"Gniew oceanu": TWÓRCY FILMU
Reżyser i producent WOLFGANG PETERSEN odnosi w kinie zarówno sukcesy komercyjne, jak i artystyczne. Był producentem i reżyserem przeboju nominowanego w kilku kategoriach do Oskara pod tytułem "Air Force One", z Harrisonem Fordem, Gary Oldmanem i Glenn Close. Petersen pracował wcześniej z Warner Bros. przy okazji filmu "Epidemia" z Dustinem Hoffmanem, Rene Russo i Morganem Freemanem, w tym samym czasie koordynował prace nad nową wersją reżyserską dramatu "Das Boot" ("Okręt"), który przyniósł Petersenowi nominacje do Oskara dla najlepszego reżysera i za najlepszy scenariusz. .
Akademia nominując Petersena za "Das Boot" w 1982 roku uczyniła z niego pierwszego kandydata do nagrody dla najlepszego reżysera za film niemieckojęzyczny. Film zdobył łącznie sześć nominacji i stał się najbardziej dochodowym filmem obcojęzycznym tamtego okresu.
W 1993 Petersen wyreżyserował film sensacyjny "Na linii ognia" z Clintem Eastwoodem, Johnem Malkovichem i Rene Russo. Film otrzymał trzy nominacje do Oskara.
Petersen rozpoczynając karierę zdobył najważniejszą nagrodę filmową w Niemczech dla debiutanckiego reżysera za film One of Us Two w 1973. Uwagę publiczności międzynarodowej zdobył w 1977 kontrowersyjnym dramatem "The Consequence". W następnym roku zdobył wyróżnienie dla najlepszego reżysera na Paryskim Festiwalu Filmowym za "Black and White Like Day and Night".
Po filmie "Das Boot", Petersen napisał scenariusz i wyreżyserował Niekończącą się opowieść i futurystyczny Enemy Mine z Louisem Gossettem, Jr.i Dennisem Quaidem. Petersen na stałe przeniósł się do USA i wkrótce napisał scenariusz do swojego kolejnego filmu, który nosił tytuł "Okruchy pamięci", a wystąpili w nim Tom Berenger, Bob Hoskins i Greta Scacchi.
Petersen był producentem filmu "Bicentennial Man" z Robinem Williamsem. Odpowiadał za kierownictwo produkcji filmów "Instynkt" z Anthony Hopkinsem i Cubą Goodingiem, Jr. i "Red Corner" z Richardem Gere. Wszystkie pomysły filmowe realizuje w wytwórni Radiant Productions, którą stworzył razem z producentką Gail Katz.
Scenarzysta BILL WITTLIFF zyskał popularność dzięki adaptacji mini serialu Lonesome Dove.
Wittliff jest autorem scenariusza do Wichrów namiętności. Był również producentem tego filmu. Inne filmy zrealizowane na podstawie scenariuszy Wittliffa: The Cowboy Way; Country z Jessicą Lange i Samem Shepardem; Raggedy Man z Sissy Spacek; The Black Stallion Carroll Ballard i dwa filmy Williego Nelsona - Barbarosa i Honeysuckle Rose.
W 1986 pracował jako reżyser na planie programu telewizyjnego Nelsona Red-Headed Stranger. Napisał scenariusz do filmu telewizyjnego Ned Blessing: The True Story of My Life.
Wittliff był kierownikiem produkcji na planach The Cowboy Way i Lonesome Dove, wyprodukował Barbarosa, Country, był reżyserem drugiego planu filmu Raggedy Man.
Nagrodzony Oskarem operator JOHN SEALE zrealizował zdjęcia do znanego z polskich kin Utalentowanego Pana Ripleya Anthony'ego Minghelli, nagrodzonego nominacjami do Oskara i Złotych Globów.
Seale zdobył Oskara za zdjęcia do Angielskiego pacjenta, oraz nagrody ASC, BAFTA i wiele innych europejskich wyróżnień. Był wcześniej nominowany do Oskara za zdjęcia do Rain Mana i Świadka. Nominacje do brytyjskiej nagrody BAFTA przyniosły mu filmy Goryle we mgle, Świadek i Utalentowany Pan Ripley.
Seale pochodzi z Queensland w Australii, gdzie rozpoczynał karierę i poznał reżysera Petera Weir, z którym pracował przy filmach Piknik pod Wiszącą Skałą, Ostatnia fala, Gallipoli. Wkrótce został nominowany przez Australian Film Institute Award za The Survivor z 1981 roku. Zdobył tę nagrodę w 1983 za film Careful, He Might Hear You i był ponownie nominowany za Silver City.
Seale pracował z Weirem na planie Świadka, Wybrzeża moskitów, Stowarzyszenia umarłych poetów, oraz filmów wielu innych twórców: Miasta aniołów, Duchów Mississippi, The American President, Beyond Rangoon, The Paper, Firmy, Olej Lorezna , The Doctor, i Dzieci gorszego Boga.
Kompozytor JAMES HORNER zdobył Oskara za muzykę i piosenkę do filmu Titanic. Został wyróżniony Złotym Globem w tych samych kategoriach. Wcześniej był pięciokrotnie nominowany do Oskara; za Apollo 13, Waleczne serce, Pole marze, Obcy 2 oraz w kategorii najlepszej piosenki za Somewhere Out There do filmu An American Tail. Został wyróżniony nominacjami do Złotych Globów za ścieżkę dźwiękową Walecznego serca, Wichrów namiętności, Chwały i najlepszą piosenkę do filmu An American Tail. Był nominowany do nagrody BAFTA za Titanica i Waleczne serce.
Horner uczęszczał do Royal Academy w Londynie, później przeniósł się do Los Angeles na University of Southern California i University of California, gdzie uzyskał doktorat. Początkowo pisał muzykę do filmów studenckich prezentowanych w American Film Institute. Mając 25 lat zadebiutował filmem fabularnym The Watcher, następnymi w kolejności były Up From the Depths, The Lady in Red, Battle Beyond the Stars, Wolfen, The Pursuit of D.B. Cooper.
W wieku 29 lat Horner miał już na koncie ścieżki dźwiękowe do filmów; 48 godzin, Star Trek: The Wrath of Kahn. Kiedy skończył 30 lat, mógł pochwalić się taką samą liczbą filmów, do których skomponował muzykę. Aktualnie tych filmów jest ponad 100.
Najbardziej aktualne filmy z muzyką Hornera to ; Bicentennial Man, Wielki Joe, Maska Zorro, Dzień zagłady, Zdrada, Okup, To Gillian on Her 37th Birthday, Szalona odwaga, Jumanji, oraz wcześniejsze Clear and Present Danger, Raport Pelikana, Searching for Bobby Fischer, Sneakers, Patriot Games, The Rocketeer, Spór adwokatów, Kolejne 48 godzin. Kolejnym filmem Hornera po zakończeniu pracy nad Gniewem Oceanu będzie How The Grinch Stole Christmas.
Koordynator efektów specjalnych JOHN FRAZIER był nominowany do Oskara za filmy Armageddon i Twister. Zdobył nagrodę BAFTA za efekty specjalne wykorzystane w Twisterze i był nominowany za film Speed.
Frazier pracował jako koordynator efektów na planie filmów Space Cowboys, Cast Away, The Haunting, True Crime, Powódź, wcześniej; Władza absolutna, Epidemia, Doskonały świat, Bez przebaczenia, Nagi instynkt, Żółtodziób, Wojna państwa Rose.
Industrial Light & Magic jest producentem specjalnych efektów wizualnych wykorzystanych w Gniewie Oceanu.
Koordynator efektów kaskaderskich DOUG COLEMAN pracował z Petersenem przy Air Force One. Pracował też na planie dwóch innych filmów z Harissonem Fordem; Sześć dni, siedem nocy, The Devil’s Own.
Coleman pracował na planach filmów; Ride with the Devil, Miasto aniołów, Albino Alligator, The Crow: City of Angels, Kasyno, Dziwne dni , Morderstwo pierwszego stopnia, Raport Pelikana, Prawo Bronxu, oraz oczekujących na premierę nowych projektów; Cast Away z Tomem Hanksem; Numbers z Johnem Travoltą i Lisą Kudrow; The Adventures of Rocky and Bullwinkle, z Robertem De Niro i Jasonem Alexandrem; thrillerem Lost Souls z Winoną Ryder.