuka „Slag” została wystawiona w the Hampstead Theatre Club.
Do najsławniejszych sztuk Hare'a należą: „Plenty”, „The Secret Rapture”, „Skylight”, „The Judas Kiss”, „Amy's View”, „The Blue Room”, „Via Dolorosa” (pojawia się w niej na scenie).
Jego trylogia o współczesnej Wielkiej Brytanii: „Racing Damon”, „Murmuring Judges”, „The Absence of War” były prezentowane w the Olivier Theatre w 1993 roku.
Jego ostatnia sztuka „The Breath of Life” z Maggie Smith i Judie Dench grana jest obecnie w Haymarket Theatre Royal na londyńskim West Endzie.
Pierszy scenariusz, jaki napisał dla filmu i wyreżyserował to „Wetherby”, za który otrzymał Złotego Niedźwiedzia w Berlinie w 1985 roku. Wyreżyserował również „The Designated Mourner”, „Strapless”, „Paris By Night”. Jest autorem „Skazy” Louisa Malle'a, Jego kolejny film „The Corrections”, oparty na powieści Jonathana Franzena, zostanie wyprodukowany przez Scotta Rudina.
W 1997 roku rząd francuski nadał Hare'owi l'Ordre des Arts et Lettres, a rok później Hare został wyróżniony brytyjskim tytułem książęcym za zasługi dla teatru.
PHILIP GLASS (kompozytor)
Jeden z najpopularniejszych współczesnych kompozytorów amerykańskich. Skomponował muzykę do: „Koyaanisqatsi”, „Mishima”, „Powaqqatsi”, „Naqoyqatsi”, „Cienkiej, czerwonej linii”, „A Brief History of Time”, „Candyman”. Szczególną przychylnością krytyki cieszyły się kompozycje do „Kundun” Martina Scorsese (Los Angeles Film Critics Association Award w 1998, nominacje do Oscara i Złotego Globu za najlepszą ścieżkę dźwiękową) i „Truman Show” Petera Weira (Złoty Glob 1999).
Skomponował muzykę do takich klasyków, jak: „Dracula” Toda Browninga, „Orphee”, „Piękna i bestia” i „Les Enfants Terribles” Jeana Cocteau. Jednym z jego bieżących projektów jest „Philip on Film”, kulminacja 25 lat pracy w filmie.
Glass pisze piosenki do słów Davida Byrne'a, Paula Simona, Laurie Anderson, czy Susan Vegi. Wśród jego utworów na orkiestrę znajdują się: „Itaipu”, „Concerto Fantasy for Two Timpanists and Orchestra”, „Concerto for Cello and Orchestra”, „Symphony No. 2, 3”, the „Low” i „Heroes” Symphonies (oparte na muzyce Davida Bowie i Briana Eno), „Symphony No. 5 -Requiem”, „Bardo and Nirmanakaya” Najnowsze utwory Glassa to „Symphony No. 6” (Plutonian Ode) z tekstem Allena Ginsberga na zamówienie Carnegie Hall w ramach obchodów 65 - tych urodzin kompozytora oraz opera „Galileo Galilei”, która powstała na zamówienie Goodman Theater w Chicago.
SEAMUS MCGARVEY, B.S.C. (operator)
Urodził się w Armagh, w Irlandii Północnej i zaczynał karierę jako fotograf. Po ukończeniu szkoły filmowej zaczął kręcić filmy dokumentalne i krótkometrażowe. Zadebiutował jako operator w debiucie Michaela Winterbottoma „Butterfly Kiss”.
W 1997 nakręcił „Atlantic” Sama Taylora-Wooda, rozpoczynając współpracę przy .
portretowaniu gwiazd Hollywood dla GQ Magazine (listopad 2002).
W 1998 zaproszono McGarvey'a do udziału w British Society of Cinematographers.
Wśród jego najważniejszych filmów znalazły się: „The Actors” Conora McPhersona z Michaelem Cainem, „Enigma” Michaela Apteda z Kate Winslet, „Dowcip” Mike'a Nicholsa z Emmą Thompson, „Przeboje i podboje” Stephena Frearsa, „Strefa wojny” Tima Rotha i „The Winter Guest” Alana Rickmana.
McGarvey nakręcił też teledyski do utworów Eltona Johna, U2, Robbiego Williamsa
oraz PJ Harvey'a.
MARIA DJURKOVICH (scenografia)
Już w trakcie studiów na Uniwersytecie w Oxfordzie wygrała stypendium Theatre Design w Riverside Theatre. Jej kariera jako scenografa trwa od 15 lat. Współpracowała z największymi teatrami w Wielkiej Brytanii (Oxford Playhouse, the Royal Opera House) oraz telewizją. Jej filmy fabularne to: „Sweet Angel Mine”, „Wilde” (nagroda Evening Standard Best Technical Achievement za rok 1997), „Sliding Doors”, „Fanny and Elvis” i „Billy Elliot”.
ANN ROTH (kostiumy)
Nagrodzona Oscarem za kostiumy w „Angielskim Pacjencie”. Jest jedną z najbardziej rozchwytywanych projektantów kostiumów filmowych. Zaczynała karierę
w Pittsbury Opera Company. Przeniosła się do Nowego Jorku, gdzie została asystentką Irene Sharaff i Milesa White'a. Na liście jej osiągnięć na Broadway'u znalazły się: „Purlic”, „Zagraj to jeszcze raz, Sam”, „Hurlyburly”, „The Real Thing”. Otrzymała nominacje do Tony Award za „The Crucifier of Blood”, „The Royal Family”, „Present Laughter”.
Jej samodzielnym debiutem był „Nocny Cowboy” z 1969 roku. Ważniejsze tytuły to: „Klute”, „Dzień szarańczy” (British Academy Award 1975), „Powrót do domu”, „Hair”, „Świat według Garpa”, „Places in the Heart”, „Wolf”, „Sweet Dreams”, „Sabrina”, „Barwy kampanii”, „Utalentowany Pan Ripley” i oczekiwany „Cold Mountain”.
Obecnie pracuje nad „A Series of Unfortunate Events” Barry'ego Sonnenfelda i „The Stepford Wives” Franka Oza.
PETER BOYLE (montażysta)
Rozpoczynał karierę asystując przy „Trzech Muszkieterach” Richarda Lestera w roku 1973, z którym wielokrotnie współpracował. Wśród tytułów, przy których pracował, należy wymienić: „McVicar”, „The Razor's Edge”, „A Prayer for the Dying”, „Robin Hood: Książę Złodziei”, „Sommersby”, „Rapa Nui”, „Twelfth Night”, „Quills”.
SCOTT RUDIN (producent)
W jego dorobku znalazły się filmy: „Changing Lanes”, „The Royal Tenenbaums”, „Orange Country”, „Zoolander”, „Rules of Engagement”, „Wonder Boys”, „Shaft”, „Sleepy Hollow”, „Prochy Andżeli”, „South Park: Bigger, Longer and Uncut”, „Truman Show”, „Okup”, „ Pokój Marvina”, „Twilight”, „Clueless”, „Sabrina”, „Naiwniak”, „Firma”, „Rodzina Adamsów”, „The Addams Family Values”, „Little Man Tate”, „Regarding Henry”, „Pacific Heights”, „He Makes Me Feel Like Dancing” (Oscar - najlepszy dokument).
Teatr: „Passion” (Tony Award- najlepszy musical), „Indiscretions”, „Hamlet”, „Seven Guitars”, „Skylight”, „The Chairs”, „The Judas Kiss”, „The Blue Room”, „Copenhagen” (Tony Award - najlepsza sztuka), „The Goat” (Tony Award - najlepsza sztuka).
Kolejne produkcje to „The School of Rock” Richarda Linklatera, „A Series of Unfortunate Events”, „The Stepford Wives” Franka Oza, „After Life” Amy Heckerling, „Team America” i „Kavalier and Clay” Trey'a Parkera oraz najnowszy film Wesa Andersona.
MARK HUFFAM (producent wykonawczy)
Obecnie pracuje nad „Thunderbirds”, „Johny English” z Rowanem Atkinsonem, Johnem Malkovichem, Benem Millerem, Natalie Imbruglia i Tomem Pigott -Smithem.
Wśród produkcji i współprodukcji Huffama są takie tytuły, jak: „Kapitan Corelli”, „Zatrute pióro” oraz „Szeregowiec Ryan”.