"Eragon": REALIZATORZY
STEFEN FANGMEIER (Reżyseria)
Z wykształcenia informatyk, zajmował się zagadnieniem wizualizacji projektów naukowych, co w rezultacie zaprowadziło go przemysłu filmowego. Od 1990 związany ze sławnym studiem ILM, pracował nad efektami specjalnymi do filmów: „Terminator 2: Dzień sądu”, „Hook”, „Casper”, „Jurassic Park”, by następnie koordynować realizację efektów specjalnych w filmach: „Twister” (nominacja do Oscara, nagroda BAFTA), „Mali żołnierze”, „Szeregowiec Ryan” (nagroda BAFTA), „Gniew oceanu” (nominacja do Oscara, nagroda BAFTA), „Galaxy Quest” (wideo, tv: „Kosmiczna załoga”), „Tożsamość Bourne’a”, „Znaki”, „Dreamcatcher” (wideo, tv: „Łowca snów”), „Pan i władca: na krańcu świata” (nominacja do Oscara), „Lemony Sncket: Seria niefortunnych zdarzeń”. Drugi reżyser filmów „Kosmiczna załoga” i „Łowca snów” filmem „Eragon” debiutuje w roli reżysera.
PETER BUCHMAN (Scenariusz)
Współpracownik Stevena Spielberga, Martina Scorsese, Sydneya Pollacka zadebiutował jako scenarzysta filmem „Jurassic Park III”. „Eragon” to jego drugi scenariusz, obecnie pracuje nad scenariuszami kilku filmów, w tym o życiu Che Guevary dla Stevena Soderbergha oraz remake’iem filmu SF „Koziorożec 1”.
CHRISTOPHER PAOLINI (Autor)
Pisarz amerykański, ur. 17 XI 1983 w Paradise Valley w stanie Montana. Ukończył szkołę średnią dzięki kursom korespondencyjnym w wieku 15 lat. W tym samym okresie zaczął pracować nad powieścią „Eragon” i dwoma następnymi, które układają się w trylogię „Dziedzictwo”. Powieść wyszła w 2002 roku w wydawnictwie jego rodziców, ale kiedy przeczytał ją – za namową syna – pisarz Carl Hiaasen, skontaktował Paoliniego z domem wydawniczym Knopfa. Drugie poprawione wydanie „Eragona” zostało opublikowane w sierpniu 2003 roku i przez 24 tygodnie nie schodziło z amerykańskich list bestsellerów (wydanie papierowe – przez ponad 160 tygodni), stając się kulturowym fenomenem. W 2005 Paoilini wydał drugi tom trylogii, „Najstarszy”, obecnie pracuje nad trzecią książką, roboczo zatytułowaną „Empire”.
HUGH JOHNSON (Zdjęcia)
Zaczynał jako operator reklamówek Alana Parkera, Hugh Hudsona, Ridleya Scotta, Tony’ego Scotta i Adriana Lyne’a. Pracował przy filmach: „Zagadka nieśmiertelności”, „1492 – Wyprawa do raju”, „Sztorm”, „G.I. Jane”, „Królestwo niebieskie” (wszystkie cztery Ridleya Scotta), jest także autorem zdjęć do filmów „Kroniki Riddicka” i „Eragon”.
WOLF KROEGER (Scenografia)
Znany jest ze swego zamiłowania do detalu, co stało się jego znakiem rozpoznawczym. Swoją karierę kontynuuje od 20 lat zarówno w filmie, jak i teatrze. Ma w swym dorobku „Lekcję przetrwania” z Anthony Hopkinsem i Alekiem Baldwinem a także „Biały Kieł II” oraz „Ostatniego Mohikanina” Michaela Manna.
Swoją reputację Kroeger budował współpracując z takimi reżyserami jak Robert Altman przy filmach „Popeye” oraz „Na granicy wolności” (a wcześniej jako dekorator wnętrz na planie „Kwintetu”), Michael Cimino („Rok smoka”, „Sycylijczyk”), Neil Jordan („Nie jesteśmy aniołami”), Richard Donner („Zaklęta w sokoła”), Brian De Palma („Ofiary wojny”) i Stephen Herek („Trzech muszkieterów”). Jego filmografia obejmuje też filmy „Wróg u bram”, „Trzynasty wojownika” i „Rambo II”, „Equilibrium”, „Zebra z klasą”, „Eragon”. Jest dwukrotnym laureatem nagrody Genie, kanadyjskiego odpowiednika Oscara.
ROGER BARTON (Montaż)
Zaczynał karierę montażysty od filmów telewizyjnych, z których jeden, zatytułowany „Indictment - The McMartin Trial" (wideo: „Świadek oskarżenia”, tv: „Akt oskarżenia”) przyniósł mu nagrodę Emmy. Współpracował przy montażu m.in. następujących filmów: „Titanic", „Armageddon", „60 sekund", „Pearl Harbor", „Statek widmo", „Bad Boys II", „Amityville”, „Wyspa”, „Eragon”.
KYM BARRETT (Kostiumy)
Pochodzi z Australii, zadebiutowała przy realizacji filmu „Roztańczony buntownik” Buza Luhrmana, ale przełomem w jej karierze była hollywoodzka produkcja Luhrmana „Romeo i Julia”, zaś sławę przyniosła praca przy trylogii „Matrix”. Inne tytuły: „Złoto pustyni”, „Czerwona planeta”, „Titan A.E” (wideo, tv: „Titan – nowa ziemia”), „Z piekła rodem”, „Gothika”, „Sposób na teściową”, „Z ust do ust”, „Eragon”.
PATRICK DOYLE (Muzyka)
Jest cenionym kompozytorem, autorem ścieżki dźwiękowej do wielu filmów. W 1995 roku Stowarzyszenie krytyków filmowych Los Angeles przyznało mu nagrodę za muzykę do filmu „Mała księżniczka”. Ma w swoim dorobku między innymi: „Eragon”, „Harry Potter i czara ognia”, „Man to Man”, „Niania”, „Secondhand Lions” (wideo, tv: „Wakacje Waltera”), „Dziewczyny z kalendarza”, „Killing Me Softly” (wideo: „Urok mordercy”), „Gosford Park”, „Dziennik Bridget Jones”, „Blow Dry” (wideo: „Dwa w jednym”), „Stracone zachody miłości”, „Wielkie nadzieje” i „Donnie Brasco”. W 1987 roku został kompozytorem w zespole Renaissance Theater Company pod kierownictwem Kennetha Branagha. Zlecono mu między innymi napisanie muzyki do telewizyjnej wersji „Wieczoru trzech króli Szekspira. Karierę w świecie filmu Doyle rozpoczął w 1989 roku, kiedy to poproszono go o skomponowanie muzyki do „Henryka V” w reżyserii Branagha. Od tego czasu napisał muzykę do wielu innych inscenizacji szekspirowskich, między innymi: „Hamlet”, „Jak wam się podoba”, „Wiele hałasu o nic”, „Król Lear” i „Sen nocy letniej”.