"Faust": BIOGRAFIE TWÓRCÓW
Aleksander Sokurow
Reżyser. Urodził się w 1951 r. w Rosji. Po ukończeniu liceum, w 1968 r. rozpoczął studia na
Uniwersytecie im. Gorkiego na Wydziale Historii. Podczas studiów podjął pracę jako członek zespołu w telewizji Gorkiego. W wieku 19 lat został producentem swego pierwszego programu telewizyjnego. W latach 1975-1979 studiował reżyserię w Radzieckim Państwowym Instytucie Kinematografii (VGIK) w Moskwie. Jego pierwszy film fabularny "Samotny głos ludzki" został wysoko oceniony przez reżysera Andrieja Tarkowskiego i zebrał wiele nagród. Sokurow znalazł zatrudnienie w studiach filmowych Lenfilm w 1980 r. W tym samym czasie zaczął pracować dla Leningradzkiego Studia Filmów Dokumentalnych, gdzie powstawały jego dokumenty. Aleksander Sokurow bywa także scenarzystą i operatorem swoich filmów.
Otrzymał wiele nagród krajowych i międzynarodowych: nagrodę FIPRESSI, Nagrodę Tarkowskiego, Radziecką Nagrodę Państwową (1997, 2001), Nagrodę Wolności ufundowaną przez
Andrzeja Wajdę, watykańską nagrodę "Trzecie Millenium" (1998). Europejska Akademia Filmowa
umieściła Sokurowa na liście 100 najlepszych reżyserów kina światowego.
Filmy fabularne:
1978-1987 Samotny głos ludzki
1980 Zdegradowany
1983-1987 Smutna obojętność
1986 Imperium
1988 Dni zaćmienia
1989 Uratuj i zachowaj
1990 Drugi krąg
1992 Kamień
1993 Nieme stronice
1996 Matka i syn
1999 Moloch
2000 Cielec
2002 Rosyjska arka
2003 Ojciec i syn
2004 Słońce
2007 Aleksandra
2011 Faust
Filmy dokumentalne:
1978-1988 Maria
1979-1989 Sonata dla Hitlera
1981 Sonata na skrzypce. Szostakowicz
1982-1987 I nic więcej
1984-1987 Wieczorna ofiara
1985-1987 Trud cierpliwości
1986 Elegia
1986-1988 Moskiewska elegia
1989 Radziecka elegia
1990 Petersburska elegia
1990 Na temat wydarzeń na Zakaukaziu
1990 Prosta elegia
1990 Leningradzka retrospekcja
1991 Przykład intonacji
1992 Elegia z Rosji
1995 Żołnierski syn
1995 Duchowe głosy
1996 Elegia orientalna
1996 Robert. Szczęśliwe życie
1997 Skromne życie
1997 Petersburski dziennik. Odsłonięcie pomnika Dostojewskiego
1997 Petersburski dziennik. Mieszkanie Kozincewa
1998 Spowiedź
1998 Dialogi z Sołżenicynem
1999 dolce...
2001 Elegia podróżna
2005 Petersburski dziennik. Mozart. Requiem
2006 Elegia życia
2009 Czytając Księgę blokady
2009 Intonacja
Andriej Sigle
Producent i kompozytor. Urodził się 15 maja 1964 r. Ukończył Konserwatorium im. Rimskiego-
Korsakowa i Królewską Akademię Muzyczną w Gothenburgu. Skomponował muzykę do ponad 40
filmów. W 2002 r. wraz z Dimitrijem Swetozarowem stworzył studia ASDS, angażujące się w produkcje kinowe, telewizyjne i muzyczne dla wiodących rosyjskich stacji telewizyjnych. W 2004 roku założył firmę Proline Film, której celem miało być wspieranie rosyjskiej sztuki filmowej i realizacja
międzynarodowych projektów, takich jak "Słońce" , "Aleksandra" i "Faust" Aleksandra Sokurowa,
"Brzydkie łabędzie" Konstantina Łopuszańskiego, "Serko" Joela Fargesa. Jego praca twórcza była
wielokrotnie doceniana w kraju, jak i na zagranicznych festiwalach ("Time for Peace" Film and Music
Awards (2008), nagrody miasta Petersburga (2007, 2008), nagroda White Elephant (2005), Kinotaur
Prize (2005, 2006). Honorowy Artysta Federacji Rosyjskiej (2006) i członek Europejskiej Akademii
Filmowej.
Bruno Delbonnel
Operator filmowy. Urodził się w 1957 r. w Nancy. Kiedy miał 10 lat, przeniósł się z rodzicami do
Paryża. Uczył się w prywatnej szkole. W 1975 r. zaczął kręcić krótkometrażówki i filmy animowane, z
pomocą znanego operatora Henriego Alekana. Zdobywca europejskiej nagrody filmowej za najlepsze zdjęcia (za "Amelię"), nagrody Cezara ("Bardzo długie zaręczyny", 2004) i nagrody American Society of Cinematographers za wybitne dokonania operatorskie ("Bardzo długie zaręczyny"). W 2007 roku zdobył nagrodę Srebrnej Żaby na festiwalu filmowym w Łodzi (za "Across the Universe"). Był trzykrotnie nominowany do Oskara (za "Amelię", "Bardzo długie zaręczyny" i "Harrego Pottera i księcia pół-krwi").
Jurij Arabow
Scenarzysta. Poeta i powieściopisarz. Urodził się 25 października 1954 r. w Moskwie. W 1980 r.
ukończył Radziecki Państwowy Instytut Kinematografii, gdzie studiował u N.Figurowskiego i
E.Dzikiego. Jego debiutem filmowym był "Samotny głos ludzki" (1978, zdjęty z półki w 1987 r.).
Zdobywca nagrody na festiwalu w Cannes za najlepszy scenariusz (za film "Moloch") w 1999 r. Arabow jest jednym z założycieli Klubu Poezji w Moskwie (1986). W dziedzinie poezji uważa się za metametaforystę.
Uhonorowany Nagrodą Pasternaka w 2005 r. Od 1992 r. kieruje Wydziałem Scenariuszowym Rosyjskiego Państwowego Uniwersytetu Filmowego. Jest autorem scenariuszy wielu filmów i seriali telewizyjnych, wyprodukowanych w Rosji.
Elena Żukowa
Scenografka. Jest jednym z najlepszych scenografów w kinie rosyjskim. Urodziła się w Leningradzie, w 1982 r. ukończyła wzornictwo przemysłowe i projektowanie wnętrz na dzisiejszej petersburskiej Akademii Artystyczno-Przemysłowej ("Muchince"). W 1983 r rozpoczęła pracę w studiach Lenfilm jako projektantka. Od 1989 r. pracuje jako scenografka. Otrzymała dwie nagrody NIKA Rosyjskiej Akademii Sztuki Filmowej za najlepszą scenografię (za "Rosyjską arkę" Sokurowa i "Mongoła" Sergieja Bodrowa. Dostała nagrodę krytyków filmowych White Elephant za "Mongoła". Dwa filmy z jej scenografią ("Downfall" Olivera Hirschbiegela i "Mongoł" Siergieja Bodrowa) były
nominowane do Oskara.
Lidia Kriukowa
Kostiumolożka. Uhonorowana tytułem Artysty Federacji Rosyjskiej. Jest jednym z najsłynniejszych kostiumologów w kinie rosyjskim. Urodziła się w Leningradzie, gdzie ukończyła wzornictwo przemysłowe i projektowanie wnętrz ze specjalnością projektowanie tkanin na dzisiejszej petersburskiej Akademii Artystyczno-Przemysłowej ("Muchince"). Pracuje w studiach Lenfilm od 1974 r., a jako kostiumolog - od 1979 r. Jest członkiem Związku Filmowców i Związku Artystów Rosyjskich, a także honorowym filmowcem Federacji Rosyjskiej. Zdobyła nagrodę NIKA, przyznawaną przez Rosyjską Akademię Sztuki Filmowej, za najlepsze kostiumy (za pracę nad "Rosyjską arką" Sokurowa) i została nominowana do tej nagrody za filmy "Cielec" i "Słońce".
Tamara Frid
Makijażystka. Urodziła się w Leningradzie i rozpoczęła pracę w studiach Lenfilm w 1972 r. Pośród jej dokonań znajdują się słynne filmy rosyjskie, takie jak "Pamiętnik jego żony" i "Przechadzka" Aleksieja Uczitiela czy "Okno na Paryż" Jurija Mamina. Uczestniczyła także w międzynarodowych
koprodukcjach: ("Orlando" Sally Potter, "Été brulant" Jérômego Foulona, "Edelweispiraten" Nika von Glasova).
Marina Korenewa
Tłumaczka, scenarzystka, koordynatorka międzynarodowa i konsultantka literacka projektu. Jest autorką literackiego tłumaczenia scenariusza "Fausta", skryptu reżyserskiego i dialogów w języku niemieckim. Korenewa jest historykiem literatury, specjalistką w dziedzinie powiązań kulturalnych między Rosją a Niemcami i profesjonalną tłumaczką literatury, za co otrzymała wiele nagród międzynarodowych. Jest badaczką w Instytucie Literatury Rosyjskiej (Dom Puszkina) Rosyjskiej
Akademii Nauk. Ma bogate doświadczenia filmowe w Rosji i w Europie.