"Fanatyk": O TWÓRCACH FILMU
HENRY BEAN - Scenarzysta i reżyser
Henry Bean urodził się w Filadelfii. Studiował w Yale i Stanford, gdzie otrzymał tytuł magistra. W 1978 roku przeniósł się do Los Angeles i rozpoczął pracę w branży filmowej. Za swoją pierwszą powieść False Match, opublikowaną w 1982 roku, otrzymał nagrodę PEN LA. Obecnie pracuje nad dwiema innymi powieściami: prawie ukończoną Emphasizing the Negative i The Elevation of Strange Thoughts.
Bean jest autorem licznych scenariuszy filmowych, m.in. do Showboat 1988 Ricka Schmidta, Heartaches (1981) i Running Brave (1982) Dona Shebiba, The Golden Eighties Chantal Ackerman (1985), Spraw wewnętrznych Mike’a Figgisa (1990), Podwójnego kamuflażu Billa Duke’a (1992), którego był również koproducentem, Mullholland Falls Lee Tomahori (1995), W akcie desperacji Barbeta Schroedera (1997), Wroga publicznego Tony’ego Scotta (1998) oraz Murder By Numbers Barbeta Schroedera (2001).
Henry Bean wpadł na pomysł nakręcenia Fanatyka prawie 20 lat temu. Trzy lata temu nakręcił „wprawkę” do filmu - sześć scen na 16 milimetrowej kamerze, z przypadkową obsadą i ekipą. Z nakręconego materiału powstał 13-minutowy film krótkometrażowy zatytułowany Thousand, który posłużył do napisania scenariusza filmu fabularnego.
Henry Bean jest żonaty z Leorą Barish (autorką scenariusza do filmu Rozpaczliwie poszukując Susan); są członkami wspólnoty nowojorskiej Synagogi Konserwatywnej i mają dwoje dzieci.
CHRISTOPHER ROBERTS - Producent
Christopher Roberts jest założycielem i członkiem dwóch najbardziej prestiżowych instytucji kulturalnych w Nowym Jorku: Other Pictures i Adobe Theatre Company.
Dla Other Pictures wyprodukował film Anima, nazwany przez Independent Film Monitor „genialnym, przekonywującym i całkowicie wyjątkowym arcydziełem”. Był też kierownikiem planu i asystentem postprodukcji filmu Welcome to the Dollhouse, zwycięzcy Festiwalu Filmowego Sundance 1996, a także producentem teledysku popularnej grupy Sonic Youth do piosenki Sunday, wyreżyserowanego przez Harmony Korine, z Macauleyem Colkinem w roli głównej, oraz filmu Morgana J. Freemana Cherry Picker z Janeane Garofalo. Poza Other Pictures Roberts wyprodukował miedzy innymi Pompatus of Love, A Good Baby oraz nagrodzony film krótkometrażowy Prix Fixe Jonathana Glatzera, z nominowanym do Oscara Dougiem McGrathem w roli głównej.
Christopher Roberts jest również współzałożycielem i producentem Adobe Theatre Company, jednej z najlepszych nowojorskich kompanii teatralnych. Wśród artystycznych i komercyjnych sukcesów Adobe znajdują się: współczesna adaptacja Orfeusza, bożonarodzeniowe spektakle Poona the Fuckdog and Other Plays for Children oraz The Eight, off-broadwayowski przebój Duet! A Romantic Fable oraz Norions in Motion – Sztuka Roku 1997 według magazynu Backstage i pierwsza produkcja off-Broadway. W dorobku Adobe znajdują się także taki sztuki jak A Fish Story, Two Men Poised, Blink of an Eye i One of Us. Adobe znalazło się na liście „98 najlepszych instytucji kulturalnych ‘98-ego roku” magazynu Time Out, zaś Christopher Roberts, wraz z dyrektorem artystycznym Adobe Jeremym Dobrishem – na liście „50 ludzi, od których zależy przyszłość teatru” opublikowanej przez magazyn In Theatre. Ich najnowsza produkcja to „Rags to Riches”.
Christopher Roberts brał udział w realizacji Fausta Randy’ego Newmana oraz wyróżnionego nagrodą Tony musicalu Tommy, jak również w nagraniu płyty z muzyką z tego musicalu, nagrodzonej statuetką Grammy.
Roberts mieszka w Nowym Jorku ze swoją żoną Alexis i córką Beatrix.
SUSAN HOFFMAN - Producent
Susan Hoffman zaczynała swoją karierę w przemyśle muzycznym, pracując dla legendarnego menadżera Alberta Grossmana i zajmując się Toddem Rundgrenem. Wkrótce została głównym menadżerem w wytwórni płytowej Grossmana Bearsville Records. Ukończywszy studia na wydziale psychologii Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles zaczęła swoją przygodę z filmem, przyjmując pracę w dziale scenariuszy Cannon Films.
W Cannon Films była zaangażowana w produkcję ponad 20 filmów, wśród których znalazły się takie tytuły jak Uciekający pociąg, Tough Guys Don’t Dance i 52 Pick-Up. Nadzorując realizację filmu Ćma barowa poznała Barbeta Schroedera. Spotkanie to dało początek owocnej i twórczej współpracy.
Po odejściu z Cannon Films Susan Hoffman objęła kierownicze stanowisko w Carolco Pictures, gdzie miała okazję pracować z wieloma znanymi scenarzystami, reżyserami i aktorami.
W 1991 roku rozpoczęła współprace produkcyjną z Barbetem Schroederem przy okazji filmu Sublokatorka. Wspólnie wyprodukowali również kolejne filmy Schroedera: Pocałunek śmierci, Wczoraj i dziś oraz W akcie desperacji, jak również film Raula Ruiza Shattered Image. Obecnie zajmują się przygotowaniami do produkcji nowego filmu Castle Rock Entertainment z Sandrą Bullock i Ryanem Goslingiem w rolach głównych. W 1999 roku, w czasie gdy Schroeder kręcił w Kolumbii swój hiszpańskojęzyczny film Our Lady of the Assassins, Susan Hoffman została producentem reżyserskiego debiutu scenarzysty Henry’ego Beana Fanatyk. Drugim producentem filmu jest Chris Roberts.
JAY FIRESTONE - Producent wykonawczy
Jay Firestone ma za sobą 15 lat pracy w przemyśle filmowym i telewizyjnym i jest jednym z najbardziej doświadczonych producentów w Kanadzie.
W 1996 roku założył Fireworks Entertainment, który miał produkować, dystrybuować i finansować programy telewizyjne i filmy fabularne. Po przejęciu przez CanWest Global Communications Corp. w maju 1998 roku, Fireworks stało się główną siłą CanWest Entertainment, zapewniając mu udział w większości produkcji telewizyjnych i filmowych. Jay Firestone nadzoruje przedsięwzięcia telewizyjne firmy w Los Angeles i Londynie, a także oddział filmowy mieszczący się w Los Angeles, FIREWORKS PICTURES, który ma na koncie takie filmy, jak Rules of Engagement, Wyścig szczurów, Hardball, I-60, American Rhapsody oraz laureata Głównej Nagrody Jury na Festiwalu Filmowym Sundance 2001 - Fanatyka.
Jay Firestone nadzoruje również interesy firmy w nowojorskiej IDP Distribution, niezależnej spółce dystrybucyjno-matketingowej, utworzonej przez Fireworks w 2000 roku jako joint venture z Samuel Goldwyn Films z Los Angeles oraz Carl Icahn’s Stratosphere Entertainment z Nowego Jorku. Zanim w 1995 roku Jay Firestone założył Fireworks był wiceprzewodniczącym korporacji Alliance Communications – właśnie jemu firma ta zawdzięcza swój imponujący rozwój.
Jako producent telewizyjny Jay Firestone ma w swoim dorobku takie seriale, jak Relic Hunter, Nikita, Queen of Swords, Andromeda Gene’a Roddenberry, Highlander: The Raven, FX: The Series, 18 Wheels of Justice, Caitlin’s Way oraz Pacific Blue, a także filmów telewizyjnych The Girl Next Door, Robocop: Prime Detectives, Poison and Blonde oraz filmów fabularnych Black Top, Shattered Image, Oniegin, American Rhapsody, Cletis Tout, I-60 i Trinity.
Jay Firestone ma na swoim koncie wiele nagród przemysłu rozrywkowego, m.in. nagrodę Gemini za Reboot, pierwszy serial ABC w animacji CGI oraz nagrodę Chrysler Canada’s People’s Choice Award za Nikitę. Był także nominowany do nagrody dla Przedsiębiorcy Roku 1998.
ADAM HAIGHT - Producent wykonawczy
Producent wykonawczy Adam Haight dołączył do Fireworks Pictures wkrótce po powstaniu firmy i w znacznym stopniu przyczynił się do jej imponującego rozwoju, zarówno w dziedzinie produkcji jak i dystrybucji.
Przed podjęciem pracy w Fireworks Pictures Haight był jednym z najbardziej doświadczonych producentów w Kanadzie. W jego dorobku znalazły się takie seriale telewizyjne jak Night Heat, Diamonds, TNT, Counterstrike, Hidden Room oraz Due South. Haight był też producentem większych form filmowych, m.in. filmu Almost Golden: The Jessica Savitch Story, za który otrzymał nominację do nagrody Emmy.
W Fireworks Pictures był producentem licznych seriali i filmów fabularnych, m.in. Relic Hunter, Queen of Swords, Andromedy Gene’a Roddenberry, Highlander: The Raven, 18 Wheels of Justice, Caitlin’s Way, The Girl Next Door, Robocop: Prime Detectives, Poison, Black Top, American Rhapsody, Cletis Tout, Interstate 60 oraz Fanatyka.