Reklama

"Equilibrium": O PRODUKCJI

EQUILIBRIUM jest filmem prowokującym do myślenia, stworzonym w konwencji dynamicznego thrillera akcji. Aby uzyskać w filmie efekt hipnotyczny, Kurt Wimmer czerpał inspirację z tak różnorodnych źródeł, jak azjatyckie filmy o samurajach, klasyczne obrazy science fiction oraz futurystyczne szkice europejskich miast.

Film nakręcono w Berlinie, gdzie można zetknąć się z najbardziej różnorodną architekturą na świecie – od rozwiązań najnowocześniejszych po przerażająco stare. Miasto to okazało się idealne dla Librii. Lucas Foster wspomina: „Braliśmy pod uwagę Brazylię, Miasto Przyszłości, nowy Rzym, slumsy nowoczesnego Paryża, budynek Lloydsa w Londynie i przeczytaliśmy masę książek dotyczących takich projektantów, jak Corbusier, Albert Speer oraz Frank Lloyd Wright. Okazało się, że jedynie w Berlinie znaleźliśmy wszystko to, co nas interesowało.”

Reklama

Wimmer znalazł w Berlinie coś, z czym nie zetknął się nigdzie indziej: surową, przestarzałą architekturę z czasów hitlerowskich Niemiec. „Budowle te stwarzają poczucie potęgi i tego, że struktura jest ważniejsza od jednostki”, przekonuje reżyser. „Ponadto, w Berlinie mamy do czynienia z rozwiązaniami architektonicznymi, które po II wojnie światowej nie zachowały się.

W Berlinie zdjęcia kręcono, między innymi, w Pałacu Sprawiedliwości, Reichstadtzie, przy Bramie Brandenburgskiej, w metrze i na Deutschlandhalle. Na Deutschlandhalle, berlińskim stadionie olimpijskim, Wolf Kroeger stworzył bogaty świat futurystycznej Librii.

W opinii obsady, wybór miejsca podkreślił klimat filmu. „Dziwnie się czułam wiedząc, że kręcimy film zaledwie o rzut kamieniem od starego muru berlińskiego”, wspomina Emily Watson. „Ta świadomość towarzyszyła nam na każdym kroku i w bardzo dużym stopniu wpłynęła na efekt naszej pracy. W Berlinie można natknąć się na budowle skonstruowane według całej masy stylów architektonicznych – począwszy od stylu klasycznego, a skończywszy na konstrukcjach najnowocześniejszych. Lepszej kanwy dla naszej opowieści nie mogliśmy znaleźć.”

Specjalista od efektów wizualnych, Tim McGovern, pracował u boku Kurta Wimmera i Wolfa Kroegera, aby określić wygląd ogrodzonej librijskiej metropolii. McGovern, który zdobył Oscara za „Pamięć absolutną”, mierzył w okazałość. Jak tłumaczy: „Esencja faszystowskiej architektury tkwiła w tym, aby pojedynczy obywatel czuł się mały i nieistotny, a co za tym idzie, by rząd wydawał się wszechpotężny. Przy tworzeniu efektów specjalnych postępowałem zgodnie z tą filozofią. Przykładowo, Libria jest otoczona 25 metrowym murem. Na olbrzymich bramach wjazdowych umieszczono granitowy napis ‘Librium est Libertas.’ Tak, jak w przypadku tamy Hoovera, ściany zdają się w ogóle nie mieć końca.”

Specjalista i koordynator od efektów specjalnych Uli Nefzer, na potrzeby filmu EQUILIBRIUM, stworzył szeroką gamę efektów specjalnych, począwszy od efektów z użyciem miotaczy płomieni, eksplodującymi słupami, pękającymi ścianami, całą mechaniką wszelkich pułapek i katapult. Być może najbardziej niezwykły efekt specjalny stworzony przez Netzera pojawia się w scenie konfrontacji Prestona i DuPonta. Twórca tłumaczy: „Walczą w buduarze Ojca, są w stanie przewidzieć ruchy przeciwnika, w związku z tym miotane przez nich kule zderzają się w locie i rozbryzgują się po całym pomieszczeniu. Zderzające się kule to zwykły efekt specjalny, ale szrapnel rzeczywiście rozlatuje się po pomieszczeniu. Rozwiązanie to pochłonęło bardzo dużo pracy. Wygląda to niesamowicie, i moim zdaniem, jest to jeden z najlepszych efektów specjalnych, jakie pojawiły się w filmie EQUILIBRIUM.”

Mimo dużego skupienia na wizualnej stronie filmu, uwaga Wimmera zawsze wracała do samych postaci. Taye Diggs reasumuje: „EQUILIBRIUM to futurystyczny film akcji, w którym jednak twórcy nie bali się poruszyć ważkich problemów. Kurt Wimmer mógł oczywiście pominąć co bardzie kontrowersyjne aspekty omawianej historii, ale wówczas nie brałbym pod uwagę mojego udziału w tym przedsięwzięciu. I choć w filmie jest wiele fantastycznych ujęć, a dynamizm akcji nie ma sobie równych, to właśnie scenariusz Kurta jest tu dziełem największym.”

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Equilibrium
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy